اثربخشی نانو کورکومین خوراکی در بیماران مبتلا به ویروس کرونا خفیف تا متوسط

اثربخشی نانو کورکومین خوراکی در بیماران مبتلا به ویروس کرونا خفیف تا متوسط

در این مطلب از مجله داروکده با مکملی که می تواند به بهبود شرایط بیماران میتلا به کرونا کمک کند، آشنا شوید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

04 بهمن 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

04 بهمن 1399

4K

eye icon

اثربخشی نانو کورکومین خوراکی در بیماران مبتلا به ویروس کرونا خفیف تا متوسط

بیماری ذات الریه ناشی از ویروس کرونا (COVID-19) منجر به اولین همه گیری قرن 21 و تبدیل به یک نگرانی بین المللی شد. علت مرگ و میر ناشی از COVID-19، بیشتر به دلیل سندرم طوفان سیتوکین است.

در حقیقت، سطوح بالای سیتوکین ها از جمله IL-2 ،IL-7، اینترفرون- γ، پروتئین التهابی ماکروفاژ MIP) 1-α) و فاکتور نکروز تومور TNF) -α) سبب ایجاد عوارض برگشت ناپذیری در افراد مبتلا به کوید-19 می شود. التهاب ناشی از عفونت ویروسی به عنوان علت اصلی سندرم زجر تنفسی حاد، در این بیماری شناخته می شود.
کورکومین یکی از مشتقات زردچوبه (Curcuma longa) با بسیاری از خواص درمانی است. شواهد مختلفی از اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی کورکومین در شرایط in vitro و in vivo حمایت می کند.

اثرات مهاری قوی این ماده بر فاکتور التهابی NF-κB و چندین سیتوکین های التهاب زا تایید شده است. علاوه بر این، کورکومین با مهار ورود ویروس ها، تکثیر و تعدیل مسیرهای مختلف پیام رسانی سلولی می تواند در درمان کرونا کمک کننده باشد. به علاوه، اثرات ضد التهابی و تعدیل کنندگی سیستم ایمنی کورکومین شناخته شده است. خواص ضد فیبروتیک و محافظت از ریه این ماده روی بافت ریه، آن را به عنوان انتخابی امیدوار کننده برای درمان COVID-19 تبدیل می کند. با این حال، کورکورمین حلالیت بسیار کمی در آب دارد و فراهمی زیستی پایین آن است. استفاده از کورکومین به شکل میسل و لیپوزوم باعث بهبود فراهمی زیستی و نیمه عمر آن می شود. 

در مطالعه ای، اثرات فرمولاسیون خوراکی نانو کورکومین بر بیماران مبتلا به COVID-19 خفیف تا متوسط، که در بیمارستان بستری شدند، مورد بررسی قرار گرفت. چهل و یک بیمار شامل: گروه معیار (21 نفر) که به آنها دو بار در روز، دو سافت ژل سیناکورکومین به مدت 2 هفته داده شد و گروه شاهد (20 نفر) وارد مطالعه شدند.  
علائم و اطلاعات آزمایشگاهی بیماران مورد بررسی قرار گرفت؛ اکثر علائم از جمله تب و لرز، تنفس تند، میالژی و سرفه در گروهی که کورکومین مصرف می کردند به طور قابل توجهی سریع تر نسبت به گروه کنترل برطرف شد. علاوه بر این، میزان اشباع اکسیژن خون شریانی در گروه درمان به طور قابل توجهی بالاتر و مدت زمان استفاده از اکسیژن و بستری شدن آنها به طور معنی داری کوتاهتر بود.

قابل ذکر است که هیچ بیماری در گروه درمانی که کورکومین مصرف می کردند دچار وخامت عفونت در طی دوره مطالعه نشد، اما در 40% از گروه کنترل عفونت وخامت یافت. در طول مطالعه، هیچ واکنش جانبی قابل توجهی با کورکومین گزارش نشد.

برای مشاهده و خرید مکمل سینا کورکومین اینجا کلیک کنید.

با توجه به نتایج این مطالعه، سافت ژل نانو کورکومین با دوز 80 میلی گرم دو بار در روز می تواند به طور قابل توجهی علائم ناشی از COVID-19 را کم کند، اکسیژن رسانی را بهبود بخشد و زمان بستری را کاهش دهد. از این پژوهش نتیجه گرفته می شود که فرمولاسیون نانو کورکومین خوراکی می تواند به طور قابل توجهی باعث بهبود زمان بهبودی در بیماران COVID-19 شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )