6 علامتی که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شوند!

6 علامتی که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شوند!

بعضی درد ها و علایم را باید حتما جدی گرفت و پیگیری فوری کرد. در این مقاله به 6 علامتی که نیاز به پیگیری پزشکی دارد اشاره شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

20 دی 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

20 دی 1395

5K

eye icon

6 علامتی که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شوند!

همه دردها علامت یک مشکل جدی نیستند. اما برخی از علائم و دردها نیازمند پیگیری فوری هستند. در صورتی که هر یک از علائم زیر را در خود مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید زیرا گاهی اوقات این علائم می توانند نشانه مشکل جدی در سلامتی شما باشند.

احساس ضعف و کرختی در دست ها و پاها 
ضعف و کرختی در دست ها، پاها و یا صورت شما می تواند نشانه سکته مغزی باشد. به خصوص اگر این احساس به صورت یک طرفه باشد یعنی فقط در یک طرف بدن احساس شود. از علائم دیگر سکته های مغزی می توان به عدم تعادل، احساس سرگیجه و یا مشکل در راه رفتن اشاره کرد.

اگر دچار مشکل ناگهانی بینایی شدید و به طور ناگهانی دید شما کم شد، به سردرد شدید دچار شدید، احساس گیجی کردید و یا اینکه در صحبت کردن یا فهمیدن دچار مشکل شدید حتما هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. برای رفتن پیش دکتر خودتان یا ملاقات با یک متخصص خوب وقت را از دست ندهید زیرا چند ساعت اول سکته مغزی در درمان بسیار مهم است. بهتر است سریعا به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. زیرا چنانچه در 4.5 ساعت اولیه سکته داروهای از بین برنده لخته دریافت کنید احتمال ایجاد مشکلات و ناتوانی های پس از سکته کاهش می یابد.

درد قفسه سینه 
در صورت درد قفسه سینه سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید. هر گونه درد قفسه سینه به خصوص اگر با تعریق، احساس فشار، تنفس های کوتاه و یا حالت تهوع همراه باشد، باید بلافاصله توسط پزشک مجرب مورد بررسی قرار گیرد. درد و احساس فشار در قفسه سینه می تواند علامت بیماری قلبی و یا حمله قلبی باشد به خصوص اگر این درد هنگام فعالیت افزایش یابد. گاهی اوقات درد قفسه سینه می تواند به دلیل مشکلات جدی دیگر مثل آمبولی ریه باشد. اگر در قفسه سینه احساس گرفتگی و فشار کردید و این حالت بیش از چند دقیقه طول کشید و یا پس از فروکش مجددا عود کرد حتما به یک مرکز درمانی مجهز مراجعه کنید. 

بیشتر بخوانید: علل درد قفسه سینه

حساسیت و درد پشت ساق پا 
این حالت ممکن است به دلیل وجود لخته در عروق پای شما باشد. به این حالت ترومبوز عمقی عروق یا DVT گفته می شود. این حالت معمولا بعد از یک دوره طولانی نشستن یا خوابیدن رخ می دهد مثلا پس از یک سفر هوایی طولانی مدت و یا بستری شدن و استراحت مطلق به مدت طولانی. اگر این درد به دلیل ایجاد لخته در عروق پای شما باشد معمولا با ایستادن و یا راه رفتن تشدید می شود. همچنین ممکن است باعث تورم پا شود. در این حالت پا معمولا قرمز و حساس است و از پای دیگر فرد چاق تر است. احساس حساسیت بعد از ورزش مشکل شایع و طبیعی است اما چنانچه یکی از پاها متورم و یا قرمز بود حتما به پزشک مراجعه کنید. درمان باید به سرعت و قبل از اینکه لخته باعث انسداد عروق شود انجام گیرد.

وجود خون در ادرار
عوامل متعددی می توانند باعث وجود خون در ادرار گردند. اغلب اوقات وجود خون در ادرار که به همراه درد پهلوها می باشد نشانه سنگ های کلیوی است. سنگ های کلیوی کریستال های کوچکی هستند که از رسوب مواد معدنی و نمک ها در کلیه شکل می گیرند و خروج آنها از مجاری ادراری با درد و خونریزی همراه است. پزشک به کمک رادیوگرافی یا سونوگرافی مکان دقیق و اندازه سنگ را تشخیص می دهد. اغلب اوقات با درمان های معمول سنگ کلیه خودبه خود دفع می شود ولی گاهی اوقات نیازمند عمل جراحی است. گاهی اوقات وجود خون در ادرار به همراه تکرر و سوزش ادرار است این حالت اغلب به دلیل عفونت های دستگاه ادراری مانند کلیه و مثانه می باشد. در صورت بروز این مشکلات سریعا به پزشک مراجعه کنید به خصوص اگر به همراه این علائم تب داشتید. وجود خون در ادرار بدون هیچ گونه درد و علامت مکن است به دلیل سرطان کلیه یا مثانه باشد و نیازمند پیگیری فوری می باشد.

خس خس سینه
مشکلات تنفسی باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرند. اگر دچار خس خس سینه شدید و یا هنگام تنفس صدای سوت شنیدید حتما به پزشک مراجعه کنید. این مشکلات اگر بدون درمان رها شوند به سرعت گسترش یافته و فرد را دچار مشکلات جدی می کنند بنابراین باید به صورت فوری مورد برررسی و درمان قرار گیرند. این علائم می توانند ناشی از آسم، بیماری های ریوی، آلرژی های شدید و یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باشند. پزشک علت آن را تشخیص داده و درمان را آغاز می کند. خس خس سینه می تواند به دلیل پنومونی (ذات الریه) و یا برونشیت باشد. چنانچه دچار سرفه به همراه خلط سبز و یا زرد هستید و به همراه آن تب و یا تنفس کوتاه دارید ممکن است دچار پنومونی شده باشید که به دلیل یک برونشیت درمان نشده به وجود آمده باشد. 

افکار خودکشی
اگر احساس ناامیدی می کنید و یا فکر می کنید زندگی پوچ و بی فایده است حتما به روانپزشک مراجعه کنید. ملاقات با یک روانپزشک به شما کمک می کند تا از این حمله جان سالم به در ببرید. روانپزشک به شما کمک می کند تا از این موقعیت بحرانی عبور کنید. در صورت بروز علائم افسردگی شدید و احساس پوچی و یاس حتما در سریعترین زمان ممکن به روانپزشک مراجعه کنید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )