چند نکته مفید برای کمک به درمان سینوزیت

چند نکته مفید برای کمک به درمان سینوزیت

سینوزیت یکی از مشکلات شایع به خصوص در فصل سرد سال می باشد. در این متن چند نکته برای درمان سینوزیت ذکر شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

25 دی 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

25 دی 1394

9K

eye icon

چند نکته مفید برای کمک به درمان سینوزیت

 سینوزیت (Sinusitis) یا التهاب سینوس ها یکی از مشکلات شایع به خصوص در فصول سرد سال می باشد. باکتری ها، ویروس ها، و حتی آلرژی می توانند باعث ایجاد التهاب و یا عفونت در سینوس ها شوند. برای درمان سینوزیت باید به پزشک مراجعه کنید تا پزشک با توجه به نوع عفونت آنتی بیوتیک لازم را با میزان مناسب برای شما تجویز کند. علاوه بر مصرف داروهایی که پزشک برای رفع مشکل شما تجویز کرده، در اینجا به چند نکته مفید برای کمک به درمان اشاره شده است. 

 هوای مرطوب تنفس کنید
در اتاق خواب خود و یا هر اتاقی که زمان زیادی در آن هستید از دستگاه بخور استفاده کنید. هوای خشک موجب تحریک سینوس ها می گردد اما مرطوب نگه داشتن اتاق برای رفع التهاب سینوس ها مفید است و باعث کاهش احتقان بینی می شود. روزانه 2 تا 4 بار استفاده از بخور استنشاقی یا مستقیم نیز می تواند اثر مثبتی بر روی کاهش التهاب سینوس ها داشته باشد. اگر مطمئن هستید که سینوزیت دارید بخار آّب گرم حمام نیز برایتان مفید است البته به شرطی که حمام کاملا گرم باشد. البته لازم به ذکر است که بخور گرم ممکن است برای افراد مبتلا به آلرژی مناسب نباشد بنابراین لازم است ابتدا مطمئن شوید که مشکل شما به علت سینوزیت است یا خیر؟ 

سیگار نکشید و از افراد سیگاری دوری کنید
بخارات ناشی از مواد پاک کننده مثل وایتکس، بوی رنگ، اسپری مو، عطر و ادکلن و از همه مهم تر دود سیگار باعث تحریک سینوس ها می شوند. به هیچ وجه سیگار نکشید، از اقوام و دوستانی که به منزلتان می آیند بخواهید که در فضای منزل سیگار نکشند. به دنبال محصولاتی باشید که کمتر دارای مواد شیمیایی و بوهای تند باشند چون این محصولات می تواند حتی موجب عود مجدد التهاب سینوس ها باشند. بعضی از محصولات مانند اسپری های خوشبو کننده بدن با برچسب دوست محیط زیست عرضه می شوند که این محصولات معمولا حاوی مواد شیمیایی کمتری هستند. 

آّب زیاد بنوشید
اگر سینوزیت دارید آّب زیاد بنوشید. مصرف زیاد مایعات منجر به رقیق شدن ترشحات سینوس ها می شود و به تخلیه سینوس ها کمک بزرگی می کند. چای داغ کمرنگ هم بسیار مفید است زیرا علاوه بر این که مایعات به بدن می رساند به دلیل بخار گرم برای سینوس ها مفید است. دقت کنید در مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین زیاده روی نکنید. مصرف زیاد نوشیدنی های حاوی کافئین و نوشیدنی های الکلی نتیجه عکس دارند و باعث کاهش آب بدن می شوند، در ضمن الکل التهاب سینوس ها را تشدید می کند. سعی کنید روزانه حداقل 8 لیوان مایعات مصرف کنید. بهترین و سالم ترین نوشیدنی آّب است. 

بینی خود را شستشو دهید
شستشوی بینی باعث پاک و تمیز شدن سینوس ها می شود. برای این کار می توان از سرم شستشوی نرمال سالین استفاده کرد و آن را وارد سوراخ بینی کرد، این کار باعث می شود که ترشحات غلیظ که به سینوس ها چسبیده اند و همچنین مواد حساسیت زا و آلرژن از سینوس ها شسته شوند. برای شستشوی سینوس ها لازم بر روی سینک خم شوید و با یک وسیله مثل سرنگ بدون سوزن و یا قطره چکان های مخصوص، سرم شستشو را از یکی از سوراخ های بینی وارد آن کنید، در هنگام این کار دهان خود را باز بگذارید و از بینی نفس نکشید بدین ترتیب سرم شستشو از سوراخ دیگر بینی بیرون می آید و با این عمل سینوس ها شسته می شوند. بهتر است برای این کار سرم شستشو یا همان نرمال سالین را از دارو خانه تهیه نمایید. 

چه عواملی باعث ایجاد سینوزیت می شوند؟ 
سینوس ها حفره هایی هستند که بر روی استخوان گونه ها، پیشانی، ابرو و اطراف پل بینی قرار دارند و به راحتی می توانند مسدود شوند. سینوس های سالم توسط یک لایه نازک موکوس پوشیده شده اند که گرد و غبار، میکروب ها و ذرات ریز معلق در هوا را جذب خود می کنند تا مانع رسیدن و نفوذ آنها به داخل سینوس ها شوند. در وضعیت ایده آل موهای نازک پرز مانندی موکوس ها و هر چیزی که بخواهد وارد سینوس ها شود را کنار می زنند و آنها را به حلق می ریزند و از آنجا وارد معده می شوند.

درد سینوس ها و احساس فشار هنگامی به وجود می آید که سینوس ها متورم و ملتهب شوند و ترشحات آن به راحتی تخلیه نشوند. مهم ترین علت ایجاد سینوزیت سرماخوردگی است که باعث ایجاد التهاب در سینوس ها می شود و یا مژک ها و پرزهای ظریف اطراف سینوس ها را از کار می اندازد و آنها نمی توانند به راحتی موکوس را کنار بزنند و موکوسی که باکتری ها و ویروس ها و ذرات معلق هوا را جذب خود کرده بود وارد سینوس ها شده و بدین طریق سینوس ها ملتهب و عفونی می شوند. تغییرات دمایی، آلرژی و دود سیگار از دیگر عوامل ایجاد سینوزیت هستند.

در مورد سینوزیت بیشتر بدانید.

از مواد حساسیت زا دوری کنید
برخی از آلرژن ها یا مواد حساسیت زا زمینه را برای ایجاد مشکلات سینوس فراهم می کنند و باعث می شوند مخاط اطراف سینوس ها به راحتی تخلیه نشده و سینوس ها را می بندند و در نتیجه آن درد و فشار در حفره سینوس احساس می شود. برای پیشگیری از این حالت از عوامل آلرژن مانند مو و پشم حیوانات، ذرات گرد و خاک، و گرده گیاهان دوری کنید. اگر مبتلا به آلرژی هستید برای درمان آن به متخصص مراجعه کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )