ال تئانین، ترکیبی موثر برای دستیابی به آرامش، سلامت و موفقیت

ال تئانین، ترکیبی موثر برای دستیابی به آرامش، سلامت و موفقیت

ال تئانین یا ال تیانین چیست و چه کاربردی دارد؟ با مطالعه این مقاله از مجله داروکده درباره ال تئانین بیشتر بدانید.

سید مصطفی جلالی

نویسنده: سید مصطفی جلالی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 خرداد 1401

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 خرداد 1401

13K

eye icon

ال تئانین، ترکیبی موثر برای دستیابی به آرامش، سلامت و موفقیت

ال تئانین یا ال تیانین چیست و چه کاربردی دارد؟ L-theanine که به آن گاما گلوتامیل اتیل آمید نیز گفته می‌شود، یک اسید آمینه منحصر به فرد و غیر پروتئینی است که در بدن تولید نمی شود. ال تئانین 1 تا 2 درصد وزن خشک کل برگ و تقریبا نیمی از کل اسیدهای آمینه آزاد چای را تشکیل می دهد. چای سبز، چای سیاه و انواع خاصی از قارچ ها به طور طبیعی حاوی ال تئانین هستند. این اسید آمینه می تواند، بر سطوح برخی از مواد شیمیایی در مغز مانند سروتونین، دوپامین و کورتیزول، اثر بگذارد. تغییر در تعادل این مواد شیمیایی می تواند خلق و خو، خواب و سطح استرس فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

تحقیقات نشان داده است مصرف حداقل 50 میلی گرم از ال تئانین، می تواند فعالیت مغز، هوشیاری، عملکرد شناختی و امواج آلفا در مغز را افزایش دهد. افزایش این امواج موجب آرامش، هوشیاری و تمرکز عمیق می شود، بدون این که منجر به خواب آلودگی گردد. همچنین، استفاده روزانه از این اسید آمینه در دوزهای 200 تا 400 میلی گرم می تواند بر اختلالات اضطرابی و روانپزشکی تاثیر بگذارد.
اگرچه بدن انسان ال تئانین را تولید نمی‌کند و این آمینو اسید برای انسان ضروری نیست، اما برای بهره گیری از اثرات مفید آن، می‌توان از منابع غذایی و مکمل های حاوی این ترکیب ارزشمند، استفاده نمود. از آن جایی که دوزهای بکار رفته در مطالعات و تحقیقات، نسبت به ال تئانین موجود در چای، به مراتب بیشتر است، استفاده از مکمل‌های دارای مجوز سازمان غذا و دارو که با استانداردهای فارماکوپه‌ای مطابقت دارند، منطقی به نظر می رسد. در ادامه به برخی از کاربردهای ترکیب طبیعی ال تئانین اشاره می شود.

تسکین اضطراب و استرس
L-theanine، با کاهش سطوح مواد شیمیایی تحریک کننده و ترشح انتقال دهنده های عصبی مانند گابا که احساس آرامش را تقویت می کنند، اثرات خود را اعمال می کند. همچنین این اسید آمینه، سطوح مواد شیمیایی مرتبط با استرس و اضطراب را کاهش می دهد و از سلول های مغز در برابر استرس و آسیب های ناشی از افزایش سن، محافظت می کند.

بهبود توجه و تمرکز
تحقیقات نشان می دهد که ال تئانین می تواند توجه و زمان واکنش را در افرادی که مستعد اضطراب هستند، افزایش دهد و به افزایش دقت کمک کند. مطالعه ای دیگر نشان داده که مصرف این اسید آمینه، تعداد خطاهای ایجاد شده در تست توجه را کاهش می دهد.
همچنین مطالعات نشان می دهد که مصرف ال تئانین به همراه کافئین، اثر بهتری بر افزایش تمرکز و توجه داشته است و به القای احساس هوشیاری بیشتر و خستگی کمتر منجر می شود. کافئین به‌عنوان یک افزاینده ی انرژی، اثرات ذهنی و فیزیکی فوری دارد، اما اگر در دوزهای بالا مصرف شود، عوارض جانبی نظیر تحریک پذیری، اضطراب، عصبانیت و بی قراری ایجاد می کند. از سوی دیگر، L-theanine با بروز آثار آرام بخشی که با خواب آلودگی همراه نیست، اثرات سوء مصرف مقادیر بالای کافئین را متعادل می کند. بنابراین، ال تئانین در حالی که در تعدیل پاسخ های تحریکی نقش دارد، اختلالی در انرژی زایی کافئین وارد نمی کند. از دیگر مزایای قابل توجه این هم افزایی، می توان به تقویت مهارت های شناختی مانند دامنه توجه، پردازش سریعتر اطلاعات بصری و افزایش دقت نیز اشاره کرد.

بهبود خواب
ال تئانین با توانایی خود در افزایش آرامش و کاهش استرس، می تواند به روش های مختلفی به کیفیت خواب کمک کند. مصرف این ضد اضطراب طبیعی، می تواند منجر به بهبود خواب شود. برخی مطالعات نشان می دهد که ال تئانین می تواند به بهبود کیفیت خواب در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) نیز کمک کند. پژوهش بر روی اثرات مصرف ال تئانین بر روی خواب پسران 8 تا 12 ساله مبتلا به ADHD، نشان داده است که این مکمل به طور ایمن و موثری به ارتقای کیفیت خواب آن ها کمک می کند و این امکان را فراهم می کند تا راحت تر به خواب روند. برخی منابع برای اثر بخشی بهتر ال-تئانین در خواب، استفاده از مکمل هایی که علاوه بر این اسید آمینه، ملاتونین داشته باشند را پیشنهاد نموده اند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
برخی تحقیقات نشان می دهد که L-theanine ممکن است، عملکرد سیستم ایمنی بدن را نیز بهبود بخشد. در چند مطالعه نشان داده شده ال تئانین می تواند عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد و در پیشگیری از آنفولانزا موثر باشد و به بهبود التهاب در روده نیز کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید و گسترش این یافته ها مورد نیاز است.

حمایت از سلامت قلب و عروق 
همانطور که مستحضرید، مصرف چای سبز که آن را به عنوان منبعی برای ال تئانین می شناسیم، می تواند به کاهش التهاب و حمایت از سلامت قلب کمک کند. البته در چای سبز، علاوه بر این اسید آمینه، ترکیبات پلی فنولی نظیر EGCG حضور دارند که مسئول بسیاری از خواص مفید گیاه می باشند. با این وجود شواهدی از اثرات مفید ال تیانین در جلوگیری از افزایش فشار خون در پاسخ به وقایع استرس زا و حفظ سلامت قلبی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره چای سبز

علاوه بر آنچه گفته شد، ترکیب طبیعی ال تئانین ممکن است در موارد زیر کاربرد داشته باشد.
- افسردگی و سایر اختلالات مربوط به خلق و خوی
- کاهش شناخت، زوال عقل و بیماری آلزایمر
- فشار خون بالا و سایر مشکلات قلبی عروقی
- اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
- کاهش وزن
- بهبود اثرات داروهای مورد استفاده در درمان سرطان
- محافظت از سلول های مغز و کاهش آسیب های ناشی از سکته مغزی

احتیاط مصرف
علیرغم اثرات مفید این اسید آمینه، ممکن است استفاده از مکمل های حاوی آن برای همه ی افراد ایمن نباشد. به عنوان مثال خانم های باردار و شیرده باید از مصرف مکمل های L-theanine اجتناب کنند. همچنین مصرف همزمان مکمل های ال-تئانین و داروهای شیمی درمانی، باید تحت نظارت پزشک صورت گیرد.

عوارض جانبی
تاکنون عارضه ی جانبی خاصی در استفاده از مقادیر استاندارد این ترکیب طبیعی، گزارش نشده است.

تداخلات دارویی
- به نظر می رسد تئانین فشار خون را کاهش می دهد. از این رو، مصرف L-theanine همراه با داروهای ضدپرفشاری خون (مانند انالاپریل، لوزارتان، والسارتان و دیلتیازم)، ممکن است باعث افت فشار خون شود. 
- L-theanine ممکن است اثر داروهای محرک سیستم عصبی (مانند دی اتیل پروپیون، اپی نفرین، فنترمین، سودوافدرین) را کاهش دهد.
- L-theanine می تواند اثرات تحریک کننده کافئین و برخی گیاهان مانند قهوه، چای، عصاره چای سبز، گوارانا، کولا و سایر نوشابه های کافئین دار و نوشیدنی های انرژی زا را کاهش دهد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )