واریس و تورم پا، گرفتگی‌های عضلانی یا پاهای بی قرار

واریس و تورم پا، گرفتگی‌های عضلانی یا پاهای بی قرار

نارسایی وریدی و واریس می تواند عامل پا درد یا تورم پا شوند. در این مقاله برای کنترل و درمان این عارضه راه کاری ارائه شده است.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

31 شهریور 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

31 شهریور 1397

3K

eye icon

واریس و تورم پا، گرفتگی‌های عضلانی یا پاهای بی قرار

پا درد و تورم پا عوارضی هستند که گاهی به وجود نارسایی وریدی و واریس مربوط می‌شوند. ورم پا به دلیل تجمع مایعات در بافت‌های پا به وجود می‌آید. ورم پا (که به آن ادم نیز گفته می‌شود) ممکن است نشانه‌ی شایع یک بیماری عروقی نظیر واریس باشد. تورم پا در اثر واریس به علت نقص عملکرد دریچه‌های سیاهرگی و گردش خون ضعیف اتفاق می‌افتد. واریس، شایع‌ترین بیماری عروقی انسان است که حدود 20-10% جمعیت را مبتلا می کند. ایستادن یا نشستن طولانی مدت ورم پا را تشدید می‌کند. به تجمع خون در سیاهرگ‌ها نارسایی وریدی گفته می‌شود. از نشانه‌های نارسایی وریدی می‌توان به درد، ورم قوزک پا، احساس سنگینی، تیر‌کشیدن پا و گرفتگی عضلانی اشاره کرد. نارسایی مزمن وریدی یک اختلال شایع بوده که عروق پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در صورتی که نارسایی وریدی مزمن تحت مداوا قرار نگیرد، درد، تورم و زخم‌های واریسی به وجود می‌آیند.

بیشتر بخوانید: پیشگیری و درمان واریس و همورویید

برخی دلایل بروز واریس
- ایستادن و نشستن طولانی‌مدت
- ترومبوفلبیت و ترومبوز وریدهای عمقی (DVT)
- بارداری
- نارسایی احتقانی قلب
- دارو
- بیماری مزمن کلیه
- شکستگی استخوان یا رگ به رگ شدن

روش‌های درمان
به بیمارانی که به علت واریس در حال تجربه تورم پا هستند گفته می‌شود که در روز چندین بار به مدت 15 تا 30 دقیقه پای خود را بالا نگه دارد. بالا نگه‌داشتن پا به تخلیه خون از پا کمک می‌کند که این امر موجب کاهش فشار و ورم می‌شود. همچنین جهت بهبود گردش خون، ممکن است استفاده از جوراب واریس  توصیه شود. راهکارهای دیگر عبارتند از نشستن، استفاده از زیرپایی جهت محافظت از کف پا در هنگام نشستن، پرهیز از ایستادن طولانی‌مدت  و هرگاه می‌توانید پای خود را بالا نگه‌دارید.
کاهش تورم، افزایش مقاومت عروق و بهبود جریان خون از اهداف درمان بیماران مبتلا به نارسایی مزمن وریدی است. درمان‌هایی که فشارخون وریدی را کاهش می‌دهد و جریان خون وریدی و لنفی را بهبود می‌بخشد، می‌تواند التهاب را کاهش دهد و اکسیژن‌رسانی به پوست و بافت‌های زیرجلدی را تقویت کند. روش‌های درمانی، شامل درمان‌ مکانیکی مانند استفاده از جوراب واریس و بالا نگه‌داشتن پا، دارودرمانی و در نهایت جراحی هستند. مصرف برخی داروها مانند داروهای حاوی عصاره دانه گیاه شاه‌بلوط هندی، زانتالن، هپارین موضعی، عصاره گیاه سنتلا، عصاره گیاه ملیلوتوس نیز به تازگی رواج فراوانی پیدا کرده‌ است.متخصصان آنها را به عنوان ترکیباتی موثر برای درمان نارسایی وریدی مزمن مورد مطالعه قرار داده‌اند.

ژل موضعی ونوپلنت کرم ژل در درمان موارد ذیل موثر است:
کمک به بهبود تورم، سنگینی و بی قراری شبانه پاها ناشی از اختلالات بازگشت وریدی (واریس)، درمان تورمهای با منشا ارتوپدیک یا تروما، کمک به درمان ورم پاها ناشی از بارداری و اعمال جراحی.
ژل موضعی ونوپلنت کرم ژل حاوی اسین، زانتالن، هپارین، عصاره گیاه سنتلا، عصاره گیاه ملیلوتوس می باشد.
مواد موثره موجود در فرمولاسیون این محصول دارای اثرات تایید شده حفاظت کننده عروق بوده و در بهبود وضعیت ریز جریانهای خونی و تونیسیته مویرگها موثر می باشند. عصاره های گیاهی موجود در این فرآورده، به صورت هم افزا باعث بهبود قابل ملاحظه در نشانه های نارسایی مزمن وریدی و سنگینی و فشار روی عروق پا، خارش، درد، ورم و حس خستگی در ساق پاها می گردد.

برای مشاهده و خرید کرم ژل واریس ونوپلنت اینجا کلیک کنید.

ترکیبات ژل موضعی ونوپلنت کرم ژل
شاه بلوط هندی:
شاه بلوط هندی یک داروی گیاهی مؤثر در بهبود بواسیر است که با تنگ کردن‌ عروق و افزایش تن دیواره‌های آنها به قدرت پمپاژ خون در آن‌ها کمک می کند. این گیاه با کاهش آنزیم‌های از بین برنده‌ی عروق آسیب‌دیده، از شکست دیواره‌ها و تشکیل لخته‌ی خون جلوگیری می‌کند. عصاره گیاه شاه بلوط هندی در طب استفاده های زیادی دارد. دانه گیاه شاه بلوط هندی در درمان بیماری هایی که رگها را تحت تأثیر قرار می دهند مانند بواسیر یا هموروئید کاربرد مؤثری دارد. دانه‌های شاه‌بلوط هندی به‌عنوان درمان حمایتی در حفظ عملکرد غشای دیواره عروق و مویرگ ها و بهبود جریان خون استفاده می‌شود. این گیاه بعنوان یک گیاه قابض و ضد التهاب در هنگام مواجهه بدن با شرایط آسیب دیدگی، باعث تقویت و استحکام بخشی به دیواره رگها می شود. شاه بلوط هندی ،یک درمان بی خطر و مؤثر و کوتاه مدت ، به عنوان اولین انتخاب برای درمان مشکلات عروقی مطرح است. دانه شاه بلوط هندی دارای خاصیت ضدالتهابی و ضدتورم است که باعث افزایش قدرت کششی رگ ها شده و از آزاد شدن آنزیم هایی که باعث آسیب دیواره های مویرگی می شوند جلوگیری می کند. این عصاره با آزاد کردن پروستاگلاندین‌ها، انقباض‌های طبیعی وریدها را افزایش داده و نفوذپذیری عروق را نسبت به پروتئین‌های با وزن پایین، الکترولیت‌ها و آب به درون فضاهای میان بافتی کاهش می‌دهد و تورم همراه با التهاب را بهبود می‌بخشد. این عصاره جریان طبیعی خون را حفظ می‌کند. در ضمن، فعالیت آنزیم‌های تجزیه‌کننده را مهار می‌کند و باعث کاهش تخریب دیواره وریدها خواهدشد.

عصاره گیاه ملیلوتوس:
عصاره سنتلا آسیاتیکا با افزایش سرعت نوسازی پوست، افزایش فعالیت سلول ها و همچنین افزایش ساخت پروتئین ها از بر جای ماندن اثر زخم بر روی پوست جلوگیری می کند. به نظر می رسد که عصاره گیاه آب بشقابی در صورت استفاده به تقویت سیاهرگها کمک کند و بدین صورت برای درمان نارسایی های عروقی قابل استفاده باشد. ترکیبات تری ترپنوئیدی گیاه سنتلا با تاثیر بر روی بافت پوست و گردش خون وریدی، به تخلیه مایعات بافتی کمک می کند، ترمیم بافت همبند را تحریک کرده و نفوذ پذیری ریز جریان های خونی را بهبود می بخشد.

یونجه زرد (Melilotus officinalis):
شبدر شیرین برای مصارف دارویی خود ارزشمند است زیرا گل های آن حاوی اسیدهای کومارینیک است. کومارین ماده فعال در داروهای ضد انعقاد تجویز شده (داروهای کاهش دهنده خون) است. حضور آن در شبدر شیرین باعث کاهش التهاب و تورم با افزایش جریان خون می شود. به عنوان یک داروی گیاهی، شبدر شیرین در درمان هموروئید استفاده می شود. این گیاه همچنین از درمان های سنتی التهاب ورید، لخته های خون و تراکم غدد لنفاوی پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، زمانی که شبدر شیرین به صورت خارجی اعمال می شود می تواند باعث بهبودی کبودی ها شود و تورم هموروئید را کاهش دهد.

هپارین:
یک موکو پلی ساکارید با اثر ضد انعقادی است و مصرف موضعی آن علاوه بر اینکه به کاهش ایجاد هماتوم و اختلالات گردش خون وریدی کمک می کند، موجب افزایش جریان خون مویرگی نیز میگردد. وجود هپارین با افزایش جریان خون مویرگی و کاهش احتمال ایجاد هماتوم باعث منحصر به فرد شدن فرآورده در میان محصولات مشابه می گردد.

زانتالن:
از میوه گیاه Zanthalene Alatum استخراج می شود که ضمن کاهش تحریک و سوزش، اثرات تسکین دهنده درد نیز دارد. استفاده از این گیاه در همه شناسه های ضعف گردش خون از جمله بواسیر، واریس وریدها و زخم های واریسی مناسب است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )