همه چیز درباره آب مروارید

همه چیز درباره آب مروارید

آب مروارید یک بیماری چشمی است که اگر درمان نشود موجب از دست دادن بینایی می شود. این مطلب را مطالعه کنید تا در مورد آب مروارید همه چیز را بدانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 آذر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 آذر 1396

4K

eye icon

همه چیز درباره آب مروارید

آب مروارید یا کاتاراکت در واقع کدورت پیشرونده و فاقد درد عدسی چشم می باشد. آب مروارید باعث تاری دید در بیمار می شود. در زمان های گذشته که علم پیشرفت چندانی نکرده بود بسیاری از افراد بر اثر آب مروارید بینایی خود را از دست می دادند و نابینا می شدند. آب مروارید معمولا به دلیل بالا رفتن سن ایجاد می شود اما به ندرت ممکن است در افراد جوان تر نیز دیده شود.

آب مروارید چگونه بر بینایی تاثیر می گذارد؟
در چشمان سالم نوری که به چشم می خورد از عدسی عبور کرده و پس از عبور از عدسی متمرکز شده و به شبکیه رسیده و از آنجا توسط عصب بینایی به مغز منتقل شده و باعث دیدن می شود. اگر عدسی چشم بر اثر آب مروارید دچار کدورت شده باشد تصویری که فرد مشاهده می کند تار است. سایر مشکلات چشمی مانند نزدیک بینی نیز ممکن است باعث تاری دید شوند اما آب مروارید دارای علائم مشخص و اختصاصی می باشد که آن را از سایر مشکلات چشمی افتراق می دهد.

در مورد شایع ترین مشکلات و بیماری های چشمی بخوانید.

علائم آب مروارید:
- تاری دید
تاری دید در هر فاصله ای از اشیا یکی از مهمترین و شایعترین علائم آب مروارید است. دید فرد بیمار کدر، نا واضح و غبار گرفته می شود. با گذشت زمان و بدتر شدن آب مروارید نور کمتری به شبکیه می رسد و مشکلات فرد بیشتر می شود. افراد مبتلا به آب مروارید معمولا برای رانندگی در هنگام شب با مشکل مواجه هستند.
- حساسیت به نور
یکی دیگر از علائم اولیه آب مروارید حساسیت به نور است. فرد ممکن است در معرض نور شدید خورشید دچار مشکل در بینایی شود و یا نور درون منزل که قبلا برای وی مشکلی ایجاد نمی کرد حالا به نظرش خیلی روشن و آزار دهنده بیاید. رانندگی هنگام شب در افراد مبتلا به آب مروارید دشوار است. زیرا نور چراغ های خیابان و یا نور ماشین هایی که از روبرو می آیند برای وی آزار دهنده است.
- دو بینی
گاهی اوقات آب مروارید ممکن است باعث ایجاد دو بینی در فرد شود. البته دوبینی در آب مروارید با دوبینی در سایر مشکلات چشمی متفاوت است. یعنی حتی اگر فرد یک چشم خود را ببندد و با یک چشم نگاه کند باز هم اشیا را دو تا می بیند و دچار دوبینی است.

- تغییرات رنگ ها
آب مروارید می تواند روی دید رنگ ها نیز تاثیر بگذارد و باعث شود فردبعضی رنگ ها را کم رنگ تر از آنچه که واقعا هست ببینند. دید فردممکن است به مرور ته رنگ قهوه ای یا زرد داشته باشد . در ابتدا فرد ممکن است در تشخیص طیف های کم رنگ و پر رنگ در یک رنگ بخصوص دچار مشکل شود اما به مرور ممکن است حتی تشخیص آبی از بنفش برای وی دشوار باشد.
- عدم نیاز موقتی به عینک
گاهی اوقات ممکن است آب مروارید باعث شود که قدرت دید نزدیک در فرد بهتر شود . زیرا آب مروارید می تواند مثل یک عدسی قوی تر عمل کند. در این پدیده فرد بیمار که تا الان برای دید نزدیک و مطالعه نیاز به عینک داشت متوجه می شود که بدون عینک نیز قادر به دیدن و مطالعه است. البته پس از مدتی با بدتر شدن آب مروارید این حالت از بین رفته و مجددا دید فرد بدون عینک دچار اشکال می شود.
تغییرات نمره عینک
تغییرات پی در پی نمره عینک یا لنز تماسی می تواند یکی از علائم آب مروارید باشد. علت این مشکل این است که آب مروارید یک بیماری پیشرونده است و چنانچه با گذشت زمان بدون درمان رها شود بدتر می شود.

چه کسانی دچار آب مروارید می شوند؟
مهم ترین علت آب مروارید افزایش سن است. بیش از نیمی از مردم آمریکا که بالای 65 سال سن دارند دچار آب مروارید می باشند. گاهی اوقات نوزادان تازه متولد شده نیز ممکن است دچار آب مروارید باشند که به این نوع آب مروارید کاتاراکت مادرزادی می گویند. به علاوه آب مروارید ممکن است در کودکان نیز مشاهده شود که معمولا به دلیل جراحات و صدمات چشمی و یا بیماری رخ می دهد. اشعه ماورای بنفش نیز خطر ابتلا به آب مروارید و سایر مشکلات چشمی را به شدت افزایش می دهد.

چه عواملی باعث ایجاد آب مروارید می شوند؟
علت دقیق آب مروارید ناشناخته است .همانطور که ذکر شد مهمترین عامل ابتلا به آب مروارید افزایش سن می باشد. اما علاوه بر آن برخی دیگر از عوامل نیز می توانند شانس ابتلا به آب مروارید را افزایش دهند. برخی از این عوامل شامل موارد زیر می باشند:
-دیابت
-سیگار کشیدن و مصرف دخانیات
-مصرف بیش از اندازه الکل
-صدمات وارده به چشم
-استفاده طولانی مدت از داروهای کورتیکواستروئید
-قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه خورشید و یا سایر اشعه ها

چطور آب مروارید تشخیص داده می شود؟
اغلب اوقات آب مروارید با یک معاینه معمولی چشم توسط چشم پزشک قابل تشخیص است. چشم پزشک علاوه بر معاینه قدرت بینایی شما چند تست دیگر را با کمک دستگاه های موجود در مطب انجام می دهد. به علاوه چشم پزشک یک قطره مخصوص در چشم فرد می چکاند تا مردمک گشاد شده و پزشک بتواند به راحتی انتهای چشم بیمار و شبکیه وی را نیز معاینه کند تا بتواند هر گونه مشکل احتمالی را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام نماید.

جراحی آب مروارید
افرادی که دچار مشکل بینایی ناشی از آب مروارید هستند در زمان مشخصی باید تحت جراحی رفع آب مروارید قرار گیرند. در جراحی آب مروارید عدسی کدر برداشته شده و به جای آن یک عدسی مصنوعی قرار می گیرد. جراحی آب مروارید یک جراحی روتین و کاملا موثر است و باعث بهبود قدرت بینایی بیمار می شود. البته چنانچه هر دو چشم مبتلا به آب مروارید باشند جراحی با فاصله بر روی آنها انجام می شود یعنی ابتدا یک چشم جراحی شده و پس از بهبود چشم دیگر بیمار جراحی می گردد.
روش های جراحی آب مروارید دائما در حال پیشرفت هستند. در برخی از روش ها بیمار پس از جراحی نیازی به هیچ گونه عینکی ندارد یعنی هم مشکل دوربینی و هم مشکل نزدیک بینی بیمار رفع شده و نیازمند عینک نمی باشد . اما در برخی روش ها بیمار پس از جراحی در صورت نیاز باید از عینک های مخصوص مطالعه استفاده کند.

پس از جراحی چه اتفاقی می افتد؟
چند روز اول پس از جراحی معمولا چشم قرمز و حساس به نور است. پزشک معمولا برای بیمار قطره چشمی تجویز می کند تا عوارض ناشی از عمل کمتر شود. اغلب اوقات در ساعات و روزهای اولیه پس از عمل چشم بیمار به کمک وسایل مخصوصی بسته نگه داشته می شود و بیمار ملزم است تا مدتی پس از عمل در طی روز و در محیط خارج از منزل حتما از عینک آفتابی مناسب استفاده کند. هر چند چند روز پس از جراحی روند بهبود بیمار پیشرفت بسیاری دارد اما حدودا 8 هفته طول می کشد که چشم کاملا بهبود پیدا کرده و به حالت نرمال برگردد. پس از طی این مدت پزشک با معاینه بیمار و بررسی میزان بیماری وی اعلام می کند که آیا لازم است بیمار از عینک طبی استفاده کند یا خیر.

خطرات جراحی آب مروارید
جراحی آب مروارید جراحی ایمنی محسوب می شود و خطرات ناشی از آن بسیار به ندرت اتفاق می افتد. اما بخشی از این خطرات شامل خونریزی و تغییر در فشار چشم می باشد که همه آنها چنانچه به موقع مورد پیگیری و درمان قرار گیرند کاملا قابل درمان می باشند. جراحی آب مروارید می تواند خطر جدا شدن شبکیه را بالا ببرد که این مشکل نیازمند درمان اورژانسی است. گاهی اوقات عدسی مصنوعی بیمار حتی پس از سالها ممکن است دچار کدورت شود که خوشبختانه این حالت کاملا با کمک لیزر قابل اصلاح است.

چه موقع باید جراحی آب مروارید انجام شود ؟
این که چه موقع لازم است جراحی آب مروارید انجام شود بستگی به نظر پزشک و وضعیت بیمار دارد. به ندرت پیش می آید که پزشک به بیمار توصیه کند که باید بلافاصله تحت عمل قرار گیرد. آب مروارید به کندی پیشرفت کرده و بر بینایی بیمار تاثیر می گذارد. معمولا هنگامی که فرد حتی با استفاده از عینک هم دچار مشکل بینایی باشد زمان مناسبی برای جراحی محسوب می شود. برای اطلاع از بهترین زمان جراحی آب مروارید بهتر است با یک متخصص چشم مشورت کنید.

نکاتی برای پیشگیری از آب مروارید
کارهایی که می توانید انجام دهید تا خطر ابتلا به آب مروارید در شما کاهش یابد شامل موارد زیر می باشد:
- سیگار نکشید.
- هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید از عینک آفتابی و یا کلاه لبه دار استفاده کنید.
- در صورت ابتلا به دیابت سعی کنید قند خون خود را به دقت کنترل کنید.
- مصرف الکل را به حداقل برسانید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )