همه چیز در مورد سینوزیت

همه چیز در مورد سینوزیت

برای کسب اطلاعات کامل در مورد سینوزیت، علایم و درمان آن این مطلب را مطالعه کنید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

18 مهر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 مهر 1396

7K

eye icon

همه چیز در مورد سینوزیت

آیا دچار درد در ناحیه پیشانی و مابین چشم ها هستید؟ آیا دندان های بالایی شما درد می کند؟ آیا دچار احتقان و آبریزش بینی هستید؟ این مشکلات می توانند شکایات مربوط به سینوزیت باشند.

سینوس چیست؟
سینوس ها در واقع فضاهای خالی هستند که در استخوان جمجمه وجود دارند. و این فضاها با پوششی از جنس موکوس پوشیده شده اند. سینوس ها در اغلب انسان ها به صورت زیر قرار گرفته اند:
-دو سینوس در پیشانی بالای چشم ها
-یک سینوس داخل استخوان هر کدام از گونه ها
-یک گروه سینوس که سینوس های اتموئید نامیده می شوند و پشت پل بینی قرار دارند.
-یک گروه سینوس که پشت بینی و کف مغز قرار گرفته اند و سینوس های اسفنوئید نامیده می شوند.
سینوس ها مانند اثر انگشت می باشند یعنی هر فرد دارای سینوس های متفاوت و مخصوص به خود است. مثلا برخی افراد یک سینوس پیشانی بیشتر ندارند و یا حتی اصلا سینوس پیشانی ندارند.

سینوزیت چیست؟
سینوزیت در واقع التهاب سینوس ها است. ساختاری مو مانند و بسیار نازک که سیلیا نامیده می شود موکوس را در سینوس حرکت داده و به سمت بیرون هدایت می کنند. همه حفرات سینوسی به بینی راه دارند تا اجازه دهند موکوس و هوای داخل سینوس ها به خارج رانده شوند. گاهی اوقات بر اثر عفونت یا آلرژی بافت سینوس ها ملتهب، قرمز و متورم می شوند که به این حالت سینوزیت اطلاق می شود.

همه چیز با یک سرماخوردگی ساده آغاز می شود
سینوزیت معمولا بر اثر التهاب ناشی از سرماخوردگی، حمله آلرژی و یا حساسیت به وجود می آید. اما گاهی اوقات با بهبود سرماخوردگی مشکل برطرف نمی شود. سرماخوردگی، آلرژی و یا حساسیت باعث می شوند بافت سینوس ها متورم شده و سینوزیت ایجاد شود.

علائم سینوزیت کدامند؟
اغلب بیماران هنگام بروز سینوزیت دچار علائمی مثل آبریزش بینی، درد و یا فشار در چندین ناحیه در صورت و دندان ها می شوند. ترشحات بینی ممکن است سبز، زرد و یا حتی بی رنگ باشند. فرد بیمار ممکن است دچار حالت خستگی، مشکل در حس بویایی و چشایی، سرفه، گلودرد، بوی بد دهان، سردرد، درد به هنگام خم کردن سر به پایین و یا تب باشد.

سینوزیت مزمن چیست؟ 
سینوزیت اگر بیش از 3 ماه به طول بیانجامد سینوزیت مزمن نامیده می شود. ممکن است باکتری ها در حفرات سینوس ها متوقف شده و باقی بمانند. البته این تنها علت سینوزیت مزمن نیست. آناتومی و شکل ظاهری سینوس ها، آلرژی، پولیپ های بینی، مشکلات سیستم ایمنی و بیماری های دندان نیز می توانند در ایجاد سینوزیت مزمن دخیل باشند

پولیپ های بینی چگونه به وجود می آید؟
چنانچه سینوس ها ملتهب باقی بمانند غشاء آنها متورم و ضخیم می شود. این تورم می تواند منجر به ایجاد توده های شبیه به دانه انگور شود که به آنها پولیپ گفته می شود. این برجستگی ها ممکن است از سینوس بیرون زده و باعث انسداد بخشی از مجرای بینی شود که به آن پولیپ بینی گفته می شود.

درمان سینوزیت
اسپری ها و قطره های بینی ضد احتقان مجاری متورم بینی را باز کرده و باعث تخلیه سینوس ها و بهبود علائم ناشی از سینوزیت می گردند. اما این اسپری ها و قطره ها نباید بیش از چند روز مورد استفاده قرار گیرند زیرا پس از چند روز مصرف نتیجه عکس داشته و خودشان باعث التهاب مجاری بینی می شوند. اسپری ها و یا قطره های بینی حاوی استروئید نیز می توانند کمک کننده باشند. به علاوه شستشوی بینی با استفاده از سرم نمکی و یا استفاده از قطره یا اسپری نرمال سالین نیز برای درمان مفید می باشد. اگر پس از چند روز استفاده از این داروها مشکل برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید.

در مورد درمان سینوزیت بیشتر بدانید.

آیا لازم است آنتی بیوتیک مصرف کنیم ؟
سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است. سرماخوردگی می تواند منجر به ایجاد سینوزیت شود ولی معمولا خودبخود بهبود می یابد. آنتی بیوتیک ها روی ویروس ها تاثیری ندارند. بنابراین کمکی به درمان علائم ناشی از سرماخوردگی ویروسی نمی کنند. اما اگر سرماخوردگی و سینوزیت بیش از یک تا دو هفته به طول انجامد ممکن است بیمار نیازمند درمان آنتی بیوتیکی شود. سینوزیت ناشی از سرماخوردگی معمولا پس از یک تا دو هفته خودبخود بهبود می یابد.

درمان سینوزیت ناشی از آلرژی
برای درمان سینوزیت ناشی از آلرژی شستشوی بینی با استفاده از نرمال سالین روش مناسبی محسوب می شود. اسپری و قطره بینی حاوی استروئید نیز به درمان کمک می کنند. استفاده از آنتی هیستامین ها نیز برای درمان سینوزیت ناشی از آلرژی موثر هستند به خصوص چنانچه سینوزیت همراه با عطسه و آبریزش بینی باشد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟
معمولا تغییر رنگ ترشحات بینی و وجود ترشحات زرد و یا سبز رنگ بیانگر وجود عفونت می باشد. البته این حالت نیز طی 7 تا 14 روز خودبخود و با کمک شستشوی بینی و درمان های ساده بدون نیاز به آنتی بیوتیک درمان می شود. اما چنانچه پس از 2 هفته از شروع سرماخوردگی علائم بهبود پیدا نکند، شکایات بیمار بیشتر شود، و یا اینکه فرد دچار تب شود حتما باید به پزشک مراجعه شود.

آیا جراحی سینوس ها لازم است؟
در صورتی که هیچ کدام از روش های درمان برای بیمار موثر واقع نشود می توان از جراحی اندوسکوپیک سینوس استفاده کرد. مسلما روش جراحی باید آخرین اقدام باشد. برای درمان سینوزیت ابتدا باید از روش های ساده درمان استفاده کرد  مثل اجتناب از عواملی که باعث ایجاد بیماری می شود. در مرحله بعد می توان از قطره ها و اسپری های بینی استفاده کرد. مرحله بعد مراجعه به پزشک و استفاده از آنتی بیوتیک و یا داروی مناسب است. پس از طی تمام این مراحل و در برخی موارد نادر پزشک مجبور به انجام جراحی برای درمان بیمار است.

مشکلات ناشی از سینوزیت که به ندرت اتفاق می افتند
تنها یک لایه نازک استخوانی سینوس ها را از مغز جدا می کند . اگر عفونت سینوس بتواند از استخوان عبور کرده و به مغز برسد می تواند باعث التهاب غشاء مغز و یا حتی خود مغز شود. البته این حالت بسیار نادر است و به ندرت ممکن است چنین مشکلی به وجود بیاید. گاهی اوقات عفونت سینوس ها می توانند در حفره چشم گسترش یابند و باعث عفونتی شوند که حتی منجر به کوری شود. این مشکل نیز بسیار غیر شایع می باشد. از دیگر مشکلات خطرناک و در عین حال نادر و غیر شایع ناشی از سینوزیت می توان به ایجاد حملات آسم، از دست دادن قدرت چشایی و بویایی نیز اشاره کرد که البته این مشکلات موقت و گذرا بوده و پس از بهبود سینوزیت از بین می روند.

آیا می توان از سینوزیت پیشگیری کرد ؟
متاسفانه نمی توان از بروز سینوزیت پیشگیری کرد. اما انجام این 3 کار می تواند کمک کننده باشد.
-رطوبت سینوس ها را حفظ کنید می توانید از شستشوی بینی با نرمال سالین و یا اسپری سالین برای این منظور استفاده کنید.
-سعی کنید محیط داخل منزل تان خشک و فاقد رطوبت نباشد و از محیط های داخلی خشک و فاقد رطوبت دوری کنید.
-از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا مثل دود سیگار و یا مواد شیمیایی خودداری کنید. 

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )