تاثیر ویتامین B6 بر روی سطح تستسترون و نقش آن در عضله سازی

تاثیر ویتامین B6 بر روی سطح تستسترون و نقش آن در عضله سازی

آیا می دانستید ویتامین B6 بر روی سطح تستسترون تاثیر می گذارد؟ این متن را بخوانید تا در مورد مزایای این ویتامین بیشتر آشنا شوید.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

14 فروردین 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

14 فروردین 1397

25K

eye icon

تاثیر ویتامین B6 بر روی سطح تستسترون و نقش آن در عضله سازی

ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب از دسته ی ویتامین های گروه B می باشد. این ویتامین با نام پیریدوکسین (Pyridoxine) نیز شناخته می شود.
نقش آن در بدن:
- فعالیت غده ی آدرنال را پشتیبانی می کند.
- به تشکیل میلین (لایه ی پروتئینی اطراف سلول های عصبی) کمک می کند.
- در سلامت سیستم عصبی موثر است.
- سبب بالا رفتن سطح تستسترون می شود.
- در تشکیل سروتونین و نوراپی نفرین (موادشیمیایی که نقش پیام آور به مغز را دارند) نقش دارد.
- در شکسته شدن چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها جهت استفاده بهینه در بدن کاربرد دارد .

ویتامین B6 سطح تستسترون را با تنظیم و تحریک تولید آندروژن، افزایش می دهد. با تحریک گیرنده های آندروژن، فرمان تولید تستسترون به اندام تناسلی مردانه (بیضه ها) فرستاده می شود. مطالعات نشان می دهد که B6 می تواند تولید استروژن را نیز مهار کند. این عمل، تولید تستسترون را در بدن تشدید می کند.

استفاده از ویتامین B6 در ناتوانی جنسی:
در طول روند پیری مردان، سطح تستسترون به طور طبیعی کاهش می یابد. با این حال، زمانی که سطح تستسترون به زیر 300ng/dl تنزل یابد، شرایطی به نام هایپوگنادیسم (Hypogonadism) رخ می دهد.
هایپوگنادیسم می تواند سبب ایجاد شرایطی از جمله:
- ناتوانی در نعوظ
- کاهش میل جنسی
- کاهش کیفیت نعوظ
استفاده از استروئیدهای آنابولیک در این زمینه می تواند سبب بروز عوارض جبران ناپذیری باشد، لذا بسیاری از آقایان از مکمل های طبیعی به مانند ویتامین B6 استفاده می کنند. ویتامین B6 یک مکمل طبیعی بوده که بدن را جهت تولید تستسترون تحریک می کند.
مطالعات نشان داده است ویتامین B6 می تواند سبب:
- افزایش کیفیت نعوظ
- افزایش میل جنسی
- افزایش مدت زمان رابطه جنسی

استفاده از ویتامین B6 جهت ساخت عضله:
ویتامین B6 به طور طبیعی می تواند سبب تولید تستسترون بیشتر شود. بالا رفتن سطح تستسترون سبب تحریک تولید عضله می شود. ویتامین B6  نقش اساسی را در متابولیسم پروتئین، رشد و مصرف کربوهیدرات جهت تولید انرژی بازی می کند.
عضله سازی و بالا بردن سطح تستسترون فقط در وزنه زدن و نیز مصرف مکمل های پروتئینی خلاصه نمی شود. مصرف مواد مغذی که در رشد موثر می باشند را نیز شامل می شود. یکی از این راه ها استفاده از مکمل ویتامین B6 می باشد.
ویتامین B6 نه تنها سطح تستسترون را بالا می برد، بلکه می تواند تولید هورمون استروژن را در بدن کاهش دهد. مصرف این ویتامین، نه تنها سطح هورمون ها را پشتیبانی می کند، به طور کلی می تواند سلامتی چشم ها، مو، پوست و کبد را نیز در برگیرد.
 B6 ویتامین بسیار مهم در ساخت عضله بوده که نزد بدنسازان از اهمیت خاصی برخوردار است. پیریدوکسین از طریق انتقال اسیدهای آمینه ها  به درون بیش از 5000 پروتئین عمل کرده که در نتیجه ی آن، 60 آنزیم مختلف را به وجود می آورد که فعالیت های بیولوژیکی بدن ما را کنترل می کنند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ویتامین B6 (پیریدوکسین)

مزایای ویتامین B6:
- بالا بردن سطح تستسترون←سبب تند شدن روند ساخت عضله
- کاهش سطح استروژن←سبب ذخیره کم چربی
- مصرف بهینه از انرژی
- بهبود وضعیت خلق و خو

عوارض جانبی مصرف ویتامین B6:
به عنوان یک ماده مغذی طبیعی، B6 عوارض چندانی ندارد.
شایع ترین عوارض گزارش شده با B6:
شکم درد- مورمور شدن- کاهش اشتها- تهوع- خواب آوری- سردرد
در دوران بارداری قبل از مصرف B6 با پزشک مربوطه مشورت نمایید. دوز بالای B6در حین بارداری می تواند سبب تشنج در نوزادان گردد. در دوران شیردهی زیر نظر پزشک مصرف گردد. ویتامین B6  می تواند سبب کاهش فشار خون شود. در بیماران پارکینسونیسم از مصرف ویتامین B6 خودداری گردد.

افرادی که ویتامین B6 کافی دریافت نمی کنند، می توانند علایمی همچون آنمی، خارش، پارگی اطراف لب ها و نیز زبان ملتهبی داشته باشند. سایر نشانه های کمبود ویتامین شامل، افسردگی، منگی و ضعف سیستم ایمنی می باشند. نوزادانی که به مقدار کافی ویتامین B6 دریافت نمی کنند، تندخو شده و یا دچار تشنج شوند.

منبع ویتامین B6:

میزن مصرف ویتامین B6 :

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )