کواترید مکملی برای خانم های باردار، شیرده و خانم های که قصد بارداری دارند

کواترید مکملی برای خانم های باردار، شیرده و خانم های که قصد بارداری دارند

در این مطلب با مکمل کواترید آشنا شوید. این مکمل برای خانم های باردار، شیرده و خانم های که قصد بارداری دارند، مفید می باشد.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

15 آذر 1400

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

15 آذر 1400

4K

eye icon

کواترید مکملی برای خانم های باردار، شیرده و خانم های که قصد بارداری دارند

مکمل کواترید چیست؟ چرا کواترید را خانم های باردار، شیرده و خانم های که قصد بارداری دارند، بایستی مصرف کنند؟ مزیت این مکمل اسید فولیک به سایر مکمل ها چیست؟ 
نیاز به اسید فولیک و ید در دوران بارداری و شیردهی افزایش پیدا می کند. اسید فولیک در ساخت گلبول های قرمز، بهبود باروری، جلوگیری تولد نوزادان مبتلا به نقص لوله عصبی و بهبود عملکرد سیستم عصبی موثر است. 

ماده معدنی ید نیز در سلامت غده تیروئید اهمیت فراوانی دارد که به نوبه خود به بهبود باروری و سلامت خانم های باردار کمک می کند. همچنین، فولات و ید در رشد و سلامت نوزادان نیز بسیار مهم هستند، به نحوی که کمبود هر کدام باعث ایجاد عوارض جبران ناپذیری در نوزادان و کودکان خواهد شد. بعلاوه، وجود این 2 ریزمغذی در شیر مادر به دریافت مادر بستگی دارد، بنابراین دریافت ناکافی توسط خانم شیرده ممکن است باعث ایجاد علائم کمبود این ریزمغذی ها در نوزادان شود. 
با توجه به اهمیت این ریز مغذی ها، مصرف مکمل کواترید در دوران بارداری، شیر دهی و آمادگی برای باروری در خانم ها ضروری است.

معرفی اجزاء مکمل و اهمیت آنها
مکمل کواترید حاوی ماده کواترفولیک (Quatrefolic) بوده که معادل 600 میکروگرم فولات فعال و 150 میکروگرم ید است. 

- فولات (کواترفولیک): 
فولات یکی از ویتامین های محلول در آب می باشد. این ویتامین نقش مهمی در ساخت اسیدهای نوکلئیک و متابولیسم اسید آمینه دارد. خانم ها، روزانه به 400 میکروگرم فولات نیاز دارند. ولی در دوران بارداری نیاز به فولات افزایش می یابد. میزان روزانه نیاز به این ویتامین در زنان باردار 600 میکروگرم و در زنان شیرده 500 میکروگرم می باشد.
کمبود فولات در زنان خطر به دنیا آوردن نوزادان با نقایص لوله عصبی از جمله بد شکلی ستون فقرات (اسپینا بیفیدا)، جمجمه و مغز (آنانسفالی) و کودک مبتلا به اوتیسم را بالا می برد. همچنین با کمبود وزن نوزاد هنگام تولد، زایمان زودرس و تاخیر در رشد جنین ارتباط دارد. ولی دریافت اسید فولیک خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد و خطر نقص مادرزادی قلب، ناهنجاری های دستگاه ادراری، شکاف کام، نقص اندام ها و هیدروسفالی را به حداقل می رساند.

کواترید حاوی 1200 میکرو گرم نمک گلوکزامین 5- متیل تتراهیدروفولات(کواترفولیک) بوده که معادل 600 میکروگرم فولات فعال می باشد.
 اسید فولیک و فولات واژه هایی هستند که بجای هم استفاده می شوند. هر دو واژه به ویتامین محلول در آب B9 دلالت می کنند، اما اگر بخواهیم بر واژگان سخت گیر باشیم، فولات و اسید فولیک با یکدیگر تفاوت دارند. فولات، فرمی از ویتامین B9 است که به طور طبیعی در غذاها وجود دارد اما اسید فولیک فرم مونوگلوتامات کاملاً اکسید شده این ویتامین است که بیشتر در مکمل ها مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مکمل ها نیز حاوی فرم فعال فولات( 5- متیل تترا هیدرو فولات) هستند که به صورت ملح کلسیم یا گلوکزآمین می باشد.
کواترید حاوی نمک گلوکزامین 5- متیل تتراهیدروفولات است و از نظر ساختاری مشابه شکل احیا شده و فعال اسید فولیک است. این فرم از فولات نسل چهارم فولات است که چند مزیت مهم نسبت به نمک کلسیم 5-متیل تتراهیدروفولات و اسید فولیک دارد.
نمک گلوکز آمین پایداری بیشتری دارد. در آب محلول تر است و در نتیجه زیست دسترسی و جذب بالاتری نسبت به سایر فرم های فولات دارد.

برای مطالعه بیشتر: همه چیز درباره فولیک اسید (ویتامین B9)

- ید:
ید یک عنصر کمیاب است. این ماده معدنی یکی از اجزای اساسی هورمون های تیروئیدی تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) می باشد که بسیاری از فعالیت های بیوشیمیایی مانند ساخت پروتئین و فعالیت آنزیمی را تنظیم می کند و در فرایندهای سوخت و سازی بدن نقش تعیین کننده دارد. ید همچنین برای رشد استخوان ها و سیستم عصبی مرکزی در جنین و نوزادان مورد نیاز است.
رشد غده تیروئید جنین در اوایل بارداری کاملا به مصرف ید مادر وابسته است. همچنین پس از تولد نیز برای رشد و بلوغ صحیح جسمی و عصبی مهم است. در زنان باردار کمبود ید باعث اختلال در رشد سیستم عصبی جنین، تاخیر در رشد جنین، سقط جنین، مرده زایی، کرتینیسم (نوعی عقب افتادگی ذهنی و جسمی) و افزایش خطر ابتلای کودک به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه می شود. خانم های در سنین باروری روزانه به 150 میکروگرم ید نیاز دارند. میزان نیاز روزانه ید در زنان باردار 220 میکروگرم و در زنان شیرده 290 میکروگرم می باشد.

این مکمل در هر قرص حاوی 150 میکروم ید به شکل پتاسیم یداید می باشد.
نحوه مصرف کواترید: روزانه یک عدد میل شود.

برای مشاهده و خرید مکمل کواترید اینجا کلیک کنید.

نتیجه گیری
مکمل 30 عددی کواترید شایگان حاوی ماده کواترفولیک (نسل چهارم فولات فعال) و ید می باشد. کواترفولیک از 5- متیل تترا هیدروفولات (MTHF-5) با ملح گلوکوزامین ساخته شده است. این فرم فعال فولات پایداری، حلالیت و جذب بالاتری نسبت به سایر اشکال و مکمل های فولات دارد. مصرف این مکمل برای دوران پیش از بارداری، بارداری و دوران شیردهی توصیه می شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )