بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان

بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان

در این مقاله از مجله داروکده سعی داریم به درمان سرفه خلط دار در کودکان که دغدغه بسیاری از والدین است، بپردازیم.

دکتر شیدا احمدی کولایی

نویسنده: دکتر شیدا احمدی کولایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

04 مهر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

04 مهر 1402

90K

eye icon

بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان

سرفه یک مشکل بسیار رایج برای کودکان است.

سرفه به همراه تب و گلودرد از علائم رایج سرماخوردگی و آنفولانزا در کودکان به شمار می‌روند. کودکان به ویژه قبل از 6 سالگی، به دلیل مقاومت کمتر در برابر عفونت های تنفسی، حداقل 6 تا 8 بار در سال سرما می‌خورند. به همین علت با هر ابتلای کودک به سرماخوردگی و یا آنفلوانزا، سرفه کودک آغاز می‌شود و در بسیاری موارد تا مدت‌ها پس از بهبودی، سرفه ها ادامه می‌یابند. 

به علاوه سرفه کودکان می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. به عنوان مثال ابتلا به آسم، حساسیت و آلرژی و یا رفلاکس اسید معده نیز ممکن است، باعث ایجاد سرفه کودکان شوند. گاهی نیز ممکن است کودک بر اثر استشمام عوامل محرکی همچون دود سیگار و یا دود حاصل از شومینه سرفه کند.

در بیشتر موارد سرفه کودک نگران کننده نیست. به عبارتی، وقتی کودک شما سرفه می‌کند، بدن او کار خود را انجام می‌دهد.

سرفه، یکی از مکانیسم های دفاعی بدن برای پاکسازی مجاری هوایی از مخاط و مواد محرکی همچون گرد و غبار و یا دود است. این حرکت غیر ارادی پیچیده در نتیجه تحریک گیرنده های مجاری هوایی توسط محرک ها رخ می‌دهد. هنگامی که سیستم عصبی یک عامل تحریک کننده را در راه‌های هوایی تشخیص می‌دهد، به مغز هشدار می‌دهد. پس از آن، مغز پیامی را به ماهیچه‌های سینه و شکم می‌فرستد و به آن‌ها دستور انقباض می‌دهد، تا هوا را با شدت بیرون برانند. این بازدم انفجاری به پاکسازی بهتر مجاری هوایی کمک شایانی می‌نماید. 

سرفه یک رفلکس مهم است که به پاکسازی و محافظت از راه هوایی در برابر عوامل تحریک کننده کمک می‌کند.
 

همان طور که گفته شد سرفه‌های گاه به گاه کودک طبیعی است. اما سرفه ای که از بین نمی‌رود و یا با علائم دیگری مانند تنگی نفس، تب خارج از کنترل و یا خلط خونی همراه است، می‌تواند نشانه یک مشکل پزشکی باشد. بهتر است در ادامه با انواع سرفه، علل آن و راهکارهای درمانی بیشتر آشنا شویم.

در این مقاله سعی داریم به درمان سرفه خلط دار در کودکان که دغدغه بسیاری از والدین است، بپردازیم.

قصد ما بر این است با مطالعه این مقاله، با موثرترین درمان خانگی سرفه خلط دار کودکان آشنا شوید. سپس، با کسب اطلاعات کافی درباره گیاهان دارویی، قویترین داروی گیاهی ضد سرفه خلط دار را بشناسید. در پایان نیز  به شما در انتخاب بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان دلبندتان کمک کنیم.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تفاوت سرفه خشک و خلط دار در کودکان
سرفه خلط دار کودکان
سرفه خلط دار نشانه چیست؟
رنگ خلط سینه نشانه چیست؟
آیا سرفه خلط دار در کودکان نشانه کروناست؟
برای سرفه خلط دار کودک چه کنیم؟
انتی بیوتیک برای سرفه های خلط دار کودکان
درمان خانگی سرفه خلط دار کودکان
بهترین دمنوش برای سرفه خلط دار کودکان
درمان سرفه خلط دار کودکان در طب سنتی
قویترین داروی گیاهی ضد سرفه خلط دار
بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان
بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان زیر یک سال
بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان یک سال و بزرگتر
بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان سه سال و بزرگتر
بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان چهار سال و بزرگتر
چه زمانی برای درمان سرفه خلط دار کودکان، به پزشک مراجعه کنیم؟
 

مدت زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

 

تفاوت سرفه خشک و خلط دار در کودکان

سرفه کودکان بر اساس علائم و ویژگی‌ها به دو نوع، سرفه خشک و سرفه خلط دار تقسیم می‌گردد.

سرفه خشک یا غیر مولد، بیشتر با آلرژی، آنفولانزا، ابتلا به کووید-19 و رفلاکس اسیدی معده مرتبط است. این نوع سرفه، معمولا در پاسخ به خشکی هوا یا محیط اطراف، خشکی مجاری هوایی و یا عفونت‌های تنفسی فوقانی ایجاد می‌شود. سرفه خشک با احساس قلقلک یا تحریک در گلو و مجاری تنفسی مشخص می‌شود و سبب ایجاد مخاط بیش از حد نمی‌گردد. اما سرفه مرطوب یا خلط دار عمدتا ناشی از ابتلا به عفونت است و با ایجاد خلط بیشتر مشخص می‌گردد.

 

سرفه خلط دار کودکان

مخاط تنفسی که به عنوان خلط نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در مرطوب نگه داشتن راه‌های هوایی و محافظت از ریه‌ها در برابر عوامل تحریک کننده ایفا می‌کند. مخاط به عنوان یک مانع چسبنده، ذرات استنشاقی مانند گرد و غبار و میکروارگانیسم‌ها را به دام می‌اندازد و از رسیدن آن‌ها به ریه‌ها جلوگیری می‌کند. به علاوه مخاط به مرطوب نگه داشتن مجاری تنفسی و جلوگیری از خشکی آن‌ها کمک می‌کند، تا بدین ترتیب عملکرد مناسب خود را حفظ کنند. افزون بر این، مخاط تنفسی حاوی سلول‌های ایمنی محافظ است که می‌تواند به از بین بردن پاتوژن‌ها کمک کند و دفاع بدن را در برابر عفونت‌های تنفسی بیشتر کند. 

بر این اساس، خلط در سیستم تنفسی نقش مهمی دارد. با این حال، وقتی کودک به عفونتی نظیر ویروس سرماخوردگی مبتلا می‌گردد، بدن بیش از حد معمول مخاط تولید می‌کند که می‌تواند آزار دهنده باشد.

سرفه خلط دار یا سرفه مرطوب و مولد که معمولا در فصول سرد سال به سراغ کودک می‌آید، به او کمک می‌کند تا از شر مخاط اضافی که در مجاری تنفسی گیر کرده، خلاص شود.

سرفه خلط دار کودکان با تولید بیش از حد معمول مخاط در ارتباط است.
 

سرفه خلط دار نشانه چیست؟

سرفه خلط دار کودکان معمولا نتیجه ابتلا به عفونت‌ها‌ی تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت و یا ذات الریه است و اغلب با خس خس و تنفس صدادار همراه است. موارد ذکر شده تنها بیماری‌های مرتبط با سرفه خلط دار کودکان نیستند و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و کرونا نیز می‌تواند با سرفه مرطوب بروز یابد. 

 

رنگ خلط سینه نشانه چیست؟

همان طور که پیش از این گفته شد، بدن در حالت طبیعی خلط تولید می‌کند. اما زمانی این موضوع اهمیت می‌یابد که رنگ و مقدار خلط تغییر کند. رنگ خلط، می‌تواند در تشخیص علت سرفه و ترشح بیش از حد مخاط تنفسی کمک کند. 

خلط شفاف، عموما در مراحل اولیه سرماخوردگی و یا آنفلوانزا مشاهده می‌شود و گاهی نیز آلرژی به یک ماده غذایی و یا حساسیت به آلرژن‌هایی نظیر گرده گل، سبب بروز خلط شفاف می‌گردد. به علاوه بیماری‌های ریوی غیر مرتبط با عفونت، مانند آسم یا آمفیزم ریوی نیز می‌تواند با خلط شفاف مرتبط باشد. 

خلط سبز یا زرد، معمولا با عفونت همراه است. مخاط سبز دلیلی برای نگرانی فوری نیست. اما اگر بعد از حدود 10 روز همچنان کودک بیمار است، ممکن است به این معنی باشد که به عفونت باکتریایی مبتلا شده است.

سرفه همراه با خلط صورتی و یا قرمز که حاوی خون است، می‌تواند نشان دهنده وجود یک مشکل پزشکی جدی مانند سل باشد. اما تشخیص دقیق علت این رنگ در خلط، به عهده پزشک است.

رنگ خلط، می تواند در تشخیص علت سرفه و درمان سرفه خلط دار کودکان کمک کند. 
 

آیا سرفه خلط دار در کودکان نشانه کروناست؟

اگرچه سرفه خلط دار در کودکان می‌تواند نشانه ای از ابتلا به کووید 19 باشد. با این حال، نشانگر قطعی ابتلا به این ویروس نیست، زیرا سایر بیماری‌ها نیز می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. شایع ترین علامت بیماری کرونا سرفه خشک است، اما ممکن است برخی کودکان سرفه همراه با خلط را تجربه کنند. معمولا کرونا در کودکان با ضعف، بی حالی، تب و سرفه خشک شروع می‌شود و پس از آن ممکن است سرفه خلط دار ایجاد کند.

زمانی سرفه خلط دار در کودکان نشانه کروناست که با علائمی نظیر تب، خستگی، درد عضلانی یا بدن، سردرد، از دست دادن چشایی یا بویایی، گلودرد و احتقان همراه باشد.

در چنین شرایطی بسیار مهم است که علائم کودک خود را تحت نظر داشته باشید و برای تشخیص دقیق و درمان مناسب به یک متخصص اطفال مراجعه نمایید. ایشان ممکن است علاوه بر درمان خانگی سرفه خلط دار کرونا، مداخلات پزشکی را ضروری تشخیص دهند.

 

برای سرفه خلط دار کودک چه کنیم؟

درمان سرفه خلط دار در کودکان، با توجه به شدت و علائم می‌تواند به طرق مختلفی صورت گیرد. گاهی درمان خانگی سرفه خلط دار کودکان گزینه ای در دسترس و مناسب است. در شرایطی می‌توان از داروخانه، قویترین داروی گیاهی ضد سرفه را تهیه نمود و طبق دستور داروساز، از آن برای بهبود سرفه خلط دار کودک استفاده کنید. اما گاهی با توجه به سن کودک، شدت سرفه‌ها و یا تشدید علائم، نیاز به مراجعه به پزشک ضرورت می‌یابد.

انتی بیوتیک برای سرفه های خلط دار کودکان

آنتی بیوتیک برای سرفه های خلط دار کودکان، تنها زمانی تجویز می‌گردد که علت بیماری کودک، عفونت باکتریایی باشد. از آن جایی که بیشتر عفونت‌های دوران کودکی توسط ویروس‌ها به وجود می‌آیند، به طور معمول کودکان پس از بروز سرفه خلط دار نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند؛ چرا که آنتی بیوتیک‌ها فقط بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها را درمان می‌کنند و بر ویروس‌ها اثری ندارند. 

در مواردی که پزشک تجویز انتی بیوتیک برای سرفه های خلط دار کودکان را تشخیص دهد، این امر با توجه با در نظر گرفتن عواملی همچون عامل ایجاد کننده عفونت، سن و وزن کودک صورت می‌گیرد. به همین علت توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک برای سرفه های خلط دار کودکان اکیدا خودداری گردد. به علاوه لازم به ذکر است برای حصول نتیجه مطلوب، حتما انتی بیوتیک برای سرفه های خلط دار کودکان را طبق دستور پزشک و در ساعات مشخص به کودک بدهید. 

آنتی بیوتیک برای سرفه های خلط دار کودکان، تنها زمانی تجویز می گردد که علت بیماری، عفونت باکتریایی باشد.
 

درمان خانگی سرفه خلط دار کودکان

درمان خانگی سرفه خلط دار کودکان با چند راهکار ساده امکان پذیر است.

- نوشیدن مایعات گرم: نوشیدن مایعات گرم به مقدار فراوان در درمان سرفه های خلط دار بسیار نتیجه بخش است و سبب دفع راحت تر خلط می‌گردد. 

- حمام بخار: دوش گرفتن با بخار آب می‌تواند به مرطوب شدن مجاری تنفسی کودک و خروج راحت تر خلط کمک کند. بهتر است کودکتان را 5 دقیقه در حمام مملو از بخار نگه دارید.

- دستگاه بخور: رطوبت ساز می‌تواند هوای اتاق خواب کودک شما را مرطوب نگه دارد و به کاهش گرفتگی بینی و سینه کمک کند. 

- شستشوی بینی: تمیز نگه داشتن مجرای بینی می‌تواند به کودکان و نوزادان کمک کند تا راحت تر نفس بکشند و خواب راحت تری داشته باشند. 

- عسل: عسل طبیعی زنبور عسل یکی از موثرترین راه‌های درمان سرفه خلط دار در کودکان است. عسل، به عنوان ضدسرفه قوی خانگی به دلیل خواص ضد میکروبی، یک درمان ایمن و موثر برای عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی در کودکان بالای 1 سال است. عسل می‌تواند شدت و دفعات سرفه را کاهش دهد و کالج پزشکان سینه آمریکا آن را برای درمان سرفه ناشی از سرماخوردگی موثر دانسته است.

- دمنوش: مصرف دمنوش برای سرفه خلط دار کودکان، باید با توجه به سن کودک و شدت علائم صورت گیرد. دمنوش آویشن و بنفشه می‌تواند به کاهش سرفه های خلط دار کودک کمک شایانی کند. 

 

بهترین دمنوش برای سرفه خلط دار کودکان

انتخاب بهترین دمنوش برای سرفه خلط دار کودکان، باید با توجه به مواردی همچون سن کودک و سابقه حساسیت به فرآورده‌های گیاهی صورت گیرد.

به طور کلی، تحقیقات زیادی در مورد چگونگی تاثیر دمنوش های گیاهی بر کودکان خردسال وجود ندارد. به همین علت در اینجا به ذکر مواردی که ایمنی استفاده از آن‌ها در سرفه کودکان بررسی شده است، بسنده می‌کنیم.  

دمنوش آویشن، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کودکان بالای یک سال است. این خلط آور طبیعی به افزایش حرکت مژک‌ها‌ی تنفسی و رقیق شدن مخاط کمک می‌کند. 

دمنوش یا چای بنفشه، به عنوان یک خلط آور طبیعی به خروج  راحت تر خلط کمک می‌کند. علاوه بر این، از بنفشه اثرات تقویت سیستم ایمنی گزارش شده است. این گیاه از مکانیسم‌های دفاعی بدن در مقابله با عفونت‌ حمایت کند .استفاده از دمنوش بنفشه برای کودکان زیر 2 سال مجاز نیست. کودکان 2 تا 6 سال نیز بهتر است با نظر پزشک اطفال از این دمنوش خانگی استفاده کنند.

برای بهتر کردن طعم دمنوش‌های گیاهی، می‌توان از عسل طبیعی استفاده کرد که علاوه بر خواص شیرین کنندگی، یک ضدسرفه قوی خانگی برای کودکان است.

دمنوش آویشن و یا دمنوش بنفشه شیرین شده با عسل طبیعی، بهترین دمنوش برای سرفه خلط دار کودکان هستند.
 

درمان سرفه خلط دار کودکان در طب سنتی

درمان سرفه خلط دار کودکان در طب سنتی تنها محدود به استفاده از داروها نبوده و به جز داروها به اصلاح شیوه زندگی و غذاهای مورد مصرف بیمار توجه ویژه ای می‌گردد. به عنوان نمونه چندین راهکار ارائه شده در طب سنتی، برای درمان سرفه خلط دار کودکان عبارتند از:

- پرهیز از خوردن آب سرد
- گرم نگه داشتن بدن و اجتناب از تنفس هوای سرد
- شستشوی بینی با آب ولرم
- غرغره کردن آب نمک
- نوشیدن آب و عسل به جای نوشیدن آب به تنهایی
- استفاده از دم کرده آویشن شیرین شده با عسل
- استفاده شربت زوفا در کودکان سرد مزاج و استفاده از شربت گل بنفشه در کودکان با مزاج گرم

با توجه به اطلاعات مندرج در منابع معتبر می‌توانید برای درمان سرفه خلط دار کودکان در طب سنتی از یکی از فرآورده‌های زوفا عسلی، زوفا پلاس و بنفشه باریج استفاده کنید؛ از آن جایی که این داروهای گیاهی دارای گیاهان زوفا و بنفشه در فرمولاسیون خود هستند، می‌توان از آن‌ها به عنوان قویترین شربت گیاهی ضد سرفه خلط دار یاد کرد.

 

قویترین داروی گیاهی ضد سرفه خلط دار

با توجه به قدمت گیاهان دارویی و پیشینه‌ موفق این گونه‌ها در درمان بسیاری از بیماری‌ها، بهره جستن از این منابع ارزشمند، جهت دستیابی به دارویی با کارایی و ایمنی بالا منطقی به نظر می‌رسد؛ به ویژه وقتی مصرف کنندگان این داروها کودکان باشند، مسئله ایمنی بالا و عوارض جانبی حداقلی بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

امروزه با شناخت بیشتر اجزای موثره گیاهی و اثرات بیولوژیکی این ترکیبات، تنوع فرآورده‌های برگرفته از گیاهان در بازار دارویی افزایش چشمگیری داشته است. به طوری که با طیف گسترده ای از داروهای گیاهی مواجهیم که هر کدام ویژگی‌ها‌ی منحصر به فردی در تسکین سرفه و دفع خلط دارند. تعدد محصولات در عین جذابیت، می‌تواند برای بسیاری از والدین گیج کننده باشد. به طوری که گاهی پس از صرف ساعت‌ها برای بررسی محصولات، باز هم در انتخاب قویترین داروی گیاهی ضد سرفه خلط دار کودک تردید دارید. این مسئله کاملا منطقی است؛ چرا که صحبت درباره کودک دلبندتان است.

در این بخش از مقاله، به شما کمک می‌کنیم تا با برخی از قویترین گیاهان دارویی موثر در کاهش سرفه خلط دار کودکان آشنا شوید تا انتخاب محصول مناسب برایتان ساده گردد.

- آویشن: آویشن در منابع طب سنتی به نام صعتر شناخته شده از گیاهان خانواده نعناعیان است. در تمام فارماکوپه‌های معتبر از آن به عنوان دارو یاد شده و خواص دارویی آن برای درمان سرفه و برونشیت مورد تایید است. تاکنون اثرات ضد سرفه، خلط آوری، باکتری کشی، ضد قارچی و ضد ویروسی گیاه در منابع معتبر گزارش شده که دلیلی بر کاربرد سنتی گیاه در بهبود عفونت‌های تنفسی و رفع علائم است. مواد موثره‌ آویشن نظیر تیمول و کارواکرول با تحریک مژک‌های تنفسی به تخلیه خلط از مجاری تنفسی کمک می‌کنند و همچنین با تاثیر بر مرکز سرفه در بصل النخاع و اثرات ضد اسپاسمی در نایژه‌ها، در بهبود سرفه اثرگذار هستند. این ترکیبات اسانسی به ویژه تیمول، دارای اثرات ضد میکروبی در برابر باکتری‌های مولد عفونت‌‌های دستگاه تنفسی نظیر هموفیلوس آنفلوآنزا و استافیلوکوکوس پنومونیا و ویروس آنفلوآنزا می‌باشند.

- عشقه: از دیرباز گیاه عشقه به عنوان یک داروی خلط آور، کاهنده التهاب مخاط مجاری تنفسی و رقیق کننده خلط شناخته شده‌است. عصاره برگ گیاه از داروهای سرفه بدون نسخه مجاز توسط آژانس دارویی اروپا است. مواد موثره‌ موجود در این عصاره، قادر به کاهش تعداد سرفه‌ها، افزایش ترشحات خلط از طریق تحریک عصب واگ، کاهش موکوس غلیظ و جلوگیری از تجمع آن در ریه بیماران هستند. علاوه بر این، از برخی ترکیبات جدا شده از این گیاه نظیر هدراکوزید C و فالکارینول اثرات ضد ویروس، ضد‌باکتری و ضد قارچ گزارش شده‌است. استفاده از فرآورده‌های حاوی عشقه در کودکان زیر یک سال با نظارت پزشک امکان پذیر است.

- پلارگونیوم: ریشه گیاه پلارگونیوم در طب سنتی آفریقای جنوبی برای درمان بیماری‌های عفونی نظیر سل به کار می‌رود. جهت تایید کاربرد سنتی گیاه، مطالعات جامعی بر روی اثرات درمانی گیاه پلارگونیوم در عفونت‌های تنفسی صورت گرفته است. نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این گیاه در بهبود عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی مانند برونشیت، التهاب لوزه و حنجره، سینوزیت و سرماخوردگی کارآمد است. تقویت سیستم ایمنی و افزایش توان دفاعی بدن، قابلیت مهار رشد باکتری‌ها و ویروس‌های مولد عفونت، رقیق نمودن مخاط غلیظ و خلط آوری، کاهش التهابات و تسکین سرفه برخی از آثار بیولوژیکی تایید شده این گیاه به شمار می‌روند. ایمنی استفاده از پلارگونیوم در نوزادان به تایید رسیده است. به همین علت، پلارگونیوم یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان سرفه خلط دار کودکان زیر یک سال و بزرگتر است.

- زوفا: از این گیاه در اکثر فارماکوپه‌های معتبر، به عنوان دارو یاد شده است. زوفا از جمله گیاهان دارویی است که به آن ادویه نیز کاربرد دارد. اندام هوایی زوفا دارای اثرات آرام کننده‌ی سرفه و خلط آور است. از دم کرده اندام رویشی این گیاه برای درمان بیماری‌های مربوط به دستگاه تنفس مانند سرفه، سیاه سرفه، برونشیت و آسم استفاده می‌شود. به علاوه گیاه دارای اثرات کاهنده تب، ضد التهاب و ضد میکروبی است که می‌تواند آن را به گزینه ای مطلوب برای بهبود عفونت‌های تنفسی مبدل کند.

- بنفشه: بنفشه از گیاهان با ارزش دارویی است که به صورت خودرو در جنگل‌های شمال ایران می‌روید. ساپونین‌های بنفشه، اثرات ضد میکروب، ضد‌ترشح برونشی، تسکین سرفه و خلط آوری دارند و برای درمان بیماری‌های مرتبط با سیستم تنفسی نظیر برونشیت مزمن، سیاه سرفه و آسم به‌کار می‌روند. تاکنون هیچ‌گونه عارضه جانبی مضر و خطرناک ناشی از مصرف صحیح مقادیر درمانی بنفشه گزارش نشده است. به همین علت بنفشه، می‌تواند یکی از بهترین دمنوش ها برای سرفه خلط دار باشد. 

- شیرین بیان: اهمیت شیرین بیان در طب سنتی به بیش از 3000 سال پیش باز می‌گردد. این گیاه از دیرباز در اروپا و کشورهای شرقی برای ویژگی تسکین دهندگی و خلط آوری استفاده می‌شده است. گلیسیریزین به عنوان مهم ترین ترکیب موثره گیاه با تجزیه موکوس دستگاه تنفسی و تسهیل خروج خلط، در درمان سرفه خلط دار موثر است. به علاوه این گیاه به علت خصلت نرم کنندگی، ضد التهابی و تسکین سرفه‌، در سرفه خشک کودکان نیز قابل استفاده است. کمیسیون E به عنوان یک مرجع معتبر، استفاده از شیرین بیان را در احتقان بخش فوقانی دستگاه تنفس تایید نموده است. با توجه به اثرات مطلوب، شیرین بیان از اجزای ترکیبی شربت‌های ضد سرفه است. اما باید توجه کنید که شیرین بیان نباید بیش از چهار هفته به صورت متوالی استفاده شود. همچنین از این گیاه دارویی برای نوزادان و کودکان نوپا استفاده نکنید

قویترین داروی گیاهی ضد سرفه خلط دار کودکان باید حاوی حداقل یکی از گیاهان آویشن، عشقه، پلارگونیوم، زوفا، بنفشه و شیرین بیان باشد.
 

بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان

حال که با گیاهان دارویی موثر در درمان سرفه اطفال آشنا شده اید، بهتر است به وعده خود عمل کنیم و بهترین داروی ضد سرفه خلط دار کودکان را معرفی کنیم. داروهای مورد استفاده برای کودکان در اشکال شربت، قطره، قرص و کپسول موجود هستند. قطره‌ها معمولا برای استفاده کودکان زیر یک سال و بزرگتر، مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را با آب یا آبمیوه مخلوط نمود و به کودک خوراند. قرص و کپسول در کودکانی که مشکلی در بلع نداشته باشند، مصرف می‌شوند. اما شربت‌ها به علت پذیرش راحت تر، یکی از مطلوب ترین فرم‌های دارویی برای استفاده کودکان است.

بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان، باید با توجه به سن کودک، نوع سرفه، شدت علائم، حاد یا مزمن بودن بیماری و عدم حساسیت شناخته شده به اجزای فرآورده انتخاب گردد.

 

بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان زیر یک سال

در انتخاب شربت برای سرفه خلط دار کودکان زیر یک سال، باید از شربت‌هایی استفاده کرد که عشقه و یا پلارگونیوم اجزای اصلی آن باشند و در آن‌ها از عسل به عنوان شیرین کننده استفاده نشده باشد.

پروسپان

شرکت سازنده: شرکت دارویی اکسیر و تحت برند انگلهارد آلمان

ترکیبات: عصاره خشک برگ عشقه 

روش مصرف: میزان مصرف این داروی گیاهی ضد سرفه بر اساس سن تعیین می‌گردد. مصرف شربت پروسپان در کودکان زیر 1 سال تنها پس از مشورت و تجویز پزشک مجاز است. در مقایسه با سایر گروه‌های سنی، مصرف پروسپان در کودکان زیر 1 سال نیاز به کنترل بسیار دقیق دارد، به ویژه که باید نسبت به بروز احتمالی اسهال و استفراغ مراقب باشید. در کودکان 1 تا 6 سال: 2.5 میلی لیتر دو بار در روز؛ کودکان 6 تا 12 سال: 5 میلی لیتر دو بار در روز و بزرگسالان: 5 میلی سه بار در روز قابل استفاده است.

در صورت تمایل به استفاده از فرم دارویی قطره، بهترین گزینه برای درمان سرفه خلط دار کودکان زیر یک سال، قطره سرماخوردگی و ضد سرفه پلارژین است که از بدو تولد قابل استفاده است.

 

بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان یک سال و بزرگتر

شربت پلارژین کیدز

شرکت سازنده: پارس گیتا دارو

ترکیبات: عصاره خشک ریشه گیاه پلارگونیوم و عسل

روش مصرف: مقدار مصرف پلارژین کیدز در کودکان 1 تا 6 سال: سه بار در روز (صبح، ظهر و شب) هر بار 2.5 میلی لیتر و کودکان 6 تا 12 سال: سه بار در روز (صبح، ظهر و شب) هر بار 5 میلی لیتر است.

 

پدی کاف

شرکت سازنده: دینه

ترکیبات: عصاره آویشن، برگ عشقه و گل و ریشه ختمی

روش مصرف: در صورتی که پزشک دستور خاصی نداشته باشد، دستور مصرف شربت پدی کاف در سرفه خلط دار به شرح زیر است:

خردسالان 1 تا 2 سال: نصف پیمانه (2.5 میلی لیتر)؛ کودکان: یک پیمانه (5 میلی لیتر) و بزرگسالان: 2 برابر دوز کودکان مصرف نمایند. بر حسب نیاز می‌توان از پدی کاف 3 تا 6 بار در روز استفاده نمود.

 

شربت توسیان اطفال

شرکت سازنده: گل دارو

ترکیبات: عصاره آویشن

روش مصرف: در صورت عدم تجویز دوز مشخص توسط پزشک، برای درمان سرفه اطفال، کودکان 1 تا 6 سال: روزی 3 بار و در هر نوبت 1 قاشق مرباخوری و کودکان 6 تا 13 سال: روزانه 3 بار و هر بار 2 قاشق مرباخوری میل نمایند.

 

کاف استاپ

شرکت سازنده: باریج اسانس

ترکیبات: عصاره آویشن و عشقه

روش مصرف: شیشه شربت را قبل از مصرف به خوبی تکان دهید تا اجزای شربت همگن شوند. با استفاده از پیمانه مدرج همراه شربت، 3 بار در روز (صبح، ظهر، شب) کاف استاپ را میل نمایید. اما در صورتی که تمایل به رقیق کردن شربت دارید، می‌توانید آن را با مقداری آب مصرف نمایید و در صورت نیاز پس از مصرف شربت کاف استاپ، مقداری مایع (ترجیحاً یک لیوان آب) بنوشید. می‌توان برای درمان سرفه خلط دار کودکان، شربت را پس از صرف وعده غذایی به کودک داد. 

 

بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان سه سال و بزرگتر

برای درمان سرفه اطفال بالای سه سال می‌توانید از کلیه داروهای گیاهی ذکر شده در بالا استفاده نمایید. به علاوه فرآورده‌های طبیعی دیگری نیز می‌توانند برای این گروه سنی، مفید باشند. 

پلارکس کیدز

شرکت سازنده: ویتافارمد

ترکیبات: عصاره پلارگونیوم و اکیناسه

روش مصرف: کودکان بالاتر از سه سال، پس از ظهور اولین علائم سرماخوردگی 5 میلی لیتر شربت را سه مرتبه در روز استفاده نمایند.

 

کالیک اطفال

شرکت سازنده: داروسازی نوتک فار

ترکیبات: مواد موثره گیاه شیرین بیان و مواد موثره گیاه آویشن

روش مصرف: کودکان 3 تا 4 سال، روزانه تا 3 قاشق غذا خوری و اطفال 5 تا 9 سال، روزانه 4 بار و در هر نوبت 1 قاشق غذا خوری میل نمایند. کودکان 10 تا 14 سال، روزی 6 بار و هر بار یک قاشق غذاخوری، میل نمایند.

حداکثر مدت استفاده از این فرآورده، 4 تا 6 هفته است. 

 

بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان چهار سال و بزرگتر

شربت هانی یاس

شرکت سازنده: شرکت دارویی آیلار طب یاس

ترکیبات: حاوی عسل و عصاره آویشن شیرازی

روش مصرف: کودکان زیر 8 سال: یک قاشق چای‌خوری 3 بار در روز؛ کودکان 8 تا 12 سال: یک قاشق مرباخوری 3 الی 4 بار در روز و بزرگسالان: یک قاشق غذاخوری 3 الی 4 بار در روز میل نمایند.

 

چه زمانی برای درمان سرفه خلط دار کودکان، به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان سرفه خلط دار کودکان، همیشه نیاز به مداخله پزشکی ندارد. دانستن اینکه چه زمانی باید فرزندتان را برای سرفه نزد پزشک ببرید، می‌تواند به سلامت او کمک کند. در اینجا چند راهکار ساده به شما پیشنهاد می‌دهیم.

- سن: اگر کودک شما کمتر از یک سال سن دارد و سرفه دارد، به خصوص اگر همراه با تب باشد، باید به پزشک اطفال مراجعه کند.

- مدت سرفه: بیشتر سرفه‌ها ظرف یک هفته تا 10 روز از بین می‌روند. اگر کودک شما به مدت دو هفته یا بیشتر سرفه می‌کند، یا اگر بدون وقفه سرفه می‌کند، وقت آن است که با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.

- شدت سرفه: اگر کودک شما سرفه‌های مکرر (هر چند دقیقه یک بار) دارد، می‌تواند نشانه مشکلات تنفسی یا سوزش در گلو باشد و باید با پزشک خود تماس بگیرید.

- همراهی سرفه با سایر علائم: اگر کودک شما تب یا لرز، تنگی نفس یا مشکل در تنفس، درد قفسه سینه، خستگی، درد عضلات یا بدن، سردرد، از دست دادن چشایی یا بویایی، گلودرد، احتقان یا آبریزش بینی، تهوع/استفراغ یا اسهال دارد، با پزشک اطفال تماس بگیرید.

- تغییر رنگ مخاط: زرد یا سبز بودن مخاط نشان‌ دهنده عفونت است و از همین رو در این شرایط نیز لازم است کودک دلبندتان را یک پزشک معاینه کند.

- تغییر رنگ پوست یا مشکلات تنفسی: اگر ناحیه اطراف دهان کودک شما آبی شده است یا تنفس او متوقف شده است، فورا به پزشک مراجعه کنید.

- شرایط زمینه ای: اگر کودک شما یک بیماری زمینه ای مانند آسم دارد و سرفه او بدتر می‌شود یا با درمان معمول بهبودی حاصل نمی‌گردد، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

 

سخن پایانی

سرفه‌های گاه به گاه کودک طبیعی است. اما اگر سرفه‌ها با خلط همراه باشند، این شرایط برای کودک آزار دهنده می‌شود. برای درمان سرفه خلط دار کودکان، می‌توانید از درمان‌های خانگی، طب سنتی و داروهای گیاهی مورد تایید استفاده کنید. سعی ما بر این است تا با شناخت کافی از گیاهان دارویی، قادر باشید بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان دلبندتان را به سادگی انتخاب کنید. 

افزون بر این، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایر داروهای گیاهی موجود در داروخانه اینترنتی داروکده، می‌توانید به صفحه محصولات ضد سرفه کودکان مراجعه نمایید. 

در انتها امیدواریم آنچه در این مقاله بیان شده است، برای شما مفید باشد. شما می‌توانید پیشنها‌دات و تجارب خود را در قسمت نظرات همین صفحه با تیم علمی داروکده و همراهان گرامی مجله داروکده به اشتراک بگذارید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )