ویتامین های مخصوص دوران بارداری

ویتامین های مخصوص دوران بارداری

نیاز مادران و جنین آنها به ویتامین ها و مواد معدنی را می توان با مکمل های دوران بارداری تامین کرد. در این مقاله درباره این مکمل ها بیشتر بخوانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

26 مهر 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

26 مهر 1394

24K

eye icon

ویتامین های مخصوص دوران بارداری

ویتامین های پریناتال چه ویتامین هایی هستند؟ داشتن یک رژیم غذایی سالم و کامل همیشه مهم است، اما در طول دوره بارداری از اهمیت بیشتری برخوردار است. لازم است که خانم های باردار در طول دوره حاملگی از مولتی ویتامین ها استفاده کنند تا اگر دچار کمبود ویتامینی هستند جبران شود. ویتامین های مخصوص مادران باردار با نام مولتی ویتامین های پریناتال در داروخانه ها موجود می باشند. ویتامین های پریناتال حاوی تعدادی از ویتامین ها و املاح معدنی می باشند که از میان آنها فولیک اسید، آهن، ید و کلسیم از اهمیت زیادی برخوردارند.

فولیک اسید، آهن، کلسیم 
نقص لوله عصبی در 28 روز اول بارداری پس از لقاح اتفاق می افتد یعنی زمانی که حتی ممکن است فرد از بارداری خود مطلع نباشد. به دلیل اینکه حدود نیمی از بارداری ها به طور ناخواسته اتفاق می افتد بنابراین توصیه می شود همه خانم ها در سنین باروری روزانه 400 میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند و در صورت بارداری تا هفته 12 حاملگی به مصرف آن ادامه دهند.
 خانم هایی که در بارداری های قبلی خود جنینی دارای نقص لوله عصبی داشته اند، حتما باید با پزشک خود مشورت کنند تا در صورت لزوم میزان بیشتری اسید فولیک مصرف کنند. مطالعات نشان داده که استفاده از اسید فولیک با دوز بالا حداقل یک ماه قبل از لقاح و ادامه آن در 3 ماه اول بارداری برای این افراد بسیار مفید است، اما به خاطر داشته باشید که در مورد افزایش دوز اسید فولیک حتما با پزشک خود مشورت نمایید. 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ویتامین B9 (فولیک اسید)

 

منابع اسید فولیک عبارتند از: 
گیاهان دارای برگ سبز، مغزها، حبوبات، مرکبات و بسیاری از مواد غذایی غنی شده.

کلسیم هم برای خانم های باردار بسیار ضروری است. چنانچه مادر کلسیم کافی مصرف نکند جنین برای تامین نیاز کلسیم خود، آن را از استخوان های مادر برداشت می کند و این موضوع باعث ایجاد مشکل و پوکی استخوان برای مادر خواهد شد. 

ید برای عملکرد درست تیروئید در دوران بارداری بسیار ضروری و لازم است. کمبود ید در دوران بارداری باعث عقب ماندگی رشد فیزیکی و ناتوانی های ذهنی شدید در کودک می گردد. عدم دریافت ید کافی باعث سقط جنین و به دنیا آمدن نوزاد مرده می گردد. 

آهن برای مادر و جنین بسیار لازم است و باعث خونسازی می گردد. همان طور که می دانید اکسیژن که برای حیات سلول ضروری است، از طریق گلبول های قرمزخون به تمام سلول های بدن می رسد.

مولتی ویتامین های پریناتال معمولا شامل ویتامین ها و مواد معدنی زیر هستند.
- 400 میکروگرم فولیک اسید 
- 400 واحد ویتامین D 
- 200 تا 300 میلی گرم کلسیم 
- 70 میلی گرم ویتامین C 
- 3 میلی گرم تیامین 
- 2 میلی گرم ریبوفلاوین 
- 20 میلی گرم نیاسین 
- 6 میکرو گرم ویتامین B12
- 10 میلی گرم ویتامین E 
- 15 میلی گرم روی 
- 17 میلی گرم آهن 
- 150 میکروگرم ید 
در بعضی موارد پزشک برای شما نوع مخصوصی از مولتی ویتامین های پریناتال را تجویز می کند زیرا ممکن است بدن شما نیاز بیشتری به برخی از از این ویتامین ها یا مواد معدنی داشته باشد. 

اگر مولتی ویتامین پریناتال باعث ایجاد یا تشدید حالت تهوع گردید چه باید کرد؟ 
گاهی اوقات مصرف مولتی ویتامین های پریناتال باعث ایجاد یا تشدید حالت تهوع می شود. اگر این اتفاق برای شما افتاد به پزشک خود اطلاع دهید، پزشک احتمالا نوع دیگری از مولتی ویتامین پریناتال مانند شربت یا قرص جویدنی را برای شما تجویز می کند تا کمتر دچار حالت تهوع شوید و یا راهکارهایی را به شما معرفی می کند که بتوانید مولتی ویتامین خود را مصرف کنید و خود و فرزند تان را از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در مولتی ویتامین پریناتال محروم نکنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )