تسکین آرتریت روماتوئید با عصاره زنجبیل

تسکین آرتریت روماتوئید با عصاره زنجبیل

بیماری خود ایمنی آرتریت روماتوئید بیشتر در بانوان دیده می شود و با درد همراه است. در این مطلب راه حلی طبیعی برای تسکین این درد آورده شده است.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 مهر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 مهر 1396

5K

eye icon

تسکین آرتریت روماتوئید با عصاره زنجبیل

آرتریت روماتوئید (RA) بیماری خود ایمنی است که با التهاب مزمن به علت هیپرپلازی سینوویال مشخص می شود که بیشتر با تخریب غیر قابل بازگشت استخوان همراه است. دیگر علائم عبارتند از؛ سفتی و از دست دادن حرکات جسمی و بروز علائم سیستمیک از جمله اختلالات قلب و عروق، ریوی، فیزیولوژیک و اسکلتی.

مطالعات اخیر اپیدمیولوژیک نشان می دهد که در حدود 1% از افراد در سراسر جهان مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند که این بیماری تأثیر بسزایی بر کیفیت زندگی آنان دارد. در همه جمعیت ها شیوع آرتریت روماتوئید در بین زنان بیشتر از مردان است. بطور کلی، تقریبا در 80 درصد موارد آرتریت روماتوئید از اواسط دهه چهارم زندگی تا پایان دهه پنج بروز می‌کند. 

داروها و تغییر در شیوه زندگی به عنوان درمان برای آرتریت روماتوئید در نظر گرفته می شود. درمان های رایج موجود نظیر ضد التهاب‌ های غیر استروئیدی (NSAIDs)، اگر چه درد را تسکین می دهند اما آنها قادر به ترمیم بافت های آسیب دیده نیستند. علاوه بر این، زخم معده عارضه جانبی رایج در بیمارانی است که به طور منظم دارو های ضد درد مصرف می کنند. این عوارض جانبی نامطلوب اغلب موجب می شود بیماران به دنبال طب مکمل و جایگزین باشند. 

محصولات طبیعی از گیاهان نقش مهمی در درمان و جلوگیری از بیماری های مختلف از زمان های قدیم بازی کرده اند. مطالعه ای توسط سازمان جهانی بهداشت گزارش کرده است که حدود 80 درصد از جمعیت جهان متکی بر طب سنتی هستند. در ایالات متحده آمریکا تقریبا 121 دارو در حال حاضر تجویز می شود که 90 مورد از آنها به طور مستقیم یا غیرمستقیم از منابع طبیعی به ویژه از گیاهان می باشد.

درمان های گیاهی می تواند یک منبع جایگزین برای از بین بردن علائم در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و همچنین برای رفع اشکالات مرتبط با روش های درمانی کنونی با دارو های آلوپاتیک باشد. از بین گیاهان مورد بررسی، عصاره زنجبیل از لحاظ علمی نقش مهمی در کاهش درد و التهاب غیر قابل تحمل مرتبط با آرتریت روماتوئید دارد. زنجبیل از ریزوم های Zingiber officinale به دست آمده است که از زمان های قدیم به طور گسترده به عنوان یک گیاه دارویی و ادویه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از آنجا که حاوی مواد فیتوشیمیایی است و به عنوان یک عامل درمانی مفید است نقش مهمی در مقابله با طیف گسترده ای از بیماری ها مانند آسم، دیابت، سکته مغزی، یبوست و .... دارد. گزارش شده است که سالانه 100 هزار تن زنجبیل تولید می شود که 80 درصد آن در چین تولید می شود. 

اثرات مفید زنجبیل بر روی علائم وابسته به آرتریت:

شواهد نشان می دهد که مصرف زنجبیل در کاهش درد مفاصل همراه با آرتریت روماتوئید موثر است. اثر ضد التهابی زنجبیل از لحاظ علمی اولین بار توسط Kiuchi و همکاران (1982) گزارش شد. آنها چهار ترکیب جدید و متفاوت از زنجبیل جدا کردند که هر چهار ترکیب اثر مهاری بر پروستاگلاندین ها داشتند؛ که نقش کلیدی در بروز التهاب دارد. در تحقیق دیگر در سال 1992 گزارش شد که زنجبیل نه تنها از طریق مهار پروستاگلاندین بلکه با مهار لکوترین ها نیز باعث رفع التهاب می شود.

برای خرید مکمل موبیفلکس حاوی زنجبیل اینجا کلیک کنید.

فعالیت ضد التهابی زنجبیل به صورت تجربی با ایبوپروفن توسط حقیقی و همکاران (2005) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که زنجبیل و ایبوپروفن هر دو فعالیت ضدالتهابی مشابهی را نشان می دهند. اثر ضد درد عصاره زنجبیل در 261 بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو توسط گروه Yoshikawa مورد بررسی قرار گرفت. از میان تمامی بیماران 247 بیمار (94.6 درصد) کاهش درد ناشی از اثر عصاره زنجبیل را گزارش کردند. 

بطور کلی پنج مزایای اثبات شده زنجبیل در آرتریت روماتوئید:

1.کاهش دهنده التهاب ناشی از آرتریت است. 
2.دارای نقش آنتی اکسیدانی قوی است.
3.برطرف کننده درد ناشی از آرتریت است. 
4. از عوارض آرتریت روماتوئید محافظت می‌کند. 
5.از وابستگی فرد به مورفین جلوگیری می کند. 

به طور کلی، ترکیبات فیتوشیمیایی زنجبیل نقش بالقوه در بهبود علائم آرتریت روماتوئید و حتی احتمالا خود بیماری آرتریت روماتوئید دارد. انتظار می رود کشف بیشتر مکانیسم های مولکولی در اثر این ترکیبات فوتوشیمیایی نه تنها منجر به کشف دارو های جدید برای تسکین علائم آرتریت روماتوئید مثل التهاب و درد شود؛ بلکه ممکن است مانع پیشرفت بیشتر و یا حتی معکوس شدن آسیب ناشی از آرتریت روماتوئید شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )