چند ماده غذایی که به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می کنند

چند ماده غذایی که به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می کنند

با مطالعه این مقاله از مجله داروکده با مواد غذایی که به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می کنند، آشنا شوید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

31 خرداد 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

31 خرداد 1396

6K

eye icon

چند ماده غذایی که به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می کنند

ماست یونانی
ماست یونانی حدودا دو برابر بیشتر از سایر ماست ها پروتئین دارد. ماست یونانی مدت زمان بیشتری در معده باقی می ماند بنابراین شما بیشتر احساس سیری می کنید. به علاوه بدن شما برای هضم پروتئین کالری بیشتری می سوزاند. البته بهتر است از ماست یونانی کم چرب استفاده کنید. 

دارچین 
برخی از مشاهدات بیانگر این هستند که دارچین می تواند میزان قند خون را ثابت نگه دارد. دارچین می تواند باعث مهار اشتها به خصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود. معمولا دارچین برای اغلب افراد مفید است. دارچین را می توانید به چای، قهوه و حتی ماست اضافه کرده و میل کنید. 

فلفل تند 
فلفل تند حاوی ماده ای شیمیایی به نام کپساسین می باشد. ظاهرا کپساسین برای کوتاه مدت باعث سرکوب اشتها شده و سرعت متابولیسم را افزایش می دهد. شاید این ماده به طور مستقیم تاثیر زیادی روی کاهش وزن و چربی سوزی نداشته باشد اما به طور غیر مستقیم به کاهش وزن کمک می کند زیرا معمولا افراد غذاهای تند را کمتر می خورند و زودتر از غذا خوردن دست می کشند.

چای سبز
تحقیقات متعدد صورت گرفته نشان می دهد که چای سبز باعث تحریک بدن برای چربی سوزی شده و منجر به کاهش وزن می شود. چای سبز حاوی ماده ای شیمیایی است که از انواع فیتوکمیکال هاست و می تواند روی متابولیسم بدن تاثیر بگذارد. برای اینکه چای سبز تاثیر کافی داشته باشد باید چند بار در روز مصرف شود.

گریپ فروت
برخلاف تصور عمومی گریپ فروت خاصیت چربی سوزی ندارد بلکه به فرد کمک می کند با مصرف ناچیز کالری احساس سیری کند. زیرا گریپ فروت دارای نوعی فیبر می باشد که به زمان نسبتا زیادی برای هضم شدن نیاز دارد. مصرف نصف گریپ فروت و یا یک لیوان آب گریپ فروت قبل از وعده غذایی باعث می شود احساس سیری کنید و کالری کمتری مصرف کنید. 

بیشتر بخوانید: محاسبه میزان پروتئین،چربی و کربوهیدراتی که باید روزانه مصرف کنیم

هندوانه 
مواد غذایی پر آب حجم زیادی از معده را اشغال می کنند. مصرف غذاهای آبکی باعث می شود که پیام سیری و پری معده سریعتر به مغز رسیده و فرد زودتر دست از غذا خوردن بکشد. برخی از سبزیجات و میوه ها دارای مقادیر زیاد آب و مقادیر ناچیز کالری می باشد. یکی از بهترین این میوه ها هندوانه است. هندوانه سرشار از آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن و ویتامین های A و C می باشد. 

سیب و گلابی
سیب و گلابی هم جزو میوه هایی هستند که حاوی مقادیر زیادی آب می باشند. بهتر است این میوه ها را با پوست مصرف کنید تا مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. بهتر است به جای آب این میوه ها از خود آنها استفاده کنید. زیرا سیب دارای فیبر بیشتری نسبت به آب سیب است. عمل جویدن سیب یک فرایند زمان بر است و باعث می شود علاوه بر مصرف کالری برای جویدن زودتر احساس سیری کنید.

انگور یا کشمش
مقایسه انگور با کشمش نشان می دهد که کالری 2 فنجان انگور با یک چهارم فنجان کشمش تقریبا برابر است. اما مسلما خوردن دو فنجان انگور احساس رضایت بیشتری در فرد به وجود می آورد زیرا حجم آن بیشتر است و زمان بیشتری صرف خوردن آن می شود. البته میوه های خشک جای خود را دارند و خواص فراوانی برای آنها قائل هستیم.

میوه های خانواده توت فرنگی
میوه های خانواده توت فرنگی نیز مانند اغلب میوه ها حاوی مقدار زیادی آب هستند و برای مدت بیشتری به فرد احساس سیری می دهند. همچنین این میوه ها در حالی که نسبت به کیک و کلوچه دارای کالری بسیار کمتری هستند، به دلیل مزه شیرینی که دارند هوس شیرینی خوردن فرد را تامین می کنند و فرد با مصرف کالری بسیار کمتر تغذیه سالمی دارد. به علاوه این میوه ها حاوی مقادیر بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها می باشند.

سبزیجات خام
سبزیجات خام یکی از بهترین میان وعده ها محسوب می شوند. آنها دارای آب زیاد وکالری بسیار کم هستند و زمان زیادی برای جویدن آنها لازم است که این موضوع میل به خوردن را در فرد تامین می کند در حالی که کالری ناچیزی دریافت می کند. یک فنجان کاهوی خرد شده فقط 8 کالری دارد. اگر هوس چیپس کردید می توانید سبزیجاتی مانند هویج را با مقدار کمی سس سالسا مصرف کنید تا هوس خوردن چیپس از سرتان بی افتد.

قهوه 
خبر خوب برای کسانی که عاشق قهوه هستند: قهوه می تواند به کاهش وزن کمک کند. قهوه باعث تحریک و تسریع در متابولیسم بدن می شود. البته اگر به قهوه خود شکر اضافه می کنید اصلا توقع نداشته باشید که به کاهش وزن تان کمک کند. 

سالاد تبوله
سالاد تبوله که یک سالاد عربی است حاوی بلغور گندم است. بلغور گندم دارای فیبر و پروتئین زیاد و چربی و کالری بسیار کم است و باعث می شود که با مصرف کمترین میزان کالری احساس سیری کنید. به علاوه این سالاد مزه فوق العاده ای دارد. اغلب اوقات این سالاد علاوه بر بلغور گندم حاوی گوجه فرنگی، خیار، لوبیا و جعفری می باشد. 

سوپ
سوپ نیز یکی از مواد غذایی مفید برای کاهش وزن است البته منظور از سوپ نوع خامه ای آن نمی باشد بلکه سوپ های ساده حاوی سبزیجات مد نظر است. سوپ به دلیل اینکه یک غذای آبکی است حجم زیادی از معده را اشغال می کند ولی در عوض کالری بسیار ناچیزی دارد. به علاوه سوپ معمولا داغ سرو می شود و فرد مجبور است آن را کم کم میل کند و زودتر احساس سیری می کند. سوپ اغلب به عنوان پیش غذا مصرف شده و باعث می شود فرد غذای کمتری بخورد و زودتر احساس سیری کند.

سالاد 
یکی دیگر از راه های پر کردن معده با غذاهای کم کالری خوردن سالاد است. کاهو مقدار زیادی آب دارد و حجم زیادی از معده را اشغال می کند. البته منظور از سالاد نوع بدون سس های چرب می باشد. بهتر است برای مزه دار کردن سالاد از آبلیمو و ادویه های مفید استفاده کنید. بهترین روش مزه دار کردن سالاد استفاده از سرکه و روغن زیتون است. اینکار باعث خوشمزه و لذیذ تر شدن سالاد شده در حالی که کالری بسیار ناچیزی دارد. 

شیر بدون چربی
شیر بدون چربی منبع بسیار خوبی برای تامین پروتئین و کلسیم می باشد و در عین حال فاقد چربی است. مصرف شیر بدون چربی باعث ایجاد احساس سیری می شود زیرا مدت زمان زیادی در معده باقی می ماند. 

ماهی
بهترین منبع پروتئین ماهی است. ماهی ها اغلب فاقد چربی نوع بد هستند و سرشار از اسیدهای چرب امگا3 می باشند که بهترین نوع چربی برای سلامت بدن هستند. امگا 3 موجود در ماهی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و سایر بیماری های مزمن مفید می باشد. در عین حال ماهی کالری بسیار کمی دارد البته نوع طبخ آن نیز مهم است و بهتر است به صورت گریل یا بخار پز مورد استفاده قرار گیرد. 

حبوبات
حبوبات حاوی پروتئین هستند و منبع خوبی برای فیبر محسوب می شوند. شما با مصرف حبوبات در واقع با کالری بسیار ناچیز غذای مفیدی خورده اید. می توانید حبوبات را به آش و یا سوپ اضافه کرده و میل کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )