دم اسب، سرخس محبوب

دم اسب، سرخس محبوب

با مطالعه این مقاله با خواص گیاه دم اسب آشنا شوید.

مهشاد بختیاری

نویسنده: مهشاد بختیاری

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

31 خرداد 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

31 خرداد 1399

3K

eye icon

دم اسب، سرخس محبوب

"دم اسب" سرخس چند ساله محبوبی است که از زمان امپراطوری یونان و روم به عنوان داروی گیاهی مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه دارای ساقه بلند، سبز و متراکم است که از بهار تا پاییز در شمال اروپا، آمریکا و سایر مناطق مرطوب با آب و هوای معتدل رشد می کند.

دم اسب به دلیل وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی و سیلیس برای بهبود سلامت پوست و مو، سلامت استخوان، عفونت ادراری، بهبود زخم و سنگ کلیه مورد استفاده بوده است.
آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه کرده تا از آسیب سلول جلوگیری کند. سیلیس ترکیبی از سیلیکون و اکسیژن است که برای سلامت پوست، مو، ناخن و استخوان ضروری است.

نقش دم اسب چیست؟
از سلامت استخوان پشتیبانی می کند.

سلول های استخوانی به نام استئوبلاست ها و استئوکلاست ها از طریق متابولیسم به طور مداوم استخوان را ترمیم می کنند تا از عدم تعادل که می تواند باعث شکنندگی استخوان ها شود جلوگیری کند. استئوبلاست ها سنتز استخوان را کنترل کرده و استئوکلاست ها در تجزیه ماده زمینه ای استخوان در هنگام استخوان سازی نقش دارند.
دم اسب استئوکلاست ها را مهار کرده و استئوبلاست ها را تحریک می کند و از این جهت در بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان مفید است.
25% وزن خشک دم اسب از سیلیس است و اثر ترمیم کنندگی دم اسب به دلیل محتوای بالای سیلیس آن است. هیچ گیاه دیگری دارای این غلظت از سیلیس نمی باشد.
این ماده معدنی با تقویت سنتز کلاژن و بهبود جذب و استفاده از کلسیم می تواند ساخت، چگالی و قوام بافت استخوان و غضروف را بهبود ببخشد.

به عنوان یک ادرار آور طبیعی عمل می کند
این سرخس به علت وجود ترکیبات شیمیایی باعث افزایش دفع ادرار می شود و مانند دیورتیک ها با اثربخشی بر کلیه، مقدار آب و نمک آزاد شده در ادرار را افزایش می دهد.
در یک مطالعه روی 36 مرد سالم، مشخص شد که مصرف دوز روزانه 900 میلی گرم عصاره دم اسب به شکل مکمل دارای اثر دیورتیک قوی تری نسبت به یک داروی مدر است.

بهبود زخم و سلامت ناخن را ارتقا می بخشد
یک مطالعه روی 108 زن نشان داد که استفاده از پماد حاوی 3 % عصاره دم اسب باعث بهبود زخم و کمک به تسکین درد پس از زایمان می شود. این مطالعه همچنان مشخص کرد که قرمزی زخم، تورم و ترشحات به طور قابل توجهی بهبود یافته است که این اثرات مثبت به علت وجود سیلیس در این گیاه است.
علاوه بر این عصاره دم اسب برای درمان پسوریازیس ناخن (یک بیماری پوستی که باعث ناهنجاری های ناخن می شود) مورد استفاده قرار می گیرد.

رشد مو را تقویت می کند
به دلیل وجود سیلیس و آنتی اکسیدان، عصاره دم اسب برای مو مفید است. رادیکال های آزاد می توانند باعث آسیب به فولیکول مو شوند و دم اسب منبع آنتی اکسیدان های طبیعی و فیتوشیمیایی می باشد که به کاهش التهاب میکروبی و پیری فیبرهای مو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند.
میزان بالای سیلیس در الیاف مو باعث کاهش سرعت ریزش مو، افزایش درخشندگی مو، بهبود رشد مو، افزایش گردش خون سر و کاهش شوره می شود.
تحقیقات نشان داده اند که مصرف مکمل های حاوی دم اسب در 3 ماه در خانم هایی که تار مویشان نازک شده بود سبب افزایش رشد و استحکام مو شد.

سایر فواید گیاه دم اسب:
فعالیت ضد التهابی: عصاره دم اسب ممکن است لنفوسیت ها ،نوع اصلی سلول های دفاعی درگیر در بیماری های التهابی  خود ایمنی را مهار کند.
فعالیت ضد میکروبی: به نظر می رسد که عصاره دم اسب فعالیتی قوی علیه باکتری ها و قارچ ها از جمله استافیلوکوکوس اورئوس، اشرشیاکلی، آسپرژیلوس نیجر و کاندیدا آلبیکنس دارد.
فعالیت آنتی اکسیدانی: عصاره دم اسب سرشار از ترکیبات فنولیک، گروهی قوی از آنتی اکسیدان های قدرتمند است که آسیب اکسیداتیو غشای سلولی را مهار می کند.
اثر ضد دیابتی: عصاره دم اسب می تواند باعث کاهش قند خون و بازسازی بافت آسیب دیده لوزالمعده شود.

برای مطالعه بیشتر: گیاه انیسون(بادیان رومی)با نام علمی Pimpinella anisum L

عوارض جانبی
مانند اکثر مکمل های گیاهی، دم اسب نیز توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده است و خانم ها در دوره بارداری و شیردهی باید از مصرف آن اجتناب نمایند.
استفاده همزمان گیاه دارویی دم اسب با داروهای ضد ویروسی برای درمان HIV باعث ایجاد تداخل خواهد شد.
علاوه بر این گیاه دم اسب حاوی نیکوتین بوده، بنابر این کسانی که به نیکوتین حساسیت دارند و در دوره ترک سیگار هستند باید از مصرف آن خودداری کنند.
دم اسب دارای فعالیت تیامینازی است که باعث تجزیه تیامین یا ویتامین ب1 شود، بنابر این مصرف طولانی مدت دم اسب در افرادی که سطح تیامین پایینی دارند (مانند افرادی که دارای اختلال سوء مصرف الکل هستند) می تواند منجر به کمبود ویتامین ب1 شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )