در صورت ابتلا به روماتیسم چه مکمل هایی بخوریم؟

در صورت ابتلا به روماتیسم چه مکمل هایی بخوریم؟

بیماران مبتلا به روماتیسم معمولا برای پیشگیری از روند بیماری به مکمل نیاز دارند. در این مقاله به معرفی چند مکمل مفید برای این افراد می پردازیم.

مهسا معروفی

نویسنده: مهسا معروفی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

07 اردیبهشت 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

07 اردیبهشت 1399

21K

eye icon

در صورت ابتلا به روماتیسم چه مکمل هایی بخوریم؟

آنچه در این مقاله میخوانید؛

  • روغن ماهی برای درمان التهاب مفاصل
  • تاثیر ویتامین E بر کاهش درد مفاصل
  • قرص کورکومین برای درد مفاصل
  • تاثیر زنجبیل بر کاهش درد و التهاب مفاصل
  • دمنوش چای سبز برای روماتیسم
  • قویترین داروی روماتیسم
  • خواص کندر برای رماتیسم
  • چه ویتامینی برای روماتیسم مفید است؟

افراد مبتلا به روماتیسم (آرتریت روماتوئید) معمولا علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده نیاز به مصرف مکمل‌هایی جهت پیشگیری از پیشرفت بیماری خود و کاهش علائم آن دارند. با توجه به اینکه در دنیای امروز تعداد بی شماری مکمل با ادعاهای گوناگون وجود دارند انتخاب بهترین قرص برای درمان روماتیسم مفصلی یکی از مهم ترین مواردی است که باید توسط بیماران مبتلا به روماتیسم رعایت شود. 

روغن ماهی برای درمان التهاب مفاصل

امگا 3 موجود در ماهی می‌تواند به عنوان یک ماده ی ضدالتهاب و آنتی اکسیدان عمل کند و باعث کاهش سفتی مفاصل و کاهش تعداد مفاصل دردناک شود.

دوز توصیه شده برای مصرف روغن ماهی جهت بهبود روماتیسم دو بار در روز و هر بار 2.6 گرم می باشد.

در صورتی که از مکمل امگا 3 با دوز بالاتر EPA و DHA در هر کپسول استفاده می کنید می توانید تعداد کمتری از آن را مصرف نمایید. بهترین مکمل‌های امگا 3 با دوز بالای EPA و DHA شامل موارد زیر می شوند:

تاثیر ویتامین E بر کاهش درد مفاصل

این ویتامین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که مصرف آن به صورت روزانه یا یک روز در میان می‌تواند در بهبود آرتریت روماتوئید و کاهش سفتی و درد مفاصل موثر باشد.

دوز 400 IU جهت تامین ویتامین E لازم مشاهده ی اثرات مثبت آن بر روماتیسم توصیه می شود.

قرص کورکومین برای درد مفاصل

قرص زردچوبه یا کورکومین بیش از 4 هزار سال است که در طب گیاهی چینی مورد مصرف قرار می گیرد. ترکیب فعال موجود در زردچوبه کورکومین نام دارد که دارای خواص ضدالتهابی بی نظیری است.

مطالعات نشان داده اند مصرف 500 میلی گرم زردچوبه دو بار در روز  می‌تواند باعث کاهش سفتی مفاصل در افراد مبتلا به استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید (روماتیسم) شود.

خواص ضدالتهابی این عصاره به صورت جلوگیری از سیتوکین‌های التهابی و آنزیم‌های دخیل در فرآیندهای التهابی است که همین مسیر هدف داروی Celecoxib (که به طور معمول جهت کاهش درد مفاصل استفاده می‌شود) است.

تاثیر زنجبیل بر کاهش درد و التهاب مفاصل

زنجبیل یکی از گیاهان متداولی است که تقریبا در همه ی موارد از سرماخوردگی تا مشکلات گوارشی، میگرن و فشارخون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ریشه برای خواص ضدالتهابی خود که تقریبا مشابه با داروی ایبوپروفن است شهرت دارد.
مطالعات نشان داده اند مصرف زنجبیل به عنوان یک ماده ی ضدالتهاب می‌تواند در بهبود شرایط مفاصل در بیماران مبتلا به روماتیسم اثرگذار باشد.

ریشه‌ی تازه ی زنجبیل در اکثر  عطاری‌ها وجود دارد و به راحتی می‌توان در غذاها و دمنوش‌ها از آن استفاده کرد.

شما می توانید تا 4 فنجان دمنوش زنجبیل در روز مصرف نمایید. با این حال مصرف زنجبیل به صورت مکمل جهت مصرف دوز موثر به صورت روزانه می تواند موثرتر واقع شود.

مکمل‌های زیر دارای دوز خوبی از عصاره ی زنجبیل هستند:

دمنوش چای سبز برای روماتیسم

چای سبز یک گیاه چندین صدساله است که علاوه بر اینکه به عنوان یک نوشیدنی گرم محبوب افراد علاقمند به نوشیدن چای است به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بالا نیز به عنوان یک گیاه درمانی مورد مصرف قرار می گیرد. مطالعات نشان داده اند چای سبز به دلیل ترکیب کاتچین موجود در آن ممکن است در کاهش التهاب و تورم مفاصل که در بیماران مبتلا به روماتیسم یک امر شایع است تاثیرگذار باشد.
یک مطالعه در سال 2016 نشان داد افراد مبتلا به روماتیسمی که روزانه به مدت 6 ماه از چای سبز در کنار پیاده روی روزانه استفاده می‌کردند، بهبود قابل توجهی در علائم روماتیسم خود مشاهده کردند.

برای مشاهده ی اثرات مثبت چای سبز در آرتریت روماتوئید شما می توانید روزانه از 4 تا 5 فنجان چای سبز و یا مکمل های حاوی عصاره‌ی چای سبز استفاده نمایید.

قویترین داروی روماتیسم

گلوکزآمین و کندروئیتین دو ترکیب اصلی در ساختار مفاصل هستند که خوشبختانه به صورت مکمل نیز در بازار وجود دارند. گلوکزآمین و کندروئیتین می‌توانند با کاهش سفتی مفاصل و تامین اجزای سازنده جهت رشد و ترمیم آنها باعث حفظ سلامت مفاصل شوند. برخی مطالعات حتی تاثیر این دو ترکیب را قابل مقایسه با داروی ضدالتهاب غیر استروئیدی Celecoxib دانسته اند.

گلوکزآمین بهتر است در دوز 1500 میلی گرم در روز همراه با کندروئیتین حداقل به مدت یک دوره ی 3 ماهه مورد مصرف قرار گیرد. 

دقت کنید که افرادی که به صدف حساسیت دارند بهتر است از مصرف گلوکزآمین خودداری کنند.

بهترین مکمل های حاوی گلوکزآمین و کندروئیتین شامل موارد زیر هستند:

خواص کندر برای رماتیسم

گیاه کندر هندی با نام تخصصی Boswellia serrata درختی بومی هند و پاکستان است و تاریخچه طولانی‌ در مصارف پزشکی دارد. از آنجایی که مطالعه‌ای تاثیر این گیاه را بر انسان بررسی نکرده است اما شواهد کمی برای اثبات تاثیر آن در بیماران مبتلا به روماتیسم وجود دارد. با این حال مطالعات حیوانی نتایج امیدوارکننده‌ای از تاثیر بوسولیا در آرتریت روماتوئید منتشر کرده اند. 

به نظر می رسد مصرف 300 تا 400 میلی گرم از مکمل آرترودین دینه 3 بار در روز بتواند در بهبود شرایط مفاصل در این بیماران کمک کننده باشد.

چه ویتامینی برای روماتیسم مفید است؟

ویتامین C ،A و سلنیم هر 3 مورد از آنتی اکسیدان‌های قوی هستند که می‌توانند از تخریب مفاصل جلوگیری کنند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به برسی انواع ویتامین‌های مفید برای رماتیسم و دمنوش‌ها و گیاهان موثر بر درد مفاصل پرداختیم و مکمل‌های غذایی مربوط به آن را نیز معرفی کردیم اما دقت کنید که مصرف مکمل نباید جایگزین داروی تجویز شده توسط پزشک متخصص شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )