چند درمان غیر دارویی برای آرتریت روماتوئید

چند درمان غیر دارویی برای آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که مفاصل را درگیر می کند. در این مقاله سعی کردیم چند درمان غیردارویی که باعث بهبود کیفیت زندگی و کنترل بیماری می شود، ذکر کنیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

25 آبان 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

25 آبان 1396

7K

eye icon

چند درمان غیر دارویی برای آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است. این بیماری یک بیماری سیستمیک و مزمن است. علت دقیق این بیماری ناشناخته است. زنان 3 برابر بیشتر از مردان به این بیماری دچار می شوند. شیوع این بیماری در دهه های چهارم و پنجم زندگی بیشتر بوده ودر 80 درصد بیماران در بین سنین 35 تا 50 سالگی پدیدار می شود. درمان های دارویی و تخصصی مختلفی برای این بیماری وجود دارد. در این مقاله سعی شده که چند درمان غیردارویی عنوان شود که می تواند به موازات درمان های دارویی انجام شده و باعث بهبود کیفیت زندگی و کنترل بیماری در افراد بیمار شود.

داروهای گیاهی
برخی از داروهای گیاهی می توانند تورم مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید را کم کرده و درد آنها را کاهش دهند. چند نمونه از معروف ترین آنها عبارتند از:
-کندر
-زردچوبه
-گیاه پنجه گربه
-گیاهی موسوم به گیاه صاعقه الهی یا Thunder god vine
هر چند این مواد گیاهی هستند ولی ممکن است مصرف آنها عوارض جانبی داشته و یا حتی با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند بنابراین لازم است قبل از شروع مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید.

در مورد تسکین آرتریت روماتوئید با زنجبیل بخوانید.

طب سوزنی
متخصصان طب سوزنی که یک طب قدیمی چینی محسوب می شود سوزن های بسیار ریزی را به نقاط خاصی از پوست بدن فرو می کنند تا انرژی در بدن جریان یافته و مشکلات فرد را کاهش داده و یا درمان کنند. طب سوزنی حتی می تواند فاکتور TNF را در بدن بیماران کاهش دهد افزایش این فاکتور باعث تورم مفاصل می شود. به علاوه طب سوزنی می تواند سطح ضد دردهای طبیعی که خود بدن ترشح می کند را افزایش داده و از این طریق به کاهش درد بیمار کمک می کند. البته تحقیقات در این زمینه هنوز تکمیل نشده و همچنان ادامه دارد.

تای چی
اگر می خواهید ورزش کنید و درد مفاصل شما مانع از ورزش کردن است می توانید تای چی را امتحان کنید. تای چی نوعی ورزش است که با نگرش عمیق فلسفی شکل گرفته و با کمک چرخش انرژی در انسان و تخلیه انرژی درونی یعنی انرژی " چی " یا انرژی بایو الکترو مغناطیس درون بدن انسان، یکی از قدرتمند ترین سبک های رزمی در جهان می باشد. یک تای چی کار سعی در رها کردن کل بدن دارد تا انرژی بتواند در بدن وی جاری گردد. تای چی شامل حرکاتی است که باعث فعال نگه داشتن فرد شده و در عین حال هیچ فشاری بر روی مفاصل نمی آورد. تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید که تمرینات تای چی را انجام می دهند راحت تر می توانند حرکت کرده و دامنه حرکات آنها بیشتر شده و سطح انرژی بالاتری نسبت به بقیه دارند.

تغذیه سالم
بهتر است برنامه غذایی خود را طوری طرح ریزی کنید که مواد غذایی ضد التهاب در آن بیشتر باشد رژیمی مانند رژیم مدیترانه ای. سعی کنید حتما از ماهی های آب سرد مثل سالمون و ماهی تن، میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، روغن زیتون در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. محققان اذعان می دارند که مصرف این گونه مواد غذایی می تواند تورم و التهاب مفاصل را کاهش داده و به توانایی حرکت در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک به سزایی کند.

تکنیک های آرام سازی یا ریلکسیشن
درد و استرس در واقع دو زنجیر متصل به هم هستند. بنابراین مسلما کاهش استرس به کاهش درد کمک بزرگی می کند. پزشکان معتقدند که کاهش استرس و تنش در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید به کاهش درد در آنها کمک بزرگی می کند. سعی کنید روزانه حتما تکنیک های ریلکسیشن عضلات را انجام دهید و تمام عضلات خود را از عضلات انگشتان پا گرفته تا سر ریلکس کنید. تصویر سازی ذهنی نیز به آرام سازی بسیارکمک می کند. می توانید در جایی آرام دراز کشیده و تصاویر آرامش بخشی را در ذهن خود مرور کنید. در این تمرینات می توانید از موسیقی های آرامش بخش که برای مدیتیشن وجود دارد نیز استفاده کنید. تمرینات تنفس عمیق هم از تمرینات بسیار موثر می باشد.

یوگا
یوگا ترکیبی از حرکات مختلف بدنی به همراه تمرینات تنفس عمیق و مدیتیشن می باشد. هر چند تاثیر تمرینات یوگا بر بهبود نسبی آرتریت روماتوئید هنوز به طور صد در صد تایید نشده اما تحقیقات اولیه نشان می دهد که این تمرینات می تواند به کاهش درد بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک کند. به علاوه یوگا می تواند انعطاف پذیری بدن را افزایش داده، استرس را کاهش دهد، عضلات را قوی کرده و قدرت تعادل بدن را افزایش دهد.

ماساژ درمانی
ماساژ درمانی یکی از روش هایی است که هنگام درد و سفتی مفاصل می تواند به شدت مفید باشد. تحقیقات نشان می دهد که ماساژ دست و بازو در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می تواند علاوه بر کاهش درد دست ها قدرت بیشتری به دستان فرد بیمار دهد. علاوه بر این یک ماساژ درست و حرفه ای می تواند استرس فرد را کاهش داده و باعث بهبود وضعیت خواب بیمار شود. قبل از شروع ماساژ درمانی بهتر است از پزشک خود در این زمینه سوال کنید. همچنین برای ماساژ به فردی مراجعه کنید که اطلاعات کافی در مورد این بیماری داشته باشد.

اسیدهای چرب امگا 3
EPA و DHA دو نوع از اسیدهای چرب امگا 3 می باشند که بیشتر در ماهی یافت می شوند و به کاهش التهاب کمک بزرگی می کنند. مکمل های روغن ماهی به رفع سفتی و درد مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک بزرگی می کنند. به علاوه مصرف روزانه این مکمل ها می تواند باعث کاهش نیاز فرد بیمار به مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبو پروفن و در نتیجه کاهش عوارض جانبی این داروها شود. به علاوه مکمل روغن ماهی برای قلب شما نیز بسیار مفید است.

ورزش
اجازه ندهید درد مفاصل از ورزش کردن شما جلوگیری کند. تمرینات ورزشی یکی از بهترین روش ها برای کاهش درد مفاصل و افزایش قدرت تحرک مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید است. می توانید تمرینات ساده ای مثل پیاده روی انجام دهید و یا شنا کنید و یا تمرینات کششی ساده انجام دهید. تمرینات کششی ملایم باعث انعطاف پذیری بیشتر عضلات و مفاصل شما می شود. قبل از شروع تمرینات با پزشک خود مشورت کنید.

گرما و سرما
یکی از روش های بسیار ساده برای کنترل درد در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید استفاده از گرما یا سرما درمانی است. گرما باعث تسهیل جریان خون شده و سفتی مفاصل را کم می کند. می توانید در وان آب گرم بنشینید یا یک دوش آب گرم بگیرید و یا در آب نسبتا گرم شنا کنید و یا از تشک های برقی استفاده کنید. سرما می تواند تورم را کم کرده و با ایجاد احساس کرختی درد را کاهش دهد. می توانید از کیسه یخ استفاده کنید و برای حدود 15 دقیقه کیسه یخ را روی مفاصل دردناک بگذارید. برای اینکه بدانید سرما بیشتر به کاهش درد در شما کمک می کند یا گرما، بهتر است هر دو روش را امتحان کنید تا ببینید کدام برایتان بهتر است. اگر هر دو روش برایتان مفید و کمک کننده بود می توانید به تناوب از هر دو روش استفاده کنید.

آب درمانی
هنگامی که در وان آب گرم یا استخر هستید خودتان را رها کنید. آب گرم باعث رفع سفتی مفاصل می شود، جریان خون را تسهیل می کند و درد را کاهش می دهد. بهتر است دمای آب بین 92 تا 100 درجه فارنهایت باشد. سوالی که احتمالا در ذهن شما به وجود می آید این است که مدت زمان مناسب برای ماندن در وان یا استخر چقدر است؟ به نظر می رسد که هر بار حدود 20 دقیقه ماندن در آب می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

آروماتراپی یا رایحه درمانی
در این روش بیمار عطر ناشی از روغن برخی گیاهان را تنفس کرده و یا با کمک ماساژ این روغن ها را به پوست خود می مالد. هنوز کاملا روشن نیست که آیا این روش صد در صد بر روی آرتریت روماتوئید موثر است یا خیر. اما شواهد نشان می دهد که این کار درد بیمار را کاهش داده و خستگی فرد را از بین برده و خلق و خوی فرد را بهبود می بخشند.

بیوفیدبک
بیوفیدبک نوعی متد آموزشی است که در آن به افراد یاد می دهند که چگونه به طور ارادی اعمال غیر اردای طبیعی بدن مانند تنفس، ضربان قلب، فشار خون و انقباض عضلات را تنظیم کنند تا در سلامت کلی بدن تاثیر بگذارد. در ابتدا با استفاده از وسایل دیداری و شنیداری به فرد آموزش می دهند که کنترل روی اعمال بدن به دست آورد سپس بدون کمک دستگاه این کنترل صورت می گیرد و با ادامه تمرین مهارت ها بیشتر می شود. مطالعات نشان می دهد که این روش می تواند باعث کاهش درد بیمار و بهبود وضعیت حرکتی وی شود.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )