7 ماده مغذی ضروری برای سلامتی

7 ماده مغذی ضروری برای سلامتی

در این مقاله از مجله داروکده به معرفی 7 ماده مغذی می پردازیم که برای سلامتی بدن بسیار ضروری هستند. بنابراین باید سعی شود از رژیم روزانه ما تامین شوند.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

28 آذر 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

28 آذر 1394

14K

eye icon

7 ماده مغذی ضروری برای سلامتی

برای داشتن یک زندگی سالم و با نشاط، داشتن تغذیه مناسب لازم و ضروری است. همه افراد باید میزان آگاهی خود را در مورد تغذیه و مواد غذایی افزایش دهند. بدن انسان برای ادامه حیات نیازمند غذا می باشد، اما منظور از غذا خوردن فقط سیر کردن شکم و لذت بردن از طعم غذا نیست. تغذیه ما باید به گونه ای باشد که میزان کافی از ویتامین ها، پروتئین ها و املاح معدنی و سایر مواد ضروری به بدن برسد. در این مقاله 7 ماده مغذی معرفی شده اند که از مواد بسیار ضروری برای بدن هستند و حتما باید به میزان لازم به بدن برسند. چنانچه به هر دلیلی این مواد به بدن شما نمی رسند و یا اینکه مقدار آنها کافی نیست لازم است از مکمل ها استفاده کنید.

پتاسیم: پایین آورنده فشار خون
شاید شما هم مانند اغلب مردم دچار کمبود بعضی از مواد معدنی باشید، برای جلوگیری از عوارض این کمبودها باید اقدام سریع انجام دهید. یکی از این املاح پتاسیم است. پتاسیم را می توانید از طریق مصرف مواد غذایی مانند شیر، سیب زمینی، موز، آواکادو و حبوبات تامین کنید. پتاسیم در تنظیم و به خصوص کاهش فشار خون نقش مهمی دارد. همچنین پتاسیم یکی از مواد معدنی لازم برای عضلات و اعصاب بدن ما می باشد.

منیزیم: پیشگیری از بیماری ها 
حتما می دانید که اسفناج بسیار مفید است، آیا می دانید چرا؟ اسفناج منبع غنی از منیزیم است، علاوه بر اسفناج، لوبیا، نخود، غلات کامل و مغزها به خصوص مغز بادام منابع غنی از منیزیم هستند. حتما در طول روز حداقل یکی از این مواد غذایی را مصرف کنید تا سالم بمانید. کسانی که مشکل معده دارند و به بیماری های گوارشی مبتلا می باشند و یا الکل مصرف می کنند، همچنین افراد مسن معمولا دچار کمبود منیزیم هستند.

ویتامین A مفید برای بینایی
این ویتامین را می توانید از طریق مصرف میوه ها و سبزیجات نارنجی و زرد کسب کنید. میوه و سبزیجاتی مانند هویج، کدو حلوایی، اسفناج و کلم بروکلی منابع بسیار خوبی برای تامین ویتامین A هستند. ویتامین A علاوه بر اینکه برای بینایی مفید است، باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و برای گسترش بافت لازم و ضروری است. 

ویتامین D: قلب ومغز سالم 
استخوان ها، ماهیچه ها و رشته های عصبی بدن شما همگی نیازمند ویتامین D می باشند. همچنین این ویتامین برای کمک به نگه داشتن سیستم ایمنی در وضعیت مناسب نیز لازم است. اگر به اندازه کافی در معرض تابش اشعه خورشید قرار بگیرید، بدن شما قادر است ویتامین D کافی را تولید کند. اما همانطور که می دانید قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب بسیار مضر است بنابراین پزشکان توصیه می کنند برای تامین این ویتامین از مکمل ها استفاده کنید. البته بعضی از مواد غذایی هم منابع خوبی برای دریافت ویتامین D می باشند. منابع غذایی مانند ماهی سالمون، ماهی ماکرل (نوعی ماهی که بومی اقیانوس اطلس می باشد) و قارچی که در معرض اشعه ماورای بنفش رشد کرده باشد. مقادیر کمتری ویتامین D در جگر، پنیر، زرده تخم مرغ، شیر و غلات غنی شده وجود دارند.

بیشتر بخوانید: کمی ویتامین D بفرمایید

کلسیم: استخوان های محکم و قوی 
کلسیم یک ماده حیاتی برای بدن است. برای داشتن استخوان ها و دندان های سالم باید کلسیم مصرف کنیم. علاوه بر این وجود کلسیم برای عضلات نیز ضروری است. اگر بدن شما مقدار لازم کلسیم دریافت نکند علاوه بر اینکه به پوکی استخوان دچار می شوید، عضلات شما هم با مشکل مواجه می شوند حتی عضله بسیار مهم قلب. یکی دیگر از وظایف کلسیم در بدن تنظیم فشار خون است. لبنیات بهترین منابع کلسیم هستند، علاوه بر این برخی دیگر از مواد غذایی هم دارای کلسیم می باشند مثلا ماهی سالمون، کلم برگ، کلم بروکلی. به این نکته توجه کنید که بدن شما برای جذب کلسیم نیازمند ویتامین D می باشد. 

برای خرید و مشاهده مکمل های کلسیم اینجا کلیک کنید.

ویتامین C: تقویت کننده سیستم ایمنی
آیا مصرف ویتامین C مانع ابتلا به سرماخوردگی می شود؟ ممکن است کاملا این طور نباشد اما تحقیقات نشان داده که مصرف ویتامین C باعث می شود طول دوره بیماری کوتاه تر شود و از شدت علائم سرماخوردگی می کاهد. این ویتامین در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد. علاوه بر تقویت سیستم ایمنی ویتامین C باعث افزایش رشد استخوان ها و سایر بافت ها نیز می شود. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان سلول های بدن شما را در مقابل هر گونه صدمه و آسیبی محافظت می کند.

فیبر: حجیم و مغذی
با مصرف غلات کامل می توانید از مزایای فیبر در سلامت بدن بهره مند شوید. یک رژیم غذایی مناسب و حاوی مقادیر بالای فیبر، باعث کاهش کلسترول خون می شود. علاوه بر این مصرف فیبر باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و بعضی از سرطان ها می شود. اگر اضافه وزن دارید مصرف فیبر مفید است زیرا فیبر ها به دلیل حجیم بودن، فضای زیادی را در معده اشغال می کنند و شما سریع تر احساس سیری می کنید. نان های کامل، غلات، کلم، چغندر، شلغم، هویج، کاهو، کلم بروکلی و گل کلم برخی از مواد غذایی حاوی فیبر هستند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )