چه ترکیباتی به تقویت چشم و بینایی کمک می کند؟

چه ترکیباتی به تقویت چشم و بینایی کمک می کند؟

بعضی ویتامین ها و مواد معدنی می توانند به سلامت چشم کمک کنند. در این مقاله با این ترکیبات و نقش آنها در تقویت بینایی آشنا شوید.

مرجان رمضان

نویسنده: مرجان رمضان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

07 مهر 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

07 مهر 1399

3K

eye icon

چه ترکیباتی به تقویت چشم و بینایی کمک می کند؟

حتماً شنیده اید که می گویند برخی مواد غذایی مثل هویج برای بینایی خوب هستند. همچنین ممکن است تبلیغات مکمل های تغذیه ای که برای چشم مفیدند را هم دیده باشید. اما آیا واقعاً ویتامین ها و مواد معدنی می توانند بینایی را تقویت نمایند؟ اگر می خواهید پاسخ این پرسش را بیابید ادامه این مقاله را بخوانید.

لوتئین و زئاگزانتین
لوتئین و زئاگزانتین دو نوع کاروتنوئید هستند. کاروتنوئیدها رنگدانه هایی هستند که در گیاهان و شبکیه چشم یافت می شوند. مصرف این رنگدانه ها، به افزایش تراکم آنها در شبکیه چشم و تقویت بینایی کمک می کند. آنها همچنین نور آبی و فرابنفش پر انرژی را که می توانند به چشم آسیب برسانند جذب می کنند. لوتئین و زئاگزانتین به طور طبیعی در سبزیجات برگ سبز تیره (جعفری، اسفناج، بروکلی، نخودفرنگی، کاهو و ...)، زرده تخم مرغ، میوه ها و سبزیجات به رنگ زرد تا نارنجی (کدو حلوایی، طالبی، فلفل و ...) یافت می شود.

ویتامین A
امروزه نقش ویتامین A در بهبود بینایی بر کمتر کسی پوشیده است. این ویتامین که در منابع غذایی مانند سبزیجات، جگر و نیز در ترکیب برخی مکمل های غذایی از جمله مکمل های تقویت بینایی یافت می شود، جزئی از پروتئین "ردوپسین" در چشم است که مسئول دید در نور کم است. ویتامین A همچنین در شفاف نگه داشتن قرنیه (پوشش خارجی چشم) نقش دارد. کمبود ویتامین A به بیماری چشمی به نام "گزروفتالمی" (خشکی شدید چشم) می انجامد که اگر ادامه پیدا کند می تواند منجر به کوری برگشت ناپذیر شود. دریافت بالای ویتامین A با خطر پایین تر بیماری هایی مانند آب مروارید و تخریب شبکیه با افزایش سن می باشد. حداکثر دوز ویتامین A که می توان بدون عوارض مصرف نمود در سنین 19 سال به بالا 3000 میکروگرم در روز بوده و بیشتر از این مقدار مسمومیت می دهد.

بتاکاروتن نوعی کاروتنوئید است که پیش ساز ویتامین A بوده و در بدن تبدیل به این ویتامین می شود. منابع گیاهی ویتامین A مثل هویج، سبزیجات با برگ سبز تیره، طالبی، کدو حلوایی و ... درواقع منابع بتاکاروتن هستند. تحقیقات نشان داده اند خطر سرطان ریه در افراد سیگاری که از مکمل های حاوی بتاکاروتن استفاده می کنند بالا می رود لذا به این افراد توصیه می شود دریافت بتاکاروتن از طریق این منابع غذایی، و نه از مکمل ها، باشد.

بیشتر بخوانید: آیزتونیا مکمل سلامت چشم

روی (زینک)
روی نوعی آنتی اکسیدان قوی است که از آسیب به سلول ها محافظت می کند و به طور طبیعی در چشم وجود دارد. البته هنگام مصرف دوز بالای روی، جذب مس کاهش می یابد. بنابراین مکمل هایی که دوز بالای روی دارند باید در فرمولاسیون آنها از مس استفاده شود.

امگا 3
رژیم غذایی بسیاری از افراد به اندازه کافی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 نیست. منبع اصلی این اسیدهای چرب، غذاهای دریایی است. گیرنده های نوری در شبکیه دارای مقدار زیادی اسیدچرب امگا 3 هستند. یکی از انواع امگا 3 به نام دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، در تکامل سلول های شبکیه نقش دارد. همچنین تصور می شود DHA در کاهش التهاب و کمک به بازسازی سلول های آسیب دیده قرنیه و شبکیه (ناشی از قرار گرفتن در معرض نور و افزایش سن) نقش داشته باشد.

احتمال تحلیل ماکولای وابسته به سن در افرادی که چربی های امگا 3 مانند EPA و DHA مصرف می کنند پایین تر است. مقادیر کم اسیدهای چرب امگا 3 با سندرم خشکی چشم و رتینوپاتی (بیماری که باعث آسیب تدریجی به شبکیه چشم می شود) مرتبط است.

برای خرید مکمل های امگا3 اینجا کلیک کنید.

ویتامین E
اعتقاد بر این است که بسیاری از بیماری های چشمی با استرس اکسیداتیو مرتبط هستند. استرس اکسیداتیو عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در بدن است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول ها، از جمله سلول های چشم، در برابر آسیب رادیکال های آزاد، که مولکول های مضر و ناپایدار هستند کمک می کند.

ویتامین C
چندین مطالعه بزرگ نشان می دهد که ویتامین C خطر ابتلا به برخی از انواع آب مروارید را کاهش می دهد. همچنین دو مورد از این مطالعات نشان داد که ترکیبی از مکمل های ویتامین C و E خطر آب مروارید را کاهش داده و روند پیشرفت آب مروارید را کند می کند.

بیلبری
بیلبری (bilberry) نوعی میوه است که غنی از آنتی اکسیدان از جمله آنتوسیانین ها بوده و می تواند از آسیب به سلول ها پیشگیری نماید. در ابتدا تصور می شد برای دید در شب می تواند موثر باشد اما این نظریه رد شده است. با این حال تحقیقات نشان داده مصرف روزانه 160 تا 480 میلی گرم از آن می تواند خشکی و خستگی چشم ناشی از کار چشمی را کاهش دهد.

منابع
https://www.healthline.com/health/eye-health/eye-health-supplements#recommendations
https://www.healthline.com/nutrition/eye-vitamins#section2
https://www.nei.nih.gov/research/clinical-trials/age-related-eye-disease-studies-aredsareds2/aredsareds2-frequently-asked-questions
https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )