پنج راهکار برای جلوگیری از چاقی شکم

پنج راهکار برای جلوگیری از چاقی شکم

برای از بین بردن چربی شکمی چند راه حل ساده وجود دارد. در این مقاله از مجله داروکده به راهکار هایی برای جلوگیری از چاقی شکمی می پردازیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

13 اسفند 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

13 اسفند 1394

16K

eye icon

پنج راهکار برای جلوگیری از چاقی شکم

همه افراد در هر سنی دوست دارند از اندامی متناسب برخوردار باشند و از چاقی به خصوص چاقی های شکمی گریزانند. افرادی که دارای چاقی شکمی هستند همیشه به دنبال راهکاری می باشند که به آنها کمک کند بتوانند شکم خود را کوچک کنند و شکمی صاف و تخت داشته باشند. بعضی از این افراد سعی می کنند با استفاده از ورزش های مختلف، یا رعایت رژیم های غذایی خاص و یا حتی استفاده از قرص های لاغری به نتیجه دلخواه خود برسند. معمولا لاغر شدن به صورت موضعی کار دشواری است بنابراین همه افراد باید سعی کنند که با رعایت نکات لازم از بروز چنین چاقی هایی پیشگیری کنند. 

موضوع بسیار مهم این است که چاقی به خصوص چاقی شکمی تهدید بزرگی برای سلامتی ما می باشد. چاقی به شکل سیب از چاقی به شکل گلابی (چاقی اطراف لگن و شکم) به مراتب خطرناک تر است و ریسک بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت و سکته مغزی را افزایش می دهد در حالی که چاقی گلابی شکل کمتر باعث این خطرات می شود. افزایش چربی شکم باعث تجمع عمقی چربی در اطراف ارگان های حیاتی شکم می شود که این موضوع باعث اختلال در ترشح هورمون ها و مواد شیمیایی موثر در سلامتی ما می گردد. با ترک چند عادت نامناسب به راحتی می توانیم از بزرگ شدن شکم جلوگیری کنیم.

کاهش استرس
استرس باعث افزایش سطح کورتیزول در خون می شود و واکنش هایی در مغزایجاد شده و اختلالاتی را در متابولیسم به وجود آورده و باعث تجمع چربی در اطراف شکم می شود. مسلما همه افراد در شرایط خاصی استرس را تجربه کرده اند اما اگر این حالت مدام تکرار شود عوارض بدی خواهد داشت. برای جلوگیری از چاقی شکمی سعی کنید استرس خود را کنترل کنید. فعالیت هایی مثل یوگا، تمرینات مدیتیشن و تنفس عمیق به کاهش استرس کمک شایانی می کنند، و حتی در بعضی شرایط به اضطراب فرد پایان می دهند. این فعالیت ها سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال کرده و به طور خودکار باعث احساس آرامش در فرد می شوند.

خواب مناسب
در صورت نداشتن خواب کافی سطح کورتیزول خون بالا رفته و همان طور که قبلا نیز اشاره شد افزایش سطح کورتیزول خون باعث چاقی شکمی می شود. گذشته از این کم خوابی و احساس خستگی ناشی از آن تمایل به خوردن به منظور دریافت انرژی را افزایش می دهد. همچنین افزایش میزان کورتیزول خون باعث احساس گرسنگی در فرد می شود و در نتیجه فرد غذای اضافی مصرف می کند و این حالت هم منجر به چاقی در فرد می شود. حدودا 7 تا 8 ساعت خواب در شبانه روز برای افراد بالغ لازم است. پس به اندازه کافی بخوابید تا دچار چاقی شکمی نشوید.

پروبیوتیک ها
مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک از نفخ شکم جلوگیری می کند. گاهی اوقات نفخ و بزرگی شکم به دلیل برهم خوردن فلور طبیعی روده به وجود می آید. پروبیوتیک ها قادرند فلور روده را به حالت نرمال در آورده و مانع نفخ شکم شوند. افرادی که با خوردن شیر دچار نفخ شکم می شوند بهتر است از فراورده های حاوی پروبیوتیک استفاده کنند. توصیه می شود مواد حاوی پروبیوتیک مانند کفیر را به رژیم روزانه خود اضافه کنید. علاوه بر اینها محصولات پروبیوتیک در داروخانه ها نیز موجود می باشد که معمولا انواع آنها بر اساس سن افراد متفاوت است و برای درمان نفخ روده ها بسیار مفید می باشند.

بیشتر بخوانید: 11 عاملی که باعث چاقی شکمی می شوند

ترک نوشیدنی های گازدار
نوشیدنی های گاز دار و الکلی باعث ایجاد نفخ و بزرگی شکم می شوند. افرادی که الکل مصرف می کنند معمولا شکم بزرگی دارند. بسیاری از متخصصان تغذیه بر این باورند که نوشیدنی های گاز دار (حتی آب گاز دار) باعث بزرگی شکم می شوند. این حالت معمولا در افرادی که عادت به مصرف نوشیدنی های گازدار دارند به راحتی قابل مشاهده است. بنابراین یکی از راه های پیشگیری از بزرگ شدن شکم عدم مصرف نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های گازدار می باشد. 

پرهیز از مصرف نمک و غذاهای شور
نمک مضرات متعددی برای سلامتی افراد دارد. مصرف نمک عامل اصلی بیماری های قلبی، فشار خون و بیماری های کلیوی است. به این دلیل است که متخصصان تغذیه از نمک به عنوان سم سفید یاد می کنند. نمک سبب ایجاد ناراحتی های گوارشی و نفخ شکم می شود، علاوه بر این سدیم موجود در نمک باعث افزایش جذب آب شده و ظاهری پف آلود به افراد می دهد. بنابراین یکی از راه های داشتن شکم صاف، کاهش مصرف نمک می باشد. مادران باید از کودکی تغذیه فرزنذان خود را طوری مدیریت کنند تا کودک تمایلی به مصرف غذاهای شور و پرنمک نداشته باشد زیرا ذائقه افراد از کودکی شکل می گیرد. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )