پیشگیری و بهبود عفونت های تنفسی با ایمفلونا

پیشگیری و بهبود عفونت های تنفسی با ایمفلونا

در این مقاله از مجله داروکده به معرفی کپسول گیاهی ایمفلونا به عنوان یک محصول تخصصی در جهت تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهابات ناشی از عفونت ویروس کووید 19، آنفلوآنزای حاد، برونشیت و سرماخوردگی می پردازیم.

دکتر شیدا احمدی کولایی

نویسنده: دکتر شیدا احمدی کولایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 بهمن 1400

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 بهمن 1400

4K

eye icon

پیشگیری و بهبود عفونت های تنفسی با ایمفلونا

عفونت های تنفسی، به ویژه در طول فصل سرما، تهدیدی برای سلامتی به شمار می‌روند. اگرچه این عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، پیش‌تر از متداول‌ترین و کم خطرترین بیماری ها به شمار می‌رفتند، اما با شیوع کروناویروس ها، خطرات گسترش عفونت حاد و شدید در اثر ابتلا به آن ها، بیش از پیش آشکار گردید. علاوه بر این، آلوده شدن به برخی ویروس‌ های تنفسی احتمال آلودگی به باکتری‌ های تنفسی را نیز افزایش می دهد که منجر به نرخ بیشتر مرگ و میر می گردد. رویدادهایی نظیر پاندمی کووید 19 با تاکید بر آسیب‌پذیری‌ جوامع به اهمیت سیاست های پیشگیرانه با تکیه بر ارتقای قدرت دفاعی بدن دلالت دارند.
سیستم ایمنی بدن به عنوان اولین سد دفاعی در مقابل عوامل بیماری زا، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا و مقابله با بیماری ها، ایفا می‌کند. یک سیستم ایمنی کارآمد، می‌تواند با کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های میکروبی، به بدن در مبارزه با عفونت و تسریع روند بهبودی یاری رساند. مطابق با دانش پزشکی اخیر و مقاومت سویه های جدید به واکسن های موجود و کمبود داروهای موثر در برابر ویروس کرونا، استفاده از فرآورده هایی با قابلیت تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن که علاوه بر مقابله با ابتلا به بیماری، در صورت ابتلا به کووید 19 و سایر عفونت های تنفسی فوقانی از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند، مورد توجه است.

با توجه به قدمت گیاهان دارویی در تامین داروی بشر و پیشینه‌ی موفق این گونه ها در درمان بسیاری از بیماری ها، بهره جستن از این منابع ارزشمند، جهت دستیابی به داروی موثر، با ایمنی بالا، عوارض جانبی قابل تحمل و قیمت مناسب، منطقی به نظر می رسد.
کپسول گیاهی ایمفلونا، محصولی از شرکت زرسان سلامت با دارا بودن گیاهانی نظیر گندواش (درمنه خزری)، جینسینگ، خولنجان، سرخارگل (اکیناسه)، زنجبیل، زوفا، چای کوهی و بسفایج به عنوان یک محصول تخصصی در جهت تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از عفونت ویروسی و باکتریایی ریوی، بهبود و درمان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و کاهش تب، سرفه، تنگی نفس و التهابات ناشی از عفونت ویروس کووید 19، آنفلوآنزای حاد، برونشیت و سرماخوردگی به کار می‌رود. 8 جز گیاهی ایمفلونا، سالیان متمادی مصارف درمانی داشته‌اند و کارآیی و ایمنی آن‌ها در مراجع معتبر علمی به اثبات رسیده‌ است.

برای مشاهده و خرید کپسول گیاهی ایمفلونا اینجا کلیک کنید. 

در ادامه به بررسی اجزای سازنده ی این داروی گیاهی و ارزیابی عملکرد آن ها می پردازیم.
گندواش (Artemisia Annua)
گندواش یا درمنه خزری، به عنوان فراوانترین گیاه بکار رفته در فرمولاسیون ایمفلونا، گیاهی نام آشنا در درمان تب و مقابله با عفونت مالاریا می‌باشد. ترکیب آرتمیزینین به عنوان ماده موثره گیاه گندواش که از برگ‌های خشک شده گیاه جداسازی شده است، به عنوان یک داروی ضد مالاریا به کار می رود. پژوهش ها به اثرات این ترکیب و مشتقات آن در مهار فعالیت طیف وسیعی از ویروس ها از جمله آنفلوآنزای A ، هرپس سیمپلکس، ویروس اپشتین بار، ویروس هپاتیتB و C و سیتومگالوویروس انسانی اشاره داشته اند. علاوه بر این، گندواش با نشان دادن اثرات ضد باکتری و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن به عنوان گزینه مناسبی جهت درمان بیماری‌های عفونی مبدل شده است.
مطالعات به نقش این گیاه و به ویژه آرتمیزینین و مشتقات آن در ممانعت از اتصال SARS-CoV-2، جلوگیری از الحاق غشای ویروس به سلول میزبان و همچنین مهار ورود و تکثیر ویروس اشاره داشته اند. همچنین مطالعات تکمیلی نشان می دهد که استفاده از این گیاه به عنوان مکمل درمان‌های دارویی، ممکن است با اثر هم‌افزایی SARS-CoV-2 را مهار کرده و به درمان کووید 19 کمک کند. همچنین، این گیاه ممکن است پاسخ ایمنی میزبان را برای مبارزه بهتر با عفونت، تعدیل کند. مطالعات بالینی حاکی از این است که استفاده از آرتمیزینین، سبب تسریع بهبودی و منفی شدن تست SARS-CoV-2 و کاهش زمان بستری در بیمارستان شده است.

جینسینگ (Panax Ginseng)
گیاه جینسنگ، یکی از پر مصرف‌ترین گیاهان دارویی است که عمدتاً به منظور افزایش توانمندی ذهنی و جسمی، کنترل استرس، افزایش تمرکز، کاهش خستگی مفرط، کاهش دوره نقاهت و تقویت سیستم ایمنی بکار می‌رود. این گیاه دارویی، اثرات اثبات شده ای‌ در بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کاهش التهابات، مهار فعالیت ویروس‌های تنفسی نظیر ویروس سینسیشیال تنفسی، آنفولانزا، رینوویروس، کرونا ویروس و ممانعت از ابتلا به عفونت‌های باکتریایی متعاقب، نشان می دهد. از سوی دیگر، پژوهش‌های اخیر مصرف فرآورده های جینسینگ را در کارآیی بیشتر واکسن آنفولانزا، موثر دانسته‌اند. از این رو، با شیوع بیماری کرونا، تحقیقات پیرامون خواص این گیاه، به موضوعی جالب برای محققین، تبدیل شده است. مطالعات بالینی صورت گرفته بر روی فرآورده‌های حاوی جینسینگ، به اثرات مثبت استفاده از این گیاه، به عنوان عاملی پیشگیری کننده و کمک درمانی، در کاهش عوارض و طول مدت عفونت های تنفسی نظیر کووید 19 اشاره داشته‌اند.

خولنجان (Alpinia Officinarum) 
خولنجان گیاهی از خانواده زنجبیلیان می باشد که در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب آسیا پراکنده شده‌است. ریزوم خولنجان بیش از هزاران سال در اروپا و چین برای بهبود دردهای روماتیسمی، سیستم ایمنی و برخی اختلالات گوارشی استفاده شده است. این گیاه تا حدی می تواند اثرات زنجبیل را نشان دهد. مطالعات جدید اثرات ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی، ضدمیکروبی و ضدتهوع این گیاه را به اثبات رسانده است. ترکیبات دی آریل هپتانوئیدی و جینجرول می توانند با مهار تولید پروستاگلاندین ها و لوکوترین ها، موجب اثرات ضدالتهابی گیاه گردند. به علاوه، گیاه خولنجان فعالیت مهاری قابل توجهی در برابر سویه های تولید کننده ی آنزیم های  پنی سیلیناز و بتالاکتاماز دارد. همچنین فعالیت ضدویروسی ترکیبات دی آریل هپتانوئیدی موجود در این گیاه در برابر ویروس هایی مانند آنفولانزا، سینسیشیال تنفسی، هرپس سیمپلکس، فلج اطفال و سرخک به اثبات رسیده است. در مطالعات مولکولی (Docking) نیز، اثرات ترکیبات این گیاه بر مهار پروتئاز ویروسی شبه پپائین کووید-19 مورد تایید قرار گرفته است. آنزیم گفته شده، برای بقای ویروس کرونا در سلول های میزبان حیاتی می باشد.

سرخارگل (Echinacea Angustifolia)
اکیناسه یا سرخارگل، از جمله گیاهانی است که به دلیل اثرات آن در پیشگیری و بهبود علائم سرماخوردگی و سایر بیماری های سیستم تنفسی، از دیرباز مورد توجه می باشد و در پزشکی نوین نیز، جایگاه ویژه ای دارد. کمیسیون E به عنوان یک مرجع معتبر علمی و سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مصرف اکیناسه را به عنوان درمان کمکی برای عفونت مجاری تنفسی تایید کرده‌اند. مصرف این گیاه علاوه بر اثرات اثبات شده در کاهش ابتلا به سرماخوردگی، دوره‌ی بیماری را نیز کاهش می دهد. پیش از این، اثرات ضد ویروسی اکیناسه در برابر ویروس‌‌های تنفسی مانند آنفلوآنزای A و B، ویروس سینسیشیال تنفسی و ویروس پاراآنفولانزا گزارش شده‌است. مواد مؤثر موجود در عصاره اکیناسه با خاصیت آنتی میکروبی قوی بر باکتری ‌های مولد عفونت‌ های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی مانند سینوزیت، برونشیت، پنومونیا و التهاب لوزه تأثیر می‌ گذارند. عصاره اکیناسه با قابلیت غیر فعال‌ سازی ویروس ‌ها و باکتری ‌ها و جلوگیری از ورود آن ‌ها به درون سلول میزبان، از عفونت‌ های هم‌ زمان ویروسی و باکتریایی، که در مبتلایان به کرونا نیز مشاهده می شود، جلوگیری می‌ کند. اثرات این گیاه در تحریک سیستم ایمنی و ارتقای قدرت دفاعی بدن، از طریق افزایش فاگوسیتوز، تحریک فیبروبلاست ها، افزایش فعالیت لکوسیت ها، تحریک فعالیت سلول های کشنده طبیعی (NK Cell) و افزایش تولید سایتوکاین ها بروز می یابد. اثرات ضد التهابی گیاه نیز در تنظیم پاسخ ایمنی بدن در سرکوب عفونت و ممانعت از طوفان سایتوکاینی موثر است.

برای مطالعه بیشتر: گیاه سرخارگل با نام علمی Echinacea purpureae

زنجبیل (Zingiber officinale)
گیاه زنجبیل، از دیرباز به عنوان گیاه دارویی و ادویه در شرق آسیا استفاده می شده است. امروزه فرآورده های حاوی این گیاه دارویی به عنوان درمانی موثر در تهوع، نفخ، سوءهاضمه، کرامپ‌های قاعدگی و همچنین پیشگیری از بیماری حرکت بکار می‌روند. استفاده از زنجبیل در درمان بیماری های سیستم تنفسی از قبیل سرماخوردگی و آسم به اثرات ضد ویروسی، ضد التهابی، ضد اسپاسمی و برونکودیلاتوری این گیاه باز می گردد. ترکیبات موجود در زنجبیل از طریق مهار آنزیم های موثر در ایجاد التهاب مانند سیکلواکسیژناز و لیپواکسیژناز و به دنبال آن کاهش سنتز پروستاگلاندین ها و لکوترین ها و همچنین مهار بیان ژن های کد کننده ی سایتوکاین ها و کموکاین ها در کاهش التهاب، درد و تب نقش دارند. همچنین، جینجرول و 6- شوگائول زنجبیل، با اثرات ضد اسپاسمی و ضد التهابی قادر به شل کردن عضلات صاف و کاهش التهاب مجاری هوایی می باشند. زنجبیل با داشتن اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، در تنظیم فعالیت سیستم ایمنی نیز نقش دارد. از گیاه زنجبیل اثرات ضد ویروسی و افزایش پاسخ ایمنی در برابر ویروس سینسیشیال تنفسی انسانی که در عفونت‌های تنفسی نقش دارد، گزارش شده است. همچنین ترکیبات حاوی گوگرد موجود در زنجبیل، در مهار گلیکوپروتئین های سطحی ویروس آنفولانزای A که از طریق آن ها ویروس به سلول وارد می شود، اثرگذارند. علاوه بر اثرات زنجبیل بر روی ویروس های تنفسی، این گیاه بر مهار ویروس هپاتیت C و برخی باکتری های گرم مثبت و منفی نیز موثر است. پس از شیوع بیماری کرونا، مطالعات بر روی این گیاه نشان داد که برخی ترکیبات موجود در زنجبیل، مانع از اتصال اسپایک پروتئین سطح ویروس کووید 19 به گیرنده های ACE-2 سلول های ریه میزبان شده و بدین ترتیب از بیماری زایی ویروس جلوگیری می کنند. مطالعات بالینی صورت گرفته نیز به اثرات مصرف زنجبیل در کاهش علائم بالینی از جمله تب، سرفه خشک، خستگی و علائم گوارشی و همچنین در بهبود نتایج آزمایشگاهی بیماران کرونایی اشاره داشته اند. 

زوفا (Hyssopus Officinalis)
زوفا یکی از مهم ترین گیاهان دارویی و ادویه ای به شمار می‌رود که در اکثر فارماکوپه‌های معتبر، از آن به عنوان دارو یاد شده است. اندام هوایی زوفا دارای اثرات آرام کننده‌ی سرفه، خلط آور، تب بر، ضد التهاب، مقوی معده و ضد کرم می‌باشد. فرآورده های حاصل از این گیاه در درمان ناراحتی‌های تنفسی نظیر سرفه، التهابات برونش و گرفتگی بینی استفاده می شوند. علاوه بر این، بررسی های صورت گرفته به اثرات ضدویروسی این گیاه در مهار فعالیت ویروس نقص ایمنی انسان نوع 1 اشاره دارند. اثرات ضدمیکروبی این گیاه در برابر باکتری‌های استرپتوکوک پیوژنز، استافیلوکوکوس اورئوس، کلبسیلا پنومونیه و اشریشیا کلی نیز گزارش شده است. 

چای کوهی (Stachys lavandulifolia) 
گونه‌های جنس Stachys برای هزاران سال در طب سنتی کشورهای مختلف، به ویژه مناطق مدیترانه‌ای و ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بیشترین کاربرد این گیاه به صورت دم‌کرده، جهت درمان و بهبود عفونت‌ها، سرماخوردگی و آسم، مشکلات گوارشی، التهاب، زخم و اختلالات پوستی، استرس و اضطراب بوده است. چای کوهی یکی از گونه‌های پرکاربرد این جنس در طب سنتی ایران است. در مطالعات بالینی اثرات مصرف این گیاه بر افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی، کاهش درد، خستگی و تهوع سندرم پیش از قاعدگی، خونریزی غیرطبیعی رحم ناشی از سندرم پلی کیستیک و کاهش درد میگرن تایید شده است.

بسفایج (Polypodium Vulgare)
از جمله زیستگاه های گیاه بسفایج، مناطق جنگلی و مرطوب شمال ایران است. ریزوم این گیاه شیرین است و به عنوان شیرین کننده در صنایع غذایی به کار می رود. در طب سنتی، از دم کرده ریزوم آن به عنوان خلط آور، ملین و  ادرار آور و دفع کننده‌ی سنگ کلیه استفاده می شود. اثرات مفیدی از این گیاه برای کاهش تب و بهبود برخی بیماری های تنفسی، گزارش شده است. از سال 2008، استفاده از ریزوم بسفایج به عنوان داروی گیاهی خلط آور در سازمان پزشکی اروپا تایید شده است. به علاوه، ترکیب ساپونینی اسلادین (Osladin) که سبب شیرین بودن ریزوم گیاه می گردد، دارای خواص ضدباکتریایی است.

مطالعات بالینی صورت گرفته بر روی محصول ایمفلونا
کارآزمایی بالینی داروی ایمفلونا بر روی 120 بیمار مبتلا به COVID-19 که در بخش کووید بیمارستان بقیه الله و شهید واسعی سبزوار بستری بوده اند، انجام گرفته است. بیماران بستری در هر بیمارستان، به طور تصادفی به 2 گروه مداخله (دریافت کننده کپسول گیاهی ایمفلونا) و گروه کنترل (دریافت کننده دارونما) تقسیم شدند. بیماران گروه مداخله علاوه بر دریافت داروهای استاندارد، 2 عدد کپسول گیاهی ایمفلونا و بیماران گروه کنترل، 2 عدد کپسول حاوی دارونما را علاوه بر داروهای استاندارد دریافت نمودند. ایمفلونا و دارونما، هر 8 ساعت بعد از غذا به مدت 1هفته مصرف شد. علائم حیاتی بیماران، آزمایشات عملکرد کبد و کلیه، سی تی اسکن قفسه سینه، شدت تنگی نفس، سرفه و سطح اکسیژن خون در طول مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج در بیماران تحت درمان با ایمفلونا، بهبود قابل توجهی در سرفه، تنگی نفس، کاهش درجه حرارت بدن و همچنین افزایش سطح اکسیژن خون را نشان داد. در مقایسه سی تی اسکن ریه، بهبود و کاهش درگیری ریوی در بیماران تحت درمان با فرآورده ایمفلونا رخ داده و در قسمت داده‌های آزمایشگاهی نیز کاهش التهاب وآنزیم های کبدی (ALT, AST) مشاهده گردید.

نتیجه گیری
با بررسی ترکیبات موجود در ایمفلونا و با تحلیل داده های حاصل از مطالعات بالینی، می توان گفت که این داروی گیاهی دارای تاییدیه وزارت بهداشت، می تواند کارآیی لازم در تقویت سیستم ایمنی و کمک به پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و بهبود علائم ناشی از عفونت مجاری تنفسی فوقانی نظیر سرماخوردگی، آنفولانزای حاد و  برونشیت و کاهش مدت بیماری را نشان دهد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )