هموروئید یا بواسیر چیست؟

هموروئید یا بواسیر چیست؟

بواسیر یکی از شایع ترین بیماری های مقعد است که با درد و خون ریزی همراه است. برای اطلاعات بیشتر درباره این بیماری این مقاله را مطالعه کنید.

دکتر محدثه شوقی

نویسنده: دکتر محدثه شوقی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 آبان 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 آبان 1394

13K

eye icon

هموروئید یا بواسیر چیست؟

بواسیر، به معنی ورم سیاهرگ های انتهای مقعد است. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های مقعد بوده و می تواند دردناک باشد. سیاهرگ های خونی (وریدها) ممکن است در داخل مجرای مقعد متورم شوند و باعث ایجاد هموروئید داخلی شوند یا ممکن است در نزدیکی سوراخ مقعد باشند و سبب ایجاد هموروئید خارجی شوند.
امکان ابتلا به هر دو نوع داخلی و خارجی به صورت هم زمان وجود دارد و علائم و درمان، به این بستگی دارد که فرد دچار کدام یک از این دو نوع شده باشد.

علائم شایع در بیماری هموروئید
- خونریزی در حین اجابت مزاج یا به دنبال اجابت مزاج
- درد، خارش یا ترشح مخاطی پس از اجابت مزاج
- وجود یک برجستگی در مقعد
- احساس عدم تخلیه کامل راست روده (این حالت تنها در مورد بواسیر بزرگ دیده می شود) 
- التهاب و تورم 

برای اطالاعات بیشتر مطالعه کنید: پیشگیری و درمان واریس و همورویید

مهمترین و ساده ترین دلیل برای ایجاد هموروئید، فشار زیاد بر وریدهای ناحیه لگن و مقعد است. به طور طبیعی بافت داخل مقعد توسط عروق خونی فراوان پر شده است تا حرکات روده به راحتی کنترل شوند. اگر برای خروج مدفوع بیش از اندازه فشار وارد کنید، این فشار زیاد باعث کشیده شدن و متورم شدن عروق ناحیه شده و در نتیجه احتمال وقوع هموروئید افزایش می یابد. اسهال و یا یبوست نیز می توانند باعث زور زدن و در نتیجه افزایش فشار بر روی وریدهای مقعد شوند.

احتمال بروز هموروئید در 6 ماه آخر حاملگی در زنان باردار وجود دارد، دلیل این امر افزایش فشار بر روی عروق خونی ناحیه لگن است. از طرفی فشاری که برای خارج شدن نوزاد از رحم در زمان زایمان وارد می شود، می تواند باعث بدتر شدن هموروئید شود. از دیگر علل شایع ایجاد بواسیر، اضافه وزن است.
در اکثر موارد هموروئید خارجی، از طریق درمان هایی در منزل می توانید به بهبود بیماری کمک کنید. به این معنی که با اضافه کردن غذاهای حاوی فیبر بالا نظیر میوه جات، سبزی تازه و حبوبات (گندم، ذرت و ...)، نوشیدن آب بیشتر، داشتن فعالیت های بدنی و ورزشی و مصرف ملین ها، فشار در هنگام دفع مدفوع کاهش می یابد. اما در صورتی که هموروئید در فرد، پیشرفته و شدید باشد ممکن است سایر روش های درمانی لازم باشند.

در صورتی که هموروئید به درمان های خانگی پاسخ مناسبی ندهد، استفاده از روش های دارویی و جراحی پیشنهاد می شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )