مواد غذایی مفید برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

مواد غذایی مفید برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

با مطالعه این مقاله از مجله داروکده مواد غذایی که برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است را بشناسید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

08 اسفند 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

08 اسفند 1394

8K

eye icon

مواد غذایی مفید برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 یکی از شایعترین بیماری هاست و افراد زیادی در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا می باشند. چنانکه قند خون فرد مبتلا به دیابت کنترل نشود عوارض جبران ناپذیری مانند مشکلات بینایی و مشکلات کلیوی در پی خواهد داشت. بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید حتما تحت نظر پزشک باشند و قند خون خود را مرتبا چک کنند و همچنین داروهای تجویز شده را به دقت مصرف کنند. 
مسلما داشتن یک رژیم غذایی درست و مناسب یکی از مهمترین نکات در کنترل این بیماری محسوب می شود. در این جا چند ماده غذایی مناسب و مفید برای افراد مبتلا به دیابت معرفی شده که بهتر است در رژیم غذایی این بیماران گنجانده شود. لازم به ذکر است برای تعیین میزان مصرف آنها بهتر است با پزشک خود مشاوره نمایید. 

بیشتر بخوانید: دیابت و افت قند خون

توت ها 
توت ها می توانند جایگزین بسیار مناسبی برای شیرینی در افراد مبتلا به دیابت باشند. اغلب توت ها شیرین، کم کالری، و حاوی مقدار زیادی فیبر و آنتی اکسیدان هستند و بنابراین باعث پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان می شوند. تمشک، توت فرنگی و انار (بله انار هم از خانواده توت هاست) به مقدار زیاد آلاژیک اسید دارند که یک آنتی اکسیدان است و طبیعتا این میوه ها ضد سرطان می باشند. توت ها را می توان در وعده صبحانه و یا همراه سالاد میل کرد و یا به صورت خشک شده به عنوان تنقلات استفاده کرد. توت ها به دلیل فیبر بالا می توانند قند خون را در سطح نرمال نگه دارند. البته دقت داشته باشید در مصرف آنها زیاده روی نکنید. 

تخم مرغ
تخم مرغ یک منبع ارزان قیمت پروتئین است که گاهی در کاهش وزن نیز موثر است زیرا افرادی که از تخم مرغ به عنوان صبحانه استفاده می کنند در طی روز تمایل کمتری به مصرف کالری و ریزه خواری دارند. انجمن قلب آمریکا اعلام کرده که افراد سالم بزرگسال مجازند روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کنند. اگر صبح ها وقت کافی برای آب پز کردن تخم مرغ ندارید می توانید شب یک تخم مرغ را آب پز کرده در یخچال گذاشته و صبح آن را میل کنید. البته دقت کنید خوردن تخم مرغ به صورت نیمرو به دلیل داشتن روغن توصیه نمی شود. 

روغن زیتون طبیعی 
مصرف روغن زیتون طبیعی در دیابت نوع 2 بسیار مفید است. این روغن حاوی بیش از 30 نوع آنتی اکسیدان و ترکیبات گیاهی ضد التهابی است. شما می توانید این روغن را در سالاد استفاده کنید و یا حتی همراه سبزیجات و برخی میوه ها از آن استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر حاوی 120 کالری می باشد. 

برای مطالعه بیشتر درباره خواص روغن زیتون بخوانید.

کلم
خانواده کلم یکی از سالمترین سبزیجات محسوب می شوند. یک فنجان کلم خرد شده میزان بسیار زیادی از نیاز روزانه بدن به ویتامین A، ویتامین C و ویتامین K را تامین می کند. کلم منبع اصلی لوتئین و گزانتین می باشد که در پیشگیری از بیماری های مربوط به چشم موثر است. افراد مبتلا به دیابت می توانند تکه های کلم را به سوپ یا سالاد اضافه کنید و یا آن را با روغن زیتون طبیعی مزه دار کرده و میل نمایند. 

شیر کم چرب
شیر 1 یا 1.5 درصد چربی برای افراد مبتلا به دیابت انتخاب مناسبی است. شیر حاوی 3 ماده مغذی بسیار مهم یعنی کلسیم، ویتامین D، و پتاسیم می باشد. یک فنجان شیر از نظر کربوهیدرات با یک کف دست نان و یا یک برش میوه برابر است. می توان شیر را با بعضی از میوه ها طعم دار کرد البته دقت کنید که این میوه ها نباید مثل موز حاوی قند زیاد باشند، مثلا می توانید شیر را با توت فرنگی مخلوط و ترکیب سالمی به دست آورید.

مغزها
مغزها حاوی کالری زیادی هستند اما خیلی خوب در بدن مصرف و سوخته می شوند. مغزها برای سلامت قلب مفید هستند و همچنین می توانند سبب تثبیت قند خون شوند. آنها دارای چربی های غیر اشباع ، پروتئین و فیبر می باشند. یک مشت کوچک از انواع مغز ها یک میان وعده مناسب است و جایگزین خوبی برای میان وعده های مضر مثل چیپس است. از مغزها می توان در سالاد هم استفاده کرد. 

ماهی سالمون
ماهی سالمون غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد که در جلوگیری از فراموشی وابسته به سن بسیار مفید است. ماهی سالمون برای سلامت قلب مفید بوده و باعث کاهش تری گلیسرید می شود. به همین دلیل انجمن قلب آمریکا خوردن ماهی های غنی از امگا3 مثل سالمون را به شدت توصیه کرده و اذعان می دارد که همه افراد به خصوص افراد مبتلا به دیابت یا افراد در معرض ابتلا به دیابت حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف کنند. ماهی یکی از غذاهای مناسب برای افراد مبتلا به دیابت است، البته نحوه طبخ ماهی هم مهم است و بهتر است ماهی به صورت بخار پز، کبابی و یا گریل شده در فر استفاده شود و از سرخ کردن ماهی در روغن زیاد پرهیز شود.

چای
انواع چای سبز و سفید و یا نوعی چای چینی به نام اولانگ منبع غنی از آنتی اکسیدان و فلاوونوئید می باشند. چای سیاه که ما ایرانی ها اغلب از آن استفاده می کنیم دارای کمترین میزان آنتی اکسیدان در میان انواع چای است. چای هر چه بیشتر خیس بخورد از آن فلونوئید بیشتری به دست می آید. به گفته محققان افرادی که روزانه سه فنجان چای سبز می نوشند کمتر دچار بیماری های قلبی می شوند. البته افراد دیابتی نباید همراه با چای از قند و یا شکر استفاده کنند و می توانند چای خود را با کمی توت خشک میل کرده و یا از شیرین کننده های مصنوعی موجود در داروخانه ها استفاده کنند. بهتر است همه افراد سعی کنند چای را بدون هر گونه شیرین کننده مصرف کنند. 

غلات سبوس دار 
غلات سبوس دار و کامل یکی از مواد غذایی مناسب برای صبحانه می باشند که به پایین آوردن فشار خون کمک کرده و باعث کاهش LDL یا همان کلسترول بد خون می شوند. غلات کامل دارای میزان بالایی فلونوئید هستند که این ماده می تواند از بروز بیماری های قلبی پیشگیری کند. افراد مبتلا به دیابت در صورت مصرف غلات باید حتما از غلات سبوس دار استفاده کنند. غلات کامل به دلیل داشتن مقادیر بالای فیبر مانع گرسنگی شده و در کنترل قند خون موثر هستند. خوردن شیر کم چرب و یا شیر سویا همراه غلات کامل و یا اضافه کردن مغز ها و دانه ها به غلات کامل مفید است زیرا با این کار پروتئین را هم به آن اضافه کرده اید و بنابراین می توان آن را به عنوان یک میان وعده سالم و مناسب برای افراد مبتلا به دیابت در نظر گرفت.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )