همه چیز درباره ویتامین ب کمپلکس

همه چیز درباره ویتامین ب کمپلکس

با مطالعه این مقاله درباره ویتامین B کمپلکس، فواید آن، مقدار مصرف روزانه آن و... اطلاعات بیشتری کسب کنید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 آذر 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 آذر 1398

128K

eye icon

همه چیز درباره ویتامین ب کمپلکس

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • قرص ب کمپلکس شامل چه ویتامین هایی است؟
  • میزان مصرف ویتامین ب کمپلکس
  • فواید ویتامین ب کمپلکس
  • چه کسانی باید مکمل ویتامین ب کمپلکس مصرف کنند؟
  • عوارض جانبی و خطرات احتمالی ویتامین های گروه B
  • سوالات متداول درباره ویتامین ب کمپلکس

ویتامین ب کمپلکس حاوی 8 نوع مختلف از ویتامین های گروه B است و نقش مهمی در تبدیل غذا به انرژی در بدن دارد. هر کدام از ویتامین های گروه B به تنهایی نقش ویژه‌ای در سلامتی فرد دارند. ویتامین ب کمپلکس شامل انواع ویتامین های گروه B در یک مکمل است. برخی از انواع مکمل های ویتامین ب کمپلکس تقریباً 100 درصد نیاز روزانه فرد به ویتامین های گروه B را تامین می کنند.

قرص ب کمپلکس شامل چه ویتامین‌هایی است؟

ویتامین B1 (تیامین):

ویتامین B1 یک ریز مغذی ضروری برای رشد و کمک به عملکرد صحیح برخی از ارگان های بدن مانند مغز و قلب می باشد.

 

ویتامین B2  (ریبوفلاوین):

بدن برای آماده جذب کردن چربی ها و خرد کردن ذرات چربی و داروهای مصرفی به این ویتامین نیاز دارد.

 

ویتامین B3 (نیاسین):

بدن انسان برای سلامت پوست، سیستم اعصاب و سیستم گوارش به این ویتامین نیاز دارد. گاهی اوقات پزشکان به منظور تعادل سطح کلسترول خون برای بیماران نیاسین با دوز بالا تجویز می‌کنند.

 

ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید):

ویتامین B5  برای سلامت مغز و سیستم اعصاب مفید است.

 

 ویتامین B6  (پیریدوکسین):

ویتامین B6 به ساخت گلبول های قرمز خون کمک می‌کند. گلبولهای قرمز نقش حیاتی در بدن داشته و اکسیژن را به تمامی سلول های بدن میرسانند. علاوه بر این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

 

 ویتامین B7 (بیوتین):

بیوتین یک ریز مغذی ضروری برای سلامت مو و ناخن و سلامت عملکرد سیستم عصبی است.

 

 ویتامین B9  (فولیک اسید):

بدن از فولیک اسید و یا فرم طبیعی آن یعنی فولات برای ساخت DNA استفاده می کند. طی دوران بارداری مصرف فولیک اسید می‌تواند مانع نقص های جنینی شود.

 

 ویتامین B12  (کوبالامین):

سیستم عصبی و سلولهای خونی به ویتامین B12  نیاز دارند. کمبود ویتامین B12 در بدن می‌تواند باعث نوعی کم خونی به نام آنمی پرنیشیوز شود.

برای خرید و مشاهده محصولات ب کمپلکس اینجا کلیک کنید.

 

میزان مصرف ویتامین ب کمپلکس

مکمل های ویتامین ب کمپلکس تقریبا 100 درصد نیاز روزانه فرد به همه هشت نوع از انواع ویتامین های گروه B را تامین می‌کنند. اما برخی از آنها ممکن  است مقادیر بیشتر یا کمتری از نیاز روزانه فرد به ویتامین B داشته باشند. بنابراین قبل از شروع مصرف این مکمل ها بهتر است حتماً با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
میزان مصرف توصیه شده  انواع ویتامین های گروه B به شرح زیر است. البته لازم به ذکر است که افراد مسن  ممکن است به مقادیر بیشتری از انواع ویتامین B نیاز داشته باشند.

فواید ویتامین ب کمپلکس

ویتامین ب کمپلکس برای سلامت بدن بسیار مفید هستند و برخی از مشکلات و بیماری‌ها با مصرف این ویتامین ها بهبود یافته و یا کنترل می‌شوند. در اینجا به چند مشکل و بیماری اشاره شده که مصرف ویتامین ب کمپلکس می تواند به بهبود و کنترل آنها کمک زیادی کند.

 

درمان میگرن با ویتامین ب کمپلکس

نتایج به دست آمده از برخی تحقیقات نشان می دهد که ویتامین ب کمپلکس می‌تواند به پیشگیری از حملات میگرنی کمک کند. به خصوص حملاتی که با پیش علامت همراه هستند.  به گفته محققان بیشترین تأثیر در این مورد ویتامین های B6 ، B9 و B12 مربوط می شود. علاوه بر این محققان بر این باورند که ویتامین B2 نیز در پیشگیری از میگرن موثر است. آنها می گویند ویتامین B2 در همه افراد به راحتی قابل تحمل بوده و در کاهش تعداد دفعات حملات میگرن در بزرگسالان تاثیر مثبتی دارد.

تاثیر ویتامین B12 بر افسردگی و اضطراب 

نتایج حاصل از یک بررسی که در سال 2018 صورت گرفته نشان می‌دهد که ویتامین B12  در افسردگی و اضطراب و نقش موثری دارد به این صورت که اغلب افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب ویتامین B12 کافی دریافت نمی‌کنند. متخصصان بر این باورند که مصرف روزانه برخی از انواع ویتامین B به طور مرتب برای چندین هفته تا یک سال می تواند خطر افسردگی را کاهش دهد. یک تحقیق که در هندوستان روی تعداد محدودی بیمار صورت گرفت نیز نشان داد که کمبود ویتامین B9 و B12  نقش مهمی در ایجاد افسردگی و اضطراب دارد. 

 

ترمیم جراحات و زخم های پوستی ویتامین‌های گروه B

ویتامین های گروه B می‌توانند به بهبود و جراحات زخم های پوستی نیز کمک کنند. متخصصین می گویند که مصرف ویتامین های گروه B تاثیر مفیدی بر روی روند بهبودی زخم های پوستی دارد. بررسی صورت گرفته روی موش نشان داد که ویتامین B12  می‌تواند موجب بهبود زخم در موش دچار دیابت شود. 

 

درمان تبخال با ویتامین B12

ویتامین B12  می تواند در درمان تبخال و برخی زخم های دهانی موثر باشد. در یک تحقیق انجام شده توسط محققان روی دو گروه از افراد به گروه اول پماد ویتامین ب 12 تجویز شده و به گروه دوم دارونما،  نتیجه تحقیق نشان داد که افرادی که پماد ویتامین B12 مصرف می‌کردند درد و مشکلات کمتری در مورد تبخال داشتند.

 سندروم قبل از قاعدگی

برخی شواهد بیانگر این هستند که مصرف همزمان مکمل های ویتامین B6  و کلسیم علائم سندروم قبل از قاعدگی را به طور معناداری کاهش می‌دهد. 

چه کسانی باید مکمل ویتامین ب کمپلکس مصرف کنند؟

زنان باردار:

مصرف ویتامین ب کمپلکس در دوران بارداری بسیار مهم و ضروری است. زنان باردار روزانه به 400 میکروگرم فولیک اسید نیاز دارند. البته متخصصین زنان توصیه می کنند افرادی که قصد بارداری دارند بهتر است چند ماه قبل از بارداری مصرف فولیک اسید را آغاز نمایند. علاوه بر مصرف مکمل فولیک اسید بهتر است زنان باردار از مواد غذایی غنی از فولات نیز استفاده کنند. مصرف فولیک اسید و فولات خطر نقص های جنینی به خصوص نقص های مغزی و نخاعی را کاهش می دهد.
 یکی دیگر از مکمل های ضروری در دوران بارداری ویتامین B12  است. کمبود ویتامین ب 12 در طی دوران بارداری می‌تواند باعث سقط جنین، به دنیا آمدن نوزاد با وزن کم، فشار خون بالای مادر در طی بارداری و آنومالی های کشنده جنین شود.

 

افرادی که از رژیم غذایی گیاه خواری پیروی می کنند:

گیاهخواران و افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند هیچ نوع گوشتی مصرف نمی‌کنند و حتی برخی از آنها هیچ نوع فرآورده حیوانی از قبیل تخم مرغ و لبنیات نیزمصرف نمی‌کنند. بنابراین این افراد ممکن است دچار کمبود ویتامین B12 شوند. زیرا منبع اصلی این ویتامین در فراورده های حیوانی از قبیل گوشت تخم مرغ و لبنیات است. افرادی که رژیم گیاهخواری آنها طوری است که تخم مرغ و لبنیات مصرف می‌کنند می‌توانند ویتامین B12 کافی را دریافت کنند و افرادی که در رژیم گیاه خواری خود از هیچگونه فراورده‌های حیوانی استفاده نمی کنند حتماً لازم است  مکمل‌های ویتامین B12 مصرف کنند .

 

افرادی که جراحی بای پس معده انجام داده اند:

افرادی که جراحی بای پس معده انجام داده اند اغلب باید از مکمل های مختلف استفاده کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که این جراحی نیاز بدن به ویتامینB12 را افزایش می دهد. بنابراین این افراد باید حتی به صورت دوره‌ای از مکمل‌های مولتی ویتامین که دارای ویتامین‌های گروه B هستند استفاده کنند.

 

افراد مسن:

مصرف مکمل های ویتامین ب کمپلکس برای افراد بالای 65 سال فواید زیادی دارد. این افراد معمولاً مستعد کمبود ویتامین B12 هستند. تحقیقات اولیه بیانگر این است که مصرف مقادیر مناسب ویتامین B12 به کند شدن روند پیری مغز در افراد مسن کمک می کند البته هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. کمبود ویتامین B12  و فولیک اسید در افراد مسن می تواند منجر به افسردگی در آنها شود. بررسی آماری صورت گرفته بر روی گروهی از افراد بالاتر از ?? سال در آمریکای لاتین نشان داد که علائم افسردگی در افرادی که سطح بالایی از ویتامین B6 دریافت می کردند بسیار کمتر از سایرین بود.

 

افرادی که دچار برخی بیماری‌ها هستند:

مصرف ویتامین ب کمپلکس برای برخی افراد که دارای مشکلات یا موارد خاصی هستند می تواند سودمند باشد. بخشی از این موارد و مشکلات عبارتند از:
وابستگی به الکل - بیماری های خود ایمنی مثل لوپوس، آرتریت روماتوئید، دیابت نوع یک- افسردگی - بیماری‌های سوءجذب مانند بیماری سلیاک و بیماری کرون- بیماریهای کلیوی- ایدز - بیماری‌های قلبی - آلزایمر - سرطان 

 

عوارض جانبی و خطرات احتمالی ویتامین های گروه B 

ویتامین B محلول در آب است. این بدین معناست که اغلب اوقات ویتامین اضافی توسط ادرار از بدن خارج می شود. مصرف مقادیر استاندارد و توصیه شده ویتامین‌های گروه B مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. اما مصرف دوز بالای ویتامین های گروه B می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین قبل از شروع به مصرف مکمل های ویتامین B بهتر است با پزشک یا داروساز در مورد میزان مصرف مشورت کنید.

 

سوالات متداول درباره ویتامین ب کمپلکس

1. آیا ویتامین ب کمپلکس باعث بالا رفتن قند خون میشود؟

دوز بالای نیکوتینیک اسید که فرم صناعی ویتامین B3 است می تواند سطح قند خون را افزایش دهد و افراد مبتلا به دیابت نباید نیکوتینیک اسید یا ویتامین B3 را با دوز بالا مصرف کنند. علاوه بر این مصرف بیش از حد مجاز نیکوتینیک اسید می‌تواند سبب کاهش فشار خون، احساس خستگی، سردرد، راش های پوستی و آسیب های کبدی شود.

2.آیا مصرف مکمل‌های ب کمپلکس باعث اسهال میشود؟

 مصرف نیکوتینیک اسید با دوز بالای 500 میلی گرم در روز ممکن است باعث اسهال و افزایش ریسک خونریزی شود.

3. آیا قرص ب کمپلکس چاق کننده است؟

مصرف قرص ب کمپلکس باعث چاقی نمیشود اما ممکن است باعث افزایش اشتها شود.

 

نتیجه گیری

ب کمپلکس شامل ویتامین‌های گروه B است که به بهبود سردردهای میگرنی، افسردگی و اضطراب، جراحات پوستی، تبخال و کاهش علائم سندروم قبل از قاعدگی کمک میکند. شما میتوانید بهترین و محبوب‌ترین مکمل‌های ب کمپلکس را به وبسایت داروکده سفارش دهید یا سوالات خود را از تیم علمی و داروسازان ما بپرسید...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )