10 سوال رایج درباره آنفولانزا

10 سوال رایج درباره آنفولانزا

آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که بیشتر در فصل پاییز شیوع دارد. در این متن سعی کردیم به تمامی سوالات شما در مورد آنفولانزا پاسخ بدهیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

01 آبان 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

01 آبان 1396

7K

eye icon

10 سوال رایج درباره آنفولانزا

آنفولانزا بیماری ویروسی است که بر روی سیستم تنفسی تاثیر می گذارد. این بیماری ویروسی و قابل سرایت است و بیشترین شیوع آن با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا می باشد. در این مقاله به 10 سوال رایج درباره آنفولانزا پاسخ داده شده است.

1-تفاوت بین آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟
سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو بیماری های مربوط سیستم تنفسی می باشند اما توسط ویروس های مختلفی ایجاد می شوند. آنفولانزا به دلیل آلودگی همه قسمت های سیستم تنفسی به ویروس ایجاد می شود. سیستم تنفسی درگیر در آنفولانزا شامل بینی، گلو، مجاری تنفسی و حتی ریه می باشد. اما ویروس سرماخوردگی اغلب باعث ایجاد عفونت در سیستم تنفس فوقانی می شود که شامل بینی و گلو می باشد. آنفولانزا نسبت به سرماخوردگی باعث ایجاد حالات بسیار شدید تر بیماری می شود. آنفولانزا باعث ایجاد علائمی نظیر تب بالا، بدن درد، خستگی و علائمی است که به ندرت در سرماخوردگی مشاهده می شود.

2-علائم آنفولانزا چیست و فرد مبتلا چه موقع ناقل بیماری محسوب می شود؟
علائم اولیه آنفولانزا تب، خستگی، بدن درد، لرز، سردرد، گلودرد و سرفه می باشد. سرفه ناشی از آنفولانزا اغلب سرفه خشک و بدون خلط می باشد. علائم آنفولانزا معمولا 3 یا 4 روز اول بسیار شدید است و بهبودی کامل معمولا حدقل 10 روز به طول می انجامد. احساس خستگی ممکن است تا 10 روز پس از بیماری نیز ادامه پیدا کند.
معمولا 24 تا 72 ساعت پس از آلودگی به ویروس آنفولانزا بیماری به شدت قابل سرایت و واگیر دار است. هر چند در طول این مدت ممکن است هنوز علائمی از بیماری در فرد مشاهده نشود و بنابراین فرد نمی داند که آلوده به ویروس است در نتیجه کارهای عادی روزمره خود را انجام داده و بر اثر مراودات معمول قادر است ویروس را پخش کند.

در مورد آنفولانزا بیشتر بخوانید.

در صورت ابتلا به آنفولانزا بهتر است در منزل بمانید و تا موقعی که تب شما قطع نشده از منزل بیرون نیایید. تا یک روز پس از قطع تب البته بدون کمک داروهای تب بر سعی کنید در منزل بمانید تا دیگران درگیر بیماری نشوند. معمولا یک روز پس از قطع تب بیماری قابل سرایت نمی باشد و می توانید به سرکار خود برگردید. در ضمن ماندن در خانه و استراحت نه تنها مانع از انتشار ویروس می شود بلکه به خود شما هم کمک می کند سریعتر بهبود یابید.

3-بهترین درمان آنفولانزا چیست؟
بهبودی آنفولانزا نیازمند گذر زمان و گذشتن طول دوره بیماری است اما راه های مختلفی برای بهبود علائم وجود دارد. برخی داروهای تجویزی ضد ویروس می توانند دوره بیماری را کوتاه تر کنند البته به شرط آنکه به محض شروع علائم مصرف شوند. این داروها در صورتی تاثیر مناسب دارند که در طی 48 ساعت اول بعد از شروع علائم مصرف شوند. علاوه بر این سایر داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک نیز می توانند به بهتر شدن علائم کمک کنند. مثلا استفاده از داروهای تب بر، مسکن، ضد احتقان و آبریزش بینی و داروهای مناسب برای سرفه به کاهش علائم کمک می کنند. لازم به ذکر است که این داروها آنفولانزا را درمان نمی کنند بلکه باعث بهبود نسبی و کنترل برخی علائم آن می شوند.

چه داروهایی به کاهش علائم آنفولانزا کمک می کنند؟
دکونژستانت ها باعث کاهش ورم و التهاب مخاط بینی می شوند و تنفس را راحت تر می کنند. اسپری بینی سالین به باز شدن راههای هوایی منجر می شود. شربت سرفه و مصرف آب کافی و نوشیدن آب میوه مناسب به کنترل سرفه کمک می کند. اگر از قرص سرماخوردگی ترکیبی استفاده می کنید بهتر است قرصی را انتخاب کنید که ترکیبات آن با مشکلات شما هم خوانی داشته باشد زیرا قرص های سرماخوردگی بر روی چند علامت بیماری تاثیر می گذارند. دقت کنید دو نوع قرص سرماخوردگی را که اجزای آن تقریبا یکسان است همزمان مصرف نکنید.
برای کودکان زیر 4 سال به هیچ عنوان از داروهای سرماخوردگی و سرفه بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. داروهای سرماخوردگی بدون نیاز به نسخه پزشک برای افراد بالای 6 سال مناسب هستند. به دلیل خطر سندرم ری به هیچ عنوان از آسپرین برای کودکان و نوجوانان استفاده نکنید.
نکته بسیار مهم در آنفولانزا مصرف مقدار کافی مایعات می باشد تا از کم آبی بدن جلوگیری شود. این کار باعث رقیق شدن ترشحات شده و به کاهش علائم کمک می کند. البته مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مثل چای، قهوه و کولا را به حداقل ممکن برسانید. اگر اشتها برای خوردن غذا ندارید به زور غذا نخورید می توانید به دفعات و در مقدار کم غذای ساده مثل سوپ یا برنج مصرف کنید.

4-داروهای ضد ویروس چگونه عمل می کنند؟
داروهای تجویزی پزشک برای مبارزه با ویروس مثل Oseltamivir ,Zanamivir ,peramivir باعث کوتاه شدن دوره بیماری می شوند و زمان بهبودی را به 1 تا 2 روز می رسانند.
این داروها اگر در 48 ساعت اول بیماری مصرف شوند بهترین تاثیر را دارند. این داروها به پیشگیری از آنفولانزا در افرادی که در معرض ویروس بوده اند نیز کمک می کنند. لازم به ذکر است این داروها حتما باید با تجویز و تحت نظر پزشک مصرف شوند.

5-آیا باید آنتی بیوتیک مصرف کنم؟
آنتی بیوتیک هیچ کمکی به درمان آنفولانزا و سرماخوردگی نمی کند. آنتی بیوتیک ها باکتری ها را از بین می برند در حالی که عامل ایجاد آنفولانزا ویروس است و آنتی بیوتیک ها هیچ تاثیری روی ویروس ندارند.
در برخی موارد آنفولانزا با تضعیف سیستم ایمنی بدن در را به روی عفونت های باکتریایی باز می کند. اگر بیماری شما شروع به بهبود کرده ولی ناگهان مجددا عود کند احتمالا دچار عفونت باکتریایی شده اید. در این هنگام باید با مراجعه به پزشک در صورت نیاز برای درمان عفونت باکتریایی آنتی بیوتیک مصرف کنید.

6-چه موقع باید به پزشک مراجعه کنم؟
اگر علائم پس از گذشت یک هفته از بین نرود و یا بدتر شود و اگر تب بیش از 3 روز به طول بیانجامد باید به پزشک مراجعه کنید. به علاوه اگر دچار هرگونه بیماری زمینه ای و مزمن می باشید لازم است بلافاصله پس از شروع علائم و احساس بیماری به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت بروز علائم آنفولانزا در نوزادان و کودکان باید به پزشک مراجعه کنید تا داروی مناسب برای آنها تجویز شود.
در صورت بروز علائم زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید زیرا این علائم می تواند بیانگر مشکلات جدی مانند پنومونی باشد:
- مشکل و سختی در نفس کشیدن
- تب پایدار
- استفراغ
- بلع دردناک
- سرفه پایدار
- سردرد پایدار

7-چرا نگران ابتلا به آنفولانزا هستیم؟
زیرا ویروس آنفولانزا می تواند باعث عفونت ریه ها شود و مشکلی جدی مثل پنومونی به وجود بیاورد. اگر آنفولانزا باعث پنومونی شود وضعیت دشواری برای بیمار به وجود می آید و بیمار مجبور به بستری در بیمارستان می شود و حتی در صورت عدم درمان به موقع خطر مرگ وی را تهدید می کند. افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی می باشند، افراد مسن، خانم های باردار، نوزادان و کسانی که به بیماری های مزمن دچار هستند بیش از سایرین در معرض عوارض خطرناک ناشی از آنفولانزا می باشند.

8-آیا واکسن آنفولانزا می تواند باعث ابتلا به آنفولانزا شود؟
واکسن آنفولانزا از ویروس مرده تولید شده و باعث ابتلا به آنفولانزا نمی شود. البته به دلیل پاسخ ایمنی بدن به واکسن ممکن است علائم مانند بدن درد خفیف و یا تب مختصری در فرد ایجاد شود. یکی از انواع واکسن های آنفولانزا که از طریق بینی استنشاق می شود به دلیل اینکه از ویروس ضعیف شده تولید شده است می تواند علائم شدیدتری ایجاد کند. این نوع واکسن استنشاقی فقط برای افراد سالم 2 تا 49 سال قابل استفاده می باشد.

9-برای پیشگیری از آنفولانزا چه کنیم؟
نحوه انتقال ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی مشابه می باشد. این ویروس به وسیله ترشحات تنفسی فرد بیمار قابل سرایت به سایر افراد می باشد. اگر فرد بیمار هنگام عطسه یا سرفه دست خود را مقابل دهان بگیرد دست وی نیز آلوده است و می تواند ویروس را منتقل کند. چنانچه فرد سالم به سطحی که توسط دست فرد بیمار آلوده شده دست بزند و دستش را به بینی و چشمان خود بمالد به ویروس آلوده شده و بیمار می شود.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد پیشگیری از آنفولانزا اینجا کلیک کنید.

برای پیشگیری از انتشار ویروس و محافظت از خودتان در برابر ویروس آنفولانزا به نکات زیر دقت نمایید:
- دست های خود را مرتبا با آب و صابون بشویید. اگر جایی هستید که به آب دسترسی ندارید می توانید از پاک کننده های دست حاوی الکل و بدون نیاز به آب استفاده کنید.
- هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود دستمال بگیرید. در صورتی که دستمال در دسترس نبود هنگام عطسه و سرفه آرنج خود را خم کرده و آن را جلوی بینی و دهان خود بگیرید با این کار دستان شما آلوده نمی شود.
- هنگام سرفه کردن صورت خود را سمت دیگران نگیرید و روی خود را بر گردانید.
- به چشم ها، بینی و دهان خود دست نزنید. این کار باعث پیشگیری از ورود ویروس به بدن می شود.
- سطوحی را که توسط همه مورد استفاده قرار می گیرند مرتبا تمیز کنید. سطوحی مثل گوشی تلفن و کیبورد کامپیوتر. ویروس می تواند تا 8 ساعت بر روی سطوح زنده بماند.
- در فصل شیوع آنفولانزا از قرار گرفتن در مکان های شلوغ خودداری نمایید.
- سالانه قبل از شروع فصل آنفولانزا واکسن تزریق کنید. هر چند واکسن آنفولانزا ایمنی صد در صد در همه افراد ندارد اما بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا می باشد.
- تغذیه مناسب و سالم داشته باشید تا سیستم ایمنی شما تقویت شود. از سبزیجات دارای برگ سبز و سبزیجات زرد و همچنین میوه ها بیشتر استفاده کنید.
- به طور مرتب ورزش کنید. افرادی که ورزش می کنند هم ممکن است به آنفولانزا دچار شوند ولی اغلب اوقات علائم بیماری در این افراد کمتر و سرعت بهبودی بیشتر می باشد. به علاوه ورزش مرتب مثل ایروبیک و پیاده روی سیستم ایمنی را تقویت می کند.

10-در صورت وجود آلرژی آیا احتمال بیشتری برای ابتلا به آنفولانزا وجود دارد؟
خیر اینطور نیست. آلرژی تاثیری بر افزایش احتمال ابتلا به آنفولانزا ندارد. ولی افرادی که دچار مشکلاتی مثل آسم هستند در صورت ابتلا به ویروس آنفولانزا بیش از سایرین در معرض خطر عوارض ناشی از بیماری مثل پنومونی هستند. سایر افرادی که در صورت بروز بیماری جزو گروه های پرخطر محسوب می شوند عبارتند از: افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، زنان باردار، افراد مبتلا به دیابت، افراد مبتلا به بیماری های ریوی، افراد مبتلا به بیماری های قلبی و افراد مسن.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )