چند علامت آرتریت روماتوئید که نباید نادیده گرفته شوند

چند علامت آرتریت روماتوئید که نباید نادیده گرفته شوند

آرتریت روماتوئید مفاصل را درگیر می کند اما در عین حال می تواند علایم جانبی دیگری نیز داشته باشد. در این مقاله به معرفیاین علایم می پردازیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

19 شهریور 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

19 شهریور 1397

5K

eye icon

چند علامت آرتریت روماتوئید که نباید نادیده گرفته شوند

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که علاوه بر تاثیر مخربی که بر مفاصل دارد روی سایر بافت ها و ارگان های بدن نیز می‌تواند تأثیر بگذارد. آرتریت روماتوئید باعث درد و تورم در مفاصل می شود. بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید حتماً باید تحت نظر پزشک متخصص باشند بروز هر یک از علائم زیر در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید نیازمند پیگیری سریع می باشد و بیمار باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

برای مطالعه بیشتر: آرتریت و انواع مکمل های موثر بر آن

تب
بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید اغلب داروهایی مصرف می‌کنند که روی سیستم ایمنی بدن تاثیر گذاشته آن را ضعیف می کند. بنابراین در صورت ورود هرگونه میکروب به بدن، سیستم ایمنی نمی تواند به آسانی آن را از بین ببرد و بر علیه آن مبارزه کند. به همین دلیل این بیماران باید مراقب تب و بالا رفتن درجه حرارت بدن خود باشند زیرا تب در این بیماران می تواند علامت یک مشکل جدی باشد.  ضعف سیستم ایمنی در این افراد به دلیل مصرف دارو می‌تواند باعث شود عفونت به سرعت رشد کرده و فرد را دچار مشکل جدی کند بنابراین در صورت بروز تب بیمار باید سریعاً به پزشک مراجعه کند و تحت درمان مناسب قرار گیرد.

مشکلات تنفسی
بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید بیش از سایرین در معرض آسیب و مشکلات ریوی هستند. مشکلات ریوی در آنها می‌تواند باعث به خطر افتادن جان آنها شود بنابراین چنانچه این بیماران با هرگونه مشکل ریوی اعم از سرفه و تنگی نفس مواجه شوند لازم است به سرعت به پزشک مراجعه کنند. تنفس کوتاه به هنگام انجام فعالیت‌های معمول روزانه می‌تواند یکی از علائم مشکل ریوی در بیماران آرتریت روماتوئید باشد که باید سریعاً مورد بررسی و درمان قرار گیرد.

درد شکم و مشکلات گوارشی
آرتریت روماتوئید احتمال مشکلات گوارشی اعم از زخم معده و خونریزی معده کولیت و دیورتیکولیت را افزایش می‌دهد. این مشکلات می‌تواند به دلیل التهابات ناشی از آرتریت روماتوئید و یا به دلیل عوارض جانبی داروهای مصرفی بیمار مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و یا داروهای کورتیکواستروئیدی باشد.به علاوه این بیماران ممکن است دچار یبوست و یا اسهال مزمن باشند که باعث به هم خوردن میزان باکتری های مفید روده شده مشکلات جدی برای بیمار به وجود بیاورد. بنابراین بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در صورت بروز هرگونه علائم گوارشی و درد معده و شکم باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

احساس کرختی و بی حسی
تورم مفاصل که بر اثر آرتریت روماتوئید ایجاد می‌شود می‌تواند باعث فشار به اعصاب آن ناحیه شود. فشار به اعصاب که بر اثر تورم مفاصل ایجاد می شود ممکن است باعث مورمور شدن بخش هایی از بدن شود. شایع ترین نقاطی از بدن که ممکن است دچار این حالت شوند آرنج‌ها، مچ دست و پا و قوزک پا می باشد. علاوه بر این التهاب عروق خونی که واسکولیت نامیده می شود می تواند در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید ایجاد شود و باعث مورمور شدن اعضا شود. بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در صورت بروز هر گونه احساس مورمور شدن در اعضا بهتر است سریعا به پزشک خود مراجعه کنند.

مشکلات چشمی
التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید می تواند به بخش هایی از چشم مانند اسکلرا یا سفیدی چشم و قرنیه چشم آسیب وارد کند. متخصصان معتقدند که هرگونه درد در ناحیه چشم و یا قرمزی پیشرونده چشم در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید باید به سرعت تحت بررسی و معاینه قرار گیرد. این بیماران در صورت ایجاد هرگونه تغییرات بینایی که طی چند روز و یا چند هفته به وجود آمده باید حتما تحت معاینات تخصصی چشم قرار گیرند.

شکستگی استخوان
برخی از داروهای آرتریت روماتوئید می توانند باعث کاهش تراکم استخوان ها و پوکی استخوان شوند و خطر شکستگی های استخوانی را بالا ببرند. وضعیت این بیماران در صورت کم تحرکی و عدم انجام فعالیت های بدنی مناسب و تمرینات ورزشی بدتر شده و احتمال پوکی استخوان در آنها بیشتر می‌شود. بنابر این بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید باید از نظر تراکم استخوان ها مورد بررسی قرار گیرند تا در صورت کاهش تراکم استخوان ها درمان های لازم برای آنها انجام شود.

خشکی دهان و چشم ها
برخی از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید ممکن است به بیماری التهابی دیگری به نام سندروم اسجوگرن نیز دچار شوند. این بیماران ممکن است در بلع و جویدن دچار مشکل باشند و احساس وجود سنگریزه در چشم های خود داشته باشند. بنابراین بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در صورت وجود چنین علائمی لازم است که به پزشک خود مراجعه کنند البته هیچ درمان قطعی برای سندروم اسجوگرن وجود ندارد اما برخی درمان های حمایتی و تغییر سبک زندگی می تواند به بیمار کمک کند.

در مورد خشکی دهان بیشتر بخوانید: دلایل و علایم خشکی دهان و درمان آن

تغییرات خلقی
گاهی اوقات افسردگی و یا اضطراب در بیماران آرتریت روماتوئید مشاهده می شود. بر طبق مشاهدات صورت گرفته حدود یک سوم بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید دچار مشکلات خلقی از جمله اضطراب و یا افسردگی هستند.  در صورت تغییرات خلقی در بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید لازم است به پزشک آنها اطلاع داده شود تا در صورت لزوم دارو و یا درمان های مشاوره ای برای آنان تجویز شود.

کم شنوایی
تحقیقات نشان می دهد که داروهای آرتریت روماتوئید می توانند باعث کم شنوایی شوند. این داروها می‌توانند منجر به کم شنوایی و ناشنوایی در فرد شوند. چنانچه بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید دچار مشکلات شنوایی اعم از کم شنوایی یا ناشنوایی شود لازم است حتما به پزشک اطلاع داده شود زیرا اغلب اوقات پزشک با تغییر نوع و یا میزان مصرف دارو می‌تواند این مشکل را برطرف نماید.

درد قفسه سینه
نتیجه یک تحقیق صورت گرفته بر روی گروهی از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید که در سال 2015 صورت گرفت نشان داد که این بیماران بیش از سایرین در معرض مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی می باشند.این  بیماران در صورت وجود درد قفسه سینه هنگام فعالیت های بدنی باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند تا درمان مناسب برای آنها انجام شود. پزشکان معتقدند که مراجعه به موقع علاوه بر اینکه خطر مرگ و میر را کاهش می دهد با درمان‌های ساده تری نیز قابل درمان و کنترل می باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )