رپورتاژ- راز لاغری با 5-HTP

رپورتاژ- راز لاغری با 5-HTP

5-HTP یک واسطه ی شیمیایی برای تبدیل به سروتونین در مغز می باشد. با مطالعه این مقاله درباره 5-HTP و اثرات آن در بدن بخوانید.

دکتر مهسا یساقی

نویسنده: دکتر مهسا یساقی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 تیر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 تیر 1396

8K

eye icon

رپورتاژ- راز لاغری با 5-HTP

5-HTP یک واسطه ی شیمیایی برای تبدیل به سروتونین در مغز می باشد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی کلیدی است که اثر ضد افسردگی دارد و مسئول شادی و سرخوشی در بدن است. افزایش سن و مشغله های زندگی از یک سو و عادات بد غذایی از سوی دیگر سطح سروتونین را تحت تأثیر قرار می دهند و موجب افسردگی، اضطراب، بی خوابی و حتی افزایش وزن می شود.  5-HTP با تبدیل شدن به سروتونین باعث بهبود خلق و خوی، بهبود پرخاشگری و هم چنین کاهش وزن می شود. 

اثرات 5-HTP را می توان در چهار مورد خلاصه کرد:
1- سطح سروتونین را در مغز افزایش می دهد. 
2- باعث بهبود خلق و خو و کاهش استرس می شود. 
3- بی خوابی را بهبود می بخشد و اشتها را تنظیم می کند.
4-باعث کاهش حمله های میگرنی می شود.

برخلاف تأثیر سایر مکمل ها در افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن،  5-HTP با کنترل اشتها و محدود کردن دریافت کالری به کاهش وزن کمک می کند. 5-HTP در شکل مکمل غذایی به طور طبیعی از دانه های گیاه Griffonia simplicifolia به دست می آید که یک گیاه درمانی متعلق به غرب آفریقا می باشد. بدن انسان به طور طبیعی مقداری  5-HTP را از اسید آمینه تریپتوفان می سازد. تریپتوفان یک آمینواسید ضروری است که در غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، ماهی و نخود یافت می شود. تریپتوفان در کبد به 5-HTP و ویتامین B3 تبدیل می شود سپس از طریق جریان خون به مغز می رود و آن را تبدیل به سروتونین می کند.

بیشتر بخوانید: چگونه بدون زجر کشیدن، وزن کم کنیم؟

سروتونین « 5-HTP « تریپتوفان « پروتئین

همانطور که اشاره شد سروتونین با عواطف مثبت مانند شادی و آرامش در ارتباط است. بنابراین مکمل  5-HTP به عنوان بهبود دهنده خلق و خو نیز استفاده می شود. سروتونین علاوه بر اثرگذاری روی خلق و خو، اشتها را نیز تنظیم می کند. احساس سیری و گرسنگی به طور مستقیم با سطح هورمون سروتونین در ارتباط است. وقتی غذا در بدن وجود دارد و در دسترس است سطح سروتونین بالا است. ولی وقتی بدن به انرژی موجود در غذا نیاز پیدا می کند سطح سروتونین افت می کند که این کاهش سطح باعث افزایش سطح آزادسازی هورمون دوپامین می شود و در نتیجه اشتها را افزایش می دهد. وقتی سطح سروتونین پایین است احساس گرسنگی و اشتیاق برای غذا افزایش می یابد، مخصوصاً بدن تمایل به دریافت کربوهیدرات دارد. تحقیقات نشان می دهد که افزایش سروتونین در بدن از طریق مکمل  5-HTP به شما احساس سیری می دهد و باعث کاهش گرسنگی می شود و به فرد کمک می کند تا غذای کمتری مصرف کند و در نتیجه موجب کاهش وزن می شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )