داروی گیاهی برای بزرگی خوش خیم پروستات

داروی گیاهی برای بزرگی خوش خیم پروستات

در این مقاله از مجله داروکده به معرفی داروی گیاهی برای بزرگی خوش خیم پروستات می پردازیم.

سید مصطفی جلالی

نویسنده: سید مصطفی جلالی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

22 آذر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

22 آذر 1402

2K

eye icon

داروی گیاهی برای بزرگی خوش خیم پروستات

بزرگی خوش‌خیم پروستات (BPH) یک بیماری شایع در مردان مسن است که با بزرگ شدن غده پروستات و فشار بر مجرای ادرار همراه است. هیپرپلازی پروستات باعث مشکلاتی مانند تکرر ادرار، احساس فوریت ادرار، احساس تخلیه ناکافی مثانه و مشکلات جنسی می شود. 
درمان های دارویی بزرگی پروستات نیز عوارض جانبی زیادی به همراه دارند. به همین دلیل مصرف یک قرص پروستات گیاهی یک راه کار ایمن و موثر در از بین بردن علائم و بهبود کیفیت زندگی مردان است.

آنچه در این مقاله می خوانید:
- بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟
- درمان های بزرگی پروستات
- داروی گیاهی برای بزرگی خوش خیم پروستات
- قرص پروستات گیاهی 
مدت زمان تقریبی مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

 

بزرگی خوش‌خیم پروستات 

بزرگی خوش‌خیم پروستات (Benign Prostatic Hyperplasia (BPH)) یک بیماری شایع است که مردان را در سنین بالاتر از 50 سال درگیر می‌کند. 
غده پروستات یک غده کوچک شبیه به گردو است که در زیر مثانه مردان قرار دارد. مجاری ادراری که ادرار را از مثانه خارج می کند در زیر پروستات قرار دارد.
بزرگ شدن پروستات باعث فشار به مجرای ادرار می شود. فشار بر مجرای ادراری باعث ایجاد علائمی می شود که در ادامه به آنها می پردازیم.

علائم بزرگی خوش‌خیم پروستات

علائم BPH در همه بیماران یکسان نیست. برخی از شایعترین علائم بزرگی پروستات عبارتند از:
- تکرر ادرار، به‌ویژه در شب
- جریان ادرار ضعیف یا قطع‌شدن جریان ‌دار
- مشکل در شروع ادرار
- احساس تخلیه ناکامل مثانه
- احتباس ادرار

 

علل بزرگی پروستات

علت دقیق  بزرگی پروستات مشخص نیست. اما به نظر می رسد که که ترکیبی از عواملی مانند ژنتیک، هورمون ها و التهاب در ایجاد بزرگی پروستات موثرند.

 

درمان بزرگی پروستات

درمان BPH به شدت علائم بستگی دارد. در موارد خفیف، تغییرات سبک زندگی و مصرف مکمل های گیاهی ممکن است برای تسکین علائم کافی باشد. در موارد شدیدتر، داروها یا جراحی ممکن است ضروری شوند.

1- داروها

چندین دارو وجود دارد که می‌توان از آنها برای درمان BPH استفاده کرد. این داروها با شل کردن عضلات در غده پروستات یا کوچک کردن غده پروستات عمل می‌کنند.

- مهار کننده های آلفا
بلوکرهای آلفا عضلات غده پروستات و مجرای ادرار را شل می‌کنند و از این طریق به دفع آسانتر ادرار کمک می کنند.

- مهارکننده‌های 5-آلفا ردوکتاز
- نقش 5-آلفا ردوکتاز در ایجاد بزرگی پروستات
- 5-آلفا ردوکتاز یک آنزیم است که تستوسترون را به 5-آلفا دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می‌کند. DHT یک هورمون مردانه است که در رشد غده پروستات نقش دارد.
- در مردان مبتلا به بزرگی خوش‌خیم پروستات (BPH)، سطح DHT در غده پروستات افزایش می‌یابد. این امر باعث می‌شود که غده پروستات بزرگ شود و مجرای ادرار را تحت فشار قرار دهد.
- مطالعات نشان داده‌اند که مهارکننده‌های 5-آلفا ردوکتاز می‌توانند به کاهش سطح DHT و کوچک شدن غده پروستات در مردان مبتلا به بزرگی پروستات خوش خیم  کمک کنند.

- هورمون درمانی

2- جراحی

جراحی معمولاً فقط در صورتی در نظر گرفته می‌شود که سایر درمان‌ها موفقیت‌آمیز نبوده باشند یا اگر بیمار علائم شدیدی داشته باشد. روش‌های جراحی مختلفی برای درمان BPH وجود دارد.

- برداشت پروستات از طریق مجرای ادرار  (TURP)
- لیزر
- پروستاتکتومی 

3- تغییرات سبک زندگی

چندین تغییر سبک زندگی وجود دارد که مردان مبتلا به BPH می‌توانند برای کمک به تسکین علائم انجام دهند.

- قبل از خواب، کمتر مایعات بنوشید. این به کاهش نیاز به ادرار در طول شب کمک می‌کند.
- از کافئین و الکل اجتناب کنید. این مواد می‌توانند مثانه را تحریک کرده و ادرار را دشوارتر کنند.
- اگر اضافه وزن یا چاقی دارید، وزن کم کنید. اضافه وزن می‌تواند فشار بیشتری بر مثانه و مجرای ادرار وارد کند.
- ورزش منظم داشته باشید. ورزش می‌تواند به تقویت عضلات کف لگن کمک کند، که می‌تواند به کنترل ادرار کمک کند.

4- درمان‌های گیاهی بزرگی پروستات

گیاهان دارویی متعددی برای درمان و کاهش علائم بزرگی پروستات شناخته شده اند. از جمله معروف ترین و پرکاربردترین داروی های گیاهی موثر بر پروستات می توان به موارد زیر اشاره کرد.
- عصاره ساوپالمتو (یا گیاه نخل اره ای)
- لیکوپن (عصاره گوجه فرنگی)
- روغن دانه کدو
- عصاره چای سبز

عصاره ساوپالمتو از ترکیبات رایج در قرص‌های گیاهی پروستات است. در این قسمت به بررسی اثرات عصاره ساوپالمتو در درمان بزرگی پروستات می پردازیم.
ساوپالمتو یک گیاه دارویی است که از میوه درخت نخل اره‌ای (Serenoa repens) به دست می‌آید. این گیاه به‌طور سنتی برای درمان مشکلات ادراری ناشی از بزرگی خوش‌خیم پروستات (BPH) استفاده می‌شود.

مکانیسم اثر ساوپالمتو در درمان بزرگی پروستات

مکانیسم دقیق اثر ساوپالمتو در درمان BPH هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما تحقیقات نشان داده‌اند که این گیاه ممکن است به روش‌های زیر به بهبود علائم BPH کمک کند.

- اثرات آنتی آندروژنیک : مهار آنزیم 5-آلفا ردوکتاز

این آنزیم تستوسترون را به 5-آلفا دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می‌کند. DHT یک هورمون مردانه است که باعث رشد غده پروستات در مردان می شود. مهار آنزیم 5-آلفا ردوکتاز می‌تواند به کاهش سطح DHT و کوچک شدن غده پروستات کمک کند.

- کاهش التهاب

التهاب یکی از عواملی است که در رشد BPH نقش دارد. ساوپالمتو می‌تواند به کاهش التهاب در غده پروستات کمک کند.

- افزایش آپوپتوز

عصاره ساوپالمتو با افزایش آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلولی) به جلوگیری و درمان بزرگی پروستات کمک کند. مطالعات نشان داده اند که SPE با مکانیسم های زیر می تواند رشد سلول های پروستات را مهار کند.

مهار تکثیر سلولی: عصاره ساوپالمتو با مهار سیگنالینگ فاکتور رشد انسولین-? که باعث تکثیر سلولی می شود، رشد سلول های پروستات را متوقف می کند.

فعال کردن مسیر آپوپتوز داخلی: عصاره ساوپالمتو مسیر مرگ سلولی آپوپتوز را در سلول های پروستات فعال می کند.

افزایش نسبتBax/Bcl2:  عصاره ساوپالمتو با افزایش نسبت پروتئین های Bax  (افزایش دهنده آپوپتوز) به Bcl2  (مهار کننده آپوپتوز) باعث افزایش آپوپتوز و مرگ سلولی در پروستات می شود.

 

شواهد علمی اثرات ساوپالمتو در بزرگی پروستات

نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه 320 میلی گرم عصاره ساوپالمتو به طور موثری DHT را در پروستات کاهش و تستوسترون را افزایش می دهد. این یافته ها نشان می دهد که ساوپالمتو ممکن است آنزیم 5-آلفا ردوکتاز را مهار کند.
با این حال، یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف روزانه 80 میلی گرم ساوپالمتو به مدت یک هفته، سطوح سرمی DHT یا تستوسترون را در مردان سالم تغییر نمی دهد. این یافته ها نشان می دهد که ممکن است ساوپالمتو برای مهار موثر آنزیم 5-آلفا ردوکتاز به دوز بالاتر یا دوره درمان طولانی تری نیاز داشته باشد. 

مقدار پیشنهاد شده مصرف ساوپالمتو برای درمان  بزرگی پروستات، روزانه 320 میلی‌گرم است.

 

سایر فواید ساوپالمتو

علاوه بر بهبود مشکلات ادراری ناشی از بزرگی پروستات، ساوپالمتو ممکن است فواید دیگری نیز داشته باشد. برخی از این فواید عبارتند از:

- کاهش ریزش موی هورمونی
- بهبود ناتوانی جنسی
- کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات
- کاهش التهاب
- بهبود سلامت قلب
یکی از بهترین فرآورده های گیاهی مفید در حفظ سلامت و درمان علائم بزرگی خوش خیم پروستات، پروستالیو بوده که حاوی عصاره ساوپالمتو است.

 

قرص پروستات گیاهی پروستالیو

پروستالیو یک محصول طبیعی است که با استفاده از عصاره ساوپالمتو ساخته شده است. این محصول در جعبه های 30 عددی عرضه می شود و در هر کپسول حاوی 320 میلی گرم عصاره نخل اره ای است.

کاربرد قرص گیاهی پروستات پروستالیو به شرح زیر است.
- کمک به جلوگیری از بزرگ شدن اندازه غده پروستات
- بهبود علائم ناشی از بزرگ شدن خوش خیم پروستات
- درمان کمکی در ریزش موی هورمونی
- افزایش قوای جنسی و جسمی

مزایای قرص پروستات پروستالیو 

از مهمترین مزایای پروستالیو نسبت به سایر محصولات درمان پروستات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

- طبیعی است
 ساوپالمتو یک گیاه طبیعی است و عوارض جانبی کمی دارد.

- بسیار ایمن است
ساوپالمتو به طور کلی یک گیاه ایمن است، اما ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی خفیفی ایجاد کند، مانند سردرد، حالت تهوع و اسهال.

- مطمئن بودن 
برخی از مراکز نامعتبر اقدام به فروش محصولات پودری یا قرص حاوی نخل اره ای می کنند. این محصولات به هیچ وجه توصیه نمی شوند زیرا نه دوز محتویات آنها مشخص است و نه تاریخ و مجوزهای رسمی برای تولید محصول را دارند.

- داشتن دوز موثر
مقدار توصیه شده مصرف ساوپالمتو برای درمان بزرگی پروستات، روزانه 320 میلی‌گرم است. پروستالیو نیز در هر کپسول حاوی 320 میلی گرم عصاره گیاه نخل اره ای است.

- روش مصرف آسان
برخلاف سایر مکمل های مفید برای بهبود بزرگی پروستات که بایستی روزانه 2 الی 3 عدد مصرف شوند، روش مصرف پروستالیو یک عدد در روز است. هر چه تعداد مصرفی یک قرص یا کپسول برای یک روز بیشتر باشد، احتمال فراموش شدن و عدم مصرف آن بیشتر است.

- خرید بدون نیاز به نسخه پزشک
برای خرید داروهای درمان پروستات نیاز به نسخه پزشک متخصص است. ولی برای تهیه پروستالیو نیاز به نسخه پزشک نیست. ولی توصیه می کنیم که حتما این مکمل را از مراکز معتبر مانند داروخانه آنلاین داروکده بخرید.

- به غیر از سلامت پروستات کاربردهای دیگری نیز دارد.

کاهش ریزش موی هورمونی 
بهبود جریان خون در نواحی تناسلی
محافظت از سیستم تناسلی و ایمنی مردان
بهبود قوای جسمی بدن

قرص گیاهی پروستالیو یک محصول طبیعی و مؤثر است که  به بهبود علائم بزرگی خوش‌خیم پروستات کمک می کند. این محصول عوارض جانبی کمی دارد و به طور کلی ایمن است.

 

سخن آخر

ساوپالمتو یک گیاه باستانی است که از دیرباز برای درمان مشکلات ادراری ناشی از بزرگی پروستات استفاده می‌شده است. تحقیقات جدید نیز نشان داده‌اند که ساوپالمتو می‌تواند به بهبود علائم BPH کمک کند. 
مطالعات متعدد نشان داده‌اند که عصاره‌ی نخل اره‌ای موجود در کپسول پروستالیو می‌تواند به بهبود مشکلات دفع ادرار در مردان مبتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات کمک کند.
علائمی مانند شب‌ادراری، پرادراری و احتباس ادرار می‌توانند با مصرف روزانه‌ی 320 میلی‌گرم عصاره‌ی نخل اره‌ای کاهش یابند.
کپسول پروستالیو یک مکمل گیاهی طبیعی است که با عوارض جانبی اندک، می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی مردان مبتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات کمک کند.

اگر همچنان در مورد قرص پروستات گیاهی سوالی دارید، لطفاً با تیم علمی داروکده در میان بگذارید. ما خوشحال خواهیم شد تا به شما کمک کنیم.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )