نورکرین چیست و چگونه از ریزش مو جلوگیری می کند؟

نورکرین چیست و چگونه از ریزش مو جلوگیری می کند؟

آیا می دانید مکمل نورکرین به ریزش موی شما کمک می کند و باعث رشد مجدد مو می شود؟ در این مقاله در مورد نورکرین بیشتر بخوانید.

مارال خداپرست

نویسنده: مارال خداپرست

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

19 شهریور 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

19 شهریور 1396

59K

eye icon

نورکرین چیست و چگونه از ریزش مو جلوگیری می کند؟

نورکرین یک مکمل غذایی طبیعی است که حاوی پروتئین های دریایی، گونه های خاص گیاهی و ... می باشد. این مکمل سبب کنترل ریزش موها و استحکام بخشی آنها می شود. ویژگی خاص این محصول که به ادعای شرکت سازنده، آن را منحصر به فرد می کند توانایی رویش مجدد فولیکول های پنهان مو است. 

نورکرین (Nourkrin) حاوی چه ترکیباتی است و چگونه اثر می کند؟
ترکیبات نورکرین خانم ها و آقایان مقداری متفاوت است و براساس نیاز آنها طراحی شده است. علاوه بر مطالب گفته شده در این بخش، در انتهای این متن قسمتی درباره چرخه مو و اثر نورکرین بر چرخه مو توضیح داده شده است. 

ماریلکس: ماریلکس ماده موثره اصلی نورکرین است که ترکیبی از پروتئین های موجودات دریایی مانند غضروف کوسه و صدف ها می باشد. ماریلکس همچنین حاوی لسیتین، لوسین، پروتئوگلیکان ها و گلوکزآمین است.
تاثیر ماریلکس بر رشد مو چیست؟گفته می شود ماریلکس باعث تحریک و بهبود عملکرد فولیکول های مو می شود. همچنین ماریلکس می تواند چرخه رشد موها را متعادل کند و به حالت طبیعی بازگرداند. - ماریلکس حاوی گلوکزآمین هاست. ادعا می شود که گلوکزآمین ها باعث نوسازی و رشد بافت های جدید می شوند که این موضوع درباره ی فولیکول های مو نیز صادق است. اما صحت این ادعا همچنان مشخص نیست. 

آسرولا (Acerola cherry):  آسرولا گیاهی است که بومی مناطق گرمسیری است و دارای طعم شیرینی است. این گیاه در ایران وجود ندارد. 
چه موادی در آسرولا وجود دارد؟ آسرولا سرشار از ویتامینC است. همچنین آسرولا حاوی ویتامین های A, B1,B2,B3 به همراه کارتنوئیدها و بیوفلاوینوئیدهاست است. ویتامین C موجود در آسرولا نسبت به منابع دیگر جذب بهتری دارد.
تاثیر آسرولا بر رشد مو چیست؟ویتامین A و C موجود در این میوه به همراه تعداد زیادی مواد دیگر، نقش آنتی اکسیدان دارند. این آنتی اکسیدان ها از پیری سلول ها جلوگیری کرده و به پاکسازی بدن از رادیکان های آزاد کمک می کنند. این مواد با جلوگیری از آسیب دیدن فولیکول ها توسط رادیکال های آزاد، به بهبود عملکرد آنها کمک می کنند. 
- ویتامین C باعث تولید کلاژن مورد نیاز بدن ما می شود، که این ماده در پوست، استخوان ها، ماهیچه و موها وجود دارد. وجود این ویتامین برای داشتن موهای سالم ضروری است. برخی مطالعات در جانواران نشان داده است که کمبود ویتامین C باعث تغییر در بیان یکسری از ژن ها می شود. این تغییرات در نهایت چرخه رویش مو را کند می کند. از آنجا که این مطالعات در حیوانات بوده، تحقیقات بیشتری باید در این باره انجام شود.

سیلیکا (Silica): سیلیکا (سیلیکون دی اکسید) در واقع فرم اکسید شده ی یکی از عناصر معدنی به نام سیلیسیوم (سیلیکون) است. فرمول شیمیایی این ترکیب SiO2 می باشد. سیلیکا برای درمان پوکی استخوان، ترمیم زخم و ... استفاده می شود.  
تاثیر سیلیکا بر رشد مو چیست؟ هنوز عملکرد بیولوژیکی واضحی برای سیلیکا در انسان مشخص نشده است. برخی مطالعات مکانیسم های زیر را پیشنهاد می دهند:
• سیلیکا در ساخت کلاژن در بدن موثر است. کلاژن فراوان ترین پروتئین بدن ماست که در استخوان ها، رباط و تاندون ها، ماهیچه ها، موها و ... حضور دارد. با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش می یابد که گفته می شود تا حدودی به کمبود سیلیسیوم مربوط است. این مساله باعث بروز برخی از علائم پیری مانند خشکی پوست، استخوان و مفاصل شکننده، ریزش مو و ... می شود. ادعا می شود سیلیسیوم موجود در این محصول می تواند با کمک به کلاژن سازی، در سلامت موها دخیل باشد.
• بعلاوه گفته می شود که سیلیکا در انتقال مواد معدنی به بخش های خارجی بدن از جمله فولیکول های مو و ناخن ها موثر است.
• همچنین بخش زیادی از تاثیر سیلیکا بر رشد موها، به علت اثر آن بر تعادل اسید- باز بدن است. به هم خوردن تعادل اسید- باز بدن (به علت تغذیه نامناسب و اسیدی شدن پوسته سر) مو ها را مستعد شکنندگی و آسیب می کند. سیلیکا با اثری که بر متعادل سازی این حالت دارد می تواند به استحکام موها کمک کرده و از ریزش آنها جلوگیری کند.

عصاره گیاه دُم اسب (Equisetum arvense): از دیرباز گیاه دم اسب در اروپا و چین کاربرد دارویی داشته است. از آنجا که برگ های این گیاه به صورت دسته هایی شبیه دم می رویند به آن، دم اسب می گویند .این گیاه حاوی مقادیر زیادی ترکیبات تاثیر سیلیکا بر رشد مو چیست؟
 هنوز عملکرد بیولوژیکی واضحی برای سیلیکا در انسان مشخص نشده است. برخی مطالعات مکانیسم های زیر را پیشنهاد می دهند:
• سیلیکا در ساخت کلاژن در بدن موثر است. کلاژن فراوان ترین پروتئین بدن ماست که در استخوان ها، رباط و تاندون ها، ماهیچه ها، موها و ... حضور دارد. با افزایش سن، تولید کلاژن کاهش می یابد که گفته می شود تا حدودی به کمبود سیلیسیوم مربوط است. این مساله باعث بروز برخی از علائم پیری مانند خشکی پوست، استخوان و مفاصل شکننده، ریزش مو و ... می شود. ادعا می شود سیلیسیوم موجود در این محصول می تواند با کمک به کلاژن سازی، در سلامت موها دخیل باشد.
• بعلاوه گفته می شود که سیلیکا در انتقال مواد معدنی به بخش های خارجی بدن از جمله فولیکول های مو و ناخن ها موثر است.
• همچنین بخش زیادی از تاثیر سیلیکا بر رشد موها، به علت اثر آن بر تعادل اسید- باز بدن است. به هم خوردن تعادل اسید- باز بدن (به علت تغذیه نامناسب و اسیدی شدن پوسته سر) مو ها را مستعد شکنندگی و آسیب می کند. سیلیکا با اثری که بر متعادل سازی این حالت دارد می تواند به استحکام موها کمک کرده و از ریزش آنها جلوگیری کند.
چه موادی در گیاه دم اسب وجود دارد؟ این گیاه غنی از سیلیکون و اسید سیلیسیک، پتاسیم، منگنز و سلنیوم است. همچنین دارای انواع ساپونین ها و رنگدانه ها نیز است.
تاثیر گیاه دم اسب بر رشد مو چیست؟
• عصاره دم اسب به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی و اثرات ضد التهابی باعث بهبود جریان خون از جمله در فولیکول های مو می شود. جریان خون بهتر فولیکول های سالم تر و قوی تری ایجاد می کند. نتیجه نهایی کمک به توقف ریزش مو و تحریک رشد موهاست.
• دم اسب همچنین دارای مقادیری سلنیوم و سیستئین است که این مواد از ریزش مو جلوگیری کرده و در رشد موها نیز موثر هستند. این دو ماده در سلامت فولیکول های مو موثر هستند و از آسیب فولیکول ها توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. سلنیوم، ماده معدنی ضروری برای رشد موهاست این ماده همچنین به بدن جهت استفاده از ید کمک می کند. ید نیز در رشد موها موثر است. کمبود سلنیوم می تواند باعث کندی رشد مو شود.

گیاه شنبلیله (Trigonella Foenum-graecum): این ترکیب به طور اختصاصی در نورکرین آقایان وجود دارد. شنبلیله، گیاهی است که عموما در نواحی اطراف دریای مدیترانه و جنوب آسیا رشد می‌کند. این گیاه از گیاهان بومی کشور ایران نیز به شمار می‌آید.
چه موادی در گیاه شنبلیله وجود دارد؟ این گیاه سرشار از مواد معدنی چون مس، پتاسیم، کلسیم، آهن، سلنیوم، روی، منگنز و منیزیم می‌باشد. همچنین دارای انواع ویتامین‌های گروه B مانند B1، B2، B3، B6، فولیک اسید و نیز ویتامین A و C می‌باشد. علاوه بر موارد ذکرشده، دانه‌های این گیاه سرشار از پروتئین، لیزین، تریپتوفان، استروئید ساپونین و دیوژنین (ترکیبی که خواص شبه استروژنی دارد) می‌باشد. 
تاثیر گیاه شنبلیله بر رشد مو چیست؟
• تاثیر شنبلیله بر رشد موها همچنان ناواضح است. این مساله ممکن است مربوط به غنی بودن این گیاه از ترکیبات فنولی باشد که فعالیت آنتی اکسیدانی دارند. اثر آنتی اکسیدانی این ماده روی نمونه های جانوری متعددی ثابت شده است. • گفته می شود استروژن های گیاهی موجود در این گیاه تبدیل تستسترون به دی هیدروتستسترون (DHT) را مهار می کند. DHT یکی از دلایل اصلی الگوی ریزش موی مردانه است.
• دلیلی دیگری که این ماده به رشد موها کمک می کند، حضور مقادیر بالای روی می باشد. روی از ملزومات سلامت موها و ناخن هاست. 
• همچنین احتمال دارد که تریگونلین (trigonelline)، آلکالوئید موجود در برگ های این نوع شنبلیله، باعث افزایش خونرسانی به پوست سر شود. افزایش خونرسانی از طریق تغذیه بهتر فولیکول های مو، باعث رشد بهتر موها می شود. 
• استروژن ها، در فعالیت بسیاری از عوامل رونویسی ژنتیکی مربوط به رشد مو دخیل اند. احتمال دارد که ترکیبات استروئیدی این گیاه مانند ساپونین های استروئیدی (شامل دیوژنین)، اثرات شبه استروژنی بر این فاکتور های رونویسی داشته باشند. استروژن های گیاهی می توانند به عنوان یک محرک رشد مو استفاده شوند. پیشتر مطرح شده بود که به جای هورمون های استروئیدی سنتتیک که اثرات جانبی دارند، می توان از استروژن های گیاهی استفاده کرد.
• توضیح دیگر حضور پروتئین ها و آمینو اسید ها خاصی است که ممکن است رشد موها را تقویت کند. 

روغن کبد ماهی (Cod Liver Oil): این ترکیب به طور اختصاصی در نورکرین آقایان وجود دارد. 

چه موادی در روغن کبد ماهی وجود دارد؟ روغن کبد ماهی حاوی ویتامین های A ، D و اسید های چرب ضروری امگا-3 مانند DHA و EPA است. 
تاثیر روغن کبد ماهی بر رشد مو چیست؟
گفته می شود که اسید های چرب امگا-3 می توانند باعث افزایش جریان خون پوست سر شوند، به این ترتیب جریان خون بیشتری فولیکول ها را تغذیه می کند و این یکی از راه های کمک به رشد موهاست.
امگا-3 موجود در روغن کبد ماهی یک مهار کننده قوی DHT است. تستوسترون در بدن تبدیل به دی هیدرو تستوسترون (DHT) می شود. این ماده یکی از عوامل اصلی الگوی ریزش مو مردانه است. امگا-3 با کند کردن تبدیل تستوسترون به DHT نیز می تواند در جلوگیری از ریزش موها موثر باشد.

برای خرید نوکرین بانوان اینجا کلیک کنید.

چه بررسی هایی برای اطمینان از اثر بخشی نورکرین (Nourkrin) انجام شده است؟

• یکی از مطالعات انجام شده بر روی 3000 نفر بوده است. پس از مصرف این محصول 62.5 درصد افراد بعد از 2 ماه، 70 درصد افراد بعد از 6 ماه و 83 درصد افراد بعد از 12 ماه تاثیر مثبت آن را گزارش کرده اند.
• در بررسی دیگری افزایش 37 درصدی رشد موها در افرادی که دوره درمان را کامل کرده اند، گزارش شده است.
• گزارشات سایت آمازون در مورد نورکرین بسیار مثبت است. افراد بسیاری تاثیر نورکرین بر افزایش تراکم موها و بهبود ناخن ها را تایید کردند. هر چند که در تعداد کمی از گزارشات، افراد گفته اند که با مصرف نورکرین تفاوتی مشاهده نکرده اند.

طرز استفاده از نورکرین (Nourkrin) چگونه است؟

مصرف نورکرین حداقل برای 6 ماه، روزی 2 عدد توصیه می شود. برای افراد با وزن بالای 80 کیلوگرم و افراد سیگاری، مصرف 3 قرص در روز پیشنهاد می شود. 
در طول مصرف نورکرین اتفاقات زیر برای موهای شما رخ می دهد: 
مرحله 1: در ماه های اول و دوم مصرف، ریزش موها کند و تا حدی متوقف می شود. 
مرحله 2: در ماه های دوم و سوم، مصرف این فرآورده باعث تقویت و استحکام موهای موجود می شود. 
مرحله 3: در ماه های سوم و چهارم، مصرف نورکرین باعث رویش موهای پنهان می شود، در نتیجه موهای جدید شروع به رشد می کنند. 
مرحله 4: این فرآورده در دو ماه آخر دوره، باعث تقویت و استحکام موهای جدید می شود. 
چرا دوره مصرف نورکرین 6 ماه است؟ این مساله به مدت زمان چرخه رشد مو مربوط است. در هر زمان بعضی از فولیکول های مو در مرحله آناژن (رشد) و بعضی از آنها در مرحله تلوژن (استراحت) هستند. بنابراین با توجه به اختلاف چرخه رشد فولیکول های مو، حداقل زمان توصیه شده جهت دریافت مواد مغذی توسط همه فولیکول های مو 6 ماه است. 
آیا مصرف نورکرین (Nourkrin) بیش از دوز گفته شده می تواند سرعت رشد مو ها یا تعدادشان را بیشتر افزایش دهد؟ خیر،هر قرص شامل مقدار دقیقی از مواد موثره است. بررسی ها نشان داده که مصرف این قرص بیش از دوز تعیین شده، تاثیر بیشتری نخواهد داشت. 
تاثیر نورکرین (Nourkrin)بعد از چه مدت نمایان می شود؟ بیشتر مصرف کنندگان بعد از یک ماه استفاده از نورکرین، تغییرات را مشاهده کردند. 
اگر مصرف نورکرین (Nourkrin) بعد از ماه قطع شود چه اتفاقی می افتد؟ اگر ریزش موی شما مربوط به یک مساله حاد و موقت مانند استرس یا تغییرات هورمونی باشد، اثربخشی نورکرین احتمالا بعد از 6 ماه روی موهای شما باقی خواهد ماند. اما اگر ریزش موی شما به علت مسائل ژنتیکی بوده و در نتیجه، مزمن باشد، با نرسیدن مواد مغذی به فولیکول ها، ریزش موی شما دوباره به حالت قبل باز خواهد گشت. به همین دلیل پیشنهاد می شود نورکرین را به مدت طولانی تری و حداقل به مدت یک سال مصرف نمایید.
آیا نورکرین (Nourkrin) در صورت طاسی می تواند اثر گذار باشد؟ متاسفانه زمانی که فولیکول مو بمیرد دیگر نمی تواند مویی تولید کند. به همین دلیل پیشنهاد می شود مصرف نورکرین را درست زمانی که اولین نشانه های نازک شدگی و ریزش مو را مشاهده کردید، شروع کنید. 
آیا در بارداری می توان از نورکرین استفاده کرد؟ آلکالوئید هایی در گیاه دم اسب وجود دارد که مصرف طولانی مدت آنها، ممکن است موجب تجمع آنها در بدن فرد باردار شود. یکی از مضرات آن افزایش احتمال زایمان زودرس است. در ارتباط با مصرف این فرآورده در زمان بارداری هنوز بررسی ها کافی و قابل اعتمادی انجام نشده است. اگر باردار هستید برای احتیاط بیشتر نورکرین مصرف نکنید. 
آیا افراد مبتلا به سلیاک می توانند از این فرآورده استفاده کنند؟ بله، از آنجا که نورکرین (Nourkrin) فاقد گلوتن است در افراد مبتلا به سلیاک می تواند استفاده شود.

تداخلات مصرف نورکرین (Nourkrin) با سایر داروها چیست؟ 
• افرادی که به محصولات دریایی مانند ماهی، صدف و ... آلرژی دارند نباید از این فرآورده استفاده کنند.
وارفارین: آسرولا، از مواد اولیه نورکرین، دارای مقادیر زیادی ویتامین C است. مقادیر خیلی بالای ویتامین C ممکن است اثربخشی وارفارین را کاهش دهد. با پزشکتان در این مورد مشورت کنید. 
دیورتیک: گیاه دم اسب، از مواد اولیه نورکرین، خاصیت مدر (ادرار آور) ملایمی دارد. اگر در حال حاضر دیورتیک مصرف می کنید، ممکن است دچار دهیدراتاسیون شوید. با پزشکتان در این مورد مشورت کنید. 
لیتیم: دم اسب موجود در نورکرین دفع لیتیم را کند می کند و ممکن است لیتیم به میزان سمی در بدن تجمع یابد. در این مورد بهتر است نورکرین با احتیاط مصرف شود و یا برای تنطیم دوز لیتیم با پزشک مشورت شود.
دیگوکسین (لانوکسین): گیاه دم اسب ممکن است باعث کاهش سطح پتاسیم خون شود. اگر این دارو را مصرف می کنید یا آریتمی قلبی دارید این موضوع می تواند برای شما خطرناک باشد. با پزشکتان در این مورد مشورت کنید. 
• گیاه دم اسب باعث افت سطح ویتامین B1(تیامین) و پتاسیم می شود. اگر دچار کمبود این مواد هستید بهتر است نورکرین مصرف نکنید. اگر دائما الکل مصرف می کنید و تصمیم به مصرف نورکرین دارید بهتر است همراه آن یک مکمل حاوی ویتامین B مصرف کنید.
دیابت: گیاه دم اسب می تواند باعث کاهش سطح قند خون شود. اگر دیابت دارید هنگام مصرف نورکرین مراقب علائم افت قند خون باشید و در این مورد با پزشکتان مشورت کنید. 

اطلاعات بیشتر در رابطه با چرخه مو و مکانیسم اثر نورکرین (Nourkrin) بر روی این چرخه: 
فاز رشد (آناژن) تقریبا 85 تا 90 درصد مو های شما در این فاز قرار داشته و به صورت فعالانه در حال رشد هستند. متوسط زمان دوره 3 سال است اما می تواند طولانی تر نیز باشد
فاز گذار (کاتاژن) حدود 1 درصد موهای شما در این فاز قرار دارند. مویرگ های خونرسان از فولیکول مو جدا شده و باعث توقف فاز رشد می شود. طول این دوره 1 تا 2 هفته است. 
فاز توقف (تلوژن) حدود 10 تا 15 درصد موها در این فاز قرار دارند. زمانی که مو به ماکسیمم رشد خود رسید، به صورت غیر فعال در فولیکول می ماند تا بریزد. سپس رشد موی جدید در فولیکول آغاز می شود. و یک دوره ی جدید شروع می شود. این فاز 3 تا 4 ماه طول می کشد. 

اختلالات چرخه رشد مو 
ریزش مو به دلایل بسیار متفاوتی از جمله اضطراب، عوامل ارثی، مواد شیمیایی، کمبود املاح و سبک زندگی نامناسب، در افراد ایجاد می شود. صرف نظر از نوع مشکل رشد موی شما (ریزش، نازک شدگی و ...) چرخه رشد مو تقریبا همیشه به علت عوامل بیرونی تحت تاثیر قرار می گیرد و دچار اختلال می شود.

در زیر به برخی از اختلالات شایع تر چرخه مو اشاره شده است: تلوژن طولانی گاهی موها پیش از زمان طبیعی وارد فاز تلوژن (توقف رشد) می شوند، این مساله باعث افزایش ریزش مو می شود. همچنین گاهی موها مدت زمان بیشتری در فاز تلوژن می ماند. فاز توقف طولانی یعنی تعداد فولیکول های موی کمتری وارد فاز رشد جدید می شوند. این مسئله باعث رویش مجدد کمتر یا به طور کلی توقف رویش مجدد می شود. آناژن کوتاه تر گاهی مدت رشد موها کوتاه می شود. زمانی که فاز رشد کوتاه شود، فولیکول ها زودتر تغییر فاز می دهند و پیش از رسیدن به حداکثر رشد، چرخه متوقف می شود و موها پیش از موعد می ریزند. 

تاثیر نورکرین (Nourkrin) بر چرخه رشد مو چیست؟
طبق گفته شرکت سازنده، نورکرین (Nourkrin) چرخه رشد موها را متعادل و استاندارد می کند. مطالعات انجام شده روی مصرف کنندگان، نشان دهنده کاهش موهای موجود در فاز تلوژن (استراحت فولیکول) و در نتیجه افزایش موهای حاضر در فاز آناژن (فاز رشد) است. همچنین افزایش تعداد کل موها مشاهده شده است.

الگوی ریزش موی مردانه چیست؟
هورمون های مردانه، بعد از بلوغ در هر دو جنس مرد و زن (به میزان خیلی کمتر) افزایش می یابد و سبب رشد موهای زیر بغل و نواحی تناسلی می شوند. اما همین هورمون ها بر عکس در برخی افراد، در ناحیه ی سر سبب ریزش و نازک شدن موها می شود زیرا در این افراد هورمون مردانه در پیاز مو تبدیل به ماده ای به نام DHT می شود. این ماده سبب ریزش موهای ضخیم سر و رویش موهای ضعیف و کرکی به جای آنها می شود .الگوی ریزش موی مردانه می تواند هم مردان و هم زنان را درگیر کند.

برای خرید نوکرین آقایان اینجا کلیک کنید.

تاثیر نورکرین (Nourkrin) بر الگوی ریزش موی مردانه چیست؟ نورکرین مردانه حاوی روغن کبد ماهی و عصاره شنبلیله است. این دو ماده حاوی ترکیباتی هستند که تبدیل تستسترون به DHT را کند می کنند. DHT یکی از دلایل اصلی این الگوی ریزش مو است. با کم شدن سطح این ماده، ریزش و نازک شدگی موهای سر کاهش می یابد.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )