کوئرستین، معجزه سلامتی

کوئرستین، معجزه سلامتی

در این مقاله با آنتی اکسیدان کوئرستین آشنا شوید. و درباره نقش آن در بدن و فوایدش بخوانید.

دکتر مهسا یساقی

نویسنده: دکتر مهسا یساقی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

23 آبان 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

23 آبان 1395

14K

eye icon

کوئرستین، معجزه سلامتی

کوئرستین یک ترکیب ضد التهاب: کوئرستین یک آنتی اکسیدان از خانواده فلاوونوئیدها می باشد که در مواد غذایی مانند سبزیجات، گوجه فرنگی و کلم بروکلی به وفور یافت می شود. 

با افزایش سن، کوئرستین در مبارزه با رادیکال های آزاد نقش موثری دارد. بر اساس مطالعات بخش پاتولوژی و عیب یابی دانشگاه ورونا در ایتالیا کوئرستین و سایرفلاوونوئیدها جزو ترکیبات ضد ویروس، ضد باکتری، ضد التهاب و ضد حساسیت بسیار قوی به شمار می روند. رادیکال های آزاد به طور معمول روزانه در بدن تولید می شوند اما عواملی مانند تغذیه ضعیف، استرس زیاد، کمبود خواب و قرارگیری در معرض سموم محیطی تولید آنها را تشدید می کند. کوئرستین به عنوان یک آنتی اکسیدان پلی فنولیک با خنثی کردن رادیکال های آزاد از اثرات مخرب آنها پیشگیری می کند. التهاب به عنوان ریشه بسیاری از بیماری ها شناخته شده است و کوئرستین با اثرات آنتی اکسیدانی بسیار قوی می تواند در موارد زیر موثر واقع شود: 

آلرژی
کوئرستین به عنوان یک ضد حساسیت طبیعی نقش به سزایی در بهبود علائم آلرژی فصلی، آسم و همچنین آلرژی غذایی دارد. 

هیستامین به نوعی ماده شیمیایی اطلاق می شود که هنگام آلرژی و حساسیت از گروهی از سلول های سیستم ایمنی به نام ماست سل ها ترشح می شود و مسئول بروز علائم ناخوشایند آلرژی مانند سرفه، عطسه، آبریزش بینی و چشم، تورم لب ها و زبان و غیره می باشد. کوئرستین باعث پایداری غشا ماست سل ها و جلوگیری از آزادسازی هیستامین از این سلول ها می شود و با این مکانیسم تاثیر به سزایی در بهبود آلرژی دارد. 

ورزش و تمرین 
کوئرستین به برخی از مکمل های ورزشی اضافه می شود زیرا محققان بر این باورند که این ماده می تواند کارایی و استقامت حین ورزش را افزایش دهد و این به دلیل اثرات مثبت آن بر روی جریان خون می باشد. کوئرستین با اثرات آنتی اکسیدانی خود به سلامت عروق کمک می کند و از این طریق باعث افزایش انتقال خون اکسیژن و مواد مغذی به ماهیچه ها مفاصل و بافت های درگیر حین ورزش می شود. 

پیشگیری از سرطان
امروزه کوئرستین به عنوان یکی از مواد طبیعی پیشگیری کننده از سرطان نیز مطرح می باشد و به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند بر روی جلوگیری از جهش سلول ها، رشد و تکثیر سلول های سرطانی و پیشگیری از عوارض درمان های معمول سرطان مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی موثر باشد. 

سلامت پوست
همانطور که در بالا اشاره شد کوئرستین با جلوگیری از آزادسازی هیستامین از ماست سل ها به پیشگیری از بیماری های پوستی نظیر التهاب شدید پوست (درماتیت) و حساسیت به نور کمک می کند. هم چنین با مهار سایتوکاین های التهابی سیستم ایمنی در درمان التهابات پوستی موثر می باشد. کوئرستین با خنثی کردن رادیکال های آزاد ناشی از تابش نور آفتاب، نقش به سزایی در سلامت پوست بازی می کند.
بهبود بیماری های خود ایمنی مصرف کوئرستین به کاهش و بهبود درد همراه با بیماری های خود ایمنی نظیر روماتیسم کمک می کند هم چنین در تخفیف علائم عفونت و التهاب پروستات و ریه نیز موثر می باشد. شواهد حاضر نشان می دهد که وقتی افراد مبتلا به روماتیسم به رژیم های غنی از آنتی اکسیدان ها نظیر میوه جات و سبزی های پخته نشده روی می آورند درد و التهاب کمتری را تجربه می کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه پوستی زیبا داشته باشیم؟

سلامت قلب و عروق 
فلاوونوئید ها نظیر کوئرستین می توانند به کاهش ریسک آترواسکلروزیس کمک کنند. آترواسکلروزیس یک شرایط التهابی خطرناک می باشد که با تشکیل پلاک های چربی در عروق همراه می باشد در نتیجه مانع انتقال جریان خون می شود و بنابراین یکی از ریسک فاکتورهای اصلی حمله قلبی و سکته به شمار می رود. همچنین این آنتی اکسیدان ها از افزایش کلسترول مضر (LDL) جلوگیری کرده و به تنظیم فشارخون کمک می کنند.

در زیر مهمترین مواد غذایی با منبع کوئرستین عنوان شده اند: 
سیب، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، مرکبات، کاکائو، کلم بروکلی، پیاز قرمز، سبزیجات، روغن زیتون، چای سبز و سیاه و گیاه جینکگو

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )