چند راهکار برای آرام کردن گریه نوزاد

چند راهکار برای آرام کردن گریه نوزاد

در این متن به چند راه حل ساده برای آرام کردن نوزادان اشاره شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

29 شهریور 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

29 شهریور 1395

6K

eye icon

چند راهکار برای آرام کردن گریه نوزاد

نوزاد را قنداق نکنید
خوشبختانه قنداق کردن نوزاد این روزها مرسوم نیست و اغلب والدین نسبت به مضرات این کار آگاهی کافی دارند. قنداق کردن نوزاد حسی را به او منتقل می کند مانند به تن داشتن لباس مخصوص جابجایی بیماران روانی که دست های آنها را توسط آستین های بلند لباس می بندند. نوزاد هنگام قنداق شدن توانایی حرکت دادن آزادانه دست ها و پاها را ندارد. بنابراین نوزاد را قنداق نکنید. 

بغل کردن نوزاد 
بغل کردن نوزاد باید طوری باشد که مشکل او را حل کند. اغلب والدین نوزاد را به حالت خوابیده و گاهی عمودی در آغوش می گیرند. اما این حالت برای نوزادانی که دچار دل درد کولیکی هستند مناسب نیست. اگر نوزاد به دلیل دل درد کولیکی گریه و بی قراری می کند بهتر است طوری در آغوش گرفته شود که صورت او به سمت پایین باشد و دست مادر زیر شکم نوزاد بوده و سر کودک به بازوی مادر تکیه کند. در این حالت فشار ملایم روی شکم کودک سبب خارج شدن گاز معده و روده وی می شود و نوزاد آرام می شود. 

لالایی خواندن
یک صدای ملایم و آرام می تواند حس آرامش داخل رحم را به نوزاد منتقل کند. نوزاد خاطره ای از صداهای داخل رحم با خود دارد و می تواند در این شرایط آنها را برای خود بازسازی کند. می توانید یک لالایی آرام و ملایم را با صدای کم برای مدت کوتاهی کنار تخت نوزاد پخش کنید. 

مکیدن پستانک
نوزادان به طور غریزی تمایل به مکیدن دارند و با این کار احساس آرامش می کنند. یکی از راه های آرام کردن گریه نوزاد استفاده از پستانک است. البته بهتر است ابتدا از سایر روش ها برای آرام کردن نوزاد استفاده شود و در صورت بی فایده بودن سایر روش ها از پستانک استفاده کنید. 

صدای "ش" 
صدای "ش" را در گوش کودک نا آرام و گریان نجوا کنید و خجالت نکشید. این صدا طوری است که نوزاد حتی در هنگام سر و صدا ها و گریه های خودش هم به راحتی متوجه آن می شود و معمولا به آن عکس العمل نشان می دهد و بهتر آرام می شود. 

حرکت دادن کودک
نوزادان به خاطر شرایط داخل رحم به تکان خوردن عادت دارند. یکی از راه های آرام کردن نوزاد بی قرار حرکت دادن وی می باشد ممکن است با این کار نوزاد به خواب رفته و آرام شود. می توانید نوزاد را در گهواره قرار داده و به آرامی تکان دهید. 

ماساژ نوزاد 
نوزاد با لمس شدن آرامش زیادی کسب می کند. این حالت به خصوص در نوزادان مبتلا به کولیک بیشتر دیده می شود. اغلب نوزادان تماس های پوستی ملایم را دوست دارند. تحقیقات بیانگر این است نوزادانی که تحت ماساژ قرار می گیرند کمتر گریه می کنند و خواب بهتری دارند. ماساژ بسیار آرام و در واقع لمس کردن پوست پشت، بازوها و پاهای نوزاد باعث آرامش او می شود. در نوزادانی که گاز روده زیادی دارند و مبتلا به کولیک می باشند، لمس شکم در جهت عقربه های ساعت و یا انجام حرکت پا دوچرخه به صورت آرام تا حدی فشار داخل شکم را کم کرده و نوزاد را آرام می کند.

بیشتر بخوانید: مشکلات شایع تغذیه در کودکان

تجدید قوای مادر
مادر نوزاد مبتلا به کولیک و بی قرار معمولا خیلی احساس خستگی می کند زیرا وقت و انرژی بسیار زیادی را برای نوزاد صرف می کنند. بهتر است گاهی اوقات مسئولیت نگهداری و آرام کردن نوزاد را برای مدت چند ساعت به همسر و یا سایر اعضای خانواده واگذار کنید. در این زمان به تجدید قوا بپردازید تا با روحیه بهتر بتوانید از نوزاد خود مراقبت کنید. 

ملاقات با پزشک 
اگر در مورد گریه های نوزاد نگران هستید بهتر است با پزشک ملاقات کنید، پزشک پس از بررسی و معاینه نوزاد می تواند به شما اطمینان خاطر دهد که نوزاد مشکل جسمی خاصی ندارد و شما با خیال راحت تر می توانید با گریه ها و نا آرامی نوزاد کنار بیایید. به خاطر داشته باشید که نوزادان با یکدیگر متفاوت هستند و بعضی از آنها زیاد گریه می کنند. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )