تاثیر مکمل ها در بهبود نوروپاتی دیابتی

تاثیر مکمل ها در بهبود نوروپاتی دیابتی

آیا می دانید نوروپاتی محیطی دیابتی به چه حالتی در بیماران دیابتی گفته می شود؟ این مقاله را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دکتر مهسا یساقی

نویسنده: دکتر مهسا یساقی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

26 مهر 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

26 مهر 1395

10K

eye icon

تاثیر مکمل ها در بهبود نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی محیطی دیابتی یک بیماری عصبی است که در آن افراد دیابتی بی حسی، سوزن سوزن شدن، درد، سوزش، یا فقدان حس در پاهای خود را احساس می کنند. سال هاست بیماران دیابتی از این موضوع رنج می برند لذا در این مقاله سعی شده تا شما را با مکمل ها و عناصر تاثیر گذار در درمان نوروپاتی دیابتی آشنا نماییم.

عصاره گل مغربی
مطالعات اخیر نشان داده اند، GLA ممکن است به کاهش علائم نوروپاتی دیابتی کمک کند. همچنین این تحقیقات ثابت کرده اند روغن گل مغربی، که حاوی اسید چرب ضروری گاما لینولنیک (GLA) می باشد، برای حمایت از عملکرد عصب بسیار کارآمد می باشد. در این مطالعه انجام شده در هفت مرکز پزشکی، 480 میلی گرم از روغن گل مغربی روزانه به مدت یک سال تاثیر چشمگیری در کاهش علائم نوروپاتی دیابتی داشته است. 

Oligonol
Oligonol یک ترکیب اختصاصی از میوه لیچی و عصاره چای سبز می باشد که سبب افزایش گردش خون محیطی در بدن می شود. در یک تحقیق محیطی شرکت کنندگان با مصرف 50 میلی گرم از Oligonol تنها در عرض 30 دقیقه بهبود قابل توجهی در جریان خون قسمت بالایی بدن خود (بازوها، دست ها، انگشتان، و ...) تجربه کردند. لازم به ذکر است دوز توصیه شده 50 تا 100 میلی گرم در روز است. 

بیشتر بخوانید: آیا شما در معرض ابتلا به دیابت هستید؟

ویتامین D
پوست بدن انسان این ماده مغذی را در پاسخ به نور خورشید تولید می کند. محققان انگلیسی در دانشگاه شفیلد با بررسی افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی، دریافتند کسانی که سطوح پایین تر ویتامین D دارند درد بیشتری را تجربه می کنند. مطالعه دیگری نشان می دهد مصرف مکمل ویتامین D به صورت هفتگی باعث کاهش علائم نوروپاتی پس از دو ماه خواهد شد. 

منیزیم
منیزیم در بسیاری ازعملکردهای حیاتی بدن از جمله لخته شدن خون و عملکرد مناسب عصب و عضلات مشارکت می کند. با توجه به تحقیقات، علائم نوروپاتی دیابتی با کمبود منیزیم تشدید می شود و استفاده از مکمل منیزیم بسیار سودمند خواهد بود چرا که ما این ماده مغذی را به اندازه کافی از رژیم غذایی دریافت نمی کنیم. دوز توصیه شده منیزیم 400 میلی گرم و دو بار در روزاست. 

Q10
از آنجا که آسیب اکسیداتیو نقش مهمی در نوروپاتی دیابتی ایفا می کند، مصرف آنتی اکسیدان برای بهبود آن ضروری به نظر می رسد. CoQ10 یک آنتی اکسیدان غیر سمی و بدون عوارض جانبی خاصی می باشد که کارایی آن در بهبود نوروپاتی دیابتی طی سال های اخیر به اثبات رسیده است. در یکی از مطالعات چهل و نه بیمار مبتلا به نوروپاتی دیابتی با 400mg از کوآنزیم Q10 و دارونما برای مدت دوازده هفته تحت درمان قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد علائم نوروپاتی مانند درد و سوزن سوزن شدن به طور چشمگیری بهبود یافته است و پیام های عصبی با سرعت بیشتری از پایانه های عصبی منتقل می شوند. این مطالعه در شماره جولای 2012 مجله عوارض دیابت منتشر شده است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )