فولیک اسید و لزوم مصرف قبل و در طی بارداری

فولیک اسید و لزوم مصرف قبل و در طی بارداری

مصرف فولیک اسید به ویژه به زنان قبل و حین بارداری توصیه می شود. آیا می دانستید کمبود فولیک اسید موجب نقص در طناب نخاعی جنین می شود. در این مقاله با فولیک اسید و فواید آن در بدن آشنا شوید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

27 تیر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

27 تیر 1396

4K

eye icon

فولیک اسید و لزوم مصرف قبل و در طی بارداری

فولات که در گذشته فولاسین نامیده می شد در واقع همان فولیک اسید است. در ابتدا بهتر است بدانید که فولات و فولیک اسید مشابه هم هستند و تفاوت آنها در این است که نوع طبیعی که در مواد غذایی یافت می شود فولات نام دارد و نوعی از آن که توسط کارخانجات داروسازی به صورت دارو تولید می شود فولیک اسید نامیده می شود. هر دو این اسامی اثرات یکسانی در بدن دارند.

فولات یا فولیک اسید یکی از انواع ویتامین B می باشد که برای رشد و نمو و تقسیم سلول ها و همچنین متابولیسم بدن ضروری است. شواهد نشان می دهند که بسیاری از افراد از کمبود این ویتامین رنج می برند.

چرا باید فولیک اسید مصرف کنیم ؟

کمبود فولیک اسید باعث ایجاد برخی از انواع کم خونی ها می شود و در این موارد برای درمان کم خونی از مکمل های فولیک اسید استفاده می شود. کمبود فولات در افرادی که مشکلات گوارشی دارند و یا کسانی که دچار بیماری های کبد و کلیه می باشند و کسانی که الکل زیاد مصرف می کنند بسیار شایع است. یکی دیگر از کاربردهای فولیک اسید کاهش سمیت برخی داروهاست. فولیک اسید باعث کاهش سمیت دارویی به نام متوتروکسات می شود. متوتروکسات دارویی است که در مبتلایان به پسوریازیس و آرتریت روماتوئید استفاده می شود. مصرف مکمل های حاوی فولیک اسید در برخی از بیماری ها توصیه می شود. اما یکی از مهمترین موارد مصرف فولیک اسید در دوران بارداری به خصوص در 3 ماهه اول بارداری می باشد. همچنین مصرف فولیک اسید در زنانی که می خواهند اقدام به بارداری کنند نیز واجب است.

مصرف فولیک اسید در دوران بارداری ضروری است

مصرف فولیک اسید که در واقع نوعی ویتامین B محسوب می شود، برای خانم های باردار بسیار ضروری است. مصرف فولیک اسید به خانم هایی که قصد بارداری دارند نیز به شدت توصیه می شود. مصرف مکمل های فولیک اسید قبل از اقدام به بارداری و در نیمه اول بارداری از نقص های لوله عصبی جنین پیشگیری می کند. کمبود فولیک اسید در اوایل بارداری باعث ایجاد نقص در طناب نخاعی جنین می شود و جنین دچار مشکلاتی نظیر اسپینا بیفیدا می گردد. 

برای خرید مکمل های فولیک اسید اینجا کلیک کنید.

مقدار لازم فولیک اسید چقدر است ؟

متخصصین توصیه می کنند که زنانی که اقدام به بارداری می کنند باید روزانه 400 تا 600 میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند و حداقل تا پایان 12 هفته اول بارداری نیز روزانه این مقدار فولیک اسید مصرف کنند. زنانی که مبتلا به صرع هستند، زنان دیابتی و در برخی از بیماری ها باید قبل از بارداری و در حین بارداری اسید فولیک بیشتری مصرف کنند. همچنین زنانی که در بارداری های قبلی خود نوزاد دچار نقص عصبی به دنیا آورده اند و یا کسانی که سابقه خانوادگی این مشکل را دارند باید مقدار بیشتری اسید فولیک مصرف کنند. این افراد باید برای تعیین دوز دقیق اسید فولیک به پزشک مراجعه کنند.

کودکان 4 تا 9 ساله باید روزانه 200 میکروگرم فولیک اسید و یا فولات (نوع طبیعی فولیک اسید که از طریق تغذیه به بدن می رسد) مصرف کنند. نوجوانان 9 تا 13 سال نیز باید روزانه 300 میکروگرم فولیک اسید یا فولات مصرف کنند. این میزان در افراد بالای 14 سال به 400 میکروگرم روزانه افزایش پیدا می کند. زنان شیرده نیز باید روزانه حداقل 500 میکروگرم فولیک اسید استفاده کنند.

کدام مواد غذایی غنی از فولات هستند ؟

همانطور که ذکر شد فولیک اسید در واقع فرم مصنوعی فولات است. فولات به طور طبیعی در برخی از مواد غذایی موجود است. منابع طبیعی فولات شامل: سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج، بروکلی و کاهو، نخود، لوبیا و عدس، میوه هایی مانند لیمو، موز و ملون، محصولات غذایی غنی شده با فولیک اسید مثل برخی از نان ها، آبمیوه ها و غلات صبحانه، برنج قهوه ای و مارچوبه 

عوارض مصرف بیش از اندازه فولیک اسید چیست ؟

فولیک اسید نیز همانند سایر مکمل ها باید به اندازه مصرف شود و نباید در مصرف آن زیاده روی شود. مصرف بیش از حد مجاز فولیک اسید فرد را دچار عوارض جانبی می کند. البته این عوارض به ندرت پیش می آید زیرا مصرف اسید فولیک تا اندازه ای ایمن است. اما مصرف بیش از اندازه آن باعث تهوع، نفخ و بی خوابی می شود. مصرف همزمان مقادیر بالای فولیک اسید با برخی از داروها تداخل دارد و باعث کاهش اثر آن می شود. به طور مثال داروهایی مثل داروهای دیابت، قرص های خواب آور و برخی از آنتی بیوتیک ها می توانند جذب فولیک اسید را کاهش دهند. لازم به ذکر است که مصرف زیاد فولیک اسید در برخی مواقع می تواند عوارض جدی و خطرناک کمبود ویتامین B12 را پنهان کند و فرد متوجه این کمبود که بسیار خطرناک است نمی شود. البته این حالت به ندرت اتفاق می افتد.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )