ماینوکسیدیل: یک درمان موثر برای ریزش مو

ماینوکسیدیل: یک درمان موثر برای ریزش مو

در این مقاله تلاش می کنیم آخرین اطلاعات علمی راجع به ماینوکسیدیل، روش مصرف، عوارض مورد بررسی قرار می دهیم.

دکتر محمد امین کربلائی طاهر

نویسنده: دکتر محمد امین کربلائی طاهر

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

06 آبان 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

06 آبان 1402

1K

eye icon

ماینوکسیدیل: یک درمان موثر برای ریزش مو

ماینوکسیدیل موضعی برای تحریک رشد مو در مردان و زنان بالغ که مبتلا به آلوپسی آندروژنیک هستند، مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از ماینوکسیدیل منجر به رشد مجدد مو میشود، فرد معمولاً پس از چندین ماه استفاده از دارو شاهد رشد مجدد موهای خود خواهد بود. رشد مجدد موها، فقط تا زمانی که دارو ادامه ‌یابد ادامه خواهد داشت.
در این مقاله تلاش می کنیم آخرین اطلاعات علمی راجع به ماینوکسیدیل، روش مصرف، عوارض مورد بررسی قرار می دهیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- ماینوکسیدیل چیست؟
- محلول ماینوکسیدیل
- نحوه عملکرد ماینوکسیدیل
- قرص ماینوکسیدیل برای مو
- تجربه استفاده از ماینوکسیدیل
- کاربردهای ماینوکسیدیل موضعی
- طریقه مصرف ماینوکسیدیل برای مو
- عوارض ماینوکسیدیل
- تداخلات دارویی ماینوکسیدیل
- موارد منع مصرف ماینوکسیدیل
- طریقه نگهداری ماینوکسیدیل
- چرا ماینوکسیدیل باعث ریزش مو می شود
- معرفی بهترین محصولات حاوی ماینوکسیدیل
 

مدت زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

 

ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل دارویی است که در ابتدا برای درمان فشار خون بالا ساخته شد. قرص ماینوکسیدیل برای اولین بار به عنوان یک عامل گشادکننده عروق محیطی، قوی برای درمان فشار خون بالا و مقاوم به درمان، در دهه 1970 طراحی شد. حدود یک پنجم بیمارانی که تحت درمان خوراکی قرص ماینوکسیدیل بودند دچار هیپرتریکوزیس (یک بیماری نادر که باعث رشد بیش از حد مو در هر نقطه از بدن فرد می شود) شدند.
مشاهدات نشان داد، موهای افرادی که مبتلا به آلوپسی بودند و از قرص ماینوکسیدیل برای فشار خون بالا استفاده می کردند، مجددا رشد کرد و از آن پس محبوب ترین درمان بدون نسخه جهان برای آلوپسی متولد شد. 

ماینوکسیدیل موضعی

ماینوکسیدیل به عنوان یک درمان موضعی باید مستقیم روی پوست سر اعمال شود. این محلول به صورت بدون نسخه فروخته می شود. ماینوکسیدیل موضعی به دو صورت محلول ماینوکسیدیل (مایع) و فوم ماینوکسیدیل در دسترس است. 

محلول ماینوکسیدیل، حاوی الکل و پروپیلن گلیکول است، این دو ماده برای حل کردن ماینوکسیدیل و افزایش جذب آن در بافت پوست سر لازم هستند. محلول ماینوکسیدیل به دو صورت محلول ماینوکسیدیل 2 درصد و محلول ماینوکسیدیل 5 درصد موجود است که به طور کلی برای آلوپسی پوست سر در بیماران بالای 18 سال استفاده می شود. 

نحوه عملکرد ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل موضعی یک محرک رشد مو است احتمالاتی برای نحوه عملکرد این دارو وجود دارد اما روش دقیق عملکرد این دارو مشخص نیست. در ادامه به برخی از مکانیسمهای عمل ماینوکسیدیل اشاره می کنیم:

- پوست سر، ماینوکسیدیل را به ماینوکسیدیل سولفات، شکل فعال مولکول، تبدیل می کند. تفاوت بین افراد در فعالیت سولفوترانسفراز ممکن است علت اختلاف در کارایی ماینوکسیدیل در سولفوترانسفراز افراد مختلف باشد.

- ماینوکسیدیل یک گشاد کننده رگ است به این معنی که رگ های خونی شما را گشاد می کند تا خون راحت تر در جایی که از محلول استفاده می شود جریان یابد. افزایش گردش خون در پوست سر می تواند بخشی از دلیل افزایش رشد موی سر در اثر استفاده از ماینوکسیدیل باشد.

- فولیکول های موی شما چهار مرحله رشد را طی می کنند. اعتقاد بر این است که ماینوکسیدیل بر دو مرحله رشد مو تأثیر می گذارد.

فاز آناژن: مرحله آناژن، مرحله "رشد مو" است. در فاز آناژن مو از ریشه بیرون میزند. استفاده از ماینوکسیدیل ممکن است طول فاز آناژن را افزایش دهد. در نهایت، منجر به افزایش طول و قطر مو شود.

فاز تلوژن: فاز تلوژن موهای شما فاز "استراحت مو" است، زمانی که رشد موها تمام شده اما هنوز آماده ریزش نیست. در آزمایش‌های بالینی بر روی موش‌ها، ماینوکسیدیل فاز تلوژن مو را از 20 روز به 1 تا 2 روز کاهش داد. 

قرص ماینوکسیدیل برای مو

ماینوکسیدیل خوراکی برای ریزش مو مورد تایید نیست، اما کارآزمایی های بالینی اثربخشی این دارو را با استفاده از قرص ماینوکسیدیل خوراکی در دوزهای مختلف (0.25 تا 2.5 میلی گرم در روز) نشان داده اند.

تجربه استفاده از ماینوکسیدیل

تجربه استفاده از ماینوکسیدیل نشان داده، اثرات اولیه ماینوکسیدیل تقریباً پس از هشت هفته از درمان رخ می دهد و حداکثر تأثیر آن پس از چهار ماه رخ می دهد. اگر پس از استفاده از این دارو به مدت 4 تا 6 ماه، وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید. احتمالا شما جزو افرادی هستید که ماینوکسیدیل بر روی آنها موثر نیست.

ماینوکسیدیل برای آلوپسی آندروژنیک زمانی موثر است که در مراحل اولیه ابتلا به آلوپسی، استفاده شود. همچنین ممکن است استفاده از ماینوکسیدیل به همراه فیناستراید تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. 

مطالعات نشان داده است که ماینوکسیدیل 5 درصد در درمان آلوپسی مؤثرتر از ماینوکسیدیل 2 درصد است. پاسخ بالینی به ماینوکسیدیل در صورتی که از شروع آلوپسی پنج سال یا کمتر (عمدتا در بزرگسالان جوان) گذشته باشد و فولیکول‌های مو عمیقا کوچک نشده باشند، موثرتر است.

 

کاربردهای ماینوکسیدیل موضعی

محلول و فوم ماینوکسیدیل برای کمک به رشد مو در درمان طاسی با الگوی مردانه استفاده می شود. برای طاسی در جلوی پوست سر یا کاهش خط مو در مردان استفاده نمی شود.

ماینوکسیدیل برای خانم ها به صورت فوم و محلول ماینوکسیدیل 2 درصد نیز برای کمک به رشد مو در زنان با موهای نازک استفاده می شود. این دارو برای ریزش موی ناگهانی/لکه دار، ریزش موی بدون دلیل (مثلاً اگر سابقه ریزش مو در خانواده ندارید) ریزش مو پس از زایمان استفاده نمی شود.

 اگر 18 سال یا کمتر دارید بدون دستور پزشک از این محصول استفاده نکنید. 

- آلوپسی آندروژنیک (تنها مورد تایید FDA)
- آلوپسی آره آتا: نشان داده شده است که ماینوکسیدیل به تنهایی یا همراه با سایر داروها مانند کورتیکواستروئیدها پاسخ بالینی مثبتی را القا می کند.
- آلوپسی ناشی از شیمی درمانی: ماینوکسیدیل کاهش ریزش مو و تسریع رشد مجدد مو را نشان داده است.
- کاشت مو: تلوژن افلوویوم پس از کاشت مو مشاهده می شود. هنگامی که قبل و بعد از کاشت مو تجویز می شود، ماینوکسیدیل ریزش مو را به حداقل می رساند. با این حال، برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد، درمان باید به طور موقت سه روز قبل از پیوند متوقف شود.
- آلوپسی اسکار: ماینوکسیدیل شواهدی برای نشان دادن اثر ضد فیبروتیک نشان داده است. بنابراین، درمان موضعی ماینوکسیدیل می تواند یک انتخاب درمانی در دوره اولیه درماتوزهایی باشد که منجر به آلوپسی زخمی، مانند سوزش پوست سر می شود.
- ماینوکسیدیل : منجر به هماهنگ سازی ورود فولیکول های مو به فاز آناژن می شود.
- آلوپسی ارثی/هیپوتریکوزیس: استفاده از ماینوکسیدیل با ایجاد ضخیم شدن در ساقه مو مفید است.

طریقه مصرف ماینوکسیدیل برای مو

- فوم یا محلول موضعی ماینوکسیدیل فقط برای استفاده روی پوست سر است. این دارو را دور از چشم، بینی و دهان نگهداری کنید. اگر به طور تصادفی مقداری از آن وارد چشم، بینی یا دهان شد، ناحیه مورد نظر را با آب خنک شستشو دهید. اگر از اسپری استفاده می کنید، مراقب باشید که در اسپری تنفس نکنید.
- از فوم در نزدیکی حرارت یا شعله باز یا هنگام سیگار کشیدن استفاده نکنید. قوطی آئروسل را سوراخ نکنید، نشکنید یا نسوزانید.
- قبل از استفاده از این محصول، تمام دستورالعمل های روی بسته بندی محصول را بخوانید و دنبال کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.
- اگر تحریک پوست سر مشکل ساز است، ممکن است لازم باشد در همان روزهایی که موهای خود را رنگ کرده یا تحت درمان شیمیایی قرار می دهید (از ماینوکسیدیل استفاده نکنید).
- از این دارو بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید. در سایر قسمت های بدن استفاده نکنید مگر اینکه پزشکتان تجویز کرده باشد. 
- روی پوست قرمز، آفتاب سوخته، دردناک، تحریک شده، خراشیده، بریده شده یا عفونی استفاده نکنید. این کار می تواند باعث جذب دارو در بدن شما شود و منجر به عوارض جانبی جدی شود.
- این محصول ممکن است حاوی الکل باشد و باعث تحریک و خشکی پوست سر شود. نحوه استفاده ایمن از این محصول را از پزشک یا داروساز خود بپرسید.
- از هیچ محصول پوستی دیگری در همان ناحیه پوستی که ماینوکسیدیل استفاده می کنید استفاده نکنید. 
- در طول درمان با ماینوکسیدیل می‌توان از رنگ‌های مو، کراتین کننده‌های مو استفاده کرد. ماینوکسیدیل نباید 24 ساعت قبل و بعد از رنگ مو استفاده شود. 
- دوز ماینوکسیدیل خود را دو برابر نکنید تا دوزهای از دست رفته را جبران کنید.

 

برای استفاده از فوم ماینوکسیدیل

- قبل از استفاده از دارو، ناحیه سر را تمیز و خشک کنید. 
- برای استفاده از فوم، دست های خود را با آب سرد بشویید و خوب خشک کنید.
- درپوش را بردارید.
- موها را به یک یا چند ردیف تقسیم کنید تا ناحیه نازک شده مو در پوست سر ظاهر شود.
- قوطی را وارونه نگه دارید و نازل را فشار دهید تا کف روی انگشتان شما قرار گیرد.
- با انگشتان خود کف را روی ناحیه ریزش مو پخش کنید و به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید.
- بلافاصله پس از استفاده از این دارو، دست‌های خود را بشویید تا هر دارویی که ممکن است روی آن‌ها وجود دارد، پاک شود.
- اگر پوست سر شما دچار ساییدگی، تحریک یا آفتاب سوختگی است، قبل از استفاده از ماینوکسیدیل با پزشک خود مشورت کنید. 
- قبل از استفاده از سایر محصولات حالت دهنده (مانند ژل، موس) یا قبل از رفتن به رختخواب، اجازه دهید محلول کاملا خشک شود.

 

برای استفاده از محلول ماینوکسیدیل 5 درصد

- قبل از استفاده از این دارو مطمئن شوید که موها و پوست سرتان کاملاً خشک شده است.
- مقدار تجویز شده را روی ناحیه پوست سر تحت درمان قرار دهید و از مرکز ناحیه شروع کنید. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد نحوه استفاده از محلول با استفاده از اپلیکاتور ارائه شده دنبال کنید.
- تا 4 ساعت پس از استفاده از ماینوکسیدیل موهای خود را شامپو نکنید.
- بلافاصله پس از استفاده از این دارو، دست های خود را بشویید تا هرگونه دارویی که ممکن است روی آن ها باشد از بین ببرید.
- پس از استفاده از محلول ماینوکسیدیل از سشوار برای خشک کردن پوست سر استفاده نکنید. دمیدن با سشوار روی پوست سر ممکن است اثربخشی درمان را کاهش دهد.
- اجازه دهید ماینوکسیدیل به مدت 2 تا 4 ساعت پس از استفاده از آن، از جمله قبل از رفتن به رختخواب، کاملا خشک شود. اگر موها یا پوست سر شما پس از استفاده از دارو کاملاً خشک نشده باشد، ماینوکسیدیل می تواند لباس، کلاه یا ملحفه را لکه دار کند.
- از انتقال دارو در حالت خیس به سایر نقاط بدن خودداری کنید. اگر دارو روی روبالشی یا ملحفه‌های تخت شما قرار گیرد یا دست‌هایتان بعد از استفاده از ماینوکسیدیل شسته نشود، ممکن است این اتفاق بیفتد.

عوارض ماینوکسیدیل

یک دارو در کنار اثرات مورد نیاز خود ممکن است عوارض ناخواسته ای نیز ایجاد کند. ماینوکسیدیل به طور کلی به ندرت دارای اثرات نامطلوب و عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند؛ با این حال، برخی از عوارض جانبی گزارش شده توسط بیماران عبارتند از:

- تلوژن افلوویوم ناشی از ماینوکسیدیل: ماینوکسیدیل باعث کوتاه شدن فاز تلوژن می شود و متعاقباً منجر به ریزش مو می شود.
- تحریک پوست: ممکن است سوزش یا قرمزی در محل استفاده رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
- درماتیت تماسی آلرژیک: اریتم، واکنش پوستی اگزماتوز و خارش. ماینوکسیدیل و پروپیلن گلیکول دو آلرژن اصلی در درماتیت تماسی آلرژیک هستند. آزمایش پچ ممکن است به کشف عامل ایجاد کننده کمک کند. در مورد درماتیت تماسی آلرژیک به پروپیلن گلیکول، فوم ماینوکسیدیل (فاقد پروپیلن گلیکول) یک گزینه جایگزین است.
- هیپرتریکوز موضعی یا عمومی: تحقیقات نشان می دهد که هیپرتریکوزیس با طولانی شدن فاز آناژن توسط ماینوکسیدیل مرتبط است.
- خارش پوست سر (خارش)
- پوسته پوسته شدن، پوست تحریک شده
- فولیکولیت پوست سر

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 

تداخلات دارویی ماینوکسیدیل

برخی از داروها را نباید در زمان خوردن غذا یا خوردن انواع خاصی از غذا یا در حوالی آن استفاده کرد زیرا ممکن است تداخل ایجاد شود. استفاده از الکل یا تنباکو با برخی داروها نیز ممکن است باعث بروز تداخلات شود. در مورد استفاده از دارو با غذا، الکل یا تنباکو با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مقاله شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. 

- سیکلوسپورین سیستمیک: ممکن است عوارض جانبی مانند هیپرتریکوزیس را در صورت استفاده با ماینوکسیدیل موضعی افزایش دهد. علائم هیپرتریکوزیس پس از قطع موضعی ماینوکسیدیل به مدت دو ماه به شدت بهبود یافت.
- مصرف آسپرین: ممکن است اثر موضعی ماینوکسیدیل را کاهش دهد. اعتقاد بر این است که این کاهش اثربخشی با مهار منفی آنزیم‌های سولفوترانسفراز توسط آسپرین در موهای انسان مرتبط است.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای فشار خون بالا (مانند گوانتیدین)، داروهایی که با الکل تداخل دارند (مانند دی سولفیرام، مترونیدازول).

سایر مشکلات پزشکی

وجود سایر مشکلات پزشکی ممکن است بر استفاده از این دارو تأثیر بگذارد. در صورت داشتن هر گونه مشکل پزشکی دیگر، به خصوص، هر گونه مشکل پوستی دیگر، سوزش یا آفتاب سوختگی در پوست سر (این شرایط ممکن است باعث جذب بیش از حد ماینوکسیدیل موضعی در بدن شود و ممکن است احتمال عوارض جانبی را افزایش دهد) با پزشک خود مشورت کنید.

 

قبل از استفاده

در تصمیم گیری برای استفاده از یک دارو، خطرات مصرف دارو باید در مقابل فواید آن سنجیده شود. این تصمیمی است که شما و پزشکتان خواهید گرفت. برای ماینوکسیدیل موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

- آلرژی: اگر تا به حال هر گونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به این دارو یا هر داروی دیگری داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر انواع دیگری از آلرژی دارید، مانند غذاها، رنگ ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات، به متخصص مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید. برای محصولات بدون نسخه، برچسب یا ترکیبات بسته را به دقت بخوانید.
- اطفال: مطالعات مناسبی در مورد ارتباط سن با اثرات موضعی ماینوکسیدیل در کودکان انجام نشده است. 
- سالمندان: مطالعات مناسبی که تا به امروز انجام شده است، مشکلات خاص مربوط به سالمندان را نشان نداده است که سودمندی ماینوکسیدیل موضعی را در سالمندان محدود کند. با این حال، مطالعات نشان داده است که این دارو در بیماران جوانی که سابقه کوتاهی از ریزش مو دارند، بهترین اثر را دارد. ماینوکسیدیل در بیماران بالای 65 سال مطالعه نشده است.
- شیر دادن: مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. مطالعات بر روی زنان نشان می دهد که این دارو در دوران شیردهی کمترین خطر را برای نوزاد به همراه دارد.
- بیماری قلبی یا فشار خون بالا: ماینوکسیدیل موضعی در بیمارانی که این شرایط را دارند مطالعه نشده است، اما اگر داروی بیش از حد توصیه شده در یک منطقه بزرگ استفاده کنند و ماینوکسیدیل بیش از حد در بدن جذب شود، ممکن است مشکلات جدی تری برای این بیماران ایجاد شود. 
- بارداری: در دوران بارداری، این محصول باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید. استفاده از ماینوکسیدیل در زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود. در حالی که ماینوکسیدیل به عنوان تراتوژن شناخته نشده است، گزارش هایی از موارد نادر ناتوانی های مادرزادی وجود دارد.

 

موارد احتیاط ماینوکسیدیل

- اگر بعد از استفاده از ماینوکسیدیل متوجه خارش، قرمزی یا سوزش پوست سر خود شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر خارش، قرمزی یا سوزش شدید است، دارو را بشویید و قبل از استفاده مجدد با پزشک خود مشورت کنید.
- ریزش مو ممکن است تا 2 هفته پس از شروع مصرف ماینوکسیدیل ادامه یابد. اگر ریزش موی شما بعد از 2 هفته ادامه یافت به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر بعد از 4 ماه استفاده از ماینوکسیدیل رشد موهای شما افزایش پیدا نکرد، به پزشک خود اطلاع دهید.
- قبل از استفاده از ماینوکسیدیل، اگر به آن حساسیت دارید، یا اگر به هر ماده دیگری آلرژی دارید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

موارد منع مصرف ماینوکسیدیل

- ماینوکسیدیل در بیماران با سابقه حساسیت به دارو یا اجزای آن (مانند پروپیلن گلیکول) منع مصرف دارد.
- محصولی که برای استفاده در مردان برچسب گذاری شده است برای استفاده در زنان منع مصرف دارد.
- این محصول همچنین در صورت ناشناخته بودن دلیل ریزش مو، در صورتی که سابقه ریزش مو در خانواده قبلی وجود نداشته باشد، اگر ریزش مو به طور ناگهانی و/یا تکه تکه رخ دهد، منع مصرف دارد. اگر ریزش مو با زایمان مرتبط باشد، اگر بیمار کمتر از 18 سال سن دارد، اگر پوست سر عفونی یا ملتهب باشد. یا داروی دیگری از قبل روی پوست سر استفاده شده است.

 

سمیت ماینوکسیدیل

مسمومیت از راه پوست پس از استفاده مرسوم از ماینوکسیدیل غیر معمول است. هیچ پادزهر شناخته شده ای برای سمیت ماینوکسیدیل پس از مصرف خوراکی گسترده وجود ندارد. مصرف خوراکی تصادفی ماینوکسیدیل می تواند منجر به استفراغ شود و به ندرت نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. مواردی از افت فشار خون، تاکی کاردی و یا تغییرات الکتروکاردیوگرام پس از بلع تصادفی گزارش شده است. مایعات داخل وریدی و عوامل وازوپرسور ممکن است افت فشار خون مقاوم به درمان را مدیریت کنند. شستشوی معده و زغال فعال ممکن است برای جلوگیری از سمیت سیستمیک در مصرف تصادفی گسترده ماینوکسیدیل ضروری باشد.

 

دوز فراموش شده ماینوکسیدیل

اگر یک نوبت از این دارو را فراموش کردید، آن را در اسرع وقت مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز معمولی خود بازگردید.

 

طریقه نگهداری ماینوکسیدیل

- داروها را داخل توالت نریزید. این محصول را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شده یا دیگر مورد نیاز نیست، به درستی دور بریزید. 
- دارو را در ظرف دربسته در دمای اتاق، دور از حرارت، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید. از یخ زدگی نگهداری شود.
- دور از دسترس اطفال نگه دارید.
- داروهای تاریخ گذشته یا داروهایی که دیگر مورد نیاز نیستند را نگه ندارید.
- قابل اشتعال: دور از آتش یا شعله نگهداری شود. 

 

چرا ماینوکسیدیل باعث ریزش مو می شود؟

ممکن است متوجه شوید که با شروع استفاده از ماینوکسیدیل، موهای شما دچار ریزش می شود. در این صورت نگران نشوید زیرا ماینوکسیدیل مرحله تلوژن موهای شما را کاهش می دهد و موهای شما از مرحله استراحت (تلوژن) به مرحله رشد (آناژن) وارد می شود.

آیا می توانید از ریزش ماینوکسیدیل جلوگیری کنید؟

شما نمی توانید کار زیادی برای جلوگیری از ریزش ناشی از ماینوکسیدیل انجام دهید - یا حتی پیش بینی کنید که آیا در اولین شروع استفاده از محصول با آن مواجه خواهید شد یا خیر.

یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرچه غلظت منبع معتبر ماینوکسیدیل بیشتر باشد، احتمالاً عارضه جانبی آن قوی تر خواهد بود. برای مثال استفاده از فوم با غلظت 2 درصد ماینوکسیدیل می تواند عوارض جانبی کمتری نسبت به غلظت 5 درصد ایجاد کند.

اگر ریزش موی زیادی مشاهده می کنید، ممکن است بخواهید به دوز کمتر قوی ماینوکسیدیل روی بیاورید. اگر نگران ریزش مو هستید و هنوز استفاده از ماینوکسیدیل را شروع نکرده اید، با غلظت کمتر شروع کنید و در صورت نیاز به مقدار بیشتری برسانید.

ریزش ماینوکسیدیل چقدر طول می کشد؟

نتایج ماینوکسیدیل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به طور کلی، حدود 8 هفته استفاده مداوم از منبع مورد اعتماد طول می کشد تا شروع به دیدن نتایج با ماینوکسیدیل شود. پس از 4 ماه استفاده از منبع معتبر، باید شروع به مشاهده پایان ریزش مو کنید و شروع به رشد مو کنید.

اگر 4 ماه گذشته است و هنوز هم ریزش مو را مشاهده می کنید، ممکن است ربطی به ماینوکسیدیل نداشته باشد. همچنین ممکن است که ماینوکسیدیل محصول مناسبی برای شما نباشد. اگر بعد از 4 ماه استفاده مشاهده کردید که موهای خود را زیاد می ریزد، با پزشک خود در مورد درمان های جایگزین صحبت کنید.

 

معرفی بهترین محصولات حاوی ماینوکسیدیل

1-فوم پاور هر ماینوکسیدیل 5 درصد

فوم پاور هر ماینوکسیدیل 5 درصد یک محصول موثر در جلوگیری از ریزش و کمک به رویش مجدد مو است.

2- محلول ماینوکسیدیل و کافئین لامینین

محلول ماینوکسیدیل لامینین حاوی 1.75 ماینوکسیدیل عصاره‌های گیاهی ساو پالمتو، گزنه، بابونه، رزماری، دم اسب و کافئین محصولی است که به صورت تخصصی جهت جلوگیری از ریزش مو در زنان و مردان، فرموله شده است.

3- لوسیون ضد ریزش حاوی ماینوکسیدیل سیلورال

لوسیون ضد ریزش مو سیلورال 1 حاوی 5 در صد ماینوکسیدیل، باعث افزایش ضخامت و استحکام مو می شود. این محلول در درمان ریزش مو و کنترل ریزش مو موثر است. 

4- فوم پاور هر ماینوکسیدیل 2 درصد 

فوم ماینوکسیدیل 2 درصد مناسب برای شروع درمان با ماینوکسیدیل است. به تدریج می توانید دوز مصرف را تا 5 درصد افزایش دهید.

5- اکسیلیا هیر پلاس 

اکسیلیا هیر پلاس بر پایه آب بوده و کسانی که به الکل حساس هستند، می توانند این محلول را جایگزین ماینوکسیدیل 5 درصد کنند. اکسیلیا هیر پلاس علاوه بر ماینوکسیدیل حاوی  نوربیمانوپروست و نیاسین آمید و ... برای تحریک رشد مو است.

سخن آخر:

در حالی که صنعت داروسازی محصولات متنوعی برای مدیریت طاسی با الگوی مردانه تولید می کند، ماینوکسیدیل سه دهه است که وجود دارد و به طور گسترده توسط داروسازان، پزشکان، ارائه دهندگان مراقبت های اولیه و متخصصان پوست تجویز می شود.

 ماینوکسیدیل به عنوان یک درمان خط اول برای کمک به رشد مو در نظر گرفته می شود، برخی از بیماران شاهد بهبودی ریزش مو هستند، در حالی که برخی دیگر متوجه تغییرات اندکی می شوند. هر فرد ممکن است واکنش متفاوتی به ماینوکسیدیل نشان دهد و رشد مو با مصرف مداوم ماینوکسیدیل به بهترین وجه اتفاق می افتد. 

بیمارانی که از ماینوکسیدیل موضعی استفاده می کنند نیاز به نظارت منظم برای تغییرات پوست سر و هیپرتریکوزیس موضعی و یا عمومی دارند.

افت فشار خون در بیمارانی که از ماینوکسیدیل موضعی استفاده می کنند به ندرت گزارش می شود. با این حال، برخی از پزشکان توصیه می کنند فشار خون، ضربان قلب و تغییرات الکتروکاردیوگرافی را به طور منظم در حین درمان موضعی ماینوکسیدیل کنترل کنند.

زمانی که شروع به استفاده از هر محصول موضعی حاوی ماینوکسیدیل می کنید، مقداری ریزش طبیعی است. معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست.

اگر ریزش مو در عرض 4 ماه پس از شروع رژیم ماینوکسیدیل متوقف نشد، مصرف را قطع کنید و با پزشک خود در مورد سایر گزینه های رشد مجدد مو صحبت کنید.

در پایان این مقاله بر اساس اطلاعات منتشر شده در منابع معتبری مانند Mayo Clinic، Health line و AAD و توسط محمد امین کربلائی (دکتر داروساز) ترجمه و تدوین شده است.

امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشد. مجله علمی داروخانه آنلاین داروکده به پشتوانه تیم علمی قوی و دانش آموختگان رشته ی داروسازی و سایر تخصص های داروسازی شامل فارماکوگنوزی و فارماکولوژی و همچنین کارشناسان ارشد تغذیه همواره در جهت افزایش آگاهی مخاطبان در مورد حفظ سلامت پوست و مو تلاش می کند. 

می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات خوانندگان با ما به اشتراک بگذارید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )