قرص لاغری گلوکومانان

قرص لاغری گلوکومانان

آیا می دانستید گلوکومانان یک فیبر خوراکی است که باعث لاغری می شود؟ در این مقاله درباره گلوکومانان بخوانید.

محدثه برازجانی

نویسنده: محدثه برازجانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

21 بهمن 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

21 بهمن 1398

21K

eye icon

قرص لاغری گلوکومانان

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • گلوکومانان چیست؟
  • خواص قرص لاغری گلوکومانان
  • نحوه مصرف مکمل کاهش وزن گلوکومانان
  • عوارض قرص لاغری گلوکومانان
  • مکمل های حاوی گلوکومانان

کاهش وزن اصولی فرآیندی پیچیده و زمان بر است و موفقیت طولانی مدت نیازمند پشتکار و انگیزه است. مکمل ها و برنامه های رژیمی بیشماری برای کاهش وزن موثر و دستیابی به اهداف کاهش وزن در دسترس افراد است. افراد بر حسب سن، جنس، شرایط فیزیکی و روحی خود تصمیم می گیرند تا مسیر مشخصی را برای دستیابی به هدف وزن خود در پیش بگیرند. یکی از این ترکیبات فیبر گلوکومانان است که به عنوان یک مکمل کاهش وزن می تواند در کاهش وزن موثر باشد.

گلوکومانان چیست؟

فیبر های رژیمی بخش غیر قابل هضم گیاهان و کربوهیدرات ها هستند. این مواد در تمام موادغذایی گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات، دانه ها و حبوبات وجود دارد. به طور کلی فبیر ها به دو دسته محلول در آب و نامحلول تقسیم می شوند.فیبر های محلول باعث کند کردن فرآیند هضم و کمک کردن به جذب ریز مغذی ها از غذاهای مصرفی می شوند. از طرفی فیبرهای نامحلول باعث افزایش حجم مدفوع و عبور سریع مواد غذایی دفعی از مجرای گوارشی می شوند.

گلوکومانان یک فیبر طبیعی و محلول در آب است که از کنجاک که یک فیبر طبیعی است؛ گرفته می شود. گلوکومانان در مکمل های تجاری و محصولات غذایی مانند پاستا، آرد و رشته های فرنگی وجود دارد.
این فیبر 40% از وزن خشک کنجاک را تشکیل می دهد. کنجاک محصول اصلی آسیای جنوب شرق است و سابقه زیادی در ترکیبات گیاهی و  غذاهای سنتی مانند توفو، نودل ها و ژله کنجاک دارد. علاوه بر فروش به عنوان یک مکمل رژیمی، گلوکومانان یک افزودنی غذایی به عنوان امولسیفایر و حجم دهنده نیز است.

گلوکومانان به عنوان یک فیبر محلول در آب در کاهش اشتها نقش درخشانی دارد. امروزه در اغلب مکمل های کاهش اشتها این فیبر وجود دارد و با مصرف قبل از وعده های غذایی میتواند با  جذب آب و افزایش حجم در معده اشتهای شما را برای مصرف وعده های غذایی کنترل کند. 

خواص قرص لاغری گلوکومانان

کاهش وزن

فیبر گلوکومانان به عنوان یکی از موثر ترین فیبرهای شناخته شده است و در دسته فیبر های محلول در آب قرار می گیرد. این فیبر توانایی بالایی در جذب آب در معده دارد. با این عملکرد فیبر گلوکومانان حجم گرفته و می تواند بخشی از معده را پر کند. این عملکرد را می توان با افزودن مقدار کمی از این فیبر در یک لیوان آب مشاهده کرد که در این شرایط فیبر گلوکومانان حالت ژله ای پیدا می کند، و حجم می گیرد. از این ویژگی گلوکومانان در مکمل های کاهش وزن استفاده می شود. 
به مانند سایر فیبرهای کاهش وزن چندین راه برای عملکرد این فیبر شناخته شده است:
1. کالری محدود موجود در این فیبر
2. حجم پذیری در معده و ایجاد احساس سیری در معده و در نتیجه کاهش دریافت غذا در وعده غذایی
3. تاخیر در تخلیه معده و در نتیجه ایجاد احساس سیری 
4. کاهش جذب پروتئین و چربی (مانند سایر فیبر های محلول در آب)
همچنین فیبرها در تغذیه باکتری های مفید روده نقش دارند و توسط این باکتری ها به اسیدهای چرب کوتاه زنجیر مانند بوتیرات تبدیل می شوند که در بعضی مطالعات حیوانی نشان داده شده که این ترکیبات می توانند در برابر جذب چربی از بدن محافظت کننده باشد.
مطالعات متعددی تاثیرات گلوکومانان را بر کاهش وزن بررسی کرده اند. یکی از بزرگترین مطالعات بر 176 فرد سالم ولی دارای اضافه وزن که تحت درمان با رژیم محدود از کالری بودند، انجام شد. این افراد به دو گروه دریافت مکمل لاغری گلوکومانان و پلاسبو تقسیم شدند. در این مطالعه سه مکمل گلوکومانان متفاوت در بین افراد مورد استفاده قرار گرفت که برخی حاوی فیبرهای دیگر نیز بودند. در این مطالعه افراد مصرف کننده مکمل های حاوی گلوکومانان، کاهش وزن بیشتری نسبت به افراد مصرف کننده مکمل دارونما داشتند. به طور کلی مطالعات فراوانی تاثیرگذاری مکمل های حاوی گلوکومانان را در کاهش وزن نسبی در افراد چاق و دارای اضافه وزن با مصرف پیش از وعده غذایی ثابت کرده اند. البته بیشترین تاثیرگذاری در صورت مصرف این مکمل همراه با یک رژیم غذایی محدود از کالری است. 

کمک به بهبود انسولین و کنترل دیابت

مصرف فیبر گلوکومانان می تواند در بهبود تحمل انسولین در افراد در مرحله پیش دیابت موثر باشد. از طرفی مطالعات بسیاری ثابت کرده اند که گلوکومانان می تواند به بهبود تاثیرگذاری درمان معمول دیابت نوع دو موثر باشد. همچنین در مقایسه با پلاسبو، مصرف گلوکومانان در کاهش گلوکز ناشتا در بیماران دیابت نوع دو موثر بود.

بهبود یبوست

به طور کلی بخش عمده ای از فیبرها می توانند در بهبود یبوست موثر باشند. فیبرها با سه مکانیسم می توانند دفع مدفوع را افزایش دهند:
1. افزایش محتوی کولون
2. تحریک حرکات کولون
3. افزایش رشد بیفیدو باکتر ها و لاکتو باسیل ها (باکتری های مفید دستگاه گوارش)

کاهش کلسترول

رژیم های پرفیبر با توجه به ویژگی های کاهش کلسترول فیبرهای محلول درآب مانند گلوکومانان، به بیماران مبتلا به افزایش سطوح کلسترول پیشنهاد می شود. مکانیسم این عملکرد می تواند از طریق بهبود ترشح صفرا در مدفوع یا انسداد جذب کلسترول باشد. درمطالعات زیادی ، تاثیر گلوکومانان بر کاهش کلسترول تام سرم، به طور قابل توجهی مشاهده شد. در این مطالعات، به طور کلی HDL و LDL سرم کاهش یافت ولی میزان LDL کاهش یافته بیشتر بود و کاهش نسبت LDL به HDL که یک شاخص مهم در سلامت قلبی است به طور قابل توجهی مشاهده شد. همچنین در افراد مبتلا به اضافه وزن که سطوح نرمال کلسترول را داشتند، مصرف گلوکومانان میتواند غلظت LDL و HDL  کلسترول را در پایان چهار هفته مصرف کاهش دهد. 

نحوه مصرف مکمل کاهش وزن گلوکومانان


مصرف گلوکومانان با هدف کاهش وزن می بایست سه بار در روز و هربار یک گرم باشد. در صورت مخلوط شدن این ترکیب با آب ، گلوکومانان می تواند تا 50 برابر وزن خود آب جذب کند. با این وجود دوز توصیه شده این مکمل در مقایسه با سایر مکمل های فیبری کمتر است.

عوارض قرص لاغری گلوکومانان

این محصول تنها در صورت مصرف پیش از یک وعده غذایی می تواند در کاهش وزن از طریق ایجاد حس سیری موثر باشد. زمان توصیه شده برای مصرف گلوکومانان میتواند 15-60 دقیقه پیش از وعده های اصلی باشد. این محصول به خوبی قابل تحمل است و خطری برای سلامتی ندارد.
در صورتی که گلوکومانان پیش از رسیدن به معده حجم بگیرد می تواند باعث انسداد  راه گلو، مری یا خفگی شود. برای پیشگیری از این مورد می بایست پس از مصرف مکمل حاوی گلوکومانان، 1-2 لیوان آب یا سایر مایعات بخورید.
بعضی از افراد، عوارض جانبی خفیفی مانند نفخ، مدفوع نرم، یا اسهال را تجربه میکنند که این عوارض بسیار غیرمعمول است. همچنین گلوکومانان می تواند جذب داروهای دهانی مانند سولفونیل اوره ها( دسته ای از داروهای کاهنده قند خون مانند گلیپیزید) را کاهش دهد. برای پیشگیری از این اتفاق میبایست داروها را چهار ساعت بعد و یا یک ساعت قبل از گلوکومانان استفاده کرد. 

مکمل های حاوی گلوکومانان

گلوکومانان ام پلاس

مکمل گلوکومانان ام پلاس حاوی 1.35 گرم فیبر گلوکومانان از ریشه کنجاک و 2 میلی گرم ویتامین B2 به ازای هر ساشه می‌باشد. این مکمل به کنترل اشتها و کاهش وزن، درمان یبوست و کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند.


 

گلوکومانان و ویتامین ب 2

گلوکومانان و ویتامین ب2، به ازای هر ساشه حاوی 1.35 گرم فیبر گلوکومانان و 2 میلی گرم ویتامین B2 می‌باشد. این مکمل با ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها در روند کاهش وزن نقش موثری را ایفا می‌کند.

 

زوبوکس

کپسول زوبوکس حاوی فیبر گلوکومانان از ریشه کنجاک با القای احساس سیری به کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین این مکمل در کنترل قند خون و میزان کلسترول نقش بسزایی دارد.

 

اینومان

اینومان حاوی فیبر گلوکومانان و اینولین می‌باشد که با افزایش مدت زمان احساس سیری به کاهش اشتها و درنتیجه کاهش وزن کمک می‌کند.

سخن پایانی

گلوکومانان به عنوان یک فیبر محلول در آب در کاهش اشتها نقش درخشانی دارد. امروزه در اغلب مکمل های کاهش اشتها این فیبر وجود دارد و با مصرف قبل از وعده های غذایی میتواند با  جذب آب و افزایش حجم در معده اشتهای شما را برای مصرف وعده های غذایی کنترل کند...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )