آنفلوانزا و پیشگیری از آن

آنفلوانزا و پیشگیری از آن

آنفولانزا یک بیماری ویروسی فصلی است. با مطالعه این مقاله درباره این بیماری و راه های پیشگیری از آن بخوانید.

دکتر محدثه شوقی

نویسنده: دکتر محدثه شوقی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

27 مرداد 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

27 مرداد 1394

15K

eye icon

آنفلوانزا و پیشگیری از آن

آنفلوانزای فصلی که عموما با نام فلو "Flu" نامیده می شود، بیماری مسری است که توسط ویروس آنفلوانزا ایجاد می گردد. این ویروس دستگاه تنفس (بینی، گلو و ریه) را تحت تاثیر قرار می دهد. آنفلوانزا بر خلاف بسیاری دیگر از عفونت های ویروسی دستگاه تنفس از جمله سرماخوردگی، می تواند در بسیاری از افراد باعث بیماری شدید و مشکلات تهدید کننده زندگی شود.

علائم آنفلوانزا
علائم آنفلوانزا بسیار شبیه به علائم سرماخوردگی است با این تفاوت که علائم بیماری سرماخوردگی با سرعت کمتری ظاهر می شوند در حالی که علائم آنفلوانزا ناگهانی ظاهر شده و شدت بیشتری دارند. این علائم به شرح زیر است: 
تب - درد عضلانی - لرز و عرق - سردرد - سرفه خشک - خستگی و ضعف - احتقان بینی 
افراد مبتلا به آنفلوانزا همه یا برخی از علائم فوق را نشان می دهند.

روش انتقال آنفلوانزا
وقتی فرد مبتلا به آنفلوانزا سرفه یا عطسه کرده و یا حتی صحبت می کند، ویروس آنفلوانزار از طریق قطرات بسیار ریزی وارد هوا می شود. افراد سالم با تنفس این قطرات بسیار ریز می توانند آلوده شوند. افراد سالم همچنین اگر با اشیایی که فرد مبتلا به آنفلوانزا با آنها تماس داشته، تماس یابد و سپس بخش تماس یافته را با دهان، بینی یا چشم خود تماس دهند، می توانند آلوده شوند.

مشکلات ناشی از آنفلوانزا
برخی مشکلات ایجاد شده توسط ویروس آنفلوانزا عبارتند از پنومونی باکتریال، تشدید بیماری هایی که فرد از قبل به آنها مبتلا بوده است (مانند نارسایی احتقانی قلب، آسم و دیابت). کودکان ممکن است در اثر ابتلا به آنفلوانزا دچار سینوزیت و عفونت گوش شوند.

افرادی که بیشتر در معرض مشکلات ناشی از آنفلوانزا قرار می گیرند.
افراد سالمند، کودکان، خانم های باردار، افرادی که مبتلا به بیماری هایی از جمله آسم، دیابت یا بیماری قلبی هستند. بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات ناشی از آنفلوانزا قرار دارند.
پیشگیری از آنفلوانزا بهترین راه پیشگیری از آنفلوانزا واکسینه شدن سالیانه در برابر آن می باشد.

بیشتر بخوانید: 10 سوال رایج درباره آنفولانزا

واکسن آنفلوانزای فصلی
ویروس های آنفلوانزا دائما در حال تغییر هستند. سازمان بهداشت جهانی سالانه به کمک بیش از 100 مرکز تحقیقات آنفلوانزا (که در بیش از 100 کشور دنیا قرار دارند) سویه های ویروسی را که واکسن آن سال باید علیه آنها کارایی داشته باشد، تعیین می کند. این سویه ها هر سال نسبت به سال قبل تغییر می کندد. به همین دلیل برای ایمن شدن در برابر آنفلوانزای فصلی باید هر سال علیه آنفلوانزا واکسینه شد.

چه کسانی باید واکسینه شوند؟
واکسیناسیون خصوصا در افراد با ریسک بالای ابتلا به مشکلات ناشی از آنفلوانزا توصیه می شود.

افرادی که قبل از واکسیناسیون باید با پزشک خود مشورت نمایند:
- افراد مبتلا به حساسیت به تخم مرغ 
- افرادی که حالشان خوب نیست (واکسیناسیون تا زمان بهبودشان به تعویق می افتد)

چه زمانی باید واکسن آنفلوانزای فصلی را دریافت کرد؟
به محض عرضه شدن واکسن آنفلوانزا در هر سال می توان اقدام به واکسن زدن نمود. از آنجا که پس از واکسیناسیون تقریبا دو هفته طول می کشد تا آنتی بادی های لازم علیه ویروس آنفلوانزا در بدن تشکیل شوند، بهتر است افراد قبل از آنکه ویروس آنفلوانزا در اجتماع گسترش یابد واکسینه شوند.

فصل شیوع آنفلوانزا
شیوع آنفلوانزا در کشورهای واقع در نیمکره شمالی یا جنوبی در فصل سرما می باشد در حالی که در کشورهای استوایی در تمام طول سال است. در پایان واکسیناسیون خصوصا در افراد با ریسک بالای ابتلا به مشکلات ناشی از آنفلوانزا توصیه می شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )