رپورتاژ- کاربرد پتاسیم در بدن چیست؟

رپورتاژ- کاربرد پتاسیم در بدن چیست؟

پتاسیم فواید زیادی برای بدن دارد و کسانی که ورزش می کنند احتیاج بیشتری به پتاسیم دارند. در این متن با پتاسیم و فواید آن آشنا شوید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 مهر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 مهر 1396

17K

eye icon

رپورتاژ- کاربرد پتاسیم در بدن چیست؟

هر سلولی دارای یک پمپ سدیم پتاسیم است که سدیم را از سلول به خارج و پتاسیم را به داخل سلول هدایت می‌ کند. این پمپ برای فعالیت‌ های ماهیچه ‌ای و عصبی اهمیت ویژه ‌ای دارد و به همین علت است که کمبود پتاسیم ابتدا بر ماهیچه‌ ها و اعصاب اثر می‌ گذارد.

فقدان پتاسیم همچنین سبب کاهش سطوح گلیکوژن ذخیره شده می شود و این امر می‌ تواند به وسیله ی کاهش سریع انرژی، ورزش را کند و سبب ضعف و خستگی شدید ماهیچه‌ ای که از اولین علایم کمبود هستند، ‌شود.
از این رو پتاسیم یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. این ماده ی معدنی موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می شود، فشار خون بالا را کنترل می کند و خطر ابتلا به سکته ی مغزی را کاهش می دهد. همچنین مصرف پتاسیم سبب کاهش عصبانیت و در نتیجه افزایش شادابی و تحرک در فرد می‌ شود.

پتاسیم به کنترل فشارخون بالا کمک می کند
بسیاری از تحقیقات نشان داده ‌اند که یک رژیم کم پتاسیم و پر سدیم نقش مهمی در ابتلا به سرطان و بیماری‌ های قلبی عروقی ایفا می‌ کند، به طوری که یک رژیم کم سدیم و پُرپتاسیم سبب پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ ها می‌ شود.
سطوح پایین پتاسیم با فشار خون بالا ارتباط دارد و در اغلب افراد، محدودیت سدیم به تنهایی سبب بهبود کنترل فشار خون نمی‌ شود و باید با دریافت بالای پتاسیم همراه باشد.

پتاسیم خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد
متخصصان علوم پزشکی در آمریکا در یک تحقیق جدید تاکید کردند که مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم خطر ابتلا به سکته ی مغزی و بیماری ‌های قلبی را کاهش می ‌دهد.
این متخصصان در آزمایشات جدید خود دریافته ‌اند که مصرف این گروه از مواد غذایی خطر بروز سکته مغزی را تا 21 درصد کاهش می ‌دهد و در پیشگیری از بروز بیماری‌ های قلبی نیز می ‌تواند موثر و مفید باشد.
تحقیقات نشان می دهند میانگین روزانه مصرف غذاهای حاوی پتاسیم در بسیاری از کشورهای جهان کمتر از مقدار توصیه شده از سوی مقامات بهداشتی است در حالی که مقدار مناسب مصرف این ریز مغذی خطر ابتلا به سکته ی مغزی و بیماری‌ های قلبی وعروقی را کاهش می‌ دهد.

علایم ظاهری کمبود پتاسیم در بدن چیست؟
علائم کمبود پتاسیم در بدن شامل خستگی، خواب آلودگی، ضعف عضلانی، یبوست، نامنظمی ضربان قلب و تأخیر در تخلیه معده هستند.

مکمل مگ فیز از جمله مکمل های غذایی است که حاوی پتاسیم و منیزیم بوده و به منظور جلوگیری و درمان گرفتگی عضلانی و تسکین درد و بالا بردن سطح انرژی استفاده می شود.

برای خرید مکمل کورال مگ فیز اینجا کلیک کنید.

این مکمل که  با طعم لیمو در قالب پودر عرضه می شود، به دلیل وجود منیزیم از نوع سیترات در ترکیبات آن، برای بیمارانی که مستعد سنگ کلیه هستند گزینه بسیار مناسبی به شمار می آید.
مقدار پتاسیم و منیزیم استفاده شده در این مکمل بر اساس نیاز روزانه بدن طراحی شده است و در نتیجه کمبود بدن به این دو عنصر را به خوبی جبران می کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )