ایزی آیرون، مکملی ویژه جهت کمک به درمان کم خونی

ایزی آیرون، مکملی ویژه جهت کمک به درمان کم خونی

در این مقاله از مجله داروکده درباره مکمل ایزی آیرون و تاثیر آن بر درمان کم خونی بخوانید.

دکتر شیدا احمدی کولایی

نویسنده: دکتر شیدا احمدی کولایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

18 تیر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 تیر 1402

1K

eye icon

ایزی آیرون، مکملی ویژه جهت کمک به درمان کم خونی

کمبود آهن و کم خونی ناشی از فقر آن به عنوان شایع ‌ترین کمبود تغذیه‌ای در جهان شناخته می‌شود. کم خونی ناشی از فقر آهن زمان رخ می‌دهد که بدن ذخایر کافی آهن جهت تولید گلبول قرمز کارآمد را نداشته باشد. این نوع کم خونی تقریبا 50 درصد از کل موارد کم خونی را به خود اختصاص داده است.

 

علت بروز کم خونی فقر آهن

از عوامل بروز کم خونی فقر آهن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

- کمبود آهن موجود در رژیم غذایی همچون داشتن رژیم گیاه‌خواری

- بیماری‌های اختلالی مرتبط با جذب آهن از جمله سلیاک و کرون

- از دست دادن آهن به واسطه خونریزی‌های شدید‌ عادت ماهیانه در بانوان به علت عواملی همچون اندومتریوز

- خونریزی دستگاه گوارش در اثر زخم های معده

- جراحی های بای پس معده

-  بارداری

 

 

 

ریسک فاکتورهای بروز کم خونی فقر آهن

کم خونی ممکن است هم در مردان و هم در زنان رخ دهد. اما برخی افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر بروز کم خونی هستند. از جمله این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

- بانوان در سن باروری

-  افراد با رژیم غذایی فقیر از آهن و افراد گیاهخوار

- نوزادان نارس و کودکان در سنین رشد

- بانوان باردار

- ورزشکاران استقامتی همچون دوندگان دو ماراتون

 

علائم کم‌خونی فقر آهن

فقر آهن موجب کاهش سطح هموگلوبین در گلبول‌های قرمز می‌شود. هموگلوبین مسئول اکسیژن رسانی به بافت‌ها است. کمبود آهن و کم خونی مرتبط با آن با کاهش اکسیژن رسانی به بافت‌ها موجب بروز علائم زیر می‌گردد:

- ضعف و خستگی بیش از حد

- کم اشتهایی به خصوص در کودکان و نوجوانان

- رنگ پریدگی

- ریزش مو

- تحریک پذیری 

- تاکی کاردی (افزایش ضربان قلب) و تنگی نفس

- سردرد و سرگیجه 

- ناخن‌های شکننده

 

برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله همه چیز درباره آهن، نوشته خانم دکتر الهه عبدالهی، متخصص فارماکولوژی مراجعه نمایید. 

 

درمان کم خونی فقر آهن

پیشگیری و درمان کمبود آهن و کم خونی وابسته به آن یک هدف عمده در برنامه‌های بهداشت عمومی به ویژه در بانوان، کودکان و افراد مبتلا به کم خونی در کشورهای کم درآمد است.

یکی از راه‌های پیشگیری از کمبود آهن و کم خونی، مصرف رژیم غذایی حاوی منابع غنی از آهن مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، سبزیجات خاکستری، لوبیا، نخود، برنج و غلات است. در افراد دچار کم خونی فقر آهن علاوه بر گنجاندن منابع سرشار از آهن در رژیم غذایی، استفاده از قرص‌های آهن در بهبود کم خونی موثر هستند. مکمل های آهن به دلیل قابلیت جذب بالا و مصرف آسان، به عنوان یکی از معمول‌ترین روش‌های درمان کم خونی فقر آهن شناخته می شوند. با این حال، قبل از شروع مصرف مکمل های حاوی آهن، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا از فرآورده آهن متناسب با نیازهای خود بهره ببرید.

 

ویژگی‌های بهترین مکمل آهن

مصرف مکمل‌های آهن در برخی افراد موجب بروز عوارض گوارشی همچون سوزش معده، حالت تهوع و استفراغ، یبوست یا اسهال و دفع مدفوع به رنگ سیاه می‌شود. گاهی این عوارض تا اندازه‌ای آزار دهنده است که موجب می‌شود تا مصرف کننده میلی به ادامه مصرف مکمل آهن نداشته باشد. پیامد این عدم تمایل،  ناتمام گذاشتن دوره درمان در افراد دچار فقر آهن و یا کم خونی مرتبط با آن است. در نتیجه تاثیر درمانی مطلوب به دست نخواهد آمد. 

 

بنابراین، در صورت بروز عوارض گوارشی پس از مصرف مکمل‌های آهن، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا راهنمایی لازم را در خصوص استفاده از مکمل‌های آهن دریافت کنید. همچنین، استفاده از نوع و دوز مناسب مکمل‌های آهن و مصرف همراه با غذا، ممکن است به کاهش عوارض گوارشی کمک کند.

اما رایج ترین چالش پیش رو در انتخاب قرص آهن، یافتن مکمل با اثربخشی مناسب و عوارض قابل تحمل است. این مکمل باید علاوه بر برآورده کردن نیازهای فرد مبتلا به کم خونی، در عین حال دارای عوارض گوارشی کمتر و جذب بالاتر نیز ‌باشد. چنین قرص آهنی کارایی بهتری در بهبود فقر آهن و کم خونی مرتبط با آن دارد.

 

انواع مکمل های آهن موجود در بازار دارویی

رایج‌ترین آهن موجود در مکمل‌های غذایی شامل سولفات آهن، فومارات آهن، گلوکونات آهن و آهن شلاته شده با آمینواسید مانند فروس بیس گلیسینات است. همچنین، آهن موجود در برخی مکمل‌های غذایی با پوشش لیپوزومیال یا سوکروزومیال و آهن پلی ساکاریدی است. 

هر یک از این انواع آهن‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایب مختلفی هستند که باید با توجه به وضعیت فرد و نیازهای آن انتخاب شوند. برای مثال، آهن سولفات بیشترین مقدار آهن را در هر میلی‌گرم داراست، اما ممکن است عوارض گوارشی بیشتری نسبت به سایر انواع داشته باشد. به همین دلیل، استفاده از هر نوع آهن موجود در مکمل‌ها، باید با راهنمایی پزشک و متخصص تغذیه صورت گیرد.

در ادامه این مقاله، قصد داریم با یکی از نام آشناترین مکمل های آهن در بازار دارویی ایران با نام ایزی آیرون آشنا شویم. ایزی آیرون نچرال ورلد، تنها مکمل حاوی فروشل در ایران است و به همین علت بسیاری از مصرف کنندگان ایزی ایرون، تجربه خوبی از مصرف این مکمل داشته اند. به همین علت لازم است ابتدا با مولکول فروشل یعنی جز اصلی سازنده کپسول ایزی آیرون آشنا شویم.

 

فروشل، تنها ملح آیرون بیس گلیسینات دارای تاییدیه ایمنی از FDA

آهن یکی از عناصر مهمی است که برای سلامتی بدن ضروری است. با این حال، آهن در شکل اولیه خود که به صورت فلزی در طبیعت وجود دارد، به طور مستقیم در بدن جذب نمی‌شود و برای جذب و استفاده بهتر آهن توسط بدن، باید به شکل شلاته شده در آمینواسیدها یا لیگاندها قرار گیرد.

شکل شلاته شده آهن به دلیل اینکه به طور مستقیم در بدن جذب می‌شود و برای بدن قابل استفاده است، بسیار مهم است. برای این منظور، لیگاندهایی مانند آمینواسیدها و کربوکسیلات‌ها برای شلاته کردن آهن استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، گلیسین یکی از آمینو اسیدهایی است که به عنوان لیگاند برای شلاته کردن آهن استفاده می‌شود. 

گلیسین یک نوع اسید آمینه از نوع ضروری مشروط است. این بدان معنا است که بدن ما می‌تواند از سایر پیش ساز های دریافتی از رژیم غذایی خود آن را بسازد، از این نظر ضرورتی بر دریافت آن از طریق منابع غذایی نمی‌باشد. با این حال، گلیسین از نظر بیوشیمیایی برای سلامتی بدن بسیار حائز اهمیت است و به عنوان یک اسید آمینه مشروط به شمار می‌رود. این به این معنی است که بدن در شرایط خاصی مانند بیماری، تغذیه نامناسب و یا فعالیت بدنی شدید، نمی‌تواند به اندازه کافی گلیسین تولید کند و در این صورت، ممکن است لازم باشد که گلیسین از طریق مکمل‌های غذایی یا خوراکی‌های حاوی گلیسین مصرف شود.

این آمینو اسید به دلیل قابلیت هایی نظیر ایجاد پیوند کووالان به دلیل داشتن گروههای فعال، ایجاد ساختار حلقه ای پس از اتصال گروه‌های فعال آن با آهن و امکان واکنش با آهن از  نقطه نظر فضایی و سطح انرژی، به عنوان کاندیدی مناسب برای شلاته کردن آهن شناخته می شود. وقتی آهن به گلیسین متصل می‌شود و به شکل شلاته در می آید، به راحتی در روده جذب می‌شود و به سرعت به بافت های هدف بدن تحویل داده می شود.

حال که با مزایای گلیسین برای شلاته کردن آهن آشنا شدیم، باید بدانیم که فروشل تنها آهن به فرم فروس بیس گلیسینات است که دارای تاییدیه GRAS (ایمن بودن) از سازمان غذا و دارو آمریکا است. GRAS از طرف FDA زمانی به یک ماده شیمیایی تخصیص می یابد که از طرف متخصصین بی ضرر تشخیص داده شده باشد و در نتیجه از سایر قوانین ملزم کننده توسط این سازمان معاف شود.

 

 فروس بیس گلیسینات تحت عنوان فروشل، به ثبت (patent) رسیده است. در واقع فروشل تنها شلاتی از فروس بیس گلیسینات است که صحت پیوند مولکولی آن جهت تشکیل پیوند بین آهن و اسید آمینه گلیسین با تکنیک هایی نظیر طیف سنجی ارزیابی شده است.

 

 

فروشل موجود در ایزی آیرون نچرال ورلد، تامین کننده 28 میلی گرم آهن المنتال (150 درصد  RDA در افراد بالای19 سال) می‌باشد. 

 

 

مزایای فروشل نسبت به سایر ملح های آهن 

زمانیکه فلزی مانند آهن با یک ماده دیگر شلاته می‌شود، خواص فیزیکی و شیمیایی آن به علت پایداری مولکول حاصل تغییر می‌کند. شلاته شدن به معنی به اشتراک گذاشتن الکترون و تشکیل یک یا چند پیوند کووالانسی بین یک فلز و ماده دیگر است. شلاته شدن آهن، موجب می‌شود آهن بدون تجزیه شدن از دستگاه گوارشی عبور کند و به محل جذب خود برسد. 

شلاته شدن آهن در فروشل توسط لیگاند گلیسین، سبب مزیت هایی در مکمل های حاوی این مولکول نظیر ایزی آیرون، شده است. در مطالب ذیل به تفصیل به آنها می‌پردازیم.

1- مولکول فروشل به دلیل وجود پیوند کووالانسی بین آهن و اسید آمینه گلیسین از از نظر یونی خنثی می‌باشد. بنابراین، فروشل در هنگام جذب با سایر مواد مغذی وارد واکنش نمی‌شود و در نتیجه اختلالی در جذب آهن و سایر مواد مغذی رخ نمی‌دهد. 

2- مولکول فروشل دارای پایداری بالایی می‌باشد. این پایداری تحت تاثیر اندازه حلقه شلات و ماهیت پیوند کووالانسی تشکیل شده بین گلیسین و آهن می‌باشد. این بدان معنی است که فروشل، در محیط اسیدی معده و هنگام عبور از روده باریک، دست نخورده و بدون تغییر باقی می‌ماند، اما در عین حال قابلیت هیدرولیز شدن پیوند بین آهن و اسید آمینه گلیسین و هضم و جذب را در سلول‌های مخاطی روده را دارد. 

3- دارا بودن وزن مولکولی زیر 1500 دالتون، شرط لازم به منظور تسهیل عبور مولکول آهن از دیواره سلولی و ورود به بافت است. مولکول فروشل به دلیل وزن مولکولی پایین (204 دالتون) به راحتی قابلیت عبور از دیواره سلولی و  ورود به بافت‌های بدن را دارد.

4- به علت پایداری بیس گلیسینات آهن و خنثی بودن آن، احتمال بروز عوارض گوارشی همچون سوزش معده، تهوع، اسهال و یبوست بسیار پایین است. از این رو، به دلیل تحمل گوارشی بسیار خوب بیمار معمولا تا زمان مقتضی درمان را ادامه می دهد

5- میزان برداشت آهن توسط پرزهای روده از قرص فروس بیس گلیسینات نسبت به سایر ملح های آهن بالاتر می‌باشد (4 برابر بیش‌تر از سولفات آهن).

 

داد‌ه های حاصل از مطالعات بالینی نشان می‌دهد که آهن بیس گلیسینات در افزایش ذخایر آهن نسبت به سایر ملح‌های آهن همچون سولفات موثرتر است. شکل زیر مقایسه بین میزان جذب آهن حاصل از دو ملح فروس بیس گلیسینات و فروس سولفات در پرزهای روده را به صورت میکروسکوپی نشان می‌دهد.

 

 

همچنین در این مطالعه، مشخص شد که رابطه معکوس معنی داری بین سطح اولیه هموگلوبین و میزان افزایش ذخایر آهن توسط فروس بیس گلیسینات وجود دارد. در واقع این بدان معنی است که جذب فروس بیس گلیسینات توسط نیاز فرد تنظیم می‌شود. این ویژگی نشان می‌دهد که که فروس بیس گلیسینات به عنوان یک مکمل کمک درمانی برای درمان کمبود آهن و کم خونی وابسته به آن، به صورت طولانی مدت، حتی پس از نرمال شدن سطح هموگلوبین ایمن است.

در یک مطالعه بالینی دیگر که بر روی 150 زن باردار مبتلا به کم خونی انجام شد، مشخص گردید که مکمل درمانی آهن با ملح فروس فومارات و شلات فروس آمینو اسید، در بهبود ذخایر آهن و سایر فاکتورهای آزمایشگاهی مرتبط با کم خونی موثر است. با این وجود، تاثیر شلات فروس آمینو اسید در مقایسه با فروس فومارات در بهبود فاکتورهای مرتبط با کم خونی سریع تر از فوس فومارات بود. افزون بر این، عوارض گوارشی در گروه دریافت کننده فروس آمینو اسید مانند آیرون بیس گلیسینات، کمتر از گروه دریافت کننده فروس فومارات بود.

 

خلاصه:

تولید مولکول فروس بیس گلیسینات، شامل مراحل پیچیده ای می باشد که تحقق آن به راحتی امکان پذیر نمی باشد. فروشل تنها مولکول فروس بیس گلیسیناتی است که روش تولید آن و ارزیابی صحت ایجاد باند کووالان در آن (که خواص شیمیایی و فیزیکی فروس بیس گلیسینات مشروط به ایجاد آن است)، به ثبت رسیده است.

 

آشنایی با ایزی آیرون نچرال ورلد

حال که با مولکول فروشل به عنوان جز اصلی کپسول ایزی آیرون نچرال ورلد آشنا شده ایم، به معرفی جامع این مکمل خوش نام شرکت دارویی لیوار می پردازیم.

مکمل ایزی آیرون نچرال ورلد تحت لیسانس شرکت ناسکو آمریکا در شرکت تولیدی دارویی لیوار بسته بندی می گردد. ایزی آیرون لیوار با حضوری 16 ساله در بازار دارویی کشور، به یکی از نخستین گزینه های پیش روی پزشکان و متخصصین تغذیه برای کمک به بهبود کم خونی ناشی از فقرآهن افراد مبدل شده است. علاوه بر این، مصرف کنندگان این محصول نیز به دلیل فرمولاسیون جامع، عوارض گوارشی کم و سرعت اثرگذاری، به استفاده از قرص ایزی آیرون راغب هستند.

 

 

برای مشاهده و خرید ایزی آیرون نچرال ورلد، اینجا کلیک کنید.

فرمولاسیون قرص easy iron به گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر آهن شلاته (فروشل)، حاوی 400 میکروگرم اسیدفولیک، 8 میکروگرم ویتامین B12 و 60 میلی گرم ویتامین C نیز ‌باشد. هر یک از این اجزا در کمک به بهبود کم خونی، دارای اثرات شناخته ای هستند. به عنوان مثال:

اسید فولیک

اسید فولیک در ساخت گلبول قرمز طبیعی و پیشگیری از نقص لوله عصبی در جنین (NTD) در دوران بارداری و کمک به بهبود کم خونی در افراد مبتلا به تالاسمی مینور موثر است. 

بیشتر مطالعات نشان داده‌اند که مصرف اسید فولیک در دوران بارداری می‌تواند باعث کاهش بیش از 70 درصدی خطر بروز نقص لوله عصبی در جنین شود. به همین دلیل، مصرف اسید فولیک به عنوان یکی از توصیه‌های مهم برای زنانی است که قصد بارداری دارند یا در حال بارداری هستند.

ویتامین B12

ویتامین B12 علاوه بر نقش در حفظ سلامت سیستم عصبی، در کمک به ساخت گلبول قرمز نیز موثر است. 

کمبود اسید فولیک و ویتامین B12 یا هر دو منجر به کم خونی مگالوبلاستیک یا ماکروسیتیک می‌شود.

ویتامین C

ویتامینC  با کمک به افزایش جذب آهن و  بهبود حلالیت آهن در دئودنوم روده موجب بهبود ذخایر آهن می‌گردد.

 

مصرف ایزی آیرون نچرال ورد در دوران بارداری

میزان آهن مورد نیاز در دوران بارداری در افراد بالای 19 سال، 27 میلی گرم است. ایزی آیرون با تامین 28 میلی گرم آهن المنتال در دریافت میزان مورد نیاز آهن و پیشگیری از کم خونی در دوران بارداری کمک کننده است. افزون بر این کپسول ایزی آیرون نچرال ورلد حاوی اسید فولیک نیز می‌باشد که موجب پیشگیری از نقص لوله عصبی در جنین می‌شود. به همین خاطر، بسیاری از پزشکان تمایل دارند تا قرص آهن ایزی آیرون را برای بیماران خود نسخه کنند. با توجه به اینکه ایزی آیرون نچرال ورلد، دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را به یک محصول ویژه مبدل کرده است، توصیه می شود طبق نظر پزشک عمل کنید و آن را با سایر محصولات آهن جایگزین نکنید.

 

 

خرید قرص ایزی ایرون

به منظور خرید آسان و اینترنتی کپسول ایزی آیرون نچرال ورلد می‌توانید به داروخانه آنلاین داروکده مراجعه نمایید. داروخانه آنلاین داروکده اولین داروخانه آنلاین دارای مجوز فروش محصولات سلامت محور غیر دارویی از دانشگاه علوم پزشکی ایران است. از این رو شما می‌توانید با آرامش خاطر ایزی آیرون نچرال ورلد را از داروخانه اینترنتی داروکده تهیه نمایید.

 

قیمت ایزی آیرون

قیمت ایزی آیرون، در داروخانه آنلاین داروکده بر اساس قیمت مصوب رسمی و مورد تایید سازمان غذا و دارو می باشد. داروکده به عنوان یک عرضه کننده معتبر به شما اطمینان می‌دهد که با کیفیت ترین مکمل‌ها را با مناسب‌ترین قیمت، در اسرع وقت به شما مصرف کننده محترم برساند.

 

جمع بندی:

مکمل ایزی آیرون نچرال ورلد با دارا بودن آهن به فرم فروس بیس گلیسینات به صورت ثبت شده تحت عنوان فروشل، دارای ویژگی های منحصر به فردی است. فروشل تنها مولکول فروس بیس گلیسیناتی است که روش تولید آن و ارزیابی صحت ایجاد باند کووالان در آن به ثبت رسیده است. همچنین دارای تاییدیه GRAS (ایمن بودن) از سازمان غذا و دارو آمریکا است.

ایزی آیرون به دلیل اینکه حاوی آهن به شکل فروس بیس گلیسینات است، دارای جذب و زیر دسترسی بالا است. در عین حال میزان عوارض گوارشی به دنبال مصرف آن نیز به دلیل تشکیل پیوند شلاته آهن با اسید آمینه گلیسین به حداقل میزان ممکن رسیده است. 

تاثیر کپسول ایزی آیرون نچرال ورلد در بهبود سریع ذخایر آهن و فاکتورهای آزمایشگاهی مرتبط به آهن سریعتر از سایر املاح آهن است. از این رو استفاده از آن به عنوان قرص آهن در بهبود کمبود ذخایر آهن و کم خونی وابسته به آن، توصیه می‌گردد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )