13 ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی

13 ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی

در این مقاله از مجله داروکده به معرفی چند ماده غذایی که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند می پردازیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 آذر 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 آذر 1395

8K

eye icon

13 ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی

میوه های خانواده توت فرنگی
میوه های خانواده توت فرنگی که اصطلاحا به آنها "بری" گفته می شود مانند توت فرنگی، تمشک، زغال اخته و شاتوت سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به تقویت سیستم ایمنی افراد کمک بسزایی می کنند. در گذشته از این میوه ها برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می شد. مطالعات بیانگر این هستند که بری ها می توانند سبب بهبود سریعتر آنفولانزا و حتی توقف کار این ویروس در بدن شوند البته تحقیقات در این زمینه هنوز تکمیل نشده و همچنان ادامه دارد.

قارچ
قارچ سرشار از برخی از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای تقویت سیستم ایمنی می باشد. قارچ منبع غنی از سلنیوم، ویتامین B، ریبوفلاوین و نیاسین می باشد. کمبود سلنیوم در بدن باعث تضعیف سیستم ایمنی شده و فردی که دچار کمبود سلنیوم می باشد معمولا بیشتر و سخت تر دچار آنفولانزا می شود. همچنین ریبوفلاوین و نیاسین نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند.

هندوانه
هندوانه نه تنها بسیار خوشمزه و لذیذ است. بلکه اگر رسیده باشد سرشار از نوعی آنتی اکسیدان به نام گلوتاتیون می باشد. این ماده با تقویت سیستم ایمنی می تواند باعث بهبود برخی از انواع عفونت ها شود. هندوانه هر چه قرمزتر و رسیده تر باشد میزان بیشتری گلوتاتیون دارد.

جوانه گندم
جوانه گندم سرشار از مواد مغذی است. جوانه گندم یکی از منابع غنی روی محسوب می شود. همچنین حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان می باشد. جوانه گندم سرشار از ویتامین B می باشد. جوانه گندم ترکیب خوبی از فیبر، پروتئین و مقداری چربی خوب می باشد.

ماست کم چرب
ماست های پروبیوتیک می توانند سبب کاهش علائم سرماخوردگی شوند. بهتر است از ماست های کم چرب غنی با ویتامین D استفاده کنید. تحقیقات بیانگر این است که افرادی که با کمبود ویتامین D مواجه هستند بیشتر دچار سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند.

اسفناج
در این گیاه بی نظیر مواد مغذی فراوانی یافت می شود که یکی از آنها فولات می باشد. فولات به ساخت سلول های جدید در بدن و ترمیم DNA کمک به سزایی می کند. علاوه بر این اسفناج حاوی فیبر بالا و آنتی اکسیدان و ویتامین C می باشد. توصیه می شود اسفناج را به صورت خام یا نیمه پخته استفاده کنید.

چای
مصرف انواع چای اعم از چای سفید، چای سبز و چای سیاه باعث تقویت سیستم ایمنی می گردد. چای حاوی موادی مانند پلی فنول و فلاونوئید است که برای مبارزه با بیماری ها به بدن کمک می کنند. این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را از بین می برند. لازم به ذکر است وجود یا عدم وجود کافئین تاثیری در این خاصیت چای ندارد.

کدو حلوایی 
کدو حلوایی همانند هویج سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن برای ساخت ویتامین A در بدن ضروری است. ویتامین A به از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن کمک فراوانی می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند و حتی می تواند روند پیری را کند تر کند.

سوپ مرغ
سوپ مرغ خانگی می تواند به تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه آن بهبود سرماخوردگی کمک به سزایی کند. همچنین در سوپ مرغ ماده شیمیایی موسوم به کارنوسین وجود دارد که می تواند بدن را در برابر ویروس آنفولانزا حمایت کند.

آب انار 
مصری های باستان برای مقابله با عفونت ها از انار استفاده می کردند. تاکنون بیشتر تحقیقات صورت گرفته بر روی خود انار بوده در حالی که آب انار نیز خواص بسیاری دارد. مصرف انار و آب انار باعث تقویت سیستم ایمنی شده و برای مقابله در برابر ویروس ها و باکتری ها کمک شایان توجهی به انسان می کند.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی که باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند

زنجبیل
استفاده از زنجبیل به عنوان طعم دهنده غذا از دیرباز معمول بوده است. همچنین خاصیت ضد تهوع و ضد استفراغ زنجبیل نیز برای همگان روشن است. اما علاوه بر اینها زنجبیل منبع بسیار غنی از آنتی اکسیدان می باشد بنابراین سیستم ایمنی را تقویت می کند. استفاده از دم نوش زنجبیل و یا اضافه کردن آن به چای یکی از روش های معمول مصرف زنجبیل است.

سیر
سیر بیش از هر ماده دیگری به غذاها مزه می دهد. سیر برای از بین بردن عفونت های پوستی بسیار موثر است. همچنین قدرت بالایی برای از بین بردن باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها دارد. بهتر است برای مزه دار کردن غذا به جای پودر سیر از خود سیر استفاده کنید. در ضمن سیر می تواند باعث کاهش کلسترول خون شود.

کلم بروکلی
کلم بروکلی به راحتی و با قیمت ارزان در دسترس همگان قرار دارد. کلم بروکلی دارای مواد مغذی فراوانی است که می توانند به بدن برای مقابله با بیماری ها کمک قابل توجهی کنند. همچنین حاوی ویتامین A و C و آنتی اکسیدان گلوتاتیون می باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )