شایعات و تصورات اشتباه درباره تغذیه بیماران دیابتی

شایعات و تصورات اشتباه درباره تغذیه بیماران دیابتی

یکسری تصورات غلط در مورد تغذیه افراد مبتلا به دیابت وجود دارد. با مطالعه این مقاله می توانید با این تصورات اشتباه آشنا شوید.

مهشاد بختیاری

نویسنده: مهشاد بختیاری

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

23 تیر 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

23 تیر 1399

2K

eye icon

شایعات و تصورات اشتباه درباره تغذیه بیماران دیابتی

از سوالات متداولی که افراد دیابتی می پرسند این است که:
آیا باید خوردن موز را فراموش کنم؟ آیا هویج قند بالایی دارد؟ آیا دارچین در درمان دیابت موثر است؟ و جواب تمام این سوالات "نه "می باشد.
نمونه این باورهای اشتباه زیاد شنیده می شود.
بسیاری از  بیماران دیابتی تصور می کنند که: "نوشابه های بدون رنگ از نوشابه های رنگی قند کمتری دارند "یا "اگر نان تست یا برشته شود قند کمتری دارد".نیازی به گفتن نیست که این 2 باور کاملا اشتباه هستند.

اگر شما مبتلا به دیابت هستید و یا یکی از عزیزانتان به این بیماری مبتلا است پس حتما می دانید که در مورد غذاها و خوراکی ها، شایعات گیج کننده و عقاید متفاوتی وجود دارد. 
در این مقاله به رایج ترین شایعات می پردازیم و با بیان دلایل منطقی باورهای اشتباه را رد می کنیم:

غذاهای بدون شکر، قند خون را بالا نمی برند!
بسیاری از افراد هنگام خواندن برچسب ارزش تغذیه ای محصول فقط به میزان شکر محصول دقت می کنند نه به کربوهیدرات آن.
در صورتی که کربوهیدرات پس از شکسته شدن و تبدیل به گلوکز (که همان قند است)، باعث بالا رفتن قند خون می شود.
برای مثال:  در جدول ارزش تغذیه ای یک شیرینی شکلاتی، میزان شکر صفر درج شده است ولی میزان کربوهیدرات آن 20 گرم است پس هنوز هم می تواند باعث بالا رفتن قند خون شود.

من نمی توانم سیب زمینی سفید بخورم فقط سیب زمینی شیرین!
این دو نوع سیب زمینی رنگ متفاوتی دارند و ممکن است ویژگی متفاوتی نیز داشته باشند برای مثال سیب زمینی سفید سرشار از ویتامین C است و سیب زمینی شیرین غنی از ویتامین A می باشد اما هر دو نوع سیب زمینی در هر فنجان 24 گرم کربوهیدرات دارند.
پس هر دو به یک میزان در افزایش قند خون نقش دارند.

عسل از شکر بهتر است!
این که یک چاشنی طبیعی در تغذیه خود داشته باشید خوب است ولی یک قاشق چایخوری "شکر" و یک قاشق چایخوری "عسل" به یک اندازه قند و کربوهیدرات دارند (حتی عسل کمی بیشتر!). در نتیجه هر دو به یک اندازه قند خون شما را افزایش می دهند.
یکی از مزیت های عسل این است که قدرت شیرین کنندگی بیشتری نسبت به شکر دارد و می توان جهت شیرین کردن، مقدار کمتری از آن استفاده کرد.

نباید هیچ کربوهیدرات سفیدی (کربوهیدرات تصفیه شده) بخورم!
این عقیده در مورد هر غذایی است که متشکل از نان، برنج و پاستا (ماکارونی) است. (مسلما در مورد گل کلم و پیاز چنین عقیده ای مطرح نیست).
واقعا احتیاجی نیست که به طور کلی نان، برنج و پاستا را از برنامه خود حذف کنید، فقط کافی است از این مواد به صورت سهمیه بندی شده که همان توزیع کربوهیدرات در افراد دیابتی نام دارد، استفاده کنید و یا از نان تهیه شده از آرد کامل گندم (آردهای سبوس دار) و برنج قهوه ای استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی مفید برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

فرآورده های فاقد گلوتن، فاقد کربوهیدرات نیز هستند
فرآورده های فاقد گلوتن برای افرادی طراحی شده است که نمی توانند پروتئین گلوتن موجود در گندم، جو و چاودار (گندم سیاه) را هضم کنند اما به این معنی نیست که فرآورده های فاقد گلوتن، کربوهیدرات ندارند.
کربوهیدرات موجود در نان یا کراکرهای فاقد گلوتن، با کربوهیدرات (نشاسته) موجود در سیب زمینی یا برنج متفاوت است اما به این معنی نیست که کربوهیدرات ندارند، بلکه حتی ممکن است حاوی کربوهیدرات بیشتری نسبت به سیب زمینی، برنج و نان باشند.

میوه ها پر از قند هستند 
درست است که میوه ها حاوی قند طبیعی به نام فروکتوز هستند که می تواند بر قند خون تاثیر بگذارد اما به جای حذف آن باید حواستان به اندازه آن باشد، یعنی به جای یک موز بزرگ که دارای قند بالاتری است، موز کوچکتری انتخاب نمایید.
میوه ها متشکل از فیبر، ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند بنابراین به هیچ عنوان آن ها را از برنامه غذایی خود حذف نکنید.

میزان چربی وعده غذایی مهم نیست
چربی تاثیر مستقیم بر سطح قند خون ندارد ولی چون باعث دیر خالی شدن معده و کند شدن هضم کربوهیدرات می شود، بنابر این سطح قند خون را به مدت طولانی بالا نگه می دارد.
همچنین مصرف بیش از حد چربی های اشباع شده باعث چاقی شده و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز بالا می برد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )