قرص امگا 3 و لاغری

قرص امگا 3 و لاغری

در این مقاله از مجله داروکده، قصد داریم به فواید مصرف امگا 3، اثربخشی امگا 3 برای لاغری و بررسی شواهد علمی اثبات‌شده در این زمینه بپردازیم.

دریا خسروی نیا

نویسنده: دریا خسروی نیا

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

15 آذر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

15 آذر 1402

1K

eye icon

قرص امگا 3 و لاغری

احتمالا تا به حال بارها اسم «امگا 3» به گوشتان خورده است. مثلا در تبلیغات برخی از روغن‌های خوراکی، تاکید بر داشتن امگا 3 یک مزیت به حساب می‌آید! و یا تبلیغاتی از این قبیل که خوردن امگا 3 برای لاغری مفید است!

امگا 3 به بدن در انجام بسیاری از فعالیت‌های حیاتی خود همچون عملکرد قلب، کمک می‌کند. طی سال‌‌های اخیر تاثیر امگا 3 برای لاغری به یکی از پرتکرارترین سوالات مردم و همچنین دانشمندان تبدیل شده که خوشبختانه تا به امروز به جواب‌هایی نیز رسیده‌اند.

در این مقاله از مجله داروکده، قصد داریم به فواید مصرف امگا 3، اثربخشی امگا 3 برای لاغری و بررسی شواهد علمی اثبات‌شده در این زمینه بپردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
- امگا 3 چیست؟
- خواص امگا 3
- امگا 3 و لاغری
- لاغری شکم با امگا 3
- امگا 3 و رشد عضلات
- امگا 3 و کاهش وزن
- بهترین زمان مصرف امگا 3 برای لاغری
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

 

امگا 3 چیست؟

امگا 3 یک اسیدچرب ضروری از خانواده اسیدهای چرب غیراشباع و مفید است. ضروری بودن این اسیدچرب به معنای آن است که بدن انسان قادر به ساخت این نوع چربی نبوده و نیاز است آن را از غذا دریافت کند.

امگا 3 دو منشاء گیاهی و حیوانی دارد. آلفالینولنیک‌اسید (ALA) که امگا 3 با منشاء گیاهی است و در بذر کتان، گردو، سبزیجات برگ‌دار و روغن‌های گیاهی نظیر روغن کانولا وجود دارد و ایکوزاپنتانوئیک‌اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک‌اسید (DHA) که امگا 3 حیوانی هستند و در غذاهای دریایی و برخی ماهی‌ها مثل قزل‌آلای آب شیرین، سالمون، ساردین و ماهی تن وجود دارند. آلفالینولئیک‌اسید در بدن می‌تواند به DHA و EPA تبدیل شود.

 

خواص امگا 3

ممکن است بپرسید مصرف کردن یا نکردن امگا 3 چه سود و زیانی برای بدن دارد؟!

امگا 3 کافی در بدن برای سلامت قلب، تعادل چربی‌های خون، تنظیم فشارخون، سلامت سیستم عصبی و مغز، پیشگیری از سرطان، سلامت پوست و به طور کلی سلامت عمومی بدن ضروری است.

برای مطالعه بیش‌تر در رابطه با خواص امگا 3 توصیه می‌شود به مقاله خانم دکتر الهه عبدالهی با عنوان «با امگا 3 و خواص آن بیشتر آشنا شویم» مراجعه نمایید.

برخی از مطالعات اخیر اثرات امگا 3 بر ترکیب بدن را نشان داده‌اند و به همین دلیل، برخی معتقدند که یکی دیگر از خواص امگا 3 می‌تواند نقش آن در لاغری باشد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این موضوع می‌پردازیم.

 

امگا 3 و لاغری

کاهش وزن می‌تواند ناشی از کاهش مایعات، چربی، تراکم استخوان یا عضلات بدن باشد. هدف از کاهش وزن در افراد چاق، از بین بردن چربی‌های اضافه است. اگرچه به ناچار مقادیری از مایعات و بافت بدون چربی نیز از دست می‌رود.

محدودیت دریافت کالری، مهم‌ترین عامل در کاهش وزن است. در کنار آن، عوامل کمکی همچون ورزش، برخی مواد غذایی، مکمل‌ها و داروها وجود دارند که می‌توانند این روند را تسریع کنند.

تاکنون پژوهش‌های زیادی اثرات امگا 3 بر وزن، چربی، توده و قدرت عضلانی بدن را مورد مطالعه قرار داده‌اند که جمع‌بندی نتایج آن‌ها را در زیر آورده‌ایم.

 

لاغری شکم با امگا 3

امگا 3 احتمالا می‌تواند باعث افزایش اکسیداسیون و سوخت‌و‌ساز چربی شود. در واقع امگا 3 به بدن کمک می‌کند چربی‌های اضافه را به انرژی تبدیل کرده و از این طریق آن‌ها را بسوزاند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل امگا 3 در کنار رژیم کاهش وزن و ورزش، می‌تواند در کاهش چربی شکم و اندازه دور کمر موثر باشد.

 

امگا 3 و رشد عضلات

غشای سلول‌های بدن از جمله سلول‌های عضلانی، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. با مصرف مکمل، سطح امگا 3 موجود در غشای این سلول‌ها افزایش می‌یابد. امگا 3 با فعال کردن برخی مسیرهای سلولی (همچون مسیر سیگنالی mTOR) ساخت عضله را تحریک کرده و احتمالا بر قدرت و عملکرد آن اثرات مثبتی دارد. از طرفی امگا 3 سرعت تحلیل عضلات را کم کرده و از شکست سلول‌های عضلانی پیشگیری می‌کند. این اثرات به خصوص در دو دسته از افراد حائز اهمیت بیش‌تری است؛ سالمندان که با افزایش سن دچار تحلیل و کاهش قدرت عضلانی می‌شوند و ورزشکاران که به دنبال رشد عضلانی و پیشگیری از تخریب عضلات خود هستند. به‌علاوه، امگا 3 می‌تواند به افرادی که تحت رژیم‌های کاهش وزن هستند نیز کمک کرده و از کاهش عضلات آن‌ها طی رژیم پیشگیری کند. همچنین با رشد عضلات، افت متابولیسم و توقف یا استپ وزنی نیز در این افراد کم‌تر رخ می‌دهد.

لذا باید گفت مصرف قرص امگا 3 برای لاغری از طریق تاثیر بر بهبود عضلات می‌تواند سودمند باشد.

برای مطالعه بیش‌تر در مورد مصرف امگا 3 در ورزشکاران می‌توانید به مقاله «چرا بدنسازان حرفه ای از امگا3 استفاده می کنند؟» تالیف و ترجمه آقای دکتر احسان عمادی مراجعه نمایید.

 

امگا 3 و کاهش وزن

اگرچه گفته می‌شود مصرف امگا 3 با کاهش چربی بدن در افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن همراه است، مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز که از معتبرترین مقالات در علوم تجربی و پزشکی هستند، هیچ‌گونه اثری از کاهش وزن با مصرف امگا 3 را نشان نداده‌اند. بر این اساس می‌توان گفت مکمل امگا 3 احتمالا تاثیر چندانی بر کاهش وزن ندارد.

 

خلاصه

ارتباط امگا 3 و لاغری به اثرات آن بر کاهش چربی شکمی، افزایش توده عضلانی و جلوگیری از تحلیل عضلات نسبت داده می‌شود. اگرچه امگا 3 تاثیر مستقیمی بر کاهش وزن ندارد، مصرف این مکمل برای بهره‌مندی از دیگر فواید آن برای سلامتی و لاغری، پیشنهاد می‌شود.

 

بهترین زمان مصرف امگا 3 برای لاغری

به طور کلی، برای بهره‌مندی از اثرات مکمل امگا 3 بهتر است آن را همراه با وعده‌های غذایی اصلی مصرف کنید. زمان مصرف امگا 3 برای لاغری نیز به همین ترتیب است.

دوز اثرگذار امگا 3 برای لاغری 2-3 گرم در روز است. در واقع مصرف روزانه مکمل امگا 3 که حاوی 2-3 گرم روغن ماهی است می‌تواند با اثرات مفید بر کاهش چربی شکم و افزایش توده عضلانی همراه باشد.

دوز امگا 3 موجود در مکمل‌های مختلف، بسته به نوع و برند آن متفاوت است.

 

عوارض مصرف امگا 3

به طور کلی مکمل‌های امگا 3 در افراد سالم ایمن هستند و در مقادیر مجاز (2-3 گرم در روز در بزرگسالان) عوارض جانبی ندارند.

مقادیر بالای امگا 3 (بیش از 5 گرم روغن ماهی در روز) ممکن است با افت فشارخون، افزایش قندخون، افزایش احتمال خونریزی و اسهال همراه باشد و توصیه نمی‌شود.

سخن پایانی

به طور کلی، برای کاهش وزن در ابتدا بهتر است بر رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی تاکید کرد. در کنار آن، مصرف مکمل امگا 3 با کمک به عضله‌سازی و کاهش چربی بدن می‌تواند به بهبود عملکرد بدن طی کاهش وزن کمک کند. از طرفی استفاده از مکمل‌هایی که در کاهش وزن موثر هستند می‌تواند به افزایش سرعت و میزان کاهش وزن کمک کند. از جمله این مکمل‌ها می‌توان به گروه‌های زیر اشاره کرد:

کاهش اشتها

- افزایش متابولیسم

کاهش جذب مواد غذایی

برای مشاهده، مقایسه و خرید مکمل‌های امگا 3 می‌توانید به گروه امگا 3 و روغن ماهی در داروخانه اینترنتی داروکده مراجعه نمایید.

در نهایت، در صورتی که در رابطه با امگا 3 و قرص لاغری سوالی دارید می‌توانید در قسمت نظرات مطرح کنید و از مشاوره رایگان و تخصصی تیم علمی داروخانه آنلاین داروکده متشکل از کارشناسان ارشد تغذیه و داروسازان بهره‌مند شوید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )