بروملین چیست

بروملین چیست

آیا می دانید بروملین چیست و چه فوایدی دارد؟ در این مقاله از مجله داروکده درباره این آنزیم که در آناناس یافت می شود بخوانید.

مهشاد بختیاری

نویسنده: مهشاد بختیاری

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

20 فروردین 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

20 فروردین 1399

69K

eye icon

بروملین چیست

آنچه در این مقاله میخوانید؛

  • قرص بروملین برای چیست؟
  • دیگر موارد مصرف قرص بروملین
  • تداخلات دارویی قرص بروملین
  • نحوه مصرف قرص بروملین

بروملین نوعی آنزیم است که در آب آناناس و ساقه و میوه آناناس یافت می‌شود. بروملین یک آنزیم پروتئولیتیک است که به هضم پروتئین کمک می کنند. از بروملین در علم پزشکی استفاده می‌شود و در حال حاضر به عنوان یک مکمل رژیم غذایی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بی خطر شناخته می شود.

قرص بروملین برای چیست؟

درد عضلانی پس از ورزش (میالژیا)

تاثیر دریافت مکمل خوراکی بروملین به تنهایی بلافاصله پس از ورزش، برای به تاخیر انداختن درد عضله پس از ورزش، انعطاف پذیری و یا ضعف اسکلتی ثابت شده نیست ولی ترکیبی از بروملین و سایر آنزیم ها می توانند نتایج زیر را نشان دهند:

  • در یک مطالعه ی بالینی بر  مردان، مکمل حاوی بروملین به تسکین درد عضلات پس از دویدن در سرازیری و همچنین تسریع بهبود درد عضلات توانست کمک کننده باشد.
  • در مطاله ی دیگری بر روی زنان مبتلا به آندومتریوز، ترکیب بروملین به همراه ان استیل سیستئین و آلفا لیپولئیک اسید باعث بهبود درد لگن شد.
  • در مطالعات بالینی ترکیب بروملین به همراه آلفا لیپولئیک اسید و متیل سولفونیل متان درد عصبی ناشی از شیمی درمانی را کاهش داد.

التیام سوختگی‌ های شدید با ژل حاوی بروملین

استفاده از ژل حاوی آنزیم‌های بروملین به از بین بردن بافت مرده و تسریع در بهبود سوختگی‌های عمیق و بهبود جای زخم کمک می‌کند.

کنترل آلزایمر با کپسول بروملین

به نظر می‌رسد که پلاک‌های بتا آمیلوئید مهمترین عامل بروز بیماری آلزایمر هستند.  تجویز قرص بروملین به همراه تریپسین و آلفا کیموتریپسین میزان بتا آمیلوئید را کاهش می‌دهد.

 بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد آلزایمر

 

تعدیل سیستم ایمنی با قرص bromelain

در شرایطی که التهاب باعث تولید بیش از حد سیتوکین‌های پیش التهابی (مانند IL-1β ، IL-6 ، TNF-α ، TGF-β) شود، بروملین ممکن است ترشح آنها را کاهش داده و پاسخ سلول T را افزایش دهد بنابراین میتواند در تقویت سیستم ایمنی سلولی تاثیر بسزایی داشته باشد.

بروملین از طریق کاهش ترشح واسطه های التهابی، به عنوان یک عامل ضد التهابی برای تعدیل سیستم ایمنی کمک می کند.

کاهش زانو درد با قرص بروملین

مصرف مکمل خوراکی بروملین می‌تواند باعث کاهش تورم، درد و سفتی مفاصل در زانو شود. در افراد  مبتلا به درد خفیف زانو، یک ماه تجویز بروملین (200 یا 400 میلی گرم) به کاهش درد و سفتی کمک خواهد کرد.

کاهش درد آرتروز با کپسول بروملین

در برخی از مکمل‌ها ترکیب بروملین با تریپسین (نوعی پروتئین) و روتین (موجود در گندم سیاه) برای کاهش درد و بهبود عملکرد زانو در افراد مبتلا به آرتروز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کاهش درد به اندازه دیکلوفناک موثر است.

نوعی ترکیب دیگر در کاهش درد آرتروز ترکیب بروملین، زردچوبه و پنجه شیطان می باشد.

همچنین بروملین می تواند در کاهش التهاب بیماران مبتلا به آرتروز و آرتریت روماتوئید موثر باشد.

 

برای مطالعه بیشتر: آرتروز و درمان آن

کاهش درد پس از جراحی دندان

بروملین به همراه داروهای استروئیدی، باعث کاهش درد و ورم پس از جراحی دندان عقل می شود. در کارآزمایی‌های بالینی بر روی بیماران با جراحی دندان، بروملین درد و تورم را کاهش داده است.

کاهش درد پس از عمل جراحی

مصرف مکمل خوراکی بروملین باعث کاهش درد و ورم در دوز بین 750 تا 1000 میلی گرم پس از جراحی می شود.
ترکیب بروملین با آگاو و تنوزان باعث کاهش درد شانه در جراحی های شانه می شود.

اثر ضد سرطانی بروملین

اثر ضد سرطانی بروملین شامل سرکوب سیستم ایمنی، فعالیت ضد التهابی و تعدیل عملکرد سیستم ایمنی است. سرکوب التهاب مزمن باعث جلوگیری از پیشرفت سرطان حین تکثیر، آنژیوژنز (رگ زایی)، تهاجم و متاستاز می‌شود.

مهار پیشرفت تومور

یکی از جنبه‌های فعالیت بروملین مهار پیشرفت متاستاز تومور است. گسترش سلول های تومور از محل اصلی آن اصلی ترین علت مرگ و میر زیاد در ارتباط با سرطان است.

بروملین با اثر مهار کننده بر تجمع پلاکت‌ها از تشکیل سنگ‌های پلاکتی تومور جلوگیری کرده و همچنین پروتئین‌های چسبنده سطح سلول را که در متاستاز و التهاب نقش دارند نیز مهار می‌کند. 

مکمل بروملین برای روماتیسم مفصلی

بروملین ممکن است بتواند تورم مفاصل را در افراد مبتلا به آرتریت کاهش دهد. بروملین همچنین می تواند با کاهش تولید TGF-β، مهمترین عامل التهاب در افراد مبتلا به این بیماری خود ایمنی، آرتریت روماتوئید را بهبود بخشد.

تاثیر بروملین بر سینوزیت

مصرف بروملین به همراه داروهای ضد احتقان، آنتی هیستامین‌ها و یا آنتی بیوتیک‌ها به کاهش ورم بینی در مبتلایان به سینوزیت کمک می کند.

بروملین ممکن است مدت زمان علائم حاد سینوزیت در کودکان را کوتاه کند، تنفس را بهبود بخشد و التهاب بینی را کاهش دهد.

کولیت اولسراتیو

مکمل خوراکی حاوی بروملین به تسکین درد در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو کمک می‌کند و همچنین بروملین می‌تواند اسپاسم را در روده مهار کند. 

بیماری‌های قلبی عروقی

بروملین مانع از تشکیل لخته خون و تجمع پلاکت‌ها می‌شود، پس در جلوگیری از سکته مغزی، حمله قلبی و فشار خون بالا نقش دارد. تجویز بروملین از تجمع پلاکت‌های خون انسان جلوگیری می‌کند و شدت آنژین صدری و حملات ایسکمیک گذرا را به حداقل می رساند.
مطالعات همچنین کاهش انعقاد خون، مهار تشکیل ترومبوز و کاهش تجمع پلاکتی ناشی از درمان بروملین را نشان داده است. 

تجویز بروملین ممکن است حملات آنژین را کنترل کرده و منجر به از بین رفتن علائم در بیماران فشار خون بالا شود. 

بروملین به طور موثری در معالجه ترومبوفلبیت حاد درگیر بوده و کاهش علائم التهاب از جمله درجه حرارت پوست، حساسیت، احساس ورم و درد نشان داده شده است که بروملین با محدود کردن آسیب میوکارد در آزمایشات ایسکمی، بهبود عملکرد قلب را تسهیل می کند.

دیگر موارد مصرف قرص بروملین

  • آسم
  • کاهش وزن
  • کاهش درد زایمان
  • صدمات تاندون (تاندونوپاتی)
  • کاهش ورم در بینی و سینوس ها بعد از جراحی 
  • جلوگیری از تجمع آب در بافت ریه (ادم ریوی)

چه کسانی نباید قرص بروملین مصرف کنند؟

  •  افراد باردار و شیرده
  • حساسیت به آناناس، لاتکس، گندم، کرفس، پاپین، هویج، رازیانه، گرده سرو یا گرده چمن
  • بعد از عمل جراحی (ممکن است خطر خون ریزی را افزایش دهد، دو هفته قبل از جراحی، مصرف بروملین را متوقف کنید)

تداخلات دارویی قرص بروملین

  • آموکسی سیلین (Amoxil ،Trimox): از آنجایی که بروملین مقدار آموکسی سیلین را در بدن افزایش می دهد، ممکن است اثرات و عوارض جانبی آموکسی سیلین را افزایش دهد.
  • آنتی بیوتیک ها (آنتی بیوتیک های تتراسایکلین): بروملین ممکن است باعث جذب بیشتر آنتی بیوتیک ها، از جمله آنتی بیوتیک های تتراسایکلین شده و عوارض جانبی آنتی بیوتیک های تتراسایکلین* را نیز افزایش دهد.
  • داروهای ضد انعقادی: بروملین ممکن است سرعت لخته شدن خون را کاهش دهد و مصرف آن به همراه داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند، باعث افزایش کبودی و خونریزی شود.
    داروهایی که باعث کاهش لخته شدن خون می شوندعبارتند از: آسپرین، کلوپیدوگرل (Plavix)، دیکلوفناک (Voltaren،Cataflam)، ایبوپروفن (Advil ،Motrin)، ناپروکسن (آناپروکس، ناپروسین)، دالتپارین (Fragmin)، انوگزاپارین (Lovenox)، هپارین، وارفارین (Coumadin)
     و مکمل های حاوی جینکوبیلوبا

*تتراسایکلین ها عبارتند از: دمیکلوسیکلین (دکلومایسین)، مینوسیکلین (مینوسین) و تتراسایکلین (آکرومایسین)

نحوه مصرف قرص بروملین

بروملین به صورت قرص در مکمل های خوراکی و کرم در پماد موضعی کاربرد دارد. بروملین در واحد هضم ژلاتین (GDUs) در هر گرم اندازه گیری می شود. دوز بین 80 تا 400 میلی گرم در هر وعده، حداکثر دو تا سه بار در روز موثر است.

برای کمک به هضم، یا برای کاهش التهاب ممکن است پزشک توصیه کند که همراه با وعده غذایی بروملین مصرف کنید.

عوارض قرص بروملین

بروملین ممکن است باعث اسهال، حالت تهوع، استفراغ، خونریزی غیر طبیعی رحم، خونریزی قاعدگی سنگین تر از حد معمول، افزایش ضربان قلب، سوء هاضمه و ناراحتی معده و روده شود.
در بعضی از افراد ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک و علائم آسم مانند مشکلات تنفسی، کهیر و خارش پوست شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )