ویتامین D شگفت انگیز (قسمت اول)

ویتامین D شگفت انگیز (قسمت اول)

حتما مطالب زیادی راجع به ویتامین D و فواید آن شنیده اید، اما با مطالعه این مقاله می توانید، فواید متعدد دیگری که تاکنون کمتر راجع به آن گفته و نوشته شده است را بخوانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 بهمن 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 بهمن 1394

11K

eye icon

ویتامین D شگفت انگیز (قسمت اول)

آیا شگفت انگیز نیست که یک ویتامین باعث استحکام استخوان ها شود، از دیابت پیشگیری کند، خطر ابتلا به بیماری ام اس را کاهش دهد، باعث پیشگیری از بیماری های قلبی شود، از ابتلا به سرطان جلوگیری کند و مانع افسردگی شود؟ حتی بتواند در کاهش وزن موثر باشد. با وجود تمام اینها اغراق نیست اگر بگوییم ویتامین D معجزه گر است. 
ویتامین D از طریق نور خورشید، برخی از غذا ها و مکمل ها قابل دسترسی است. البته به دلیل وجود اشعه مضر خورشید و خطر ابتلا به سرطان پوست باید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنیم و نمی توانیم بدون پوشش در مقابل نور خورشید قرار بگیریم، بنابراین معمولا استفاده از ویتامین D به صورت مکمل به همه افراد توصیه می شود. 

ویتامین D و سلامت استخوان ها 
ویتامین D عنصر لازم و ضروری برای استحکام استخوان ها از بدو تولد تا کهنسالی است. وجود این ویتامین در بدن برای جذب کلسیم ضروری است. در افراد مسن که در معرض خطر پوکی استخوان هستند، مصرف روزانه مکمل کلسیم به همراه ویتامین D لازم وضروری است و باعث کاهش خطر شکستگی های ناشی از پوکی استخوان می شود. کودکان نیز به ویتامین D نیاز دارند، آنها برای داشتن استخوان های قوی و پیشگیری از نرمی استخوان و کجی زانو باید ویتامین D مصرف کنند. برخی از کشور ها از چندین سال پیش تاکنون ویتامین D را به شیر اضافه می کنند و شیر غنی شده با ویتامین D به بازار عرضه می کنند که این کار باعث کاهش اثرات سوء ناشی از کمبود ویتامین D در کشورشان شده است. 

ویتامین D و ام اس 
بیماری ام اس معمولا در نقاطی از جهان که از خط استوا فاصله زیادی دارند بیشتر دیده می شود. محققان چندین سال است که در تلاشند تا رابطه میزان ویتامین D موجود در بدن افراد را با بیماری خود ایمنی ام اس بیابند، بیماری که به اعصاب بدن صدمه می زند و باعث ناتوانی های حرکتی می شود. یکی از جدیدترین سرنخ هایی که در این زمینه به دست آمده رابطه بین نقصان یک ژن کمیاب با بیماری ام اس است که این ژن باعث کاهش سطح ویتامین D بدن می شود. البته لازم به ذکر است تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. 

ویتامین D و دیابت 

مطالعات نشان داده اند که رابطه مستقیمی بین میزان کم و ناکافی ویتامین D بدن و ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد. تحقیقات در این زمینه نیز در حال انجام است اما در حال حاضر برخی از پزشکان معتقدند یکی از عوامل ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 می تواند کمبود ویتامین D باشد. پس برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بهتر است به میزان کافی ویتامین D مصرف کنید.

ویتامین D و کاهش وزن 
تحقیقات بیانگر این است که معمولا میزان ویتامین D خون افرادی که از اضافه وزن و چاقی رنج می برند در سطح پایینی قرار دارد. چربی موجود در بدن باعث می شود ویتامین D کمتری در دسترس بدن قرار گیرد. هنوز به طور کامل روشن نیست که آیا چاقی به تنهایی باعث کاهش میزان ویتامین D می شود و یا از طریق تاثیر بر روی اعمال بدن این کار را می کند. اما یک تحقیق صورت گرفته بر روی افرادی که از رژیم غذایی کم کالری برای لاغری استفاده می کنند نتایج جالبی داشت و مشخص شد کسانی که همزمان با رژیم غذایی لاغری ویتامین D نیز مصرف کرده اند بهتر توانسته اند وزن خود را کاهش دهند. 

ویتامین D و افسردگی 
ویتامین D نقش بسیار مهمی در اعمال و فعالیت های مغز انسان دارد. یک مطالعه صورت گرفته بر روی افراد مبتلا به افسردگی نشان داد که علائم در افراد مبتلا به افسردگی متوسط با مصرف ویتامین D کاهش یافت یعنی پس از تجویز ویتامین D برای افراد مبتلا به افسردگی متوسط، علائم بیماری در آنها کاهش یافت. 

چه میزان نور خورشید برای کسب ویتامین D لازم است؟ 
یکی از منابع مهم ویتامین D نور خورشید است. وقتی نور خورشید به پوست بدن انسان برخورد می کند، بدن ماده اولیه ساخت ویتامین D را به دست آورده و خودش این ویتامین را تولید می کند. اما مسلما این میزان برای بدن کافی نیست زیرا شما برای پیشگیری از سرطان پوست نمی توانید به میزان کافی و بدون استفاده از کرم ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار بگیرید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید حدودا به میزان 5 تا 10 دقیقه در روز می تواند درصد زیادی از نیاز بدن به ویتامین D را تامین کند اما همان طور که اشاره شد به دلیل خطر بالای ابتلا به سرطان پوست، شما نمی توانید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرید. لازم به ذکر است افرادی که پوست تیره تری دارند و یا افراد مسن نمی توانند به راحتی از طریق نور خورشید ویتامین D لازم را تامین کنند بنابراین بهتر است از مکمل های ویتامین D استفاده کنند. 

ویتامین D و غذاها
غذاها معمولا ویتامین D زیادی ندارند و نمی توانند نیاز بدن به این ویتامین را به طور کامل تامین کنند، اما در این میان ماهی هایی مثل ماهی سالمون و ماهی های آب سرد استثنا هستند و منبع خوبی برای ویتامین D محسوب می شوند. ماهی تن و ماهی ساردین هم ویتامین D دارند اما نه به اندازه سالمون. مقادیر کمتر ویتامین D در موادی مثل زرده تخم مرغ و جگر گوسفند هم وجود دارد. همچنین برخی مواد غذایی غنی شده مثل شیر و پنیر که به آنها ویتامین D افزوده شده است هم منابع خوبی برای ویتامین D هستند. 

روزتان را با ویتامین D شروع کنید 
صبحانه را کامل بخورید و مواد غذایی موجود در صبحانه را هوشمندانه انتخاب کنید. بعضی از انواع شیر ها مثل شیر سویا با ویتامین D غنی شده اند. آب پرتقال، کورن فلکس، نان و بعضی انواع ماست هم ممکن است با ویتامین D غنی شده باشند. اگر محصولات غنی شده با ویتامین D در محل زندگی شما موجود بود، سعی کنید از آنها استفاده کنید. 

مکمل های ویتامینD 
دو نوع مکمل ویتامین D وجود دارد: ویتامین D2 یا ارگوکلسیفرول که همان ویتامین D موجود در غذاهاست و ویتامین D3 یا کوله کلسیفرول که ویتامین D موجود در نور خورشید است. طرز تهیه و تولید این دو نوع ویتامین در لابراتوار های داروسازی با یکدیگر متفاوت است اما هر دو اینها در نهایت ویتامین D لازم برای بدن را تامین می کنند. اغلب مولتی ویتامین ها حاوی 400 واحد ویتامین D می باشند. بهتر است برای انتخاب مکمل مولتی ویتامین مناسب از پزشک یا داروساز کمک بگیرید زیرا آنها با توجه به فاکتورهایی مانند سن، وضعیت جسمانی، بیماری ها و مشکلات احتمالی مکمل مناسب را به شما معرفی می کنند. 

برای خرید و مشاهده مکمل های ویتامین D اینجا کلیک کنید.

آیا شما دچار کمبود ویتامین D هستید؟ 
معمولا افراد زیر بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند: 
- افراد بالاتر از 50 سال
- افراد دارای پوست تیره 
- افراد دارای اضافه وزن و چاقی و یا افرادی که جراحی بای پس معده انجام داده اند.
- افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند.
- افراد مبتلا به بیماری های کبدی و گوارشی مثل بیماری کرون و سیلیاک 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )