چگونه از سردرد خلاص شویم؟

چگونه از سردرد خلاص شویم؟

در این مقاله برای رهایی از سردرد چند راه کار آورده شده است که شاید بتواند به شما کمک کند.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 خرداد 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 خرداد 1396

3K

eye icon

چگونه از سردرد خلاص شویم؟

استراحت در یک اتاق آرام و تاریک
استرس یکی از دلایل اصلی سردرد است. یکی از شایع ترین سردرد ها، سردرد تنشی است و بهترین روش برای کنترل این سردرد کمک به رفع انقباض عضلات سر و گردن می باشد. افرادی که دچار سردرد تنشی می باشند معمولا به صدا و نور حساس هستند و با وجود نور زیاد و یا سر و صدا بدتر می شوند. سعی کنید در یک اتاق آرام و تاریک استراحت کنید، چشمان خود را ببندید و سعی کنید عضلات سر و گردن و شانه هایتان را ریلکس کنید.

کافئین را امتحان کنید 
کافئین می تواند به رفع سردرد کمک کند. در واقع کافئین باعث می شود برخی از داروهای مسکن بهتر و سریعتر عمل کنند. کارخانجات داروسازی به برخی از داروهای مسکن مقداری کافئین اضافه می کنند تا اثر بیشتری بر روی درمان و کنترل سردرد داشته باشد. 

برای کاهش درد از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید
تمرینات تنفس عمیق و برخی از تصویر سازی های ذهنی می تواند منجر به کاهش استرس و در نتیجه تسکین سردرد شوند. چندین نفس عمیق بکشید. به آرامی هوا را به ریه ها ببرید و در حالی که در تصور خود تصویری آرامش بخش را مجسم می کنید به آرامی هوا را از طریق بازدم به بیرون بفرستید. یکی دیگر از تمرینات که می تواند کمک کننده باشد این است که چانه خود را پایین بیاورید و سرتان را به نرمی و آرامی به صورت نیم دایره از یک سمت به سمت دیگر بچرخانید. حال یک نفس عمیق بکشید و به آرامی آن را بیرون دهید. 

سردرد را به کمک گرما یا سرما درمان کنید 
سرما یا گرما ممکن است باعث تسکین سردرد و رفع انقباض عضلات دخیل در سردرد شود. دوش آب گرم و یا بخار گرم بر روی عضلات گردن می توانند سردرد های تنشی را تسکین دهند. بهتر است کمپرس گرم و یا حوله گرم را امتحان کنید. برخی از انواع سردرد های تنشی ممکن است با سرما بهتر شوند در این صورت بهتر است کیسه یخ که در حوله ای پیچیده شده را بر روی پیشانی و یا گیجگاه خود بگذارید. 

برای مطالعه بیشتر: با انواع سردرد آشنا شوید

ماساژ درمانی
ماساژ می تواند باعث ریلاکس شدن عضلات درگیر در سردرد شود. این کار به خصوص در سردرد های ناشی از استرس مفید است. بهتر است شخص دیگری غیر از خودتان به آرامی عضلات ناحیه سر، گردن و شانه های شما را ماساژ دهد. اگر شخص دیگری که بتواند این کار را انجام دهد کنارتان نبود می توانید نقطه درد را به آرامی با انگشت فشار داده و سپس چندین ثانیه دست خود را برداشته و دوباره این کار را تکرار کنید. 

ورزش برای کاهش استرس
ورزش های ملایم گردن می تواند باعث رفع سردرد هایی شود که ناشی از نگه داشتن گردن برای مدت طولانی می باشد. در اینجا به یک نمونه از این ورزش ها اشاره می کنیم. کف دست خود را روی پیشانی تان قرار دهید و با استفاده از عضلات گردن خود سعی کنید پیشانی خود را به آرامی به سمت کف دست تان فشار دهید. دقت کنید که سر باید کاملا صاف باشد. 

طب فشاری
استفاده از طب فشاری هم می تواند باعث تسکین درد شود. این روش بدین صورت است که ابتدا هر دو شست خود را روی پشت سر خود و در ناحیه قاعده جمجمه قرار دهید. 2 برجستگی قاعده جمجمه در محل اتصال به گردن را پیدا کنید سپس این نواحی را توسط انگشتان شست خود به آرامی فشار داده و کمی به طرف بالا بکشید تا جایی که احساس درد کنید در حالی که به این ناحیه فشار وارد می کنید برای مدت 1 تا 2 دقیقه انگشتان شست خود را به صورت دورانی در یک دایره فرضی با شعاع کم بچرخانید. 

داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه
داروهای بدون نیاز به نسخه مثل استامینوفن، آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن و مسکن هایی از این قبیل می توانند سردرد را تسکین دهند. داروهایی که از ترکیب استامینوفن، آسپرین و کافئین تولید شده اند معمولا پاسخ بهتری به تسکین درد داده و موثرتر هستند. اما اگر برای تسکین سردرد مجبورید بیش از هفته ای دو یا سه بار از این مسکن ها استفاده کنید حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا با وجودی که این داروها نیاز به نسخه پزشک ندارند ولی مصرف طولانی مدت و یا زیاد آنها نیازمند تجویز پزشک می باشد.

طب سوزنی
در این روش طبی چینی، درمانگر سوزن های بسیار باریکی را به نقاط بخصوصی از بدن فرد وارد می کند. تحریک این نقاط باعث ترشح مسکن های طبیعی موجود در بدن مثل اندورفین می شود که باعث تسکین درد می شود. برخی از مشاهدات بیانگر این هستند که طب سوزنی اگر به مدت چند ماه انجام شود می تواند منجر به کاهش قابل توجه تعداد سردرد های فرد و افزایش فواصل بین سردرد ها شود. طب سوزنی را می توان به تنهایی یا همراه با سایر روش ها مورد استفاده قرار داد. 

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟ 
اگر به طور مکرر دچار سردرد می شوید و یا چند روز متوالی است که دچار سردرد هستید لازم است به پزشک مراجعه کنید. اگر به طور ناگهانی دچار سردرد شدید شده اید و یا پس از ضربه به سر سردرد شده اید و یا اینکه سردرد شما شدید تر از معمول است حتما به طور اورژانسی به پزشک مراجعه کنید. چنانچه سردرد شما همراه با تب، سفتی گردن، احساس کرختی و بی حسی اعضا، دوبینی، گیجی، تنفس کوتاه و یا حملات صرع می باشد سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )