تمام آنچه باید درباره چای ترش بدانید

تمام آنچه باید درباره چای ترش بدانید

همه شنیده ایم که دم کرده چای سرخ فشار خون را کاهش می دهد. در این مقاله با خواص دیگر این گیاه آشنا شوید.

محدثه برازجانی

نویسنده: محدثه برازجانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 اردیبهشت 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 اردیبهشت 1399

3K

eye icon

تمام آنچه باید درباره چای ترش بدانید

گیاه هیبیسکوس به خاطر گل های بزرگ و رنگارنگ معروف هستند. این شکوفه ها می توانند یک تزیین زیبا برای خانه یا باغ باشند اما این محصولات دارای کاربردهای دارویی نیز هستند. گل ها و برگ های این گیاه را می توان به چای و یا عصاره مایع تبدیل کرد که دارای خواص منحصر به فردی هستند.

گل های هیبیسکوس در رنگ های مختلفی در طبیعت حضور دارند. آنها می توانند به رنگ قرمز، زرد، سفید یا صورتی باشند و به اندازه 6 اینچ عرض داشته باشند. محبوب ترین نوع آن Hibiscus sabdariffa است. گل های قرمز این گونه بیشتر برای اهداف پزشکی کشت می شوند و به عنوان مکمل های غذایی در دسترس هستند.
هیبیسکوس در فرهنگ های مختلف به عنوان درمانی برای شرایط گوناگون استفاده شده است. مصریان از چای هیبیسکوس برای کاهش دمای بدن، معالجه بیماری های قلبی و عصبی و به عنوان مدر استفاده می کردند. 

در آفریقا از چای برای درمان یبوست، سرطان، بیماری کبد و علائم سرماخوردگی استفاده شده است. پالپ ساخته شده از برگ ها نیز برای التیام زخم ها روی پوست اعمال می شود. در ایران نیز نوشیدن چای ترش هنوز یک روش درمانی متداول برای فشار خون بالا است.
امروزه، چای ترش به دلیل پتانسیل کاهش فشار خون بالا محبوب است. مطالعات جدید نشان می دهد که نوشیدنی، چای و عصاره گیاه هبیسکوس باعث کاهش فشار خون و کلسترول می شوند. اگر چه تحقیقات بیشتری هنوز مورد نیاز است، اما می تواند خبر خوبی برای درمان بیماری های قلبی در  آینده باشد.

سایر فواید این چای به صورت زیر است:
1. خواص آنتی اکسیدانی 
آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به مبارزه با ترکیباتی بنام رادیکال های آزاد که باعث آسیب به سلول های شما می شوند، کمک می کنند. چای هیبیسکوس سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمند است و بنابراین ممکن است به جلوگیری از آسیب و بیماری ناشی از ایجاد رادیکال های آزاد کمک کند.
در یک مطالعه روی موش صحرایی، عصاره چای ترش تعداد آنزیم های آنتی اکسیدانی را افزایش داده و اثرات مضر رادیکال های آزاد را تا 92? کاهش داده است. 
با این حال، به خاطر داشته باشید که اینها مطالعاتی در مورد حیوانات بود که از دوزهای غلیظ عصاره هیبیسکوس استفاده می کردند. مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود که چگونه آنتی اکسیدان موجود در چای هیبیسکوس بر انسان تأثیر می گذارد.

2. تاثیر در کاهش فشار خون بالا
یکی از فواید شناخته شده این گیاه تاثیر در کاهش فشار خون است. مطالعات نشان داده اند که چای ترش می تواند تاثیر کاهشی بر فشار سیستولیک و دیاستولیک داشته باشد. در طول زمان، فشار خون بالا می تواند فشار بیشتری بر قلب آورده و باعث تضیف قلب و افزایش ریسک بیماری های قلبی شود. در بسیاری از فرهنگ ها استفاده از چای ترش به عنوان یکی از عوامل کاهش فشار خون درافراد مبتلا به فشارخون های بالا است.

برای مطالعه بیشتر مقاله (همه چیز درباره فشار خون بالا) را مطالعه کنید.

3. تاثیر درکاهش سطوح چربی خون:
علاوه بر کاهش فشار خون، بعضی مطالعات از تاثیر چای ترش بر کاهش چربی خون، که یکی دیگر از عوامل خطر بیماری های قلبی است، نیز صحبت کرده اند. در یک مطالعه که به بررسی 60 فرد مبتلا به دیابت در دو گروه چای سیاه و چای ترش پرداخته بود، افرادی که چای ترش مصرف می کردند افزایش کلسترول HDL (چربی خوب) و کاهش کلسترول تام از جمله کلسترول LDL و تری گلیسیرید را تجربه کردند. 

4. بهبود سلامت کبد:
کبد نقش مهمی در سلامت عمومی بدن دارد. مطالعات نشان داده اند که چای ترش می تواند باعث بهبود سلامت کبد و عملکرد موثر آن شود. در مطالعه ای دیگر ثابت شد که عصاره چای ترش می تواند باعث بهبود استئاتوز کبدی (ناشی از تجمع چربی در کبد) شود. 

5. کمک به روند کاهش وزن
مطالعات گوناگونی پیرامون تاثیر چای ترش بر کاهش وزن انجام شده است. و به این نتیجه رسیده اند که چای ترش می تواند در پیشگیری از چاقی موثر باشد. یک مطالعه بر 36 فرد دارای اضافه وزن نشان داد که عصاره چای ترش بعد از 12 هفته می تواند باعث کاهش وزن بدن، چربی بدن، نمایه توده بدنی و نسبت دور کمر به باسن شود.

بیشتر بخوانید: معرفی چند ماده تاثیر گذار در لاغری

6. وجود ترکیبات پیشگیری کننده از سرطان:
چای ترش سرشار از آنتی اکسیدان پلی فنول است که این ترکیب می توانند دارای خواص ضد سرطانی باشند. مطالعات نشان داده اند که دوزهای بالای عصاره چای ترش می تواند تاثیرات چشمگیری بر سلول های سرطانی داشته باشد و باعث اختلال رشد این سلول ها شود. همچنین دوز های بالای عصاره چای ترش می تواند در سرطان دهان، معده و پروستات نقش محافظتی و بهبود دهنده داشته باشد.

7. کمک به مبارزه با باکتری ها
باکتری ها می توانند باعث بروز گستره ای از بیماری ها از جمله برونشیت تا عفونت های مسیر ادراری شوند. علاوه بر وجود آنتی اکسیدان ها و خاصیت ضد سرطانی بعضی از مطالعات دریافتند که چای ترش می تواند در برابر عفونت های باکتریایی موثر باشد. 

8. خوش طعم و در دسترس
در کنار فواید متعدد سلامتی، چای ترش خوشمزه است و به آسانی و تنها در طی چند دقیقه حاضر می شود. چای ترش به دو صورت سرد و گرم سرو می شود و می توان برای طعم بهتر آن را با عسل یا سایر شیرین کننده ها استفاده کرد.

نتیجه گیری
چای ترش یکی از انواع چای های گیاهی است که فواید بسیاری در سلامتی دارد و علاوه بر آن دارای طعمی خوش است که به راحتی قابل حاضر کردن در آشپزخانه است. مطالعات انسانی و حیوانی بسیاری از تاثیر چای ترش بر سلامتی از جمله کمک به کاهش وزن، بهبود سلامت قلب و کبد و همچنین مبارزه بر علیه سرطان و باکتری ها کمک می کند. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )