آیا بیوتین می تواند به درمان ام اس کمک کند؟

آیا بیوتین می تواند به درمان ام اس کمک کند؟

دوز های بالای بیوتین می تواند از سیستم عصبی و سلول های عصبی در مقابل بیماری ام اس محافظت کند. در این مقاله به بررسی اثرات بیوتین بر بیماری MS می پردازیم.

مهسا دانشور

نویسنده: مهسا دانشور

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

26 آبان 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

26 آبان 1399

5K

eye icon

آیا بیوتین می تواند به درمان ام اس کمک کند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • بیماری ام اس چیست؟
  • نقش بیوتن در درمان بیماری ام اس
  • مکانسیم اثر گذاری بیوتین در درمان بیماری ام اس
  • مکمل های حاوی بیوتین
  • عوارض جانبی مصرف بیوتین
  • اختلالات ناشی از تداخل مصرف بیوتین در تست های آزمایشگاهی 

بیماری ام اس چیست؟

بیماری ام اس (MS)، یکی از شایع ترین بیماری های خود ایمنی سیستم عصبی مرکزی است که مغز، نخاع و سیستم اعصاب بینایی چشم را درگیر می کند. البته این عوارض در همه افراد یکسان نیست، برخی از افراد علائم خفیفی دارند و حتی نیازی به درمان ندارند اما برخی دیگر، ممکن است دچار علائم شدیدی شوند و در انجام کارهای روزمره خود با مشکلات زیادی روبرو شوند. علائم اولیه ام اس شامل ضعف یا اسپاسم عضلات، گزگز، بی حسی و تاری دید یا دوبینی است. علائم دیگر اشکال در راه رفتن، احساس خستگی، مشکلات جنسی، درد، افسردگی، سختی عضلات، مشکلات تمرکز و مشکلات ادراری می باشد.

در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به غلاف میلین (پوششی از بافت چربی که از سلول های عصبی محافظت می کند) حمله می کند و باعث آسیب به اعصاب می شود. همچنین، به دلیل اختلال در عملکرد میتوکندری سلول های عصبی، تولید انرژی کم و رادیکال های آزاد زیاد می شود. کاهش انرژی در سلول های عصبی باعث می شود که نتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. از طرف دیگر، افزایش رادیکال های آزاد سبب پراکسیداسیون لیپیدها و در نتیجه آسیب به غشای سلول های عصبی می شود؛ این مرحله در پیشرفت بیماری ام اس نقش مهمی ایفا می کند. همه این عوامل باعث اختلال در پیام رسانی بین مغز و نخاع و اعضای بدن می شوند.

 

نقش بیوتن در درمان بیماری ام اس

بیوتین یکی از ویتامین های گروه B است که به نام های ویتامین B7، ویتامین H نیز شناخته می شود. اگر می خواهید در مورد این ویتامین بیشتر بدانید متن زیر را از دست ندهید. در سال های اخیر، دانشمندان به دنبال روش های درمانی جدیدی هستند که از عود بیماری ام اس جلوگیری و به بهبود علائم بیماری کمک کند. طبق وب سایت مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، برخی تحقیقات نشان دادند که مصرف بیوتین با دوز بالا، عملکرد سلول های عصبی آسیب دیده را بهتر، ناتوانی را کاهش و بینایی را بهبود می بخشد و همچنین فلج عضلانی را در برخی از افراد مبتلا به ام اس کاهش داده است.

مقادیر کم بیوتین، به طور طبیعی از طریق رژیم غذایی دریافت می شود. بیوتین در منابع غذایی حیوانی مانند (جگر، گوشت، زرده تخم مرغ)، لبنیات، مغزها، لوبیای سویا و سایر حبوبات، غلات کامل، موز، آووکادو، بروکلی و قارچ یافت می شود. تاکنون هیچ آزمایشی بر روی تاثیر بیوتین غذاها در ام اس انجام نشده است؛ هر چند که رژیم های مختلفی برای بهبود یا کنترل این بیماری وجود دارد. متخصصان توصیه می کنند بیماران MS از رژیم غذایی سالم، فیبر بالا و کم چربی که برای همه افراد توصیه می شود، پیروی کنند. چرا که برخی از بیماری ها از جمله فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی، ممکن است باعث بدتر شدن علائم ام اس شوند و رژیم گفته شده برای سلامت قلب بسیار مفید است.

 

مکانسیم اثر گذاری بیوتین در درمان بیماری ام اس

 بیوتین در متابولیسم انرژی، بهبود عملکرد عصبی، تنظیم بیان ژن و فعالیت های سلولی نقش مهمی دارد. در حقیقت عملکرد محافظتی بیوتین در پیشرفت بیماری ام اس کاملا شناخته شده نیست، اما مطالعات نشان داده اند که بیوتین یک فاکتور ضروری برای آنزیم های 5-کربوکسیلاز است؛ این آنزیم ها در سنتز اسیدهای چرب و تولید انرژی نقش دارند. به عبارتی می توان گفت بیوتین به عملکرد صحیح سیستم عصبی کمک می کند و در دوز های بالا می تواند از طریق 2 مکانیسم در درمان ام اس موثر باشند: 
- میلین سازی و دوباره میلینه شدن سلول های عصبی 
- تامین انرژی لازم نورون های عصبی

 

مکمل های حاوی بیوتین 

مطالعات تایید کردند که دوزهای بالای بیوتین (300 میلی گرم در روز) می تواند از سیستم عصبی و سلول های عصبی در مقابل بیماری ام اس محافظت کند و ناتوانی های ناشی از آن را بهبود ببخشد. به طور قطع، این مقدار بیوتین از طریق رژیم غذایی به دست نمی آید و برای تامین آن، حتما باید از مکمل های بیوتین با دوز بالا استفاده کرد. 

در یک کارآزمایی بالینی، دوز بالایی از بیوتین در افراد مبتلا به بیماری ام اس پیشرونده اولیه و ثانویه که اخیراً دچار عود بیماری نشده بودند، توانست نتایج مثبتی داشته باشد. به نظر می رسد که بیوتین به دلیل نقشی که در تولید میلین دارد، می تواند درمانی امیدوار کننده برای بیماری ام اس پیشرونده محسوب شود. البته هنوز تا تایید کامل کارآیی و ایمنی دوز بالای بیوتین به عنوان یک گزینه درمانی در ام اس، تحقیقات بیشتری نیاز است.
مکمل پروجیو مکملی است حاوی 100 میلی گرم بیوتین در هر قرص و مصرف روزانه ی 3 قرص از این مکمل، می تواند در بهبود علائم بیماران ام اس پیشرونده به کار رود.

عوارض جانبی مصرف بیوتین

در اکثر افراد مصرف بیوتین هیچ گونه عارضه جانبی ایجاد نمی کند؛ زیرا این ویتامین محلول در آب است و مقادیر اضافی آن از طریق کلیه ها دفع می شود. اما در برخی از افراد، ممکن است عوارض گوارشی خفیفی مانند حالت تهوع، درد شکمی و اسهال ایجاد شود. در این صورت مصرف همراه غذا سبب کاهش احتمال عوارض جانبی خواهد شد. 

 

اختلالات ناشی از تداخل مصرف بیوتین در تست های آزمایشگاهی 

بیوتین می تواند در برخی نتایج آزمایشگاهی تداخل ایجاد کند و باعث شود نتایج آزمایش به طور کاذب بالا یا پایین نشان داده شود. در صورت مصرف دوزهای بالای بیوتین، قبل از انجام برخی آزمایشات مانند هورمون های تیروئیدی، مصرف بیوتین باید قطع شود. در صورتی که دوز بالای بیوتین مصرف می کنید قبل از انجام آزمایش، پزشک و مسئول آزمایشگاه را مطلع سازید. 

 

نتیجه گیری

دریافت 300 میلی گرم بیوتین به طور روزانه می تواند در بهبود علائم بیماری ام اس کمک کننده باشد. به دلیل دوز بالای بیوتین مورد استفاده در این بیماری، مصرف آن حتما باید با مشورت پزشک متخصص صورت گیرد... 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )