چرا دچار حملات پانیک می شویم؟

چرا دچار حملات پانیک می شویم؟

در این مقاله از مجله داروکده اطلاعات سودمندی را در رابطه با اختلال پانیک در اختیار شما قرار می دهیم.

نیلوفر هراتی

نویسنده: نیلوفر هراتی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 مهر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 مهر 1402

950

eye icon

چرا دچار حملات پانیک می شویم؟

حملات پانیک که به عنوان حملات اضطرابی نیز شناخته می شوند، ممکن است برای هر کسی اتفاق بیافتند. حدود 35 تا 40 درصد افراد در دوره ای از زندگی خود دچار حمله پانیک می شوند. این حملات معمولا از چند دقیقه تا نیم ساعت و به ندرت بیشتر از یک ساعت طول می کشند، اما اثرات جسمی و روانی آن ها ممکن است چندین ساعت زمان ببرد. در این مقاله اطلاعات سودمندی را در رابطه با اختلال پانیک در اختیار شما قرار می دهیم.

آنچه در این مقاله می خوانید عبارت است از:

  • پانیک چیست و چه علائمی دارد؟

  • چه عواملی می توانند ریسک ابتلا به پانیک اتک را بالا ببرند؟

  • از کجا بفهمیم پانیک داریم؟

  • انواع پانیک

  • آیا پانیک ارثی است؟

  • آیا پانیک خطرناک است؟

  • پانیک تا چه سنی ادامه دارد؟

  • چه چیزهایی برای بیماری پانیک خوب است و در جلوگیری از حمله پانیک موثر است؟

  • برای بیماری پانیک به چه دکتری مراجعه کنیم؟

  • پانیک چگونه درمان می شود؟

مدت زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

 

پانیک چیست و چه علائمی دارد؟

حمله پانیک یک احساس اضطراب ناگهانی و شدید است که اغلب با علائمی فیزیکی نظیر لرزش، احساس سرگیجه و یا حالت تهوع همراه می شود. علائم دیگر حمله پانیک عصبی عبارتند از:

- تپش قلب سریع و نامنظم 
- خشکی دهان
- احساس خفگی یا تنگی نفس
- ترس از دست دادن کنترل بدن
- ترس از مردن
- تعریق
- درد در قفسه سینه

 

چه عواملی می توانند ریسک ابتلا به پانیک اتک را بالا ببرند؟

- سابقه خانوادگی حملات پانیک در افزایش احتمال ابتلا به این بیماری نقش موثری دارد.
- استرس عمده زندگی، مانند مرگ یا بیماری جدی یکی از عزیزان ممکن است موجب اختلال پانیک در افراد شود.
 - تجربه یک رویداد آسیب زا و تروماتیک مانند تجاوز جنسی و یا یک تصادف شدید در ابتلا به حملات پانیک اثرگذار است. 
- تغییرات عمده در زندگی مانند طلاق یا تولد فرزند نیز از دیگر عواملی است که ممکن است به پانیک منجر شود.
- سیگار کشیدن یا مصرف بیش از حد کافئین نیز از فاکتورهای مهم ابتلا به اختلال پانیک به شمار می روند. 

از کجا بفهمیم پانیک داریم؟

حمله پانیک عصبی دوره کوتاهی از اضطراب شدید است که باعث ایجاد احساسات فیزیکی ترس می شود. حملات پانیک به طور مکرر و غیر منتظره رخ می دهند و اغلب با هیچ نوع تهدید خارجی مرتبط نیستند. در صورتی که علائم فیزیکی ذکر شده در بالا را بدون علت قابل توجه و بدون داشتن مشکلات پزشکی و بیماری های قلبی عروقی تجربه می کنید، بهتر است برای تشخیص دقیق تر به پزشک مراجعه نمایید.

 

انواع پانیک

- حملات پانیک پیش بینی شده

حمله پانیک مورد انتظار حمله ای است که توسط یک محرک، در محیطی که فرد از آن آگاه است شروع می شود. به عنوان مثال، مواجه شدن با چیزی که از آن می ترسید (عنکبوت یا مار) یا موقعیت های دیگری که ممکن است برای یک فرد اضطراب ایجاد کند مانند سخنرانی در سالنی بزرگ. 

این بدان معنا نیست که موقعیت‌ های اضطراب ‌آور همیشه باعث حملات پانیک می ‌شوند، اما این امر می‌تواند برای افرادی اتفاق بیفتد که مستعد حملات پانیک هستند یا ترس‌های شدیدی دارند.

هنگامی که یک حمله پانیک مورد انتظار رخ می دهد، ممکن است باعث شود که فرد از هر محرکی که با این حمله مرتبط است اجتناب کند تا مانع از بروز حملات پانیک در آینده گردد. اما این کار اغلب تأثیر محدود کننده و مضری بر زندگی افراد مبتلا خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر حملات پانیک شخصی توسط موقعیت‌ های اجتماعی ایجاد شود، ممکن است آن فرد از نظر اجتماعی منزوی شود؛ این امر می ‌تواند بر جنبه‌ های مختلف سلامت و رفاه زندگی او تأثیر بگذارد.

- حملات پانیک پیش بینی نشده

گاهی اوقات افراد ممکن است حمله پانیکی را تجربه کنند که هیچ محرک آشکاری ندارد و ممکن است ربطی به محیط خارجی نداشته باشد. به این معنی که می تواند تقریبا در هر مکان و یا هر زمانی رخ دهد.

قابل درک است که حملات پانیک غیرمنتظره نه تنها در لحظه آزاردهنده هستند، بلکه می توانند منجر به ترس دائمی از یک اتفاق شوند. یعنی غیرقابل پیش بینی بودن حمله می تواند اثر منفی بیشتری داشته باشد.

محققان و متخصصان تلاش کرده ‌اند بفهمند چه چیزی ممکن است باعث ایجاد یک حمله پانیک غیرمنتظره شود. یکی از احتمالات این است که این حمله از محرک های درونی مانند افزایش میزان تنفس به میزان اندک در اثر فعالیت بدنی یا چرخش خفیف سر در اثر ایستادن خیلی سریع، نشات گرفته باشد. زیرا مغز به اشتباه آن را خطرناک تفسیر می کند.

- حملات پانیک شبانه

حملات پانیک شبانه زمانی است که فرد به طور غیرمنتظره با علائم وحشت از خواب بیدار می شود. این نوع حملات حتی ممکن است باعث ترس از خواب شده و موجب شوند که فرد عادات خواب خود را کاهش داده یا تغییر دهد.

حمله پانیک ترس از خواب، افراد را نسبت به علائم احتمالی وحشت در هنگام خواب حساس تر می کند. در واقع این باور را تقویت می کند که خواب خطرناک است. این عامل می تواند به محرومیت فرد از خواب منجر شود و سلامت روان او را تهدید کند. علل حملات پانیک شبانه تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است، اما برخی تئوری ها اظهار دارند که ممکن است ترکیبی از حساسیت مفرط به تغییرات در سرعت تنفس و همچنین ترس از دست رفتن کنترل بدن در خواب می تواند در ایجاد این حمله ها اثرگذار باشد.

- حالت انجماد (حمله پانیک تجزیه ای)

حالت انجماد یک حمله پانیک شدید است که در آن مغز در حالت تهدید شدیدی قرار دارد که نمی تواند بار اضافی را تحمل کند و سعی می کند آن را خاموش کند. این می تواند منجر به یک حمله پانیک تجزیه ای شود، احساسی که گویی شما از بدن یا محیط اطراف خود جدا شده اید. 

یک حمله پانیک تجزیه‌ای می‌تواند کاملاً متفاوت از سایر انواع حمله پانیک به نظر برسد و شخص ممکن است اتفاقی را که در حال رخ دادن است تشخیص ندهد. حالت انجماد بیشتر برای کسانی که از اختلال اضطراب پس از سانحه یا PTSD رنج می برند، اتفاق می افتد. زمانی که فردی در شرایط بسیار خطرناکی قرار می گیرد، مغز اغلب از واقعیت جدا می شود تا بتواند با آن کنار بیاید. سپس با کوچکترین یادآوری تروما، مغز می تواند به این حالت جدا شده بازگردد. وقتی این خیلی ناگهانی اتفاق بیفتد و چند دقیقه طول بکشد، می توان آن را نوعی حمله پانیک در نظر گرفت.

 

آیا پانیک ارثی است؟

اگرچه اختلال هراس یک بیماری با پایه ژنتیکی قابل توجه است، اما ماهیت دقیق سبب شناختی آن نامشخص است. درک کنونی نشان می‌دهد که اختلال هراس یک وضعیت چند عاملی و مرتبط با ژن‌های متعددی است که با تأثیرات محیطی، می توانند مستعد ابتلا به این وضعیت شوند.

خطر ابتلا به پانیک در صورت داشتن سابقه خانوادگی اختلالات اضطرابی و یا اختلال پانیک افزایش پیدا می کند. اگر یکی از بستگان درجه اول شما (خواهر و برادر بیولوژیکی، فرزندان یا والدین) به این بیماری مبتلا باشد، خطر ابتلا به اختلال پانیک 40 درصد افزایش می یابد.

آیا پانیک خطرناک است؟

علائم حمله پانیک خطرناک نبوده و یا هیچ آسیب فیزیکی ایجاد نمی کنند، اما می توانند بسیار ترسناک باشند. آنها می توانند این احساس را در شما ایجاد کنند که انگار دچار حمله قلبی شده اید، یا اینکه در حال سقوط یا حتی مرگ هستید. بیشتر حملات پانیک معمولا از چند دقیقه تا نیم ساعت طول می کشند. 

افرادی که برای مدتی دچار اختلال هراس بوده اند معمولاً یاد می گیرند که این "احساس حمله" را تشخیص دهند و از نحوه کنترل علائم خود آگاه می شوند. 

 

پانیک تا چه سنی ادامه دارد؟

علائم پانیک اغلب قبل از 25 سالگی شروع می شوند اما ممکن است در اواسط 30 سالگی به اوج خود برسند. کودکان همچنین ممکن است به اختلال هراس مبتلا شوند، اما اغلب تا زمانی که بزرگتر شوند، مشکل آن ها تشخیص داده نمی شود. به طور کلی در صورتی که فرد هیچ اقدامی برای درمان و یا کنترل حملات پانیک خود نکند ممکن است این وضعیت مادام العمر ادامه پیدا کند.

 

چه چیزهایی برای بیماری پانیک خوب است و در جلوگیری از حمله پانیک موثر است؟

- تمرینات تنفسی روزانه به جلوگیری از ایجاد حمله و تسکین وقوع آن کمک می کنند. 
- تمرین منظم، به ویژه ورزش های هوازی برای کمک به مدیریت استرس، رهایی از تنش، بهبود خلق و خو و افزایش اعتماد به نفس بسیار کمک کننده هستند. 
- داشتن برنامه غذایی منظم با متعادل نگه داشتن سطح قند خون می تواند به جلوگیری از پانیک کمک کند. 
- اجتناب از مصرف الکل، سیگار و کافئین اقدامی مهم در راستای کنترل و کاهش احتمال بروز حملات پانیک است.

 

برای بیماری پانیک به چه دکتری مراجعه کنیم؟

بهتر است ابتدا مطمئن شوید که علائم شما ناشی از مشکل پزشکی و فیزیولوژیکی نیستند و سپس به یک روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید. روانپزشک با تجویز دارو می تواند به کاهش اضطراب و آرامش بیشتر شما کمک کند و روانشناس با کار بر روی باور های مرتبط با حمله، به حل و رفع آن کمک می کند. 

پانیک چگونه درمان می شود؟

هدف از درمان کمک به عملکرد خوب افراد در طول زندگی روزمره است. استفاده از دارو و روان درمانی همزمان بیشترین کارایی را در درمان اختلال پانیک دارند. درمان شناختی-رفتاری یا CBT یکی از درمان هایی است که می تواند به شما در درک حملات پانیک و نحوه مقابله با آن کمک کند. در طول درمان، شما یاد خواهید گرفت که چگونه افکاری را که باعث وحشت و احساس درماندگی می شوند، بشناسید و آن ها را با افکار و باورهایی دیگر جایگزین کنید.

داروهای خاصی که اغلب برای درمان افسردگی نیز استفاده می شوند، ممکن است برای این اختلال بسیار مفید باشند. آنها به جلوگیری از علائم یا کاهش شدت آنها کمک می کنند. این داروها را باید هر روز مصرف کنید.

بدون صحبت با پزشک معالج خود، مصرف آنها را ناگهانی و خودسرانه متوقف نکنید.

داروهایی به نام آرام بخش یا خواب آور نیز ممکن است به عنوان داروهای ضد پانیک اتک تجویز شود اما دقت کنید که این داروها فقط باید تحت نظر پزشک مصرف شوند. 

یکی دیگر از اقداماتی که می تواند در تسریع روند بهبودی شما اثرگذار واقع شود، پیوستن به یک گروه حمایتی برای کاهش استرس ناشی از اختلال هراس است. به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با افرادی که مشکلات مشترک و مشابهی دارند می تواند به شما کمک کند احساس تنهایی نکنید. البته گروه‌های حمایتی معمولاً جایگزین خوبی برای روان درمانی یا مصرف دارو نیستند، اما می‌توانند نقش کمک کننده و موثری در مقابله با این موضوع داشته باشند.

مصرف برخی از مکمل ها و داروهای گیاهی نیز می تواند به آرامش بیشتر شما کمک کند:

- قرص روکشدار گیاهی نوراگل فورت

این قرص حاوی سنبل الطیب، بادرنجبویه و والرنیک اسید است که موجب کاهش اضطراب، آرامش بیشتر و هم چنین خواب بهتر در شب می شود. استفاده از این قرص در بهبود بی نظمی ضربان قلب نیز موثر است. 

- قطره گل سرخ باریج

مصرف روزانه این قطره در کاهش سطح اضطراب، بهبود علائم افسردگی، کاهش سطح کورتیزول و هم چنین آرامش بیشتر اثرگذار است. قطره گل سرخ خاصیت ضد افسردگی ملایمی داشته و به افزایش قوا در زنان و مردان نیز کمک می کند. 

- مود پلاس

این مکمل حاوی عصاره های گیاهی متعددی از جمله بابونه، بادرنجبویه، گل ساعتی، آشواگاندا و رودیولا و هم چنین ترکیباتی چون ویتامین B6، منیزیم، تیروزین، تیانین و گابا است که به کاهش علائم اضطراب، بهبود خلق و خو، تنظیم خواب و احساس آرامش کمک می کنند.

 

سخن آخر

حمله پانیک یکی از مشکلاتی است که اغلب افراد از آن به عنوان حمله عصبی یاد می کنند و ممکن است تجربه آن بسیار هراس آور باشد. وقوع مکرر این حملات می تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و موجب انزوا و محدودیت عملکرد آن ها شود. استفاده از روان درمانی و دارو درمانی تا حد زیادی به کنترل و درمان این بیماری کمک می کند. داشتن سبک زندگی سالم، برنامه غذایی منظم، پیوستن به گروه های حمایتی و هم چنین قطع مصرف سیگار و الکل از اقدامات کمکی هستند که نقش مهمی در افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا دارند.

برای تهیه و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مکمل های ضد اضطراب و ضد افسردگی می توانید با کارشناسان مجرب داروخانه آنلاین داروکده از طریق تماس تلفنی و یا مشاوره آنلاین در تماس باشید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )