بهترین اسپری بینی برای سرماخوردگی

بهترین اسپری بینی برای سرماخوردگی

با مطالعه این مقاله با انواع اسپری بینی در سرماخوردگی، نحوه اثربخشی و ویژگی بهترین اسپری بینی برای سرماخوردگی آشنا خواهید شد.

دکتر افروز محمدقلی بیکی

نویسنده: دکتر افروز محمدقلی بیکی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 مهر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 مهر 1402

27K

eye icon

بهترین اسپری بینی برای سرماخوردگی

آنچه در این مقاله می خوانید:

اسپری بینی چیست؟
اسپری بینی چگونه عمل می کند
انواع اسپری بینی
انتخاب بهترین اسپری بینی برای سرماخوردگی
عوارض جانبی اسپری بینی سرماخوردگی
موارد منع مصرف اسپری بینی سرماخوردگی
قیمت اسپری بینی سرماخوردگی

با شروع فصل سرما آمار افراد مبتلا به سرماخوردگی روز به روز افزایش پیدا می کند. همان طور که می دانید، سرماخوردگی از دسته بیماری های خود محدود شونده است و معمولاً با گذشت دوره بیماری بهبودی حاصل می گردد. با این وجود، برخی علائم آن مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی و تنگی نفس ناشی از آن بسیار آزار دهنده و غیر قابل تحمل بوده و کیفیت زندگی بیماران را تحت تأثیر قرار می دهد. از همین رو، بیماران همواره به دنبال راه حلی سریع و هستند تا هر چه زودتر از شر این علائم ناخوشایند خلاص شوند.

یکی از راه کار های مؤثر و پرکاربرد برای رهایی از علائم تنفسی سرماخوردگی، استفاده از اسپری بینی برای سرماخوردگی است. اثربخشی سریع، راحتی مصرف و عوارض جانبی اندک اسپری های بینی موجب گشته تا استفاده از آن ها برای پیشگیری و کنترل علائم سرماخوردگی بسیار مورد توجه قرار گیرد.

با مطالعه این مقاله با انواع اسپری بینی در سرماخوردگی، نحوه اثربخشی و ویژگی بهترین اسپری بینی برای سرماخوردگی آشنا خواهید شد.

 

اسپری بینی چیست؟

اسپری بینی یکی از اشکال دارویی است که می تواند مواد مؤثره دارویی را مستقیماً در حفره بینی وارد کند و به تسکین سریع گرفتگی و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی، آلرژی و سایر بیماری های تنفسی کمک نماید.

 

اسپری بینی چگونه عمل می کند

حفره بینی، عموماً به عنوان کانال ورود و خروج هوا در سیستم تنفسی شناخته می شود که در جذب اکسیژن و دفع دی اکسیدکربن نقش دارد. در حالی که حفره بینی تنها یک گذرگاه هوا نبوده و به عنوان اولین سد دفاعی بدن در برابر ورود گرد و غبار و سایر عوامل بیماری زا عمل می کند.

حفره بینی توسط یک لایه مخاطی پوشانده شده است. این غشای مخاطی از یک سو به مرطوب نگه داشتن حفره بینی کمک می کند و از سوی دیگر مانند یک فیلتر عمل نموده و گرد و غبار، ویروس ها، باکتری ها و سایر ذرات خارجی را به دام می اندازد و از ورود آن ها به سیستم تنفسی جلوگیری می کند. در سطح داخلی حفره بینی پرز های ریزی به نام مژک وجود دارد که با حرکت خود، مخاط و ذرات به دام افتاده را به سمت حلق یا به خارج بینی هدایت می کنند تا حفره بینی از این آلودگی ها پاک گردد.

در شرایطی مثل ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا، آلرژی و عفونت های تنفسی، غشای بینی دچار التهاب و پرخونی گشته و این امر موجب افزایش بیش از حد ترشح مخاط و در نهایت آبریزش بینی می گردد. احتباس این ترشحات در حفره بینی، گرفتگی بینی و انسداد مجاری هوایی را در پی خواهد داشت.

اسپری بینی سرماخوردگی از چند طریق می تواند به بهبود یا تخفیف علائم سرماخوردگی کمک نماید.

در مرحله اول این اسپری ها می توانند با شست و شوی حفره بینی به رقیق سازی و خارج شدن ترشحات اضافی کمک نموده و از این طریق انسداد و گرفتگی بینی را رفع نمایند. پاکسازی و شست و شوی حفره بینی به کمک اسپری بینی سرماخوردگی بار میکروبی را در حفره بینی کاهش داده و می تواند از ورود تعداد بالای میکروب به قسمت تحتانی سیستم تنفسی و ابتلا به عفونت های تنفسی جلوگیری نماید.

در مرحله بعد، این اسپری ها با هدف قرار دادن مجاری تنفسی می توانند محیط بینی را به گونه ای تغییر دهند تا از زنده ماندن و رشد میکروب ها ممانعت گردد. این مسئله به کاهش شدت علائم و کوتاه شدن دوره بیماری کمک خواهد نمود.

مهمترین ترکیباتی که در طراحی فرمولاسیون اسپری بینی برای سرماخوردگی به کار می روند عبارتند از: آنتی هیستامین ها، ضد احتقان ها، ضد میکروب ها و ترکیبات ضد التهاب طبیعی و صناعی که در بخش بعدی مقاله شرح داده خواهند شد.

 

انواع اسپری بینی 

در این بخش با انواع رایج اسپری بینی برای سرماخوردگی، اسپری گرفتگی بینی بزرگسالان و اسپری گرفتگی بینی کودکان آشنا خواهید شد.

به طور کلی اسپری بینی سرماخوردگی بر اساس ترکیبات تشکیل دهنده شان به 4 دسته تقسیم می شوند:

1-دسته اول: اسپری بینی سالین

اسپری های بینی سالین حاوی مخلوط آب و نمک سیم کلراید هستند که به منظور شست و شوی مجاری بینی مورد استفاده قرار می گیرند. این اسپری ها به خروج راحت تر ترشحات به دام افتاده در حلق و بینی کمک نموده و علائم سرماخوردگی و آلرژی را بهبود می خشند. از سوی دیگر با پاکسازی حفره بینی، احتمال انتقال میکروب از بینی به ریه را کاهش می دهند. 

اسپری سالین می تواند بهترین اسپری بینی برای سرماخوردگی کودکان باشد. زیرا در اسپری سالین از هیچ دارویی استفاده نشده است. بنابراین می توان از آن در تمام سنین و به صورت طولانی مدت استفاده نمود. اسپری سالین برای شست و شوی بینی و حلق، رفع خشکی بینی و برطرف شدن گرفتگی بینی به کار می رود.

 

2- دسته دوم: اسپری ضد احتقان بینی

ابتلا به عفونت های تنفسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا باعث فعال شدن پاسخ های ایمنی در سیستم تنفسی علی الخصوص حفره بینی می گردد. در نتیجه این پاسخ ایمنی، مویرگ های خونی موجود در بینی متورم و پرخون می شوند. پرخونی رگ های بینی از عوامل اصلی کیپ شدن و گرفتگی بینی به شمار می رود.

اسپری های بینی ضد احتقان، عمدتاً از طریق ایجاد انقباض در دیواره عروق خونی به رفع گرفتگی بینی کمک می کنند.

با وجود اینکه اسپری های ضد احتقان را می توان بدون نسخه پزشک تهیه نمود، ولی در کودکان زیر 12 سال، خانم های باردار و شیرده، افراد مبتلا به آریتمی قلبی و فشار خون باید با احتیاط مصرف شوند. ضمناً استفاده از اسپری بینی ضد احتقان بیش از 3 روز توصیه نمی شود. زیرا احتمال عود احتقان با مصرف طولانی مدت آن ها وجود دارد.

می توان گفت اسپری های ضد احتقان، بهترین اسپری برای درمان سریع گرفتگی بینی هستند. اسپری های حاوی ترکیبات ضد احتقان: فنیل افرین، اکسی متازولین و نفازولین، بهترین اسپری برای گرفتگی بینی می باشند.

 

3-دسته سوم: اسپری بینی آنتی هیستامین

هیستامین یک واسطه شیمیایی است که در پاسخ به محرک های مختلف از جمله گرد و غبار، ویروس ها و سرمای هوا آزاد می شود. آزاد شدن هیستامین در بدن با علائمی چون عطسه، آبریزش بینی و آبریزش چشم همراه است. ترکیبات آنتی هیستامین از طریق مهار عملکرد هیستامین عمل می کنند و علائم مرتبط با آلرژی و حساسیت فصلی را بهبود می بخشند. 

بهترین اسپری بینی برای آلرژی و بهترین اسپری بینی برای الرژی کودکان را می توان در دسته اسپری های بینی آنتی هیستامین پیدا کرد.

 

4- دسته چهارم: اسپری بینی کورتیکواستروئید

کورتیکواستروئید ها ترکیبات ضد التهاب استروئیدی هستند که برای کاهش التهاب در آسم و آلرژی مورد استفاده قرار می گیرند. این اسپری ها در موارد مشکلات مزمن و شدید و تنها با صلاحدید پزشک معالج قابل استفاده هستند. لذا به نظر می رسد، اسپری های استروئید بینی در سرماخوردگی کاربرد زیادی ندارند.

 

انتخاب بهترین اسپری بینی برای سرماخوردگی

ممکن است با مطالعه مطالب فوق همچنان ندانید که بهترین اسپری بینی برای شما از کدام نوع می باشد. تنها کسی که می تواند دقیقاً شما را در زمینه انتخاب بهترین اسپری برای سرماخوردگی راهنمایی کند، پزشک معالج شما است. پزشک با معاینه بالینی، بررسی تاریخچه پزشکی و نتایج آزمایشات شما می تواند بهترین گزینه ممکن را برای شما تجویز کند. پزشک عمومی، متخصصین بیماری های عفونی و متخصصین گوش، حلق و بینی بهترین افراد برای مشورت در این زمینه هستند.

علاوه بر انواع اسپری بینی که در بخش قبلی اشاره شد، امروزه استفاده از ترکیبات طبیعی در تهیه اسپری بینی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اسپری های بینی که در این دسته قرار دارند معمولاً ایمن و بی خطر بوده و بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند. در ادامه به معرفی چند مورد از برترین اسپری های حاوی ترکیبات طبیعی خواهیم پرداخت.

- اسپری بینی کلداماریس

مجموعه اسپری های بینی کلداماریس یکی از شناخته شده ترین و پر مصرف ترین اسپری های بینی برای سرماخوردگی محسوب می شوند. این اسپری ها بر پایه یک ترکیب طبیعی به نام کاراژینان ساخته شده اند. کاراژینان یک ترکیب پلی ساکاریدی است که از جلبک دریایی قرمز استخراج می شود. این ترکیب به علت خاصیت ژله مانند و لغزنده ای که دارد به حفظ رطوبت بینی کمک می کند. کاراژینان همچنین قادر است علائم آزاردهنده ناشی از سرماخوردگی، آنفلوانزا و عفونت های ویروسی تنفسی را تسکین دهد.

 اسپری های بینی کلداماریس در سه نوع زیر موجود هستند:

1- اسپری بینی کلداماریس پروفیلاکتیک بیبی جونیور

اگر دنبال بهترین اسپری بینی برای کودکان هستید که بتواند از خشکی بینی و مجاری تنفسی جلوگیری کند و آبریزش بینی و گرفتگی ناشی از سرماخوردگی را در نوزادان بالای 6 ماه بر طرف کند، کلداماریس پروفیلاکتیک بیبی انتخاب مناسبی خواهد بود. این اسپری همچنین می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و سایر عفونت های تنفسی مؤثر باشد.

2- اسپری بینی کلداماریس فلو

کلداماریس فلو حاوی کاراژینان یوتا و کاراژینان کاپا است. این ترکیبات میتوانند جلوی رشد و تکثیر ویروس های تنفسی همچون رینوویروس، کروناویروس و آنفلوانزا تیپ A را بگیرند. بنابراین گزینه ای مناسب برای افزودن به درمان در دوره ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا می باشد. کلداماریس فلو کمک می کند علائم سرماخوردگی سریع تر بهبود پیدا کنند. بزرگسالان و کودکان بالای 1 سال می توانند از کلداماریس قرمز استفاده کنند.

3- اسپری بینی کلداماریس پرو

اسپری بینی کلداماریس پروفیلاکتیک نیز برای جلوگیری از خشکی مخاط بینی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول می تواند بهترین اسپری بینی برای استفاده در کسانی باشد که در تماس نزدیک با افراد مبتلا به بیماری های ویروسی تنفسی بوده اند.

 

- اسپری بتادین بینی و سینوس

اسپری بتادین بینی و سینوس حاوی ماده مؤثره اکتوئین به علاوه نمک دریایی و بافر فسفات است. این ترکیبات به حفظ رطوبت محیط بینی و حفظ سلامت غشای مخاطی مجرای بینی کمک می کنند و در کاهش گرفتگی و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی مؤثر هستند.

- اسپری بینی نازاتکس

نازاتکس حاوی روغن نعنا فلفلی و اکالیپتوس است. این اسپری دارای اثرات ضد عفونی کننده، آنتی باکتریال، ضد احتقان و ضد التهاب می باشد. اثرات خنک کننده اکالیپتوس به باز شدن مجاری هوایی کمک می کند و احتقان بینی را برطرف می نماید. استفاده از این اسپری می تواند در تسکین علائم آلرژی و سرماخوردگی مفید باشد. 

عوارض جانبی اسپری بینی سرماخوردگی

اغلب اسپری های بینی که در سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرند، حاوی ترکیبات بی خطر و ایمن بوده و بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند.

سر درد، احساس سوزش در حفره بینی، عطسه، حالت تهوع و خونریزی بینی از جمله عوارض جانبی محتمل در پی استفاده از اسپری بینی سرماخوردگی می باشند. علاوه بر این، گزارشاتی از احساس سرگیجه، اختلال خواب و کاهش حس بویایی پس از مصرف اسپری بینی نیز در دست می باشد.

توجه کنید که اسپری های کورتیکوستروئیدی و ضد احتقان ها می توانند در برخی افراد عوارض جانبی را در پی داشته باشند، لذا توصیه می شود این دسته از اسپری ها را حتماً زیر نظر پزشک استفاده کنید.

 

موارد منع مصرف اسپری بینی برای سرماخوردگی

در صورتی که به هر یک از بیماری های زیر مبتلا هستید، پیش از استفاده از اسپری بینی برای سرماخوردگی، با پزشک مشورت کنید.

1- فشار خون بالا
2- آریتمی یا سایر بیماری های قلبی- عروقی
3- دیابت
4- بزرگی پروستات
5- اختلالات غده تیروئید

 

قیمت اسپری بینی سرماخوردگی

برای آگاهی از قیمت اسپری بینی سرماخوردگی، نحوه خرید اسپری سرماخوردگی و انتخاب مناسب ترین محصول برای خود، می توانید با تیم علمی داروکده در تماس باشید تا از خدمات مشاوره رایگان و آنلاین داروکده بهره مند شوید. داروکده به عنوان اولین داروخانه آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیک 5 ستاره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، یک فروشگاه اینترنتی معتبر برای خریدی ایمن با ضمانت اصالت کالا محسوب می شود. تیم علمی داروکده متشکل از داروسازان عمومی، متخصص و دانش آموختگان رشته تغذیه می باشد که می توانند شما را در زمینه های تخصصی راهنمایی نمایند. شما می توانید از طریق درج کامنت، تماس تلفنی و چت آنلاین با تیم علمی داروکده در ارتباط باشید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )