آشنایی با TRX

آشنایی با TRX

TRX ورزشی است که به تجهیزات خاص و وزن بدن ورزشکار نیاز دارد. در این مقاله درباره این ورزش بیشتر بخوانید.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 آذر 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 آذر 1397

3K

eye icon

آشنایی با TRX

سیستم  TRX یا همان Total Resistance Exercises به فرمی از تمرینات قدرتی گفته می شود که با استفاده از تجهیزات خاصی که توسط Randy Hetrick سرباز پیشین نیروی دریایی آمریکا طراحی شد، انجام می شود. در TRX از تمرینات وابسته به وزن بدن جهت افزایش قدرت، تعادل، انعطاف پذیری به صورت همزمان استفاده می شود. لذا جهت انجام تمرینات TRX نیازمند یک مربی متخصص TRX، تجهیزات و همچنین وزن بدن ورزشکار می باشد.

Randy Hetrick

طرفداران TRX مدعی هستند که این نوع ورزش می تواند تحرک و پایداری را بالا برده، سطح متابولیسم را افزایش داده، حجم عضله ساخته، و قدرت بدن را افزایش دهد. آقای Hetrick معتقد است، افرادی که ورزش های یوگا و پلاتز انجام می دهند، راحت تر می توانند با TRX فعالیت کنند. البته این ورزش برای دوچرخه سواران، دونده ها و ورزشکاران استقامتی نیز بسیار مفید می باشد. از سوی دیگر برخی منتقدان معتقدند که ناپایداری نوارهای TRX می تواند سبب ایجاد آسیب دیدگی بخصوص برای افراد با سابقه ی آسیب دیدگی مفصل و یا عضلات کمر شود.

بیشتر بخوانید: چگونه قدرت بدن را با 30 دقیقه تمرین TRX افزایش دهیم

تجهیزات TRX

• یکی از مزایای TRX این است که می توانید تعداد نامحدودی تمرین ورزشی را با یک وسیله ی ساده انجام دهید.
• TRX به راحتی قابل حمل بوده و عملکرد ورزشی فوق العاده ای در مقایسه با دستگاه های بزرگ و گران ورزشی دارد.
• بدون محدودیت می توانید موقعیت بدنی خود را جهت بالا یا پایین بردن استقامت، تغییر دهید. این نوع تمرین ورزشی برای ورزشکاران، ایمن و موثر می باشد.
• در هر فضایی قابل استفاده می باشد. جمع و جور بودن و نیز سبک بودن وسیله TRX این امکان را ایجاد کرده که در هر مکان و هر زمان از آن بهره مند شوید. 

مزایای TRX

مناسب برای همه ی ورزشکاران:
مهم نیست که شما یک ورزشکار المپیک هستید و یا ورزش را به عنوان تفریح انجام می دهید. این نوع ورزش برای همه مناسب است. تنها با تغییر وضعیت بدن خود ، فشار وارده به بدن را کم و زیاد کنید. این بدان معنی است که هر شخصی می تواند این روش ورزش را اجرا کند.

چند کاره بودن:
تنها با استفاده از دو نوار متحرک، امکان فراهم سازی تمرین جامع و کامل برای تک تک عضلات بدن وجود دارد. به راحتی قابل حمل و نقل بوده و می تواند در هر مکانی نصب و راه اندازی شود.

افزایش تمرین هوازی و قدرت:
تمرین های TRX نه تنها قدرت عضلات را تقویت کرده بلکه می تواند استقامت قلبی را نیز بالا ببرد. با تغییر سرعت خود، می توانید میزان فشار وارد شده بر عضلات قلبی و ریوی را تغییر دهید.

می توانید به هر هدفی دست یابید:
به دلیل چند کاره بودن تمرین های TRX ، هر هدفی دست یافتنی می باشد. ممکن است بخواهید قدرت عضله را افزایش دهید، وزن کم کنید و یا برای مسابقه ی ماراتون خود را آماده کنید. هر هدفی که دنبال کنید، تمرین عادی TRX می تواند شما را به آن هدف برساند.

کل عضلات بدن را درگیر می کند:
ناپایداری که سیستم TRX در حین انجام تمرینات ایجاد می کند، سبب فعال کردن ناحیه مرکزی بدن می شود. با این حال، حرکات عملی، بسیاری از عضلات را همزمان به کار می گیرد.

متفاوت بودن:
گاهی اوقات باشگاه رفتن می تواند تکراری باشد و حتی تمرکز افراد را برای انجام برنامه ی تمرینی پایین بیاورد. تمرینات TRX شبیه به هیچ برنامه ی تمرینی دیگری نمی باشد. با اضافه شدن آن به تمرین شما ، می تواند میل و اشتیاق شما را دوباره زنده کند.

سوالات رایج در مورد TRX

میزان کالری مصرفی در تمرینات TRX چه مقدار می باشد؟
طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد، یک ساعت تمرین TRX می تواند بین 360 تا 530 کالری را بسته به وزن بدن بسوزاند.

تعداد دفعاتی که در طول هفته  باید انجام شود؟
به طور کلی، تمرین TRX سه بار در هفته، ایده آل می باشد که می تواند سلامتی و وضعیت جسمانی شما را بالا ببرد.

آیا TRX برای رشد عضله موثر است؟
خیر، برای ساخت حجم عضله موثر نمی باشند. برای یک فرم عضلانی، کار با وزنه بهتر از TRXمی باشد.

TRX در چه ارتفاعی باید نصب شود؟
برای بهترین کارایی، فضایی کاملا صاف را انتخاب کرده، با 2.5 متر طول و 2 متر عرض. ارتفاع نیز باید بین 2.20 تا 2.80 باشد و بتواند بیش از وزن شما را تحمل کند.

میزان وزنی که نوارهای TRX  می توانند تحمل کنند؟
این وسیله می تواند تا 635 کیلوگرم وزن را تحمل کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )