همه چیز درباره فولیک اسید

همه چیز درباره فولیک اسید

اسید فولیک یک ابر قهرمان دوران بارداری است. مصرف صحیح اسید فولیک قبل و در دوران بارداری می تواند به پیشگیری از نقائص هنگام تولد در مغز کودک کمک کند. دکتر شهیدی در این ویدیو شما را با اسید فولیک آشنا خواهد کرد .

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 مرداد 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 مرداد 1396

4K

eye icon

همه چیز درباره فولیک اسید

@$@781_1.mp4#450#253#VIDEO@$@

 

فولات که در گذشته فولاسین نامیده می شد در واقع همان فولیک اسید است . تفاوت آنها در این است که نوع طبیعی که در مواد غذایی یافت می شود فولات نام دارد و نوعی از آن که توسط کارخانجات داروسازی به صورت دارو تولید می شود فولیک اسید نامیده می شود و هر دو این اسامی اثرات یکسانی در بدن دارند . 
فولیک اسید نوعی از ویتامین B9 است که به طور طبیعی در انواع غذاها یافت می شود. این ویتامین باعث ساخت سلول های جدید و رشد سلول ها می شود به همین دلیل برای کودکان بسیار مفید است و مصرف آن در دوران بارداری توصیه اکید می شود.

اهمیت مصرف فولیک اسید
اسید فولیک یک ابر قهرمان دوران بارداری است. 400 میکروگرم اسید فولیک قبل و در دوران بارداری می تواند به پیشگیری از نقائص هنگام تولد در مغز کودک کمک کند. نقص تولد در 3-4 هفته اول بارداری رخ میدهد. بنابراین خوردن اسید فولیک قبل از بارداری توصیه میگردد .
زنان باردار فولیک اسید را در طول روز مصرف کنند تا جنین آنها از انواع بیماریهای لوله عصبی همچون ستون فقرات شکاف‌دار یا عیوب مادرزادی کاسه سر در امان باشد. این بیماری های بسیار شدید و خطرناک در 28 روز نخست بارداری شکل می گیرند. با مصرف به اندازه فولیک اسید در این دوران میتوانید به آینده فرزند خود کمک شایانی کنید تا مغز و ستون فقرات او رشد کاملی داشته باشند. اگر قصد باردار شدن دارید بسیار مهم است مصرف این مکمل را پیش از بسته شدن نطفه آغاز کنید تا میزان آن در خون شما تنظیم شود. اگر از سه ماه پیش از بارداری مصرف فولیک اسید را آغاز کنید، تا 72 درصد از احتمال ابتلای کودکان به بیماری های مغز و ستون فقرات می توانید بکاهید.
البته اگر فولیک اسید نخورید به این معنی نیست که کودک شما ناقص می شود. اما اگر آن را مصرف کنید مطمئن تر خواهید بود و کودک سالم تری خواهید داشت. 

سایر مشکلات عدم صرف اسید فولیک
مصرف فولیک اسید در دوران بارداری نه فقط از بروز نقایص جدی لولهی عصبی در نوزاد پیشگیری می‌کند، بلکه از نوزاد در برابر سایر مشکلاتی نظیرکاهش وزن نوزاد در هنگام تولد ، ضعف رشد جنین در رحم ، لب شکری شدن نوزاد ، زایمان زودرس و سقط جنین محافظت می‌کند .

منابع طبیعی فولات :
سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج ، بروکلی و کاهو ، نخود ، لوبیا و عدس ، میوه هایی مانند لیمو ، موز و ملون ، محصولات غذایی غنی شده با فولیک اسید مثل برخی از نان ها ، آبمیوه ها و غلات صبحانه ، برنج قهوه ای و مارچوبه منابع طبیعی فولیک اسید می باشند .

مقدار لازم فولیک اسید چقدر است ؟
متخصصین توصیه می کنند زنانی که اقدام به بارداری می کنند باید روزانه 400 تا 600 میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند و حداقل تا پایان 12 هفته اول بارداری ، روزانه این مقدار فولیک اسید را مصرف کنند  .
 زنانی که مبتلا به صرع هستند ، زنان دیابتی ، زنانی که در بارداری های قبلی خود نوزاد دچار نقص عصبی به دنیا آورده اند ، کسانی که در سابقه خانوادگی این مشکل را دارند و در برخی از بیماری ها ، قبل از بارداری و در حین بارداری باید مقدار بیشتری اسید فولیک مصرف کنند . این افراد باید برای تعیین دوز دقیق اسید فولیک به پزشک مراجعه کنند .
 کودکان 4 تا 9 ساله باید روزانه 200 میکروگرم و نوجوانان 9 تا 13 سال روزانه 300 میکروگرم فولیک اسید و یا فولات مصرف کنند .
 این میزان در افراد بالای 14 سال به 400 میکروگرم روزانه افزایش پیدا می کند . زنان شیرده نیز باید روزانه حداقل 500 میکروگرم فولیک اسید استفاده کنند .

عوارض مصرف بیش از اندازه فولیک اسید چیست ؟
فولیک اسید نیز همانند سایر مکمل ها باید به اندازه مصرف گردد و مصرف بیش از حد مجاز فولیک اسید فرد را دچار عوارض جانبی می کند . البته این عوارض به ندرت پیش می آید زیرا مصرف فولیک اسید تا اندازه ای ایمن است . اما مصرف بیش از اندازه آن باعث تهوع ، نفخ و بی خوابی می شود . 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )