درمان های طبیعی و خانگی برای آلرژی کودکان

درمان های طبیعی و خانگی برای آلرژی کودکان

آلرژی در کودکان بر اثر عوامل متفاوتی به وجود می آید. با مطالعه این متن در مورد آلرژی عوامل تحریک کننده و درمان خانگی آن بیشتر بدانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

10 اسفند 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

10 اسفند 1396

15K

eye icon

درمان های طبیعی و خانگی برای آلرژی کودکان

آلرژی یکی از مشکلات شایع کودکان است. در ابتدا ممکن است که والدین ندانند که کودک آنها مبتلا به آلرژی است و فقط برخی علائم را در کودک مشاهده کنند. مثلا ممکن است پس از برگشتن از پارک و بازی متوجه وجود لکه های قرمز روی پوست کودک خود شوند. یا مثلا هنگامی که کودک آنها با سگ و یا گربه تماس دارد مرتب عطسه می کند. یا مثلا اگر جایی باشد که چمن ها را کوتاه می کنند، دچار خارش چشم می شود. مواردی از این قبیل بسیار زیاد هستند اما تمام این علائم به ظاهر ساده می توانند بیانگر وجود آلرژی در کودک و نیازمند پیگیری های بیشتر از جانب والدین باشند.

آلرژی چیست؟
آلرژی در کودکان بر اثر عوامل متفاوتی به وجود می آید. عوامل آغاز گر آلرژی در کودکان با یکدیگر متفاوت هستند. اما اغلب عوامل آغازگر آلرژی عبارتند از:
گرد و خاک- گرده گیاهان- مو یا پشم حیوانات- نیش حشرات- برخی از داروها- برخی از غذاها
آلرژی هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن فرد بر علیه یک ماده نرمال عکس العمل نشان می دهد. هنگامی که کودک از طریق لمس، تنفس و یا خوردن با آن ماده آلرژن مواجه می شود، سیستم ایمنی وی تحریک شده و بدن شروع به ترشح هیستامین می کند که باعث واکنش های آلرژیک در کودک می شود. علائم آلرژی در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. آلرژی در کودکان می تواند بر روی پوست کودک، مجاری تنفسی وی و یا سایر ارگان ها تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: آلرژی غذایی در کودکان

تاثیر آلرژی بر پوست کودک
چنانچه یک ماده آلرژن با پوست کودک مبتلا به آلرژی تماس پیدا کند پوست وی دچار علائمی نظیر موارد زیر می شود:
قرمزی- خارش- پوسته پوسته شدن- ناصافی- تورم

چنانچه کودک یک ماده آلرژن را لمس کند، آن را تنفس کرده و یا آن را بخورد ممکن است دچار کهیر شود. کهیر ضایعات قرمز و متورم پوستی است که معمولا همیشه با خارش شدید همراه است. گاهی اوقات آلرژی پیشرفت کرده و باعث ایجاد اگزما در کودک می شود. اگزما باعث خارش و آزردگی پوست می شود. در صورت ابتلا کودک به اگزما علائم پوستی برای وی به وجود می آید که حتی در صورت عدم تماس با مواد آلرژن هم دیده می شوند.

تاثیر آلرژی بر سیستم تنفسی کودک
واکنش های آلرژیک می توانند بر مجاری تنفسی و سینوس های کودک نیز تاثیر بگذارند. پس از برخورد کودک با یک ماده آلرژن علائم زیر می تواند در وی مشاهده شود.
عطسه- احتقان یا آبریزش بینی- قرمزی، خارش و یا آبریزش چشم ها- احساس فشار در صورت- سرفه، خس خس سینه و تنفس کوتاه
حتی گاهی اوقات آلرژی شدید می تواند منجر به شوک آنافیلاکسی در کودک شود. شوک آنافیلاکسی یکی از خطرناک ترین واکنش های آلرژیک محسوب می شود که حتی می تواند زندگی فرد را به خطر بیاندازد. این حالت باعث بسته شدن راهای هوایی و اشکال در تنفس بیمار شود.

سایر علائم آلرژی در کودکان
سایر علائم آلرژی که می توانند جدی تر باشند عبارتند از:
سرگیجه- گرفتگی عضلات- احساس تهوع و دل آشوب- اسهال- استفراغ- احساس طعم فلز در دهان- تورم زبان یا صورت
در صورت آلرژی شدید حتی ممکن است کودک دچار کاهش هوشیاری شود . در صورتی که کودک شما علائمی دارد که شما را به وجود آلرژی مشکوک کرده حتما به پزشک مراجعه کنید تا وجود یا عدم وجود آلرژی در کودک مورد بررسی قرار گیرد.
در صورت بروز علائم شدید آلرژی مثل تنگی نفس سریعا با اورژانس تماس گرفته و یا کودک را به اولین مرکز درمانی برسانید.

چه طور می توان از واکنش های آلرژیک پیشگیری کرد؟
موثرترین راه برای پیشگیری از واکنش های آلرژیک دوری از مواد آلرژن می باشد. بهتر است از پزشک بخواهید برایتان توضیح دهد که چگونه می توانید از مواجهه کودک با مواد آلرژن اجتناب کنید. به طور مثال اگر کودک به چمن پارک حساسیت دارد می توانید هنگام پارک رفتن شلوار بلند و جوراب ضخیم پای کودک کنید. اگر کودک به ماده غذایی خاصی حساسیت دارد بهتر است قبل از مصرف هر ماده غذایی حتما اجزای آن را به دقت بدانید و چنانچه در رستوران هستید قبل از سفارش غذا از محتویات غذای سفارشی مطلع شوید.

آیا می توان از درمان های طبیعی استفاده کرد؟
با عدم مصرف و سعی در عدم مواجهه با مواد آلرژن می توان از واکنش های آلرژیک اجتناب کرد اما چنانچه کودک به طور تصادفی با این مواد مواجه و دچار واکنش های آلرژیک شد چه باید کرد؟ اغلب اوقات پزشک داروهای مشخصی را برای کودک تجویز می کند تا در صورت بروز علائم مصرف کند مانند آنتی هیستامین ها.
علاوه بر این ها برخی درمان های طبیعی می توانند علائم آلرژی را از بین برده و یا کاهش دهند. اما به خاطر داشته باشید استفاده از درمان های خانگی فقط برای درمان آلرژی های خفیف تا متوسط است و هنگام واکنش های شدید آلرژیک به هیچ وجه زمان را از دست ندهید و به پزشک مراجعه کنید. در ضمن بهتر است قبل از استفاده از هر نوع درمانی با پزشک مشورت کنید.

درمان های طبیعی برای علائم پوستی
کرم های آنتی هیستامین و انواع لوسیون های ضد خارش و ضد آلرژی که در بسیاری از داروخانه ها در دسترس هستند می توانند برای کنترل علائم پوستی ناشی از آلرژی موثر باشند. اما برخی درمان های طبیعی نیز می توانند به رفع مشکل کمک کنند. به طور مثال برای کنترل و درمان درماتیت تماسی می توانید از شستشوی محل ملتهب به کمک آب ولرم و صابون ملایم استفاده کنید. سپس این ناحیه را با ژل آلوئه ورا مرطوب کنید. البته از آنجایی که برخی از این کودکان به اجزای سازنده برخی از این مواد مثل صابون حساس هستند و یا پوست آنها خیلی خشک است می توانید از کرم های مرطوب کننده فاقد مواد آرایشی استفاده کنید.

برای کنترل کهیرهای ناشی از آلرژی می توانید روی آنها دستمال مرطوب و خنک بگذارید. ریختن مقدار کمی جوش شیرین یا آب جو دوسر در آب حمام کودک نیز می تواند موثر باشد.

درمان های طبیعی برای علائم سینوسی
حتی اگر در خانه دستگاه تصفیه هوا داشته باشید باز هم نمی توانید صد در صد از شر ذرات آلرژن نجات پیدا کنید. البته مسلما در روزهایی که هوا آلوده است کودکان به ویژه کودکانی که مبتلا به آلرژی هستند باید در منزل بمانند. اما گاهی اوقات حتی در منزل هم ممکن است برای آنها مشکل ایجاد شود. در چنین مواقعی می توانید از داروهایی که پزشک برای این موارد تجویز کرده استفاده کنید و یا از داروهایی که بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس هستند استفاده نمایید. 
اما یکی از درمان های طبیعی و ساده که در درمان سینوزیت ناشی از آلرژی موثر است بخور گرم است. شما می توانید با استفاده از یک دستگاه بخور گرم هوای اتاق را مرطوب نگه دارید. البته دقت کنید که بخور گرم فقط برای سینوزیت مناسب است و در صورتی که آلرژی منجر به سینوزیت نشده باشد معمولا بخور سرد پیشنهاد می شود. علاوه بر این شستشوی بینی با سرم نمکی نیز یکی از روش های بسیار موثر در درمان سینوزیت ناشی از آلرژی محسوب می شود. البته در این درمان باید کودک به سنی رسیده باشد که قادر به شستشوی بینی با آب نمک باشد و برای این کار با والدین همکاری کند.

درمان های طبیعی برای علائم گوارشی ناشی از آلرژی
چنانچه کودک دچار اسهال ناشی از آلرژی شود می توانید برای کنترل اسهال از خوراکی هایی که اسهال را بهبود می بخشند استفاده کنید. به طور مثال بهتر است به کودک مواد غذایی مانند برنج، نان تست، موز و پوره سیب بدهید. علاوه بر این به مقدار کافی مایعات به کودک بدهید. اگر کودک حالت تهوع دارد بهتر است او را تشویق کنید که استراحت کرده و از حرکت کردن خودداری نماید. دقت کنید که در اتاقی که کودک دچار حالت تهوع استراحت می کند نباید از مواردی مانند شمع، عود و یا خوشبو کننده هوا استفاده کنید زیرا این موارد حالت تهوع کودک را تشدید می کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )